JeroenKV Posted 25 september 2001 Report Share Posted 25 september 2001 Kan iemand aan de specificaties van de luidsprekers van Pietpiper helpen? Ik wil een zelfde concept bouwen, maar met andere units. Wat zijn de ontwerp criteria? Een formule voor de inhoud/vorm van de kast e.d.? Thanx!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirk Posted 25 september 2001 Report Share Posted 25 september 2001 Hoe kom je op het idee? Ga je als je hier mee klaar bent een Trabant nabouwen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 26 september 2001 Report Share Posted 26 september 2001 Hallo Jeroen (de tweede!), Sjiek hoor zo'n bijvoegsel achter je naam! Ik kan Dirks reactie wel begrijpen, hij is alleen niet correct. De pied piper is in mijn ogen (en oren) geen goed ontwerp, maar dat komt door het gebruik van inferieure units. Een open systeem is vaak heel dynamisch en snel, heeft niet de compressie eigenschappen als bij een gesloten box en basreflex. Waar je voor moet opletten is acoustische kortsluiting, hierdoor verlies je geluidsdruk in het laag, belangrijk is hierbij de weg die het van achter afgestraalde geluid moet afleggen om naar de voorkant te komen. Wanneer je zelf zoiets maakt kan je het zeker beter dan Gerbrand van Veen (The pied piper man) Je kan de kast helaas niet berekenen volgens de Thiele-small parameters. Ik zou wel units kiezen met een lage Qts-factor, dit zijn units die ook geschikt zijn voor basreflex boxen; deze hebben een stijvere ophanging waardoor de resonantie niet te ver oploopt bij gebruik zonder kastdemping. Succes, Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 27 september 2001 Author Report Share Posted 27 september 2001 Bedankt Stefan, Ik ben geinteresseerd in open systemen, maar kan er niet veel info over vinden (ook niet in het bekende luidspreker bouwboek). Welke suggesties heb jij inzake: - kastontwerp? (documentatie & onwerprichtlijnen)?) - specifieke units die ik kan gebruiken? - oplossing voor problemen met het laag? Gr. Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 27 september 2001 Report Share Posted 27 september 2001 Het bouwen van open systemen is vooral een kwestie van experimenteren. Het meest open systeem is een open baffle, die voor het weergeven van lage tonen erg groot moet zijn. Open pijp systemen zijn er van transmissielijnen tot hoorns maar ook TQWT. Over het algemeen is de Qts van de te gebruiken luidspreker vrij hoog, bijvoorbeeld 0,4 tot 0,7. Dit is om bij de resonantiefrequentie toch nog wat laag over te houden. De ophanging moet wel stevig zijn want er is nauwlijks of geen kastdemping, de demping zal voornamelijk door de versterker moeten worden geleverd. Op het forum van 'Single Driver Website' (zie de link bij transmissionline) worden regelmatig tips gegeven voor het ontwerpen van dergelijke systemen. Ten slotte is het zeer moeilijk om zelf een goed klinkend meerwegsysteem te ontwerpen. Het is aan te bevelen een bestaand ontwerp na te bouwen. Als je zelf iets wil ontwerpen raad ik je aan om uit te gaan van goede breedbandluidsprekers, een wisselfilter is dan niet nodig. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 1 oktober 2001 Report Share Posted 1 oktober 2001 Geplaatst door Jeroen2:Bedankt Stefan, Ik ben geinteresseerd in open systemen, maar kan er niet veel info over vinden (ook niet in het bekende luidspreker bouwboek). Welke suggesties heb jij inzake: - kastontwerp? (documentatie & onwerprichtlijnen)?) - specifieke units die ik kan gebruiken? - oplossing voor problemen met het laag? Gr. Jeroen Hallo Jeroen, -kastontwerp: ik heb zelf nooit een open systeem ontworpen, wel ontwerpen van vrienden meerdere malen gehoord, maar dit is erg afhankelijk van de units die je gaat gebruiken. Je zou zelf eens wat moeten proberen met prototypes, om tot het beste compromis te komen. -units: Zoals ik al eerder aangaf, gebruik units met een stijve ophanging; dit is erg belangrijk. -problemen met laag?: heb je die dan? Dan heb je zeker al een proto gebouwd? Zonder dollen;als ik zelf zoiets zou willen bouwen,zou ik eerst een set goedkope units aanschaffen en wat met kastontwerpen gaan klooien, je ontdekt dan gauw genoeg wat je mogelijkheden zijn (en de effecten ervan natuurlijk!) Krijg je hier een leuk ontwerpje uit, dan kan te het geheel op een hoger plan tillen met kwatiteitsunits en een mooie kast. Ik hoop dat ik je niet te veel heb afgeschrikt? Succes, Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 2 oktober 2001 Author Report Share Posted 2 oktober 2001 Nee hoor!!!! Koop denk ik eerst maar eens wat simpels van Visaton. (simpele tweeter en 2 13 cm mid/hoogs (92 gld. p.s.)) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ben van der Most Posted 3 november 2001 Report Share Posted 3 november 2001 Ik heb eigenlijk een vraag aan Ome Henk. Bedoelde je met de opmerking op 27.9. (in het antwoord aan Jeroen2) dat je het niet eens bent met de reactie van Stefan over de Pied Piper? Dit interesseert mij namelijk omdat ik die speakers zelf ook heb, echter uitgebreid met een REL subwoofer voor de nodige comepnsatie in het laag. Het geheel wordt aangestuurd met een Harman Kardon HK680. Ben Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts