Jump to content

Biampen met twee ge

Alva
 Share

Recommended Posts

Ik beschik over twee goede identieke Musical Fidelity versterkers (Klasse A). Kunnen deze twee zodanig worden aangepast dat ik de ene gebruik als voorversterker en om het hoog aan te sturen, en de andere als eindversterker om het laag/miden aan te sturen (dit noemt men een biampconfiguratie geloof ik?). De twee versterkers beschikken niet over een Pr

Hoi Alain, om te biampen heb je alleen een stel speakers nodig met mogelijkheid tot biampen/biwiren, m.a.w. met 4 sockets per luidspreker.

Dan is het gewoon een kwestie van de ene versterker aansluiten op de ene set sockets en de andere op de andere set sockets. Ik weet alleen niet of je heel erg veel verschil zult merken...aangezien je identieke versterkers hebt. Het enige voordeel wat ik zou kunnen bedenken dat de cross-over filter van de speakers niet aan het werk gezet wordt. Maar aangezien je toch de versterkers al hebt :D

Het is iig zo dat je door te biampen een groter vermogen naar je speakers kunt sturen...

Wat betreft het gebruiken van ge

Beste Allain,

Alles kan en wat niet kan is nog nooit

:P gebeurt.

Als je luidsprekers geschikt zijn voor bi-wiring dan zijn ze ook geschikt voor bi-amping

:D als dat niet het geval is zul je moeten gaan hobbyen.

Voor bi-amping kun je je amps doorlussen tape out> tape in het hoog aansturen door de ene amp het laag door de andere.

Maar dan ! klungelen met 2 volume regelaars en bij elke andere stand opnieuw exact instellen eek.gif en dat noem ik dus klungelen.

Het beste is om beide versterkers te verkopen .

:P Een voorversterker aanschaffen daarachter een 6 kanaals eind versterker voor HT en je kunt van alles uitproberen wat je maar wilt helemaal als de eindtrap geschikt is om te bruggen in ingangsgevoeligheids regelaars heeft.

Suc. 6

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Hai Avallon,

quote:

--------------------------------------------------------------------------------

Geplaatst door Avallon:

Hoi Alain, om te biampen heb je alleen een stel speakers nodig met mogelijkheid tot biampen/biwiren, m.a.w. met 4 sockets per luidspreker.

--------------------------------------------------------------------------------

Vergeet de versterkers niet.

Erm....lijkt mij redelijk vanzelfsprekend

quote:

Ik weet alleen niet of je heel erg veel verschil zult merken...aangezien je identieke versterkers hebt.

De meeste die bi-ampen doen dat, enkele uitzonderingen daargelaten, bijvoorbeeld buizen midden/hoog en transitoren voor het laag.

Of twee verschillende buizenversterkers(Stefan)

Lijkt mij dat verschillende versterkers gebruiken het mooiste resultaat geeft (toch Stefan? ;) )

quote:

Het enige voordeel wat ik zou kunnen bedenken dat de cross-over filter van de speakers niet aan het werk gezet wordt.

Dat blijft gewoon werken, alleen het laag en midden/hoog wordt "doorgesneden".

Ok

quote:

Het is iig zo dat je door te biampen een groter vermogen naar je speakers kunt sturen...

Waarom? Je gaat er waarschijnlijk niet harder door spelen.

Maar je hebt wel meer reserves in huis.

quote:

Wat betreft het gebruiken van ge

• 2 weeks later...

Eindconclusie na praktische toepassing van de methode van Ruud : geen klankmatige voordelen (ook geen nadelen), maar wel een hoop praktische ellende met twee volumeknoppen!

Met dank aan iedereen die heeft meegedacht!