JeroenKV Posted 24 september 2001 Report Share Posted 24 september 2001 Ik ben wat aan het lezen over zelfbouw en zie het type transmission line. Hierbij is er het type van een open pijp (een kant open) met aan de zijkant een woofer (1/3 van het dichte uiteinde). Kan iemand mij iets vertellen over de lengte&diameter van de pijp bij een woofer/middentoner van 17 cm? Is hier een formule voor? Is dit trouwens het type waar de PietPipper speakers op gebaseerd zijn? Thanx!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 24 september 2001 Author Report Share Posted 24 september 2001 Dat is een ander type!! Ik bedoel het type pijp waarbij de bovenkant open is. Ik wil graag weten welke ontwerp criteria daarbij horen. Kan iemand mij iets vertellen over de lengte&diameter van de pijp bij een woofer/middentoner van 17 cm? Is hier een formule voor? Thanx!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 24 september 2001 Report Share Posted 24 september 2001 Geplaatst door Jeroen2:Dat is een ander type!! Ik bedoel het type pijp waarbij de bovenkant open is. Ik wil graag weten welke ontwerp criteria daarbij horen. Kan iemand mij iets vertellen over de lengte&diameter van de pijp bij een woofer/middentoner van 17 cm? Is hier een formule voor? Thanx!! Hoi Jeroen2 Dat wat je boven beschrijft is inderdaad het basisprincipe van een Transmissielijn, maar ook de tekening die Ome Henk geplaatst heeft is een TL-vorm. Het TL-ontwerp heeft als grote nadeel het geringe rendement. Het voordeel van een TL is het hoge lagetonenvolume dat dit ontwerp produceert. Er wordt nl gebruik gemaakt van de resonantiefrequentie van de lagetonenspeaker. Dit is ook het gegeven dat je echt nodig hebt. Aan die 17cm doorsnee heb je niks, je moet echt de resonantiefrequentie van je te gebruiken speaker weten. De lengte van de "pijp" moet nl 25% van de golflengte bedragen. Bij 35-45Hz zal je dan op een lengte uitkomen van 1,8-2,4 meter. Natuurlijk mag je deze "pijp" ook "vouwen", zodat je toch een acceptabel formaat overhoudt. Je kunt meer lezen in het boek "Luidspekerkasten Ontwerpen" door Vance Dickason Uitgegeven door Elektuur Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ron Pelt Posted 24 september 2001 Report Share Posted 24 september 2001 Hoi jeroen, De Pied Piper is absoluut geen transmissielijn. Het is een open pijpsysteem. Met twee woofers om de staande golf te reduceren de zogenaamde buiken en knopen. De pijp is 120cm hoog 22cm breed en diep Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 24 september 2001 Report Share Posted 24 september 2001 Dag Jeroen, Een transmissielijn met de luidspreker op 1/3 van het uiteinde welke ook nog eens taps toeloopt is een TQWT (Tapered Quarter Wave Tube) of ook wel Voight-pijp genoemd. Door de luidspreker op 1/3 van de lengte te plaatsen voorkom je te sterke bulten in de frequentiekarakterestiek. De lengte van de pijp is zoals genoemd 1/4 van de resonantiefrequentie van de luidspreker, de opening is 1 tot 2,5 maal het effectief membaanoppervlak. Op deze site staan veel ontwerpen met TQWT en breedbandluidsprekers. http://melhuish.org/audio/ Groeten, Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts