Jump to content

Kabeltjes bij elkaar houden...

Henrie
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal. Even een beetje een suf vraagje van mijn kant: Als je 2 kabeltjes hebt die samen '1 kabel' vormen, hoe kun je die dan het makkelijkst (als 1 kabel) bij elkaar houden? Gewoon een lading krimpkous er omheen? Of zijn er mooiere oplossingen...

Oh ja, het gaat hierbij om een simpele 'interlink' bestaande uit 2 losse coax kabeltjes. 1 voor links en 1 voor rechts (duh...) en die wil ik dus bij elkaar houden...

Of kan ik beter een simpel tulpsnoertje gebruiken? Mijn ervaring is, dat dat nogal veel ruis veroorzaakt (nogal dunne adertjes). Gaat dat met (dikkere) coax beter?

Gewoon een of meer kabellintjes errond (colsontjes in Belgisch ;)

Een coax is afgeschermd en zal beter de interferenties buitenhouden. (vb van TV set ,GSM... ).

Niet gelijk welke coax is ideaal. De capaciteit van de kabel moet laag zijn. Dat is voor interlinks een belangrijke eigenschap.

Groeten

Geert

Een 'dikkere' coax is zeker niet altijd beter. Een van de belangrijkste parameters bij een interlink is de capaciteit van de kabel (meestal gespecificeerd in pF per meter). Een lagere capaciteit is vrijwel altijd beter, zeker bij lange interlinks (maar er zijn zeker sets waar een interlink met een hoge capaciteit het beter doet).

De diameter van de ader/afscherming van van ondergeschikt belang omdat er vrijwel geen stroom loopt in een interlink (die is in ieder geval heel laag).

Wat betreft het bij elkaar houden: krimpkous, tape, gevlochten nylon kous, mogelijkheden te over!

Yep Zee,

Helemaal akkoord.

Ik was net zinnens te antwoorden. Een capaciteit tussen 65pF tot zo'n max 150pF kan.

De ohmse weerstand speelt bij een interlink minder. dus de diameter van de kernader is niet zo belangrijk. Wel de kernisolatie. Isolatie tussen kernader en afscherming. Ideaal is zogenaamd air spaced core PE.

Dit alles in functie om de capaciteit laag te houden. Hoe dikker deze isolatie, hoe lager de capaciteit van de kabel.

Probeer eens een interlink te maken van sateliet coax kabel.

Sommigen geven voorkeur aan interlinks met vaste koperader boven stranded wire.??!!

Die is natuurlijk wel stijver.

Geert

Kijk eens op het net bij TNT-audio.com in de sectie DOE HET ZELF bij interlinks : de U Bite kabel geloof ik.

Ik gebruik Belden 88232.

Dit is een triax kabel (dus een tweede afscherming welke van de eerste is geisoleeerd).

Gebruikte materialen zijn koper en teflon (zowel dielektrikum als de buitenkant van de kabel).

Kabel heeft zoals gezegd een zeer lage capaciteit.

Ziet er goed uit... geen PVC mantel en teflon dielectricum + buitenmantel HEEEL goed. Die ga ik eens nader bekijken.

Wat is zijn buiten diameter?

Heeft hij een vaste cu kern?

Is hij voldoende soepel?

Dubbel geisoleerd scherm? Leg je die samen of laat je er een los? (Ik veronderstel niet anders creer je een antenne toch?

Groetjes Geert

De buitenste mantel heb ik alleen aangesloten aan de zijde van de cd-speler en ligt los aan de kant van de eindversterkers (ik gebruik geen preamp).

De binnenste mantel is, net als de kern, aan beide kanten aangesloten.

Kijk voor verdere specs van de kabel even op de Belden site en tik in het zoekvenstertje 88232 in:

http://bwccat.belden.com/cgi-bin/ncommerce...ames.d2w/report

Jongens, bedankt voor de reacties. Ik kon vandaag helaas niet meer op het forum zijn, maar heb nu wel weer de mogelijkheid. Ik zit nu bij mijn ouders achter de pc, met helaas wel een heel wat langzamere verbinding (telefoon) maar ach...

Ik ga morgen eens kijken naar wat coax. Dat die coax niet te dik moet zijn, komt eigenlijk wel uit. Dan past het ook wat makkelijker in mijn plugjes...

Je zou ook eens kunnen kijken naar de wat luxere microfoonkabel van bijv. Prefer (of Tasker). Hebben ook Teflon isolatoren en zeer lage capaciteit.

Kijk op >>m'n homepage<< onder de diy projecten bij Preferred.

Ik draai er tot volle tevredenheid mee..

met vriendelijke groeten,

Maarten

Ik maak ook regelmatig van die Prefer kabels. Ik heb laatst de MK-106 die Maarten heeft gebruikt ook eens uitgeprobeert, maar helaas laat ie 't afweten t.o.v. de MGK-6 die ik anders voor dergelijke doeleinden gebruik. NBiet slecht, maar voor een paar cent meer kan het dus wel beter. Voordeel van de MK-106 is dat je wel een afgeschermde interlink kan bouwen, of als je wil, ook een gebalanceerde uitvoering. Dat is meyt de MGK-6 helaas niet mogelijk, maar in de praktijk is zo'n afscherming vaak van minder belang. Je zou eens moeten weten hoeveel kabels die van grote merken afkomen NIET afgeschermd zijn.

BTW: de prijzen voor de Prefer zijn: MGK-6 =>

Geplaatst door Maarten:

Je zou ook eens kunnen kijken naar de wat luxere microfoonkabel van bijv. Prefer (of Tasker). Hebben ook Teflon isolatoren en zeer lage capaciteit.

Kijk op >>m'n homepage<< onder de diy projecten bij Preferred.

Ik draai er tot volle tevredenheid mee..

met vriendelijke groeten,

Maarten

Hoi Maarten,

Ik heb vandaag nog maar eens je zelfbouw interlinks bekeken en ik heb besloten om een dergelijk kabeltje in elkaar te fietsen. Ben ik nu mee bezig.

Het is trouwens een afgeschermde microfoonkabel van Tasker. Er staat op: 'Tasker C114 2x0.25 Professional Noiseless Microphone Cable Low Capacity'. Geen idee of dit een echt goeie is, of een wat mindere (ik ken die merken en types niet), maar ach, hij doet het vast wel beter dan een simpele tulpsnoer. En duur is het helemaal niet (zoals je zelf ook al op je site zegt). Ik heb 2m snoer gekocht, 4 vergulde cinch-plugjes (die had ik al een tijdje) en wat tape (een pakje met 10(!) rolletjes bij de Praxis). Het snoer heeft me €2,70 gekost, de plugjes waren €0,70 per stuk (via een huisgenoot bij Scintilla (studievereniging van Elektrotechniek op de UT) gekocht) en de tape kostte bij elkaar €2,79. Totaal dus €5,50 (excl. tape, want ik weet nog niet zeker of ik dat ga gebruiken; ligt eraan hoe stug de kabel dan wordt).

Nu maar hopen dat ie het doet ;):P

De tweede is ook af. En hij doet het. D.w.z. ik heb 'm ff doorgemeten met een multimeter en hij 'doet' het dus. Testen op apparatuur kan ik nog niet, want ik heb 'm gemaakt voor m'n 'toekomstige' cd-speler... ;):P

Hij ziet er iig erg professioneel uit ;)

Ik had trouwens nog wel een probleempje: het 'veertje' dat aan de achterkant van zo'n cinch-plugje zit, had een te kleine diameter om fatsoenlijk om de (gehele) kabel te kunnen. Ik heb dus een klein laagje van het isolatiemateriaal af moeten snijden met een hobbymesje (met dank aan een huisgenoot ;)). Wat een klote werk is dat zeg... Maar goed, hij is nu af. Ik weet alleen nog niet of ik ze ook aan elkaar ga tapen. Zie ik nog wel...

Maarten, bedankt voor het ontwerp :):D

Ik heb de "rear" interlink naar mijn pc set gebouwd met twee coax kabels. Lengte een meter of 12.

Deze heb ik met de boormachine getwist. Dat is een hele losse twist (