Jump to content

Analoogvirus.....

TannoJ
 Share

Recommended Posts

Hierbij wil ik alle vinylliefhebbers op dit forum die mij lekker hebben gemaakt met hun Transrotors en ander platenspelergeweld bedanken voor hun aanstekelijke enthousiasme maar niet heus.... Bah, ik heb een behoorlijke platenspeler gekocht en direct vind ik cd's niet meer om aan te horen! Nogmaals bedankt voor het virus ....zucht... (nou moet ik al mijn muziek zeker weer op lp gaan kopen!)

Hallo John,

gelukkig is een CD speler nog een heel eind richting analoogweergave op te lappen, betere klok, betere IC's, eventueel wat aanpassingen aan loopwerk en kast om meer stabiliteit te verwerven.

een goed adres voor dit soort ingrepen is Peter van Willenswaard.

Overigens doet de kwaliteit van de opname op CD ook nog wel iets, gisteren een door Polyhymnia opgenomen demo SACD van Philips gekregen, alleen het CD spoor kunnen beluisteren, ben hiervan vreselijk onder de indruk......

Groet Jitze :)

• 2 weeks later...
Geplaatst door audiofreak:

Beste john,

Gefeliciteerd met dat je oren open zijn gegaan.Hopelijk voel je je niet al te bedot door de heren CD-fabrikanten.

:D    :P    eek.gif

Dank je,

Ik ben blij dat ik het vinyl heb herontdekt anders zou ik al die mooie jazzopnamen moeten missen die nu de kamer binnenstromen (bijvoorbeeld van Count Basie i.c.m. Joe Williams, wat een heerlijke plaat). Toch fantastisch hoe die stokoude opnamen zo fantastisch fris worden weergegeven.

Mvrgr

John

Geplaatst door audiofreak:

Heb je ook opname's dubbel dus zowel op Lp als CD ? En wat vind je dan de (luister)verschillen?

In mijn optiek vind ik Lp mooier klinken en natuurlijker en vloeiender.

Hallo Audiofreak,

De cdopname klinkt vaak killer dan de lpversie (bij een goede opname). De basweergave is daarnaast veel natuurlijker (wel minder strak).

Ook het midden en hoog is minder scherp (natuurlijker).

Ik kan echt uren naar lp's luisteren zonder luistermoe te worden, bij cd hangt dat erg van de opname af. De lp's waarop heel veel informatie staat (veel songs) zijn vaak wel (veel) slechter van kwaliteit, dan wint de cd. Ik denk dat de goede phono (buizen)versterker in mijn voorversterker de lp een behoorlijke voorsprong geeft t.o.v. de cd die het met relatief goedkope transitors moet doen.

Mvrgr

John

Geplaatst door JGCK:

Hallo Audiofreak,

De cdopname klinkt vaak killer dan de lpversie (bij een goede opname). De basweergave is daarnaast veel natuurlijker (wel minder strak).

Ook het midden en hoog is minder scherp (natuurlijker).

Ik kan echt uren naar lp's luisteren zonder luistermoe te worden, bij cd hangt dat erg van de opname af. De lp's waarop heel veel informatie staat (veel songs) zijn vaak wel (veel) slechter van kwaliteit, dan wint de cd. Ik denk dat de goede phono (buizen)versterker in mijn voorversterker de lp een behoorlijke voorsprong geeft t.o.v. de cd die het met relatief goedkope transitors moet doen.  

Mvrgr

John

Hallo John,

dit nu een aantal keren gelezen en begrijp niet wat er staat.

Laag minder strak en toch natuurlijker ?

Mid en Hoog minder scherp en natuurlijker ?

Als ik naar een muziekinstrument luister blijkt het orgineel vaak scherper en strakker dan de weergave.

In een aantal gevallen, denk aan speakers met een titanium tweeter en aan speakers die wat pieken vertonen in Mid-Hoog kan ik me een overdreven scherpte indenken......

Een minder strak laag dat natuurlijker klinkt kan ik me niet voorstellen.....

confused.gif Groet Jitze confused.gif

Hallo Jitze,

Het is moeilijk (voor mij in ieder geval) om precies te omschrijven wat ik aan verschillen hoor. Wat ik met minder strak laag, maar toch natuurlijker probeerde te zeggen is dat de definitie van de laagweergave op lp bij mij wat minder secuur is dan op cd (wat wolliger) maar dat het gehele geluidsbeeld natuurlijker klinkt (dat de bas meer opgaat in de rest van het geluidsbeeld, soms dieper gaat). Bij cd weergave is het hoog en midden vaak prominenter aanwezig dan bij lp, waardoor er een onbalans in het geluidsbeeld ontstaat. Ook in die zin klinkt de lp natuurlijker (evenwichtiger geluidsbeeld, minder vermoeiend). Ben ik zo iets duidelijker?

Mvrgr

John :)

Geplaatst door JGCK:

Hallo Jitze,

Het is moeilijk (voor mij in ieder geval) om precies te omschrijven wat ik aan verschillen hoor. Wat ik met minder strak laag, maar toch natuurlijker probeerde te zeggen is dat de definitie van de laagweergave op lp bij mij wat minder secuur is dan op cd (wat wolliger) maar dat het gehele geluidsbeeld natuurlijker klinkt (dat de bas meer opgaat in de rest van het geluidsbeeld, soms dieper gaat). Bij cd weergave is het hoog en midden vaak prominenter aanwezig dan bij lp, waardoor er een onbalans in het geluidsbeeld ontstaat. Ook in die zin klinkt de lp natuurlijker (evenwichtiger geluidsbeeld, minder vermoeiend). Ben ik zo iets duidelijker?

Mvrgr

John    :)

Hoi John,

Dit lijkt erop dat je phonotrap niet je van het is en/of dat het element niet exact staat afgeregeld (zelf gedaan???). Normaal moet een LPopname toch wel dezelfde informatie geven dan een CD. Meestal klinkt de LP wel rustiger, gemakkelijker, maar alles is weldegelijk aanwezig en ook het laag moet strak zijn, dus niet wollig.

Een cd klinkt normaal gesproken wel wat killer, aggressiever, maar dat heeft met het digitale filter en de analoge trap te maken. Iets wat niet zo eenvoudig zelf te verhelpen is.

Hallo Sodejuu,

Ik heb het idee dat de platenspeler goed is afgesteld. Ik heb er zelf in ieder geval niets aan gedaan. Ook de phonovoorversterker is volgens mij erg goed. De phonopre zit in de voorversterker van Rik Stoet en presteert naar hun zeggen beter dan bijvoorbeeld de Sphinx modellen (het is een door Rik Stoet gebouwd demomodel van hun voorversterker bouwpakket).

Ik probeerde aan te geven welke verschillen ik hoor tussen lp en cd. Helaas kon ik geen andere woorden dan wat wolliger en minder strak bedenken. Deze verschillen met cd zijn marginaal bij mij maar wel in het voordeel van de cd. Het totaalbeeld van de lp is echter aanmerkelijk beter en muzikaler. Het kan natuurlijk nooit kwaad om t.z.t. mijn platenspeler eens te laten controleren op zijn afstelling (en ook eens een nog beter element proberen dan de Goldring 1024). Tot dan zal ik zeker niet minder genieten van het zwarte goud!

Mvrgr

John

(PS: moeilijk hoor om te beschrijven wat je hoort)

Geplaatst door JGCK:

Tijd voor een feestje! Ik ben nu in het "Komt verder bijna nergens meer aan toe" stadium! Hoeveel mailtjes nog totdat ik ook forumheerser ben haha???

Mvrgr

John

Uitgaande van de 152 die er nou staan genoteerd, nog een kleine 1350 stuks eek.gif:rolleyes:;)

Veel succes met posten.

Geplaatst door demon:

lp tegen cd dat kan toch nooit goedgaan

cd is gewoon veel beter dat snappen jullie toch ook wel   cool.gif

Hallo Demon,

Heb je wel eens een goede draaitafel en een goede phonovoorversterker geprobeerd? Ik weet uit ervaring dat de pp1 bij lange na niet het uiterste uit een platenspeler haalt.

Mvrgr

John

Mijn reeds gesneuvelde akai liet zelfs al horen dat lp een ernorm potentieel heeft om cd weg te spelen.

Maar 't weegt niet op tegen 't gemak van een cd speler.

Misschien moeten we ophouden ze te vergelijken. De een houdt van mannen de ander van vrouwen. 't is allebij 't zelfde en toch anders. Zo is 't ook met platen en cds.

Ik heb een lp die toen ik hem voor 't eerst hoorde en meteen helemaal uit mijn plaat ging.

De cd heeft daar toch wel wat moeite mee. Sterker nog ik heb 't gevoel nooit mee terug gehad zoals de eerste keer. (Nu draai ik hem van cd)

Geplaatst door demon:

lp tegen cd dat kan toch nooit goedgaan

cd is gewoon veel beter dat snappen jullie toch ook wel   cool.gif

Ik dacht dat het gebruik van waarheidsserum verboden is in het Nederlandse Leger :D:D:D;)

Geplaatst door seoman:

Misschien moeten we ophouden ze te vergelijken. De een houdt van mannen de ander van vrouwen. 't is allebij 't zelfde en toch anders. Zo is 't ook met platen en cds.

Heb wel wat moeite met deze vergelijking ;)

Ik draai namelijk beide(CD&LP), met een voorkeur voor .., maar om nu te zeggen dat ik ook van mannen hou :(:(

Geplaatst door demon:

ik snap niet waar jullie het over hebben heb laatst onderweg in de auto proberen te vergelijken platenspeler tegen cd nou de cd speelde die platenspeler toch behoorlijk onder de tafel   :P    :P    :P    :D

Demon,

Tafel in de auto confused.gif

Wat, is je BMW een zachte dood gestorven confused.gif . Was 't niks met die motor waar je voor bent gaan kijken? Och, zo'n Toklota heeft z'n voordelen, er is minder onderhoud aan nodig en er gaat minder aan kapot. Zo heb je weer wat meer te besteden aan je audiospul dan aan je autiospul. ;)

ja idd die bmw is een postpakketje geworden

ik heb wel meer besteed aan mijn audiospul in die autiospul(toyota) dus heb nu een stuk meer geluid voor onderweg en ben thuis nu aan het proberen met luidsprekerkabel dus hoop binnenkort idd ook weer wat meer tijd in mijn audiospul te kunnen stoppen