Guest Posted 22 mei 2011 Report Share Posted 22 mei 2011 Jack,een vande mooiste simple versterker voor jou speakers heb je noog niet gebouwd de Linsly hood in vele varianten met of zonder uitgangs elco,s,trans of mos en begin met 2n 3055 en eindigt met Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 mei 2011 Report Share Posted 22 mei 2011 @Tube 300: Klopt, ik ben best tevreden. Hoogtijdagen zoek je niet als je ze beleeft. @Ivan: al eens een prijsopgave gedaan? Ik ken geen mod die zo goed en goedkoop is. Liefdewerk oud papier, kent u die uitdrukking? Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 mei 2011 Report Share Posted 22 mei 2011 Jack,een van de mooiste simpele versterkers voor jou speakers heb je nog niet gebouwd de Linsly hood in vele varianten met of zonder uitgangs elco,s,t rans of mos en begin met 2n 3055 en eindigt met Ik heb de meeste spullen liggen, maar niet mee zoveel tijd. Net 3 uur administratie gedaan ... Wist je dat een 2N3055 maar liefst een Basis Collector capaciteit kent van 500pF ! En toch is dit "werkpaard" jarenlang in diverse versterkers gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 mei 2011 Report Share Posted 22 mei 2011 Beste Tubejack, Wellicht begrijp ik je niet... maar ik krijg de indruk dat jij het "memory effect" c.q. de "memory distortion" (vervorming van nakomend signaal door opwarming van transistoren als gevolg van eerder signaal, kort gezegd) in verband brengt met de inwendige capaciteit van transistoren. En ook, in vergelijking, met de inwendige capaciteit (F) van buizen: "buizen hebben minder capaciteit dan transistoren en vertonen daardoor minder memory effect". Is die indruk juist? In dat geval... Maar alleen ohmse weerstand kan toch tot opwarming leiden? Capaciteit (F) (net als inductie (H) leidt toch alleen maar tot frequentie-afhankelijke "schijnweerstand" (zonder opwarming), doordat de fasen van V en A uit elkaar worden gedraaid? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 mei 2011 Report Share Posted 23 mei 2011 Normaal blijft mijn mail prive maar goed een klein stukje hieruit. Eea heeft te maken met zogenaamde memory distortion, een specifieke vervorming in het tijddomein die in conventionele metingen niet wordt meegenomen (evenals hoogfrequent faseruis die een slecht stereobeeld veroorzaakt). Beiden zijn de reden dat veel transistorversterkers wel precies klinken maar niet muzikaal Zover ik het begrijp, zijn er inderdaad 2 dingen die meespelen, 1) constante werktemperatuur en 2) inwendige capaciteit. Een buis heeft van beide geen last, de werktemperatuur is eenmaal opgewarmd constant zo rond de 200graden, Ze hebben ook nog een lage inwendige capaciteit. Ik heb de laatste weken een paar keer met mensen van Sonore audio gepraat en in hun voorversteker gebruiken ze helemaal géén condensatoren meer in de voeding omdat dit tijd's vertraging geeft door het laden en ontladen, Samen met mij, zijn dit al 2 andere firma's waarvan ik vind dat die héél goed bezig zijn. Die ongeveer hetzelfde idee hebben, maar het soms iets anders noemen. Bijkomend voordeel van een buis dat hij veel minder gevoelig is voor RF instraling. Aardige is, als je verbanden met het verleden kunt leggen met Sony Vfet jaren 70 maar ook al John Lindsay Hood Die maakte in de jaren 60 al versterkers waarvan hij vond dat die net zo goed klonken als de toenmalige dure buizen versterkers. Hij deed dat, door de versterker in klasse A te zetten. Zo'n versterker wordt wel warm en de werktemperatuur van de eindtransistoren gaat zo naar 60....80graden Maar blijft dan constant. Net als stroom die door de eindtransistoren loopt die blijft ook constant. Daarmee hef je m.i. voor een deel al het probleem op Werktemperatuur is constant, stroomvraag is constant en daardoor zijn er geen wisselingen in de opgenomen stroom lees laden en ontladen van condensatoren lees tijdvertraging. En zo kun je met een werkpaard zoals de 2N3055 genoemd wordt toch een fraaie versterker maken. E.e.a. klopt ook met mijn bevindingen, de best klinkende transistor versterker die ik heb staat voor een groot deel in klasse A en de eindtransistoren hebben een lage inwendige capaciteit. Ik denk zelfs als je verder gaat zoeken, je zo een paar fabrikanten vind met goed klinkende versterkers die ongeveer hetzelfde werken, denk eens aan de legendarische MF A1 of Nelson Pass. Ook dat zijn versterkers die lekker warm worden. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 mei 2011 Report Share Posted 23 mei 2011 Jack,hou het spannend Sonore is gewoon een van de vele versterkers,anders niks, gewoon verkooop praat. Elke versterker heeft zijn ups en downs Er zijn geen versterkers die er boven uitsteken,dit is marketing geklets en dan ben ik nog heel netjes met mijn woorden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 mei 2011 Report Share Posted 23 mei 2011 Ik neem aan dat je het nog niet gehoord hebt? Het is echt super. Vandaag de VFet weer teruggezet, aardig..... Maar de Aurexx1 klinkt wat voller. Ga zo mod 5 in dit vesterkertje inbouwen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 mei 2011 Report Share Posted 23 mei 2011 Jack,ik noem dat sekte geklets.dat is precies het zelfde met de speaker van klaas Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 23 mei 2011 Report Share Posted 23 mei 2011 Jack,ik noem dat sekte geklets.dat is precies het zelfde met de speaker van klaas Das dan nog een soort geklets met inhoud, jouw geklets is vaak niet eens te begrijpen. Bovenaan deze pagina werd je gevraagd naar je uitleg over 'het effekt van de kathode', maar dat heb je nog steeds niet gedaan. Ik ben benieuwd en jij roept alleen maar loze kreten Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 23 mei 2011 Report Share Posted 23 mei 2011 Ik denk zelfs als je verder gaat zoeken, je zo een paar fabrikanten vind met goed klinkende versterkers die ongeveer hetzelfde werken, denk eens aan de legendarische MF A1 of Nelson Pass. Ook dat zijn versterkers die lekker warm worden. Jack Dat sluit goed aan bij mijn oude idee (waar smakelijk om gelachen mag worden) om voorverwarme audiomeubels te maken. Maar dat handeltje heb ik nog niet opgezet. Wol, iets voor jou? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 mei 2011 Report Share Posted 23 mei 2011 Mod 5 zit er in. Dit is echt een leuk versterkertje. Wat een heerlijke audiofiel buisje zo'n EL84. Het hoog is prachtig, detailrijk, sprankelend, het geluid komt helemaal los van de boxen, stemmen klinken zeer echt. Het laag kan nog verrassend diep, zelfs buikgevoel is mogelijk met 2x 3watt's. Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 mei 2011 Report Share Posted 23 mei 2011 Mod 5 zit er in. Dit is echt een leuk versterkertje. Wat een heerlijke audiofiel buisje zo'n EL84. Het hoog is prachtig, detailrijk, sprankelend, het geluid komt helemaal los van de boxen, stemmen klinken zeer echt. Het laag kan nog verrassend diep, zelfs buikgevoel is mogelijk met 2x 3watt's. Jack Beste Tubejack, Hoe k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 mei 2011 Report Share Posted 24 mei 2011 Beste Tubejack, Hoe k Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 25 mei 2011 Report Share Posted 25 mei 2011 BB tje,bij Elektuur hebben vakliteratuur over buizen ,beslist kopen daar staat het in ,of je moet bij Menno een vervolg cursus volgen is ook handig ia altijd goed voer je geheugen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 mei 2011 Report Share Posted 25 mei 2011 Voor de liefhebber, Mod5 staat er nu in compleet met metingen. http://www.mennovanderveen.nl/nl/tube_project.html Het is een fijn klinkende versterker Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 mei 2011 Report Share Posted 25 mei 2011 Voor de liefhebber, Mod5 staat er nu in compleet met metingen. http://www.mennovand...be_project.html In de meting van Mod 5 kun je mooi zien. Wat het effect is, met een goed berekende kathode elco m.b.o het laag. Dat wordt dan nog strakker. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 mei 2011 Report Share Posted 25 mei 2011 Voor de liefhebber, Mod5 staat er nu in compleet met metingen. http://www.mennovand...be_project.html In de meting van Mod 5 kun je mooi zien. Wat het effect is, met een goed berekende kathode elco m.b.o het laag. Dat wordt dan nog strakker. Met vriendelijke groet, Jack nu nog Autobias print dan kan die kathode elco er weer uit....en E-choke toevoegen ... zie ik het nou goed dat die EL84 in super-pentode staat ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 mei 2011 Report Share Posted 25 mei 2011 Autobias (180€) lijkt me een beetje duur, voor een versterkertje dat als bouwpakket zo'n 200€ kost. Bovendien voegt het m.i. in deze schakeling weinig toe. Er is immers maar één buis per kanaal en niet 2 of meer waarvan je de rust stroom exact gelijk wilt houden. Er komen wel een of twee mini E-chockes. Superpenthode..... kan best. Het is een fijne versterker met: Veel details. Behoorlijke dempingsfactor. Nu de C kathode beter berekend is, is het laag weer strakker geworden. Stuurt, menig versterker naar huis Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 25 mei 2011 Report Share Posted 25 mei 2011 Ziet er fraai uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 25 mei 2011 Report Share Posted 25 mei 2011 BB tje,bij Elektuur hebben vakliteratuur over buizen ,beslist kopen daar staat het in ,of je moet bij Menno een vervolg cursus volgen is ook handig ia altijd goed voer je geheugen Ik heb hier al aardig wat literatuur staan Wol, maar jouw geheugen laat je blijkbaar in de steek.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 25 mei 2011 Report Share Posted 25 mei 2011 BB tje,wol is ook wat ouder, maar wol herkent wel zijn vrouw en dat is het belangrijkste Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 mei 2011 Report Share Posted 26 mei 2011 Ik stel een Mod6 voor ..... even de off-topic meuk uit dit topic verwijderen. Wol en Spido haal even die bende weg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 26 mei 2011 Report Share Posted 26 mei 2011 Ik stel een Mod6 voor ..... misschien kun je hier nog wat inspiratie uit putten, het ding klonk in de zogenaamde Lucid Mode erg fraai. http://www.decware.com/paper67.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 mei 2011 Report Share Posted 26 mei 2011 Hee dank je Ik weet nog wel een paar héél mooie tweaks voor dit versterkertje maar ik wacht even dat Menno is uitgerekend Het uitgangsvermogen is in ieder geval voldoende voor mijn speakers. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 mei 2011 Report Share Posted 27 mei 2011 Ik stel een Mod6 voor ..... even de off-topic meuk uit dit topic verwijderen. Wol en Spido haal even die bende weg W Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts