Jump to content

Kleine subwoofers ????

DVD-King
 Share

Recommended Posts

Mijn vraag, is het voor verdeling van geluid, net zoals bij gewone speakers, niet beter om twee kleine subwoofers te gebruiken in plaats van een grote ??

Bijkomend voordeel, twee kleine subwoofers zijn beter te plaatsen als zo'n grote, ik denk aan twee kleine subwoofers van (kubus) 30 cm met een vermogen van tussen de 50 en 80 watt.

Als iemand een gedetailleerd ontwerp en beschrijving heeft van zo'n kleine (active) subwoofers hou ik me aanbevolen.

Als er redenen zijn om dit niet te doen hoor ik het graag, alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Geplaatst door LaMa:

Een kubus met ribben van 30 cm geeft een inhoud van 9 liter, dat is wel een heel compacte sub, ik vraag me dan ook af of het mogelijk is om in dit geval ook <50Hz weer te geven.

3x 3x 3= 27 liter ;)

Waarschijnlijk buitenmaten dus er is nog een verlies van

27L,17L,9L maakt allemaal niet erg veel uit.

Als je maar de juiste woofer er bij kan kopen.

voor die heel kleine inhouden zal je in de Car hifi terecht komen,maar daar is prima geluid uit te krijgen ,voor het sub.

door 2 subs te gebruiken spreek je ook je ruimte beter aan,altijd doen ,als je de mogelijkheden hebt.

Hoy,

Als het gaat over een "echte" hifi sub die gaat vanaf zo'n 30hz... 100Hz en waarop een voldoende steil filter zit (vb Hypex 200 module heeft een 4e orde linkwitz filter), dan kan je het even goed met 1 doen. Vermits hier geen hogere harmonischen uitkomen zal je bij deze frequenties en dus bijhorende lange golflengten niet al te veel stereosignaal meer waarnemen.t'zijn namelijk de hogere harmonischen van een basklank die de bas "plaatsen" in de ruimte, en die worden verondersteld door je gewone luidsprekers te worden weergegeven en niet door de sub.

Verder heb ik ook een beetje mijn twijfel dat je uit een kastje van 30 op 30 veel hifi bas zult halen. Veel goedkope commerciele subs hebben een woofertje dat mits een basreflexpijp inderdaad een hoop boem spuwen uit een klein kastje.(piek rond de 60Hz geeft je het idee van veel bas, alleen kwaliteit???)Wil je echter een strakke gedetailleerde subbas, dan moet je toch zo vlak mogelijk diep doorgaan (zeker geen pieken, die creeren zogenaamde 1 noot bassen) en liefst niet te steil geleidelijk afvallen.

Een gesloten kast met geschikte grote woofer afgestemd op bv Q van 0,7 gaat misschien iets minder luid, maar valt veel geleidelijker af en hebben een mooie strakke basweergave. Maar dan heb je wel een woofer nodig die onvervormd een pak lucht kan verplaatsen. Dat kan ofwel door grote conus 12" of 15" en/of lange (onvervormde) slag.

Verder nog een opmerking over autoSUBS.

Daar zitten zeker mooie dingen bij maar opgepast!!! Een autocabine is sowieso door zijn afmetingen niet geschikt om tot 30Hz door te gaan. De meeste van die woofers zijn ontworpen om vanaf zo'n 50Hz een rotherrie en massa's luchtdruk te veroorzaken en zijn niet altijd geschikt om een echte hifi subwoofer te maken.

DUS. Ik ben geen voorstander van de sub sattelietsystemen. Want daar komen nog te hoge frequenties uit de sub om er maar eentje te plaatsen. Heb je echter full range luidsprekers, maar wil je nog net dat oktaafje lager gaan, dan volstaat 1 goed gebouwde subwoofer.

Groeten

Geert

Geplaatst door gvy:

Hoy,

Daar zitten zeker mooie dingen bij maar opgepast!!! Een autocabine is sowieso door zijn afmetingen niet geschikt om tot 30Hz door te gaan. De meeste van die woofers zijn ontworpen om vanaf zo'n 50Hz een rotherrie en massa's luchtdruk te veroorzaken en zijn niet altijd geschikt om een echte hifi subwoofer te maken.

Groeten

Geert

Duidelijk nooit een hifi-high-end car gehoort.

Dat hoeft helemaal niet hard,maar kan oh zo laag.

pas een stukje elektronik pop beluisterd,dan vertroebeld je gezichts vermogen bij iedere noot onder de 35Hz,op 85-90 dBa,das behoorlijk stevig (dB's)trouwens.

vlakke curve's tot ver onder de 20Hz plus of min 3 dBa is echt niet vreemd hoor.

laat je niet in de maling nemen door een paar dove house ridders met een rijbewijs.

Hai Pietje,

Als de bas het gezichtsvermogen vertroebelt is het tijd om te parkeren.

Overigens ben ik uitermate tollerant maar houdt dat op als ik een auto hoor langskomen waar van muziek genoten wordt en de hele omgeving mag "meegenieten".

Groet,

Geplaatst door gvy:

Hoy,

Als het gaat over een "echte" hifi sub die gaat vanaf zo'n 30hz... 100Hz en waarop een voldoende steil filter zit (vb Hypex 200 module heeft een 4e orde linkwitz filter), dan kan je het even goed met 1 doen. Vermits hier geen hogere harmonischen uitkomen zal je bij deze frequenties en dus bijhorende lange golflengten niet al te veel stereosignaal meer waarnemen.t'zijn namelijk de hogere harmonischen van een basklank die de bas "plaatsen" in de ruimte, en die worden verondersteld door je gewone luidsprekers te worden weergegeven en niet door de sub.

Verder heb ik ook een beetje mijn twijfel dat je uit een kastje van 30 op 30 veel hifi bas zult halen. Veel goedkope commerciele subs hebben een woofertje dat mits een basreflexpijp inderdaad een hoop boem spuwen uit een klein kastje.(piek rond de 60Hz geeft je het idee van veel bas, alleen kwaliteit???)Wil je echter een strakke gedetailleerde subbas, dan moet je toch zo vlak mogelijk diep doorgaan (zeker geen pieken, die creeren zogenaamde 1 noot bassen) en liefst niet te steil geleidelijk afvallen.

Een gesloten kast met geschikte grote woofer afgestemd op bv Q van 0,7 gaat misschien iets minder luid, maar valt veel geleidelijker af en hebben een mooie strakke basweergave. Maar dan heb je wel een woofer nodig die onvervormd een pak lucht kan verplaatsen. Dat kan ofwel door grote conus 12" of 15" en/of lange (onvervormde) slag.

DUS. Ik ben geen voorstander van de sub sattelietsystemen. Want daar komen nog te hoge frequenties uit de sub om er maar eentje te plaatsen. Heb je echter full range luidsprekers, maar wil je nog net dat oktaafje lager gaan, dan volstaat 1 goed gebouwde subwoofer.

Groeten

Geert

Geert, bedankt voor je uitgebreide antwoord, je hebt me overtuigd het wordt toch een grote subwoofer. Ik denk zelf aan MJ Acoustic die vond ik erg mooi klinken.

Gr DVD-King

• 1 month later...

dus ,dvd king, zoek jy een subwoofer

die niet al te groot is .

maar als je toch een behoorlyk laag wilt

kan ik je aanraden om eens het zelfbouw

boek , heim kino bauvorslage, van visaton

er op na te slaan daar staan subwoofers in

van miniatuur tot ruim 2,15meter hoog

er zal wel iets voor je instaan.

kyk op www.visaton.com cool.gif

Als een sub in de auto laag gaat hoeft dat niet te zeggen dat hij dat ook in een woonkamer doet. Voor een woonkamer heb je veel meer luchtverplaatsing van je woofer nodig dan in een auto om het zelfde resultaat te krijgen. 30 Hz uit een kastje van 30 cm kan vast wel maar het rendement zal erg laag zijn, je moet je immers ook aan de hiervoor geldende natuurwetten houden.

Geplaatst door richard 1:

Als een sub in de auto laag gaat hoeft dat niet te zeggen dat hij dat ook in een woonkamer doet. Voor een woonkamer heb je veel meer luchtverplaatsing van je woofer nodig dan in een auto om het zelfde resultaat te krijgen. 30 Hz uit een kastje van 30 cm kan vast wel maar het rendement zal erg laag zijn, je moet je immers ook aan de hiervoor geldende natuurwetten houden.

Ik heb nu de zelfde sub uit mijn auto in mijn studio staan(kamer van 5x5 en in de punt van het dak 3,5meter hoog)

en hij doet het zelfde als in de auto.

Ik ben met je eens dat het rendement misschien minder kan zijn, maar dat blijft vooral een kwestie van goed versterken(en een goede sub incl de kast)

Maar ik ondervindt hiervan zeker geen last, ik gebruik een oude versterker van 100Watt per kanaal (waarvan het rechter kanaal kapot is) en dit gaat buiten gewoon goed.

Kijk ook maar eens bij de kleine actieve subs die b.v. Rel maakt nog geen 30x30x30 met een 100 watt versterker, en dit gaat lekker tekeer hoor!

Zeker in het laag!

Groet Michel ;)

Geplaatst door Michel Romijn:

Deze gaat toch echt onder de 50Hz pas lekker klinken hoor!

Helemaal mee eens Michel! Ik heb m'n sub (caliber) in m'n auto om en nabij de 50Hz afgefilterd, dus daarboven speelt hij niet eens! Het is puur voor de aanvulling en de "punch" in je rug :D:D maarre (bijna) altijd buiten de bebouwde kom, want je hebt er niks aan als al het servies in een straal van 100 meter om je autootje spontaan springt als je langskomt...