Jump to content

Aurexx buizenbouwpaketten uit Zwolle!

Michel
 Share

Recommended Posts

Beste forummers,

Deze Beauties wil ik jullie niet onthouden.

Voor resp € 199,- (Crystal 1, 2 x 3,5 klasse A Watts ) en € 455,- (Ultimo 1, 2 x 15 klasse A Watts) kun je nu in het bezit komen van een heuse high-end buizenversterker!

N.B. Ik heb GEEN connecties met Aurexx whatsoever, maar ben slechts onder de indruk van prijs/kwaliteit...

Ik kende dit bedrijf niet. Leuk, al die DIY kits. Ik zag dat Amplimo ook met een nieuwe versterker komt, de HQSE 12 300B, wat ik zo snel vertaal naar High Quality Single Ended 12 watt 300B versterker. Ontworpen door Bert Fruitema en waarschijnlijk met de ringkerntransformatoren van Menno van der Veen. Ik ben benieuwd, ik vind wel dat de man zichzelf een beetje opblaast, bij gebrek aan anderen die dat voor hem doen, maar het kan natuurlijk volkomen terecht zijn. Ik kan dat niet inschatten.

Heb - inmiddels - ook al weer enige tijd geleden het proto type van een 300B van Fruitema beluisterd.

Gewoon een redelijke versterker waarin onvoldoende aandacht is besteed aan de component keuze, koppel C's en andere elco's zouden kunnen worden verbeterd.

Tweede probleem is dat hij de buis - een Svetlana - teveel vermogen wil laten leveren, pas je deze instellingen aan - zie hiervoor ook de site van Triode Dick - kan het een prachtige versterker worden.

Ik denk dat een watt of 7-8 een vermogen is waarbij deze versterker optimaal kan presteren.

Vereist is wel een hoogrendement speaker, het ontwerp is gemaakt voor een wat lager rendement, waardoor concessies zijn gedaan.

In zijn eigen product is wel gebruik gemaakt van betere condensatoren, overigens heeft hij - voor zover mij nu bekend - daarin ook het vermogen aan de hoge kant gehouden , waardoor de buis onder nogal stress volle omstandigheden moet werken.

Groet Jitze

Het lijken mij leuke versterkers om te bouwen, maar wat heb je aan 3,5 watt? Als je hoogrendement speakers hebt (ik denk dat je in dit geval toch wel ruim boven de 95db moet zitten) dan neem je volgens mij geen genoegen met dit goedkope ontwerp (omdat goede hoogrendementsspeakers meestal erg duur zijn).

Mvrgr

John confused.gif

Geplaatst door JGCK:

Het lijken mij leuke versterkers om te bouwen, maar wat heb je aan 3,5 watt? Als je hoogrendement speakers hebt (ik denk dat je in dit geval toch wel ruim boven de 95db moet zitten) dan neem je volgens mij geen genoegen met dit goedkope ontwerp (omdat goede hoogrendementsspeakers meestal erg duur zijn).

Mvrgr

John confused.gif

John,

de prijs van een versterker hoeft niet zo heel veel te maken te hebben met de prestaties, mogelijk zullen een aantal zaken kunnen worden verbeterd, door betere componenten toe te passen.

Heb ooit een SE versterkertje gehoord met een EL 84, leverde max 1,1 watt en speelde fantastisch, alhoewel een beetje meer power wel gewenst zou zijn.

Dit alles kostte echt nog veel minder.....

Ook wel versterkers gehoord die enorm veel geld moesten kosten en teleurstellend presteerden.

Overigens kost een setje Klipsch Heresy

Ik ben niet zo kapot van de el84. Ik heb ze in de Synthesis Ensemble gehoord. Het klonk best behoorlijk, maar de 300b buizen die ik nu gebruik klinken vele malen beter. Als je zo veel geld in een hoog rendementsspeaker investeert dan ga je toch niet met zo'n instapversterker de boel aansturen? Ik kan me ook niet voorstellen dat je goede trafo's voor zo'n klein bedrag kunt kopen en die hebben volgens mij een behoorlijke invloed op het geluid. M.a.w. een leuk speeltje maar volgens mij heb je er niet veel aan.....

Geplaatst door Jitze:

Wees blij deze blijft meer waard dan de dollar....

Groet jitze :rolleyes:

Kom op zeg,die dollar zakt nog niet snel genoeg.

Al die 180gram's schijven worden weer betaalbaar :)

Geplaatst door okki-nokki:

Dus..... goedkoop is duur koop?

Okki-nokki.

Ik durf niet te beweren dat ze slecht zijn, maar wil jij in een ferrari rijden met een goedkoop 1 litermotortje? Volgens mij kun je niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.....

Mvrgr

John

@Ruud: Ik heb ze niet gehoord, maar als je bedenkt dat je voor €199 nog geen fatsoenlijke transistorversterker kunt kopen, kun je je m.i. geen buil vallen.

En zelfs al vallen ze tegen, kun je met relatief weinig middelen ze nog behoorlijk upgraden...

@John Kok: De Fostex FE208Sigma Full-range speaker kost € 179,- per stuk. Met een rendement van 96 dB heb je dan aan 3,5 Watt meer dan genoeg. In een rearloaded hoorn als de Jericho of de Fidelio (zelfbouw, hout € 200,-?) komen ze goed tot hun recht.

Zoals ik het zie heb je dan een versterker en luidsprekers in de instap-high-end klasse voor de somma van € 750,-. Probeer dat maar eens in een winkel voor elkaar te krijgen.

Voor de goede orde: het zal ongetwijfeld NIET het niveau halen van Tannoy Guy Fountains met SE 300B monoblokken. Maar het klinkt stukken beter dan een gemiddelde hifi-set voor misschien het 2 a 3 voudige van die prijs...

@Jitze: Heb bij Bert Doppenberg de Hedlund-hoorns/AER MK I beluisterd op een versterker van 0,8 Watt. De volumeknop kon niet helemaal open. Dat trokken mijn oren namelijk niet...

Geplaatst door Michel:

[QBupgraden...

@Jitze: Heb bij Bert Doppenberg de Hedlund-hoorns/AER MK I beluisterd op een versterker van 0,8 Watt. De volumeknop kon niet helemaal open. Dat trokken mijn oren namelijk niet...[/QB]

Daar zat de pijn niet, kon op de KlipschHoorn hard genoeg, de power misten we bij heftige kllappen, met iets meer vermogen zijn die wat sneller en strakker.

Groet Jitze

Geplaatst door Michel:

Beste forummers,

high-end buizenversterker!

ben slechts onder de indruk van prijs/kwaliteit...

Beste Michel,

Bovenstaande opmerking is nogal gewaagd als je ze niet beluisterd hebt, je zou er eventueel anderen toe kunnen aanzetten daar blind op(voor) te gaan :rolleyes::rolleyes:

Geplaatst door Ruud:

anderen kunnen daar blind op(voor) gaan :rolleyes::rolleyes:

Dit lijkt me eigenlijk nog veel gewaagder................

confused.gif Jitze confused.gif

Geplaatst door Ruud:

Beste Michel,

Bovenstaande opmerking is nogal gewaagd als je ze niet beluisterd hebt, je zou er eventueel anderen toe kunnen aanzetten daar blind op(voor) te gaan :rolleyes::rolleyes:

Oei,

Daar had ik niet bij stil gestaan, Ruud.

Overigens is de kreet high-end in mijn optiek niets meer dan een soort klasse-aanduiding. In de trend van low-end is budget klasse, mid-end (of zoiets) gemiddeld, en high-end KLANKMATIG het bovenste segment van de audiomarkt.

Als Aurexx de versterkers beschrijft als minimalistisch gebouwd en met single-ended en Push-Pull EL 84's erin, dan MOET het wel High-end zijn. Daarom ook mijn eerdere opmerking dat voor deze prijs indien nodig nog de nodige ruimte voor upgrades is, zonder dat de versterker erg duur wordt.

Let wel; dit is mijn mening. Uiteraard mag/moet

Zou het misschien zo kunnen zijn dat de commercie het begrip High-End heeft uitgevonden, om de status van hun apparatuur op te peppen ?

Is het in de praktijk niet vaak zo dat de verschillen voornamelijk imaginair zijn ?

Dus dat de kreet High-End vooral misbruikt wordt, laten we iets anders bedenken.

Groet Jitze

Geplaatst door Jitze:

Zou het misschien zo kunnen zijn dat de commercie het begrip High-End heeft uitgevonden, om de status van hun apparatuur op te peppen ?

Is het in de praktijk niet vaak zo dat de verschillen voornamelijk imaginair zijn ?

Dus dat de kreet High-End vooral misbruikt wordt, laten we iets anders bedenken.

Groet Jitze

Hoi Jitze,

Ben ik helemaal met je eens.

Ik heb er ook ooit eens over na zitten denken, hoe het dan wel benoemd moet worden.

Dan kom ik op True Fidelity, ofwel Echte Natuurgetrouwheid. Of kwa grammatica bij elkaar past weet ik niet, maar dit past wel beter bij dit soort produkten zoals de Aurexx.

Het woord high-end vind ik zowiezo niet klinken en passen bij een audio apparaat.

Je zal wel een soort van een high-end set kunnen hebben, maar niet een high-end versterker of wat dan ook.

[update]

Helaas de naam/term True Fidelity is al eerder gebruikt en wel hier: http://www.enteract.com/~jbyrns/Miller570.html

Ik maar denken dat ik de eerste was, vind 'm toch beter passen voor de audio apparatuur in de high-end klasse. :rolleyes:

[/update]

• 5 years later...

Hallo Forummers,

even voorstellen. Herman uit Kampen (OV)

Ik ben een trotse bezitter van een gemodificerde aurexx crystal 1.

Heb zo ongeveer elk onderdeel onder de loep genomen en vervangen voor beter waar nodig.

Inderdaad het gaat om een budgetversterker, MAAR dan moet gekeken worden naar WAAR bezuinigd is op onderdelen.

Trafo's, print, behuizing, connectoren, zegmaar het grovere werk zijn van onbetwiste kwaliteit, Heel mooi spul. De kleinere onderdelen, zoals buizen en condensatoren en weerstanden/volumeregelaar, ingangsbedrading enz. zijn van mindere kwaliteit. Als je die verbeterd, heb je inderdaad True Fidelity.

De prijs/kwaliteitverhouding is dan inderdaad ook super!!!

Het vermogen is trouwens voor speakers met een gevoeligheid/rendement van 90dB al ruim voldoende.

(de buren klaagden, en het zijn geen klagers) :P

Groet'n

Hoi Herman, gefeliciteerd met je versterker!

Ik ben ook ooit begonnen met de Crystal 1, die besmette me met het buizenvirus :) Ik heb nog steeds single ended versterking met een EL84, wel monoblokken met buisvoeding nu (driver 5751), maar daar heb ik de uitgangstrafo's van de Aurexx in getransplanteerd! B)