Jump to content

Aurexx buizenbouwpaketten uit Zwolle!

Michel
 Share

Recommended Posts

Ik heb de Aurexx Crystal 1 ook en moet zeggen dat het hele leuke versterker is. Less is more en inderdaad, al vanaf 90 dB heb je een goede combi! Helaas staat-ie nu stil toe te kijken hoe de Sun Audio SV-2A3 het beter doet (ook factor 20 keer duurder)

:)

• 4 weeks later...

haha, UGT's getransplanteerd. :D Super.

Ik heb ze door een goede kennis stevig aan de tand laten voelen, die trafootjes.

Klein van stuk, maar groot van prestatie. Ze hebben ruim voldoende body om hun volle frequentiebereik te laten zien bij 7 watt uitgangsvermogen. Totaal GEEN verzadiging en andere nare bijkomstigheden. Heel grappig om te zien, omdat de versterker toch maar 3,5 watt aan porrie geeft :cool2:

Verder, de looks van deze versterker vind ik (zonder buizenrooster) werkelijk super. Klein, maar als ie zijn "bek" lostrekt, staat iedereen die bij mij komt luisteren met een bek vol tanden! :lol:

Greetz

haha, UGT's getransplanteerd. :D Super.

Ik heb ze door een goede kennis stevig aan de tand laten voelen, die trafootjes.

Klein van stuk, maar groot van prestatie. Ze hebben ruim voldoende body om hun volle frequentiebereik te laten zien bij 7 watt uitgangsvermogen. Totaal GEEN verzadiging en andere nare bijkomstigheden. Heel grappig om te zien, omdat de versterker toch maar 3,5 watt aan porrie geeft :cool2:

Ha, daar was ik wel benieuwd naar. Ik vond ze veel beter klinken dan de trafo's die er eerst in zaten, maar ja, het psychologische aspect enzo h

• 2 weeks later...

heyhey,

Grotere trafo's = meer blikpakket = meer body en lage tonen.

Dat is de regel van verschillende trafo's bij eenzelfde vermogen.

Dat zal bij jou ook wel rond de 3.5 watts liggen, dus heb je met een keer zo grote trafo ook ongeveer een keer zoveel diepte.

Ik ben in iedergeval zeer goed te spreken over mijn Aurexx-bakkie. Zelfs de diepste bassen die mijn transistorversterker, een AM2800 van AKAI, niet weergaf. En die A2800 is geen zachtzinnig beestje! :P

En dan het bereik in de hoge tonen en de dynamiek, HEERLIJK!!!

Crystal Clear, dat is het geluid wat ie weergeeft.

Greetz

wat een rommel is dat zeg (sorry :) )

heb ooit zo'n pakket gehad , de tekeningen klopte niet er zaten fouten in het bedradings schema en 1 van de uitgangs trafo's was kapot

kan je beter net iets meer geld uitgeven bv bij crafty een chinese buizenversterker ( Yarland) heb ik ook gehad en was er zeer tevreden mee voor 299 euro een hoop plezier

gr

wat een rommel is dat zeg (sorry :) )

heb ooit zo'n pakket gehad , de tekeningen klopte niet er zaten fouten in het bedradings schema en 1 van de uitgangs trafo's was kapot

kan je beter net iets meer geld uitgeven bv bij crafty een chinese buizenversterker ( Yarland) heb ik ook gehad en was er zeer tevreden mee voor 299 euro een hoop plezier

gr

Tsja, wat is nou rommel? Er zat idd

Ik heb duzz wel connecties met Aurexx.

Er heeft inderdaad een slechte serie uitgangstrafo's bestaan. Dit heeft de fabrikant zelf gemeld. Daar was de bouwer zich ook van bewust. Was terug gegaan, dan had je een vervanger meegekregen. Ik draai met een aurexx uit 2006, een van de nieuwsten. Daarin zitten trafootjes die wel goed gewikkeld zijn. en megalekker klinken.

besides: Ik heb geen binding met Yarkand whatsoever. Wat een belachelijk lelijke bakkies, een stukkie autoblik met een gelakt stukkie haardhout erop. Echt te erg voor zo'n prijs. Mijn Aurexx is opgebouwd uit 2 mm dik aluminium, heel mooi werk.

Groet.

p.s. we gaan niet moddergooien. Over smaak valt niet te twisten. Daarom is er ook zo'n uitgebreide markt aan audio spulletjes. Van Aurexx tot Yarland. Van B&O tot Xiron van de Blokker :P Voor elk wat wils...

Die van jou was een bouwpakket toch?

Ik heb die van mij kant en klaar gebouwd opgehaald, scheelde mij een hoop tijd, welke ik toen niet had.

naderhand heb ik de versterker gemodificeerd, en daarmee eigenlijk alles opnieuw opgebouwd.

Voortreffelijk stukje techniek, alles rechttoe-rechtaan. Logischm, overzichtelijk, heel fijn werken.

Ze hebben tijdens het bouwen de fouten al ge-elimineerd :unsure: (en de foute trafootjes in de bouwpakketten gemoffeld :P ) Dat laatste moet je met een korreltje (of potje) zout nemen :cool2:

Het geluid van de Aurexx ken je trouwens na een eenvouding mod. niet weer, wat een sprong in de goede richting. Vooral de koppelcondensatoren vervangen voor Auricap o.i.d. zorgt al voor wonderen!!!

Met die Yarland versterkers moet dat ook kunnen, ik heb mijn beeld wat bijgesteld toen ik de binnenzijde zag. Alleen die lompe elko's met een bandje vastgezet is wat jammer. Daar kan een hobbyist zich wel mee vermaken. Debuitenkant blijft voor mij minder aantrakkelijk.

Hartelijke groeten

• 2 weeks later...
Met die Yarland versterkers moet dat ook kunnen, ik heb mijn beeld wat bijgesteld toen ik de binnenzijde zag. Alleen die lompe elko's met een bandje vastgezet is wat jammer. Daar kan een hobbyist zich wel mee vermaken. Debuitenkant blijft voor mij minder aantrakkelijk.

Hartelijke groeten

Als je ze nu ook nog eens allebei gehoord had. Zou de "kritiek" je nog enigzins sieren. Nu is het me wat te makkelijk allemaal.

Groet

Roland Breteler

Yarland

PS: Ik heb ook een aurexx thuis staan inderdaad. Zon mooie donkergroene :D Het is zowiezo geen eerlijke vergelijking kwa uitgangsvermogen. Daar wil ik het graag bij laten.

• 11 months later...

Update.

Aanschafdatum 02-02-2009.

Het schema is nog immer niet juist. De rode draden van beide uitgangstrafo's dienen aan B+ aangesloten te worden. Daarnaast dien je bij het aansluiten van de volumeregelaar de pootjes van de regelaar en het aansluitschema te interpreteren. Niet de print die aan de regelaar gemonteerd is.

Gr. Oscar

Een leuke en ook zinvolle mod: kathode tegenkoppeling toepassen.

Je zult versteld staan.

Zoiets als hier dus:

kontakt7v1cl9.jpg

Bovenstaande kritiek op Yarland snap ik niet goed, die dingen zijn voor het geld fantastisch.

Dat het uiterlijk niet ieders smaak is, alla. Maar technisch is er niets mis mee, en ook het ijzer is prima.

• 2 years later...
Guest tubejack

Ik kan er er nog niet zoveel over vertellen, e.e.a. wordt t.z.t. gepubliceerd maar de Aurexx1 wordt een

super 2x3watt "triode" versterkertje

Ik speel normaal in de woonkamer met 0,1 ..... 1watt, dus moet goed gaan.

Het is wel wat meer werk, maar ik maak hem gelijk extra mooi.

Met de goeie BC elco's en nog betere Low ESR 105C aan de kathode.

Speciale Philips koppel C' s etc. voor extra veel structuur informatie.

Een EL-84 heeft nóg minder inwendige capaciteit dan een KT88 of 6550. n.l. 10,8pF

Ik verwacht dat e.e.a. heel erg mooi en zuiver gaat klinken :)

Vriendelijke groet,

Jack

Guest tubejack

Ik ben de mijne ook nog steeds aan het verbeteren.. En hij klinkt ondertussen véél beter.. Hoe ga ik ook nog niet verklappen ;)

Maarrehh Jack, hoe haal jij 3 Watt uit één EL84 in triode??? Of is dat ook nog classified? ;)

Ja, ik verklap ook niets, dàt heb ik beloofd ;)

Om precies te zijn 2x 2,9watt, A0 =24 en -3dB 10hertz ----- 37khz

Er kunnen nog minieme wijzigingen komen e.e.a. is onder constructie.

Groetjes,

Jack