spido Posted 11 mei 2011 Report Share Posted 11 mei 2011 (...) Was wel leuk met een 12" 99Db@1M coax driver zonder filter. Met 2-weg speakers van 90Db met een 2e orde filter kwam het toch wat tekort. Beste Miracle, Coax drivers zonder filter bestaan niet. Je bent kennelijk in de war met dubbelconus. Tweeweg luidsprekers van 90 dB/1W/1m met tweede orde filters zouden heel goed moeten kunnen klinken, via zo'n versterker. Zelfs met een heel behoorlijke dynamiek. Maar je moet dan natuurlijk wel góede tweeweg luidsprekers van 90 dB/1W/1m met tweede orde filters nemen. (Góede tweeweg luidsprekers met een rendement van bijvoorbeeld 93 dB/1W/1m, met unifase eerste orde filters, zouden nog beter zijn, denk ik. Vooral als het d'Appolito systemen zijn in heel stijve (bijv. spekstenen) behuizingen...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 11 mei 2011 Report Share Posted 11 mei 2011 Ik kan er er nog niet zoveel over vertellen, e.e.a. wordt t.z.t. gepubliceerd We wachten wel tot december... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 mei 2011 Report Share Posted 19 mei 2011 Hoeft niet, zoals beloofd. Wordt vervolgd http://www.mennovand...be_project.html Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 mei 2011 Report Share Posted 19 mei 2011 EL84 enthousiasten vinden misschien deze discussie ook wel interessant: http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/110909-5w-el84-drive-el84-se.html Op http://www.drtube.com/datasheets/el84-philips1969.pdf * vond ik inderdaad de door Jack opgegeven capaciteit (10,8 pF), maar alleen tussen grid (rooster) 1 en alle overige delen (pennen) behalve de anode. De capaciteit tussen de anode en alle andere, behalve grid 1, is 6,5 pF. Tussen anode en grid 1 is die maximaal 0,5 pF. En tussen grid 1 en de gloeidraad/kathode (heater) max. 0,25 pF. Is alleen de capaciteit van 10,8 pF (tussen grid 1 en alle andere, behalve de anode) van belang? * gevonden via http://www.drtube.com/tubedata.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 mei 2011 Report Share Posted 20 mei 2011 Is alleen de capaciteit van 10,8 pF (tussen grid 1 en alle andere, behalve de anode) van belang? Ik heb alleen die waarde genomen ter vergelijking van de capaciteit tussen de basis en collector van sommige eindtransistoren. Voor het memoy distortion verhaal. Deze kan wel oplopen tot 500... 600pF per eindtransistor. Een buis is gewoon superieur op dit punt. Heeft ook geen last van thermische schommelingen tijdens gebruik, want hij is Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 20 mei 2011 Report Share Posted 20 mei 2011 terugkoppelen op het stuurrooster. Komt me bekend voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 mei 2011 Report Share Posted 20 mei 2011 Ok, nu is het denk ik ook duidelijk waarom het zo moeilijk is om een goed klinkende transistor versterker te maken en makkelijk een goed klinkende buizenversterker. Eigenlijk wil je de alle voordelen, van beide in één ontwerp. Technisch goed en muziekaal goed. Ik ben heel benieuwd naar de S-10 van Array die komt m.i. als ideale transistoren versterker in de buurt Ik haak even af, in deze en andere discussies. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 mei 2011 Report Share Posted 20 mei 2011 Jack niet verdraaien de boel,denk een ook eens aan de neven effecten van de kathode Daar heeft de transistor geen last van ,en kijk eens naar de eindtorren in de Array,jongens eerst je huiswerk doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 20 mei 2011 Report Share Posted 20 mei 2011 Jack niet verdraaien de boel,denk een ook eens aan de neven effecten van de kathode Daar heeft de transistor geen last van ,en kijk eens naar de eindtorren in de Array,jongens eerst je huiswerk doen Wol vertel ons eens iets meer van de neven effecten van de kathode we willen graag iets leren hear Probeer het eens makkelijk uit te leggen zodat iedereen het begrijpt Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 mei 2011 Report Share Posted 20 mei 2011 Waarom transistoren uiteindelijk de voorkeur kregen boven buizen - ook bij fabrikanten als Leak, Quad, Rogers e.a. (die toch een goede reputatie hadden op het gebied van buizenversterkers!) is wel bekend. En het zal iedereen wel duidelijk zijn dat goed gekoelde transistoren (m.b.v. cooling ribs, heat sinks, heat pipes, heat spreaders, warmtegeleidende pasta, gel en folie, zware - liefst verkoperde - montageplaten en een dik chassis (dus veel warmte-absorberend heavy metal in de buurt) waarschijnlijk minder te lijden hebben van thermische drift dan transistoren in een "goedkopere" omgeving. De ene transistorversterker is de andere niet. Overigens werden vroeger transistoren van het hieronder afgebeelde type ook wel voorzien van een opsteekkraagje met een heleboel radiaal naar buiten stekende vinnetjes voor oppervlakte-vergroting, om warmte af te voeren. Ik weet zo gauw niet meer hoe zo'n koelkraagje heet (misschien wel "koelkraagje"?) en ik vind er ook geen plaatje van... Sommige vroege transistoren kregen van huis uit al een geribbelde body om hun warmte beter kwijt te kunnen raken. http://www.faqs.org/patents/app/20100079958 http://sound.westhost.com/heatsinks.htm#s5 http://sound.westhost.com/articles/diy-heatsink.htm#s4 http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/AN1040-D.PDF http://www.coolinnovations.com/?gclid=CLuNytfz9qgCFQWDDgodjCT-TQ Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 20 mei 2011 Report Share Posted 20 mei 2011 Wol vertel ons eens iets meer van de neven effecten van de kathode we willen graag iets leren hear Probeer het eens makkelijk uit te leggen zodat iedereen het begrijpt Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 20 mei 2011 Report Share Posted 20 mei 2011 Waarom transistoren uiteindelijk de voorkeur kregen boven buizen - ook bij fabrikanten als Leak, Quad, Rogers e.a. (die toch een goede reputatie hadden op het gebied van buizenversterkers!) is wel bekend. Transistors waren nieuw en de mensen vroegen dit, een goede fabrikant speelt hier op in maar niet alles wat nieuw is is ook beter vaak is het alleen beter voor de fabrikant het kost geen drol en ze vragen ernaar, solidstate moest erop staan want wie gebruikt er nou nog die ouderwetse glaskolfjes en zo is het gebleven. Toen kwamen de vervormings cijfers hoe meer nullen achter de komma hoe meer indruk men kon maken dikke vette wattages de woorden RMS peak level dempingsfactor dat was het! neem nou de cd speler iedereen verkocht zijn platenspeler en platen werden weggegooid maar zijn we er echt op vooruitgegaan ? Ik heb bv de QuadII mono blokken gehad en een kennis gebruikte toen de Quad 303 het is gewoon onvoorstelbaar hoeveel mooier die Quad II buizen versterkers zijn. vroeger was alles beter ........vaak is dat ook zo. O ja ik ben niet zo oud als mijn bericht doet vermoeden hoor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 mei 2011 Report Share Posted 20 mei 2011 Nee maar je hebt wel gelijk. Buizen waren duurder dan transisstors, simpel natuurlijk. Of ze nou Leak of Quad of Supertech heten.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 Nee heren, zó was het niet! (...) The main impetus for Leak's expansion seems to be transistors. Harold J. Leak prefers them to tubes because "they offer better value for the same money." A solid-state amplifier, he feels, "can be made to be smaller, lighter in weight, and to cost about 10 per cent less than a similar tube amplifier." Leak does not believe that either type necessarily sounds better. As to test measurements in general: "Higher numbers in tests, of both tube and transistor amplifiers, often are not borne out by the results of listening tests - which only indicates to us that ultimately 'high fidelity' is an art form more than it is anything else." (...) "A Traveller’s report on The British Audio Establishment" By Norman Eisenberg, High Fidelity Magazine, April 1965 http://www.bassboy.com.au/getreel/site/classicamps/files/articles/ukaudio/main.htm M.i. een geweldig aardig overzicht van de hoogtijdagen van hifi! Lees ondermeer wat er door deze Amerikaanse journalist wordt verteld over de collegialiteit tussen de grote heren/ontwerpers/fabrikanten van de Britse audio in die dagen. Kom daar nú eens om... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 Nee heren, z Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 because "they offer better value for the same money." Precies wat ik zeg dus.. Better value voor de fabrikant Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 De hoogtijdagen van de hifi moeten nog aanbreken. Vooral hear. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 21 mei 2011 Report Share Posted 21 mei 2011 De hoogtijdagen van de hifi moeten nog aanbreken. Vooral hear. M rc Hoe bedoel je Marc? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 mei 2011 Report Share Posted 22 mei 2011 (...) Peter Walker bleef zelf met zijn Quad II versterkers door draaien toen idereen al aan de transistors was. Beste Tube 300, In hetzelfde stuk ( http://www.bassboy.com.au/getreel/site/classicamps/files/articles/ukaudio/main.htm ) wordt daarover verteld: "(...) One of these is the home of Acoustical Manufacturing, makers of the Quad electrostatic speaker, the first full-range system of its class to have been offered commercially. Peter J. Walker, its designer and head of the company, told me that the Quad's following is limited, but growing steadily. The basic design has not changed in recent years, although "we constantly try to improve things, particularly in the midrange, which is, to us, the area most important for a natural projection of sound." Walker seemed satisfied with the Quad's low end: "We are not concerned about the bass as such." Walker similarly is satisfied with the Quad amplifier and is doubtful about its going solid-state. "To produce an amplifier with transistors that would give the same performance as our valve models would require 30% increase in cost," he explained. In common with many British manufacturers, Walker was amused at the high power ratings ascribed to some American equipment. An amplifier, he pointed out, may have an actual RMS value of 10 watts per channel when measured at low distortion and with a normal line voltage input. By such techniques as allowing more distortion, increasing the line voltage, taking peak rather than RMS values - and finally doubling everything for stereo - the basic figure of 10 watts can be inflated to 80 or even 100 watts. "We rate our amplifiers at the lowest distortion possible and operating under the most unfavourable power supply conditions. Actually, our 15-watt unit could easily be labelled a 44-watter (22 watts per channel) if we relaxed some of our test conditions," Walker concluded. (...)" "Walker similarly is satisfied with the Quad amplifier and is doubtful about its going solid-state" moet je in verband zien met: "Walker seemed satisfied with the Quad's low end: "We are not concerned about the bass as such." Het grote voordeel van solid-state is, volgens Leak, de mogelijkheid om de uitgangstrafo achterwege te laten en zo een veel betere dempingsfactor te bereiken. Meer controle over de bas, dus: een bétere, minder vervormde basweergave. Walker (Quad) was niet geïnteresseerd in bas. Zijn luidsprekers konden ook geen bas produceren. Om die reden mochten ze in Duitsland niet eens meer als "hifi-speakers" of "high fidelity speakers" worden aangeprezen. (DIN 45.500!) Leak ontwikkelde al in 1955 een electrostatische luidspreker voor hogere frequenties. Maar omdat matching met elektrodynamische basspeakers problematisch bleek, besloot Leak die speaker niet op de markt te brengen. http://www.44bx.com/leak/esl.html P.S. Merk op dat Walker vreesde dat overgaan van buizen op transistoren een kostprijsverhoging van 30% zou betekenen! Dat hij uiteindelijk wèl overging op transistoren, heeft dus weinig met kostenbesparing te maken. Nee, hij werd overtuigd door de argumenten van de andere Heren van de Hifi. Bij een goede maaltijd en een mooi glas wijn, zoals het hoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 mei 2011 Report Share Posted 22 mei 2011 Meng ik me toch in de discussie Wat iedereen vergeet, dat de eerste germanium transistoren heel erg duur waren. Inmiddels vervangen door silicium en erg goedkoop. BC-550 /560 zijn mooie transistoren in b.v. een preamp en kosten minder dat 10cent per stuk. Nee ik denk dat je, naar een versterker toe moet die de voordelen van transistoren en buizen combineert. Dat gaat vroeg of laat lukken. In de eind 70e jaren had Sony dat al aardig voor elkaar met zijn VFET. Ik heb flink verder gezocht en ook een VFET heeft een heel lage eigen capaciteit. Dat is volgens mij de reden waarom zo'n versterker zo goed klinkt. Jammer dat ze niet betrouwbaar waren en zijn. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 mei 2011 Report Share Posted 22 mei 2011 De hoogtijdagen van de hifi moeten nog aanbreken. Vooral hear. M rc Hoe bedoel je Marc? De vraag stellen is haar beantwoorden, beste Tube 300. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 22 mei 2011 Report Share Posted 22 mei 2011 Die hoogtijdagen kun je vergeten, Marc. Tenzij iemand volgens je filosofie de homeopatische aanpak (gehakt) voor een zeer lage kostprijs kan maken en verkoopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 22 mei 2011 Report Share Posted 22 mei 2011 De hoogtijdagen van de hifi moeten nog aanbreken. Vooral hear. M rc Hoe bedoel je Marc? De vraag stellen is haar beantwoorden, beste Tube 300. M rc Oke ik dacht altijd dat je zeer tevreden was met je "Antroposofische" set Mischien ga je nog een keer de computer vaarwel zeggen en mischien zelfs de hele codering van het muziek signaal omzetters filters enz. en laat je halfgeleiders (de naam zegt het al) weg uit je set. het is echt mogelijk! Dan zoek je geen hoogtijdagen meer Marc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 22 mei 2011 Report Share Posted 22 mei 2011 Jack,begint zijn huiswerk goed te maken,Jack, die v-fet zijn intern niet beveiligd Jack, enigste wat intresant is bij 4650 is de v-fet,ik geloof in de 5650 hadden ze fet in de ingang.en dat vind ik beter maar het nadeel is dat er 4 eindetoren per kanaal is en dat klinkt slechter ,voor de theorie een must voor het gehoor een afgang ,het verhaal gaat rond dat het een afgelijde ontwerp van Hiraga is Jakkie de v-fet is de enigste in TO-3 behuixzing met de minste cap Jack over het buisje met de minste cap, de uitgangstrafo hoort toch ook bij de versterker of niet Jack ,de Aurex niet aan het plafon brengen dadelijk zijn ze niet betaalbaar, Zwolle alleen. Die euforie hadden we ook met de Laffayette die kocht je toendertijd voor 35 harde Guldens, toen R.S schreef in A en T waren bedragen van 400 -500 gulden, niks slechts over R.S jamer dat die geen verhalen meer schrijft over audio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 mei 2011 Report Share Posted 22 mei 2011 Jack,begint zijn huiswerk goed te maken,Jack, die v-fet zijn intern niet beveiligd Jack, enigste wat intresant is bij 4650 is de v-fet,ik geloof in de 5650 hadden ze fet in de ingang.en dat vind ik beter maar het nadeel is dat er 4 eindetoren per kanaal is en dat klinkt slechter ,voor de theorie een must voor het gehoor een afgang ,het verhaal gaat rond dat het een afgelijde ontwerp van Hiraga is Jakkie de v-fet is de enigste in TO-3 behuixzing met de minste cap Jack over het buisje met de minste cap, de uitgangstrafo hoort toch ook bij de versterker of niet Jack ,de Aurex niet aan het plafon brengen dadelijk zijn ze niet betaalbaar, Zwolle alleen. Die euforie hadden we ook met de Laffayette die kocht je toendertijd voor 35 harde Guldens, toen R.S schreef in A en T waren bedragen van 400 -500 gulden, niks slechts over R.S jamer dat die geen verhalen meer schrijft over audio. Na enig zoekwerk bleek dat ook die VFET 's een heel lage capaciteit hebben in de orde van 10 ...20pF afhankelijk van het type. Ze zijn i.d.d. niet beveiligd zoals moderne FET's Daarom is het beveiliging systeem in deze versterker zo belangrijk. En laat die nu voorzien zijn van o.a slechte diodes in datzelfde beveiligingscirquit. Waardoor gegarandeerd de eindtrap vroeg of laat defect gaat. Is op te lossen. Ik heb even gekeken in de SM van de 4650 en 5650 beide hebben een Fet ingang. E.e.a. is in de "flat" stand nagenoeg identiek. 4 eindtorren per kanaal heeft als voordeel een lagere inwendige weerstand dus betere dempingsfactor. Nadeel is als je 2 of meer componenten parallel gaat schakelen dat je met tolerantie verschillen zit. En hoe hou je b.v. de rust stroom door 4 transistoren/buizen/fet's (vul-maar-in) exact gelijk.... ? Een trafo heeft inderdaad ook een capaciteit die van de VDV ringkernen zijn dacht ik vrij gering. Wat de Aurexx1 betreft dat is een leuk versterkertje, wordt misschien heel leuk . Maar meer ook niet. Dus zo'n stormloop zal het (verwacht ik) niet geven.... Ik ga zo mijn TA-4650 weer eens neerzetten Jammer dat die zo slecht tegen lage impedanties kan, voor de rest een fijne versterker. Dicht bij mijn ideale versterker.... Maar wie weet wat er nog komt Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts