Jump to content

Beton

tover
 Share

Recommended Posts

Ik vraag mijzelf af,als ik een luidspreker construeer van beton,betondikte ongeveer 30 mm,in hoeverre zou dat een verbetering/verslechtering wezen ten opzichte van houten collega's?Er staat mij iets van bij dat betonnen speakers ooit op de markt zijn gebracht of ze zijn er nog steeds ,geen idee. :rolleyes:

Volgens mij is Rauna gestopt met beton (kan me nog wel hun ducdalf achtige speakers herinneren).

Nu we het over schepen hebben, zou je een speakerkast kunnen maken van ferrocement?

Ferrocement is een mengsel van cement + een of ander plastisch middel (weet niet meer wat) dat ze smeren of een constructie van (kippe-) gaas. Er worden ook zeilschepen van gebouwd (dus het is iig waterdicht :) ).

Wat ferrocement precies is weet ik niet maar wel dat het erg sterk is. Mijn vrouw is beeldhouwer en heeft het veel gebruikt. Het kost iig weinig. Wapenen met stevig kippengaas en in lagen werken gaat erg goed. Als vulmateriaal kun je van die korrels gebruiken die de bloemist onder in bloempotten stopt (hoogovenslakken). Zelf heb ik ooit eens overwogen om boxen van gasbeton, zgn Giba of Ytong blokken te maken. Dat is een stuk lichter en acoustisch erg dood. Maar dat is er nooit van gekomen.

Wat ik er dus uit begrijp is de toevoeging aan het cement een epoxy of een polyruthaan wat inderdaad beton waterdicht maakt bij scheuring of krimpscheuren en tegelijk betonrot voorkomt.

Er zijn fabrikanten van cement/beton die een flexibile cement maken,deze word veel gebruikt voor het metselen van schoorstenen.

Voor verharding kan men dan bijvoorbeeld beter flevopol als toevoeging gebruiken.

Maar als je dus een flexibele cement neemt dat komt de stijfheid niet ten goede,meer resonanties toch? :rolleyes:

Geplaatst door Pjotr:

Wat ferrocement precies is weet ik niet maar wel dat het erg sterk is.

Dat is toch gewoon een met kippengaas gewapende dunne cementconstructie?
Als vulmateriaal kun je van die korrels gebruiken die de bloemist onder in bloempotten stopt (hoogovenslakken).
Dat zijn ge

Hmm... een menselsel van cement en kunstharsen als epoxies lijkt mij wat onwaarschijnlijk. Cement is een wateruithardend product. Een toevoeging van waterglas kan ik mij nog voorstellen. Wel kun je cement coaten met epoxy of polyurethaan.

Overigens bestaat er ook nog zoiets als ijzercement: Een mengsel van kalkmortel en ijzervijlsel.

Als je Googelt op ferrocement kom je trouwens heel wat wetenswaardigs tegen. Het lijkt mij zeker iets om speakerboxen van te maken.

Beton kan van nature zeer slecht trekspanningen opnemen (ongeveer 1/10 van de druksterkte), daarom zal in elk ontwerp waar dat wel moet gebeuren ook wapening erin gestopt worden. In dit geval kan dat dus het kippengaas zijn.

Het beton wat we kennen uit de bouwwereld heeft verschillende groottes van toeslagmaterialen varierend van heel fijn (het cement) tot heel grof (het grind) in de door jullie beoogde toepassing zal de grootste korreldiameter een heel stuk kleiner zijn dan het "gebruikelijke" beton gebruikt, immers een dikte van 30mm is onrealiseerbaar als je grofste toeslagmateriaal al groter is van diameter.

Ferrocement is in feite beton met zeer fijn toeslagmateriaal (het grofste is zand) en een groot percentage cement (cement : zand ongeveer 1:3) dat in dunne lagen op een metalen gaas wordt aangebracht. Deze twee vormen afwisselende lagen en wordt dus het ferrocement genoemd. Deze combinatie heeft betere eigenschappen dan normaal beton met een gelijk gewicht. En is ook veel makkelijker in de verwerking, je hoeft geen bekisting te klussen. En dunnere diktes zijn haalbaar.

Het lijkt mij een heel gedoe om laagje voor laagje je speaker binnen de gewenste toleranties op te bouwen, bij mijn faculteit hebben ze op deze manier wel eens een kano geklust. (civiele techniek)

Dat is toch gewoon een met kippengaas gewapende dunne cementconstructie?
Ja nu je zegt.

Overigens stopte mijn vrouw die klei korrels er juist in om het gewicht te verlagen (beelden moeten nogal eens verplaatst worden ;) ) en toch bleef het sterk. Ik kan mij voorstellen dat het acoustisch ook juist erg dempend werkt.

naast taf moet er ook nog een andere fabrikant zijn die iets met beton doet

de naam weet ik zo niet meer misschien dat haudio mij daarin kan ondersteunen

ik weet et nie meer :(

maar naar mijn mening

klinkt polycrete nog steeds heel goed

aangezien ik er hier zelf nog steeds met heel veel plezier naar luister

en alle modellen zo'n beetje al heb gehoort

nog steeds zeer goed :D

Geplaatst door Pjotr:

Hmm... een menselsel van cement en kunstharsen als epoxies lijkt mij wat onwaarschijnlijk. Cement is een wateruithardend product. Een toevoeging van waterglas kan ik mij nog voorstellen. Wel kun je cement coaten met epoxy of polyurethaan.

Overigens bestaat er ook nog zoiets als ijzercement: Een mengsel van kalkmortel en ijzervijlsel.

Als je Googelt op ferrocement kom je trouwens heel wat wetenswaardigs tegen. Het lijkt mij zeker iets om speakerboxen van te maken.

Volgens mij heb ik ergens nog een boekje leggen in de kelder over ferrocement (ooit wilde ik eenzeiljacht bouwen :( )

Zal tzt eens zoeken.

Geplaatst door demon:

naast taf moet er ook nog een andere fabrikant zijn die iets met beton doet

de naam weet ik zo niet meer misschien dat haudio mij daarin kan ondersteunen

ik weet et nie meer :(

Je bedoelt waarschijnlijk Avalanche. Deze maken trouwens speakers van speksteen...

Geplaatst door PD:

Je bedoelt waarschijnlijk Avalanche. Deze maken trouwens speakers van speksteen...

Ik heb een 4 cm dikke tegels van speksteen onder mijn speakers liggen (tenminste als ik met het goed herinner, Graniet was 4* zo duur). Mij lijkt het erg moeilijk bewerkbaar. De tegels wegen zo'n 20 kilo per stuk, schat ik (38*42*4 cm).

Het voordeel van cementachtige constructies is dat je het in iedere vorm kunt "boetseren" (bij wijze van spreke), dus ook vormen die staande golven etc. vermijden.

Geplaatst door Duck-Twacy:

Het voordeel van cementachtige constructies is dat je het in iedere vorm kunt "boetseren" (bij wijze van spreke), dus ook vormen die staande golven etc. vermijden.

In de jaren '50 werd daarom veel ge-experimenteerd met eilips-vormige en ei-vormige constructies. Die werden veelal van gips gemaakt.

Gips is op zich ook een mooi materiaal om boxen van te maken. Er bestaan tegenwoordig erg sterke gipssoorten. Dat zijn de soorten die door tandtechnici gebruikt worden. Zijn wel duur. Gips is ook goed te wapenen met (kippen)gaas en je zult het niet zo gauw bedenken: Met verbandgaas. Je moet dan wel met mallen gaan werken.

Tja ,

Het grote probleem is ,dat (elk) materiaal een eigen resonatiefreqentie heeft.

En van beton ligt de resonatiefrequentie een stuk hoger dan van MDF.

Bovendien omdat de freq.hoger ligt is het storender voor onze muzikale beleving.

Ook daarom worden er heel vaak sandwich konstukties toegepast om deze resonaties te onderdrukken.

Dus dat moet dan een hele bijzondere weergever worden.

MvG,

Haudio

:rolleyes: