Jump to content

speaker workshop

seoman
 Share

Recommended Posts

Ik heb Speaker workschop gebruikt om wat kabels door te fluiten.

IK heb hietvoor mijn EWS88MT gebruikt.

ews88mt.jpg

Om het programma te kalibreren heb ik silverdraad met teflon gebuikt.

referentiekabel.jpg

De kabels zijn:

Standaard kabel.

Silverbullit 1,5m

Groeneberg serie 3 met WBTs

Kijk eens naar het frequentie gedrag.

freqresponce1.jpg

Wie durft er nu nog te beweren dat een kabel niets kan toevoegen!?

Mooi speelgoed

meer testen volgen nog

Groeten simon

hoi Audiopaul,

Ook hier heb je weer te maken met harmonischen die door de ene kabel beter dan door de andere worden doorgegeven. Juist de harmonischen maken er muziek van. Het klinkt dan levendiger, rustiger, natuurlijker. Het is precies hetzelfde verhaaltje als waarom een (goeie) platenspeler beter klinkt dan een cd-speler.

Geplaatst door seoman:

Wie durft er nu nog te beweren dat een kabel niets kan toevoegen!?

Groeten simon

Ik...., energie die er ingestopt wordt kan natuurlijk nooit meer worden, eerder minder.... door warmteverlies.

Echter als er ergens in een bepaald frequentiegebied minder output is moet er ergens anders versterking plaatsvinden.

Simon,

Kun je uitleggen wat de waarde op de ij-as precies betekent?

Ik vind verschillen van 0.001dB nou niet iets om wakker van te liggen.

Overigens zul je van mij niet horen dat er geen verschillen tussen kabels zijn, (ik ben bijv. ook een gelukkige bezitter van een Silver -maar dan zonder Bullet- Bullit) maar ik heb de indruk dat je meting te weinig discriminerend is.

Groeten,

Leo Busscher

Ik heb wel een vraagje naar aanleiding van de meetresultaten in de grafiek: de verschillen tussen pakweg 20 Hz en 15 kHz zijn minimaal en de afwijkingen in de grafiek zijn pas zichtbaar buiten het bereik van het gemiddelde menselijke gehoor! Hoe kun je op grond van die gegevens aantonen dat die verschillen ook daadwerkelijk hoorbaar zijn?

Ik heb bewust geen konklusies getrokken omdat ik weet dat zo'n grafiek niet alles zegt. Toch vindt ik dit rete interresant.

Ik wil alleen maar aantonen dat er wel degelijk verschil zit tussen kabels en dat een kabel dingen kan toevoegen aan 't geluid.

Wat de meting zelf betreft ik heb geen idee wat de verschillen nou zijn. Mijn oren zeggen iets anders dan de grafiek.

Wat zegt die grafiek?? Dat boeit net zo min als dat sfinxs zegt dat 40000uF aan buffer elkos hebben. Helemaal niets! Hoe lang is je lul?? Als je maar lol hebt. En dit vind ik leuk!

wat 0,01dB betreft, Dit is wat de soundcard meet. Het verschil in frequentie overdracht van het signaal. Dat is zeker niet veel maar substancieel genoeg om 't te kunnen zien.

Dat de verschillen vooral boven de 15kHz is vindt ik vrij logisch daar beginnen de meeste versterkers te mopperen en klooien met 't geluid en waarom kabels niet?

Nou ik ben eigenlijk te dronken om hier op in tegaan dus laat ik hier bij.

simon

Geplaatst door seoman:

Ik heb bewust geen konklusies getrokken omdat ik weet dat zo'n grafiek niet alles zegt. Toch vindt ik dit rete interresant.

Ik wil alleen maar aantonen dat er wel degelijk verschil zit tussen kabels en dat een kabel dingen kan toevoegen aan 't geluid.

Omdat meetapparatuur, omstandigheden etc. allemaal ook invloed hebben op de resultaten is het wel verstandig om je resultaten te gaan verklaren, na-meten etc. Heb je bijv. meerdere keren in willekeurige volgorde nagemeten en komt er dezelfde trend uit?

Die y-as gegevens zijn interessant als je weet wat ze betekenen: normaal gesproken: Spanning uitgang/Spanning ingang? Wil ik best graag weten wat er voor signaal op de ingang is gezet: 1 mV of 1V of 10V?

Bijv. Stel dat het ingangssignaal 1V is geweest, dan betekent 0.01 dB variatie dat de uitgang 1.0012Volt was ( def dB=20*LOG10(Vuit/Vin) , dus Vuit=10^(dB/20)*Vin )

Dat is 0.1% Dit kon best wel eens binnen de meet-onnauwkeurigheid van je apparatuur liggen.

wat 0,01dB betreft, Dit is wat de soundcard meet. Het verschil in frequentie overdracht van het signaal. Dat is zeker niet veel maar substancieel genoeg om 't te kunnen zien.

Zeer zeker interessant. Echter, energetisch kan er aan de uitgang bij een bepaalde frequentie nooit meer geluid uitkomen dan erin wordt gestopt. Zou een kabel hoge tonen benadrukken dan verwacht je eigenlijk dat hij de rest/de lage freqs minder goed doorlaat.

Dus belangrijk is hoe je de resultaten gaat interpreteren.

Dat de verschillen vooral boven de 15kHz is vindt ik vrij logisch daar beginnen de meeste versterkers te mopperen en klooien met 't geluid en waarom kabels niet?

Het kan ook het begin zijn waar je soundcard en je meetbox beginnen met improviseren

Nou ik ben eigenlijk te dronken om hier op in tegaan dus laat ik hier bij.

simon

Je kwam best luid en duidelijk over nog :rolleyes::D

Omdat meetapparatuur, omstandigheden etc. allemaal ook invloed hebben op de resultaten is het wel verstandig om je resultaten te gaan verklaren, na-meten etc. Heb je bijv. meerdere keren in willekeurige volgorde nagemeten en komt er dezelfde trend uit?

Ik heb net een aantal testen achter elkaar gedaan en de verschillen tussen de metingen zijn niet zichtbaar.

Die y-as gegevens zijn interessant als je weet wat ze betekenen: normaal gesproken: Spanning uitgang/Spanning ingang? Wil ik best graag weten wat er voor signaal op de ingang is gezet: 1 mV of 1V of 10V?

De uitgangs spanning is 0,371V en de Yschaal dbw 20*log

Echter, energetisch kan er aan de uitgang bij een bepaalde frequentie nooit meer geluid uitkomen dan erin wordt gestopt. Zou een kabel hoge tonen benadrukken dan verwacht je eigenlijk dat hij de rest/de lage freqs minder goed doorlaat.

Hoe kun je zien hoeveel energie er verbruikt wordt? De uitgangs spanning mag dan konstant zijn maar de stroom wordt niet gemeten dus kun je niets zeggen over de hoeveelheid energie die de kabel ter beschikking heeft om een frequentie te versterken. Ik blijf erbij dat een kabel spanning kan be

Ik heb nog wat meer testen gedaan.

Ik heb de X10d van Musical fidelity aan de tand gevoeld.

ik heb 3 type kabels gebruikt

15cm coax met deltron pluggen.

1.5m silverbullit

en de groeneberg met wbts.

In de legenda wordt aangegeven welke in de inputlijn en welke in de outputlijn is opgenomen.

x10d.jpg

Ik heb ingezoomed op 't gebied rond de 50Hz want hier gebeurd iets vreemds. Als de silverbullit achter de x10 hangt dan krijg ik een piek bij 50Hz maar niet als de SB ervoor zit.

Normaal zit mijn SB achter de x10d dus hier moet ik meegaan spelen en kijken of ik verschil kan horen.

x10d2.jpg

Dit plaatje geeft 't verschil tussen x10d met standaard voeding of een 30VA ringkern.

+ het vergelijk zonder x10d.

Wat me opvalt is dat de ringkern trafo de x10d veelverder laat doorlopen. Meer zelfs dan de gewoone kabels. Wat de x10d echter doet onder de 100Hz vindt ik minder charmant.

Daar ga ik wat aandoen grotere ingangs -uitgangs condensatoren. (wordt vervolgt)

Verder heb ik een groundloop isolator getest.

auw dat doet pijn als je 't ziet. groundloop.jpg

Genoeg voor nu, ik ga weer feesten.

• 3 weeks later...

beste forummers,

Als ik de plaatjes bekijk bevinden alle afwijkingen zich binnen een range van enkele honderdsten van een dB. Dit is absoluut onhoorbaar, alleen meetbaar, probeer de installatie thuis maar eens op deze nauwkeurigheid af te stellen. Een potmeter voor volumeregeling (ja ook de betere) halen bij lange na niet zo'n goede gelijkloop (en hoe zit het met de tolerantie van tweeters?). Uit de grafieken durf ik enkel de conclusie te trekken dat mits je goede kabel gebruikt de overige componenten en de inrichting van de luisterkamer (bij mij de huiskamer) veel meer bepalend zijn voor de uiteindelijke klankmatige eigenschappen van een installatie.

Los van deze mening vind ik het een leuk initiatief om naast alle subjectieve bevindingen eens een meettechnisch vergelijk tussen verschillende kabels aan te treffen, waarvoor dank Simon :).

Groeten,

Marjor

Geplaatst door Subwoofa:

EWS 88 dat is toch Teratec ?

Maar zou het niet zo kunnen zijn dat je geluidskaart in het ultra laag en hoog allebij een piek geeft ?

En dat de kabels in alle gevallen iets weglaat ?

De

Geplaatst door marjor:

beste forummers,

Als ik de plaatjes bekijk bevinden alle afwijkingen zich binnen een range van enkele honderdsten van een dB. Dit is absoluut onhoorbaar, alleen meetbaar, probeer de installatie thuis maar eens op deze nauwkeurigheid af te stellen. Een potmeter voor volumeregeling (ja ook de betere) halen bij lange na niet zo'n goede gelijkloop (en hoe zit het met de tolerantie van tweeters?). Uit de grafieken durf ik enkel de conclusie te trekken dat mits je goede kabel gebruikt de overige componenten en de inrichting van de luisterkamer (bij mij de huiskamer) veel meer bepalend zijn voor de uiteindelijke klankmatige eigenschappen van een installatie.

Hier ben ik het bijna helemaal eens. De kabel hebben ondanks dat de meting zo marginale verschillen aangeeft toch een andere klank.

De verschillen blijven miniem.

Geplaatst door marjor:

Los van deze mening vind ik het een leuk initiatief om naast alle subjectieve bevindingen eens een meettechnisch vergelijk tussen verschillende kabels aan te treffen, waarvoor dank Simon :).

Groeten,

Marjor

Met h

LOL :D:D

IK heb ff een bruggetje gemaakt,maar vergeet ik waarempel men laskap naar beneden te doen.En nu heb ik lasogen.

Alle gekheid op een stokje Seoman.

Ik vind het hartstikke leuk hoor wat je doet.

Eigenlijk zou ik er eens bij moeten zijn als je aan het meten gaat.

Ik ben zelf ook nog al een PC freak met geluidskaarten en zo.

GretZzzzzz cool.gif