Alva Posted 19 september 2001 Report Share Posted 19 september 2001 Ik beschik over twee goede identieke Musical Fidelity versterkers (Klasse A). Kunnen deze twee zodanig worden aangepast dat ik de ene gebruik als voorversterker en om het hoog aan te sturen, en de andere als eindversterker om het laag/miden aan te sturen (dit noemt men een biampconfiguratie geloof ik?). De twee versterkers beschikken niet over een Pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 19 september 2001 Report Share Posted 19 september 2001 Hoi Alain, om te biampen heb je alleen een stel speakers nodig met mogelijkheid tot biampen/biwiren, m.a.w. met 4 sockets per luidspreker. Dan is het gewoon een kwestie van de ene versterker aansluiten op de ene set sockets en de andere op de andere set sockets. Ik weet alleen niet of je heel erg veel verschil zult merken...aangezien je identieke versterkers hebt. Het enige voordeel wat ik zou kunnen bedenken dat de cross-over filter van de speakers niet aan het werk gezet wordt. Maar aangezien je toch de versterkers al hebt Het is iig zo dat je door te biampen een groter vermogen naar je speakers kunt sturen... Wat betreft het gebruiken van ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 21 september 2001 Report Share Posted 21 september 2001 Beste Allain, Alles kan en wat niet kan is nog nooit gebeurt. Als je luidsprekers geschikt zijn voor bi-wiring dan zijn ze ook geschikt voor bi-amping als dat niet het geval is zul je moeten gaan hobbyen. Voor bi-amping kun je je amps doorlussen tape out> tape in het hoog aansturen door de ene amp het laag door de andere. Maar dan ! klungelen met 2 volume regelaars en bij elke andere stand opnieuw exact instellen en dat noem ik dus klungelen. Het beste is om beide versterkers te verkopen . Een voorversterker aanschaffen daarachter een 6 kanaals eind versterker voor HT en je kunt van alles uitproberen wat je maar wilt helemaal als de eindtrap geschikt is om te bruggen in ingangsgevoeligheids regelaars heeft. Suc. 6 MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Avallon Posted 21 september 2001 Report Share Posted 21 september 2001 Hai Avallon, quote: -------------------------------------------------------------------------------- Geplaatst door Avallon: Hoi Alain, om te biampen heb je alleen een stel speakers nodig met mogelijkheid tot biampen/biwiren, m.a.w. met 4 sockets per luidspreker. -------------------------------------------------------------------------------- Vergeet de versterkers niet. Erm....lijkt mij redelijk vanzelfsprekend quote: -------------------------------------------------------------------------------- Ik weet alleen niet of je heel erg veel verschil zult merken...aangezien je identieke versterkers hebt. -------------------------------------------------------------------------------- De meeste die bi-ampen doen dat, enkele uitzonderingen daargelaten, bijvoorbeeld buizen midden/hoog en transitoren voor het laag. Of twee verschillende buizenversterkers(Stefan) Lijkt mij dat verschillende versterkers gebruiken het mooiste resultaat geeft (toch Stefan? ) quote: -------------------------------------------------------------------------------- Het enige voordeel wat ik zou kunnen bedenken dat de cross-over filter van de speakers niet aan het werk gezet wordt. -------------------------------------------------------------------------------- Dat blijft gewoon werken, alleen het laag en midden/hoog wordt "doorgesneden". Ok quote: -------------------------------------------------------------------------------- Het is iig zo dat je door te biampen een groter vermogen naar je speakers kunt sturen... -------------------------------------------------------------------------------- Waarom? Je gaat er waarschijnlijk niet harder door spelen. Maar je hebt wel meer reserves in huis. quote: -------------------------------------------------------------------------------- Wat betreft het gebruiken van ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 21 september 2001 Report Share Posted 21 september 2001 Geplaatst door Ruud:Tja Avallon, Ik zou ook liever een buizen op het mid/hoog hebben en en transistor op het laag. Wat dacht je van buizen all the way? cilicium hoort thuis in de zandbak niet in een versterker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alva Posted 2 oktober 2001 Author Report Share Posted 2 oktober 2001 Eindconclusie na praktische toepassing van de methode van Ruud : geen klankmatige voordelen (ook geen nadelen), maar wel een hoop praktische ellende met twee volumeknoppen! Met dank aan iedereen die heeft meegedacht! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts