Jump to content

Beton


tover
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Haudio:

Het grote probleem is ,dat (elk) materiaal een eigen resonatiefreqentie heeft.

 

:rolleyes:

Een materiaal heeft geen eigen resonantie die relevant is in de acoustiek. Een materiaal heeft veerkracht, massa, interne demping EN afmetingen en vorm. Dat geheel samen geeft resonantie frequentie(s) van de constructie. Daarnaast heeft een ingesloten hoeveelheid lucht ook nog eens een eigen resonatiefrequentie icm de speaker en hebben we te maken met staande golven die resonaties op hun eigen frequenties kunnen hebben. Een heel ratjetoe dus.

 

De lol van die bollen en eieren is nu juist dat je geen paneelresonanties hebt. Ze bestaan eigenlijk uit maar 1 paneel dat door zijn vorm ook nog eens erg moeilijk in resonantie te krijgen is. Verder de staande golven: Die kunnen nauwelijks ontstaan in zo'n vorm.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Als je een bekistinkje maakt zou ik als

materiaal Krimpvrije-mortelnemen (gietbeton)

dit is lekker dun, loopt in alle hoeken en gaten en geeft geen grint-nesten. (is bijvoorbeeld verkrijgbaar bij Grout in nunspeet geloof ik) dit wordt ook wek gebruikt door interieurbouwers bij het maken van bankjes en tafels

Laat het resultaat eens weten wat je hebt gedaan

 

Yoyo

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Pjotr:

[...] Verder de staande golven: Die kunnen nauwelijks ontstaan in zo'n vorm.

 

Ik weet niet wat je onder 'nauwelijks' verstaat, maar in een bol treden wel degelijk staande golven op. Daarbij komt nog dat deze een extreme opslingering laten zien omdat de resonantie tussen alle punten op de wand ontstaat. Het is dus nog erger dan een perfecte kubus. Tenslotte is de verdeling van de resonaties zeer slecht.

 

Gewenst is een langzaam oplopend aantal resonaties per octaaf, zonder pieken of dalen. Bij een bol heb je de basis resonantie en vervolgens bij elke frequentie verdubbeling een resonantie. Dit geeft de ongewenste pieken en dalen.

 

De bol is echter wel weer erg fraai voor het afstraalgedrag van de speaker. Dus een bolvormige buitenzijde met een rechthoekige binnenzijde met de ribbe verhoudingen afgestemd op het volume.

 

Voor de liefhebbers, Einstuerzende Neubauten heeft ooit eens een casette opgenomen in een watertoren in Berlijn. Deze was bolvormig en de resonanties waren bij wijlen beter hoorbaar dan de muziek. De titel van de opname is me helaas ontschoten.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door tover:

Ik vraag mijzelf af,als ik een luidspreker construeer van beton,betondikte ongeveer 30 mm,in hoeverre zou dat een verbetering/verslechtering wezen ten opzichte van houten collega's?

 

Leuk voor de verhuizers :D

Ach, neemt u de luidsprekers ook even mee? ...

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Seed7:

 

Ik weet niet wat je onder 'nauwelijks' verstaat, maar in een bol treden wel degelijk staande golven op. Daarbij komt nog dat deze een extreme opslingering laten zien omdat de resonantie tussen alle punten op de wand ontstaat. Het is dus nog erger dan een perfecte kubus. Tenslotte is de verdeling van de resonaties zeer slecht.

.

 

helemaal mee eens in een bol krijg je 'brandpunten' van reflecties en resonanties, Tenzij je dit gecontroleerd doet maar dan heb je net zoveel redenen om je resultaat te bereiken met rechte vlakken

Met rechte vlakken kun je beter voorspellen wat er gebeurt met de reflecties en ze beter beheersen

Het beste is alles te dempen. Dan heb je geen reflecties en maakt de vorm dus ook niet uit

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door richard 1:

De ideale verhouding tussen breedte, diepte en hoogte is 1 : 1,618 : 2,618.

 

Neen!

Vanuit acoustisch oogpunt is de gulden snede is niet de optimale verhouding voor de ruimte afmetingen. Sterker nog, voor ieder volume is deze verhouding anders.

Link to comment
Share on other sites

Als je de speaker in de zijkant van een bol monteert krijg je in de bol geen staande golven. Nergens is er een groot genoeg vlak op constante afstand om een staande golf te veroorzaken. Voor een staande golf heb je parallel vlakken nodig die ook nog eens voldoende groot moeten zijn. Of je moet een pijp hebben met een voldoende Q-factor. Het enige wat je hebt is de vering van de totale hoeveelheid lucht in de bol.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Pjotr:

Voor een staande golf heb je parallel vlakken nodig die ook nog eens voldoende groot moeten zijn.

 

M.i. zit hier het probleem in jou redenering. Het is mogelijk een staande golf op te wekken tussen twee speldeknoppen. In princiepe kan ze zelfs tussen twee punten op treden. Er zijn zeker geen vlakken voor nodig.

 

Een bol heeft een oneindig aantal punten op gelijke afstand van elkaar. Iedere golf met de juiste golflengte die door het centrum gaat resulteert dus in een staande golf.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Seed7:

 

M.i. zit hier het probleem in jou redenering. Het is mogelijk een staande golf op te wekken tussen twee speldeknoppen. In princiepe kan ze zelfs tussen twee punten op treden. Er zijn zeker geen vlakken voor nodig.

In theorie heb je gelijk. Maar de energie van zo'n staande golf is zeer klein t.o.v. de bron die hem aanstuurt. Voor een staande golf heb je opslingering nodig. Dat betekent dat de Q-factor van het systeem groter dan 0,7 (pak em beet) moet zijn.

Een bol heeft een oneindig aantal punten op gelijke afstand van elkaar. Iedere golf met de juiste golflengte die door het centrum gaat resulteert dus in een staande golf.
Om een staande golf te laten ontstaan moet het "golfvlak" wel in 1 en dezelfde richting zijn. In een bol is dat maar voor 1 oneindig klein vlak het geval. Het klopt dat van uit het centrum gezien alle afstanden tot de wanden gelijk zijn. Maar de richtingen zijn dat niet en dat is ook een voorwaarde. Bovendien zit de speaker niet in het centrum maar aan de wand van de bol. Vgl een flagiolet op een gitaarsnaar. Die ontstaat ook alleen maar als je de snaar op een heel specifiek punt aanslaat. En dat is dan nog een systeem met een hele hoge Q-factor.

 

Je zult best wel wat reflectie van de "achterwand" van de bol krijgen maar dat is bij een bol veel minder dan bij een rechhoekige doos.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Seed7:

 

Neen!

Vanuit acoustisch oogpunt is de gulden snede is niet de optimale verhouding voor de ruimte afmetingen. Sterker nog, voor ieder volume is deze verhouding anders.

Ik heb begrepen dat bij een luidsprekerkast gebouwd volgens de gulden snede de staande golven over een maximaal breed spectrum worden gespreid.

Bij een verhouding van 1 : 1 : 1 is er maar

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Pjotr:

In theorie heb je gelijk. Maar de energie van zo'n staande golf is zeer klein t.o.v. de bron die hem aanstuurt.

 

Maar je hebt er wel een heleboel.

 

Ik heb hier en daar op het net gezocht om het e.a. te staven, kon echter alleen maar commercieel gedoe vinden en mijn boeken zitten momenteel in 'n verhuisdoos. Wat ik wel vond is het volgende:

http://kr.cs.ait.ac.th/~radok/physics/i1.h....htm#Resonators

Hier wordt beschreven hoe met een bol van gedefinieerde afmeting de bijbehorende frequentie uit een hoop geluid wordt versterkt. Dit kan m.i. alleen als er bij die betreffende freqentie een resonantie ontstaat.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door richard 1:

Ik heb begrepen dat bij een luidsprekerkast gebouwd volgens de gulden snede de staande golven over een maximaal breed spectrum worden gespreid.

 

Dit is helaas een van de vele fabels in de audiowereld. Heb je er wel eens aan gerekend?

 

Ik zie niet direkt dat het volume van de kast invloed heeft op de verhouding, wat is er fout aan deze redenatie?

 

Eerst maar eens de eisen voor een ideale ruimte ten aanzien van de distributie van resonantie frequenties:

 

1. Meer dan 1 resonantie frequentie per terts.

2. Iedere volgende terts, boven degene die de grensfrequentie bevat, moet minimaal een gelijk aantal resonatie frequenties bevatten als de vorige. Liever echter meer.

3. Binnen een terst mag een resonantie frequentie twee maal voorkomen als het totaal aantal resonantie frequenties gelijk of groter is dan 5.

 

Stel nu we hebben een ruimte met inhoud N en de verhouding x:y:z. Vergroten we nu de inhoud van de ruimte dan zul je zien dat de grensfrequentie zakt, want de grootste lengte wordt groter. Ook zie je het aantal resonaties per terts in de eerste paar tersen afneemt, want hoe lager we in het frequentie bereik zitten, hoe minder hele frequenties een terts omvat. Er gaan dus meer/andere pieken en dalen ontstaan en de kurve volgt niet meer het ideaal.

 

Een leuke spreadsheet (Excel, werkt ook probleemloos met OpenOffice) is te vinden op:

http://www.linkwitzlab.com/modes1.xls

De grafiek waarin je het aantal resonanties per terts uitzet zul je zelf moeten maken.

 

Overigens speelt de verhouding alleen een rol bij frequenties die klein zijn ten opzichte van de afmetingen van de kast, een doorsnee subwooferbaskast kan gerust vierkant zijn, de golflengte past toch niet tussen de wanden.

 

1. Definieer subwoofer.

 

2. (afhankelijk van 1) Dat gaat alleen maar op als je "oneindig steil" filtert.

 

3. (ook afhankelijk van 1) Wat Erik wil bouwen is geen subwoofer.

Link to comment
Share on other sites

Leuke link,

 

Wat daar staat klopt. Maar het gaat daar over een Helmholz resonator. Dat is heel wat anders dan staande golven in een bol.

 

Bij een Helmholzresonator resoneert de massa van de lucht in het gat met de veerkracht (compliantie) van de totale hoeveelheid lucht in de bol. Dat gaat ook op voor een rechthoekige kast. Je hebt daar in principe met iedere luidspreker in een kast mee te maken.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door telefunken:

hey spiekerboer ben je er dan ook achter na al die jaren wat er het eerst was de kip of het ei of heb je niet op zitten letten tijdens de les. :D

Zou het dan waar zijn wat ze zeggen:

 

De echte audiofielen zijn kippen.

 

:D:D;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...