Jump to content

Vraag over kastontwerp en plaatsing woofer

JeroenKV
 Share

Recommended Posts

Ik wil een bestaand 2 weg concept (basreflex)in een eigen kast bouwen. Nu vraag ik mij af of het uitmaakt of ik de woofer/middentoner aan de zijkant van de kast monteer (basreflex pijpje wel aan de voorkant). De woofer/middentoner doet mee vanaf 2500hz.

Wie weet hier antwoord op??

Gr.

Jeroen

Hoi Jeroen,

Als je de middentoner aan de zijkant plaatst dan krijg je zeker een slechter resultaat dan de middentoner op de voorkant. De plaatsing van het geluid wordt veel slechter daardoor. Een woofer aan de zijkant is minder problematisch, zeker als je hem erg laag inzet, bv vanaf 80 hrz. dan hoor je namenlijk niet (of nauwelijks) dat de woofer niet rechtstreeks naar de luisterplaats straalt. bij 2500 hrz hoor je dit zeer zeker wel. Niet doen dus!!!!!!!

gr. Rogier

Ik denk dat het wel iets zou helpen, maar de beste remedie tegen staande golven zijn ronde hoeken en a-symetrysche behuizingen. Het eenvoudigste is de ronde hoek. Plaats in de hoek een driehoekig houten profiel en je hebt al je "ronde hoek". Probeer gewoon scherpe hoeken te vermijden, dan kom je al een heel end.

Hi Stefan,

Ik heb nog nooit een speaker gebouwd, maar ben me aan het orienteren!!

Ik wil graag iets met een ribbon tweeter en de kast moet ook niet te groot worden. Zelf denk ik nu aan een Visaton ribbon en twee 13 cm mid/laag's (zuiltjes, basreflex, 25 liter, dubbelwandig met zandvulling). Deze 13 cm-ers kunnen de ribbon hopelijk bijhouden.

Ik hou me echter aanbevolen voor een open ontwerp!!!! De best kast is logischerwijs geen kast. Nog suggesties??

Jeroen

Ik ben inmiddels bij S&C geweest (Haarlem). Ik was onder de indruk van de Visaton VOX 251 en ook de VOX 200 klonk prima. Wel iets scherp in het hoog, maar daar krijg je wel erg veel detail voor terug!!

Ik denk dat ik eerst wat ga proberen met een model van Visaton met een AL170 mid/laag en een G25FLL tweeter. Kosten rond de 1000 piek per paar. De klank zal te vergelijken zijn met de VOX 251, maar dan wat minder diep.

Ik denk dat ik dan een mooi zuiltje bouw met afgevlakte kanten. Daarom heen een vierkant zuiltje en er tussen zand.

Inhoud boks +/- 34 liter

Zand in de zijwanden +/- 12 liter zand

Ik ben benieuwd!!

Jeroen

Hoi Jeroen2,

goeie keuze om eerste een k.e.k.-pakket te kiezen voor je zelfbouw. Alleen zo kun je uitvinden waarom wat gedaan wordt. T.z.t. kun je altijd nog gaan verbeteren aan zo'n speaker. Visaton maakt hele mooie maar vooral goeie speakers voor een fatsoenlijke prijs. Natuurlijk is er beter, maar dat gaat beduidend meer kosten. Veel succes met je project.

Jeroen2,

In de laatste uitgave van het duise blad Hobby Hifi staat een interessant ontwerp met een Visaton bandtweeter en hun nieuwe titan-midden/laag speaker. Dit alles in een transmissionline van bescheiden afmetingen. De kast is voorzien van twee helmholtz-resonatoren om het traditionele transmissionline-gat weg te werken. Zelf heb ik luidsprekers waarin dit is toegepast en het bevalt uitstekend. Als je belangstelling hebt hoor ik het wel of koop gewoon het genoemde blad.

groeten

Geplaatst door Jeroen2:

Henk,

Ik ben zeker geinteresseerd!! Wat zijn jouw ervaringen met een ribbon tweeter? Ik begreep dat de afstraling verticaal nogal smal is?

Een smalle afstraling in het vertikale vlak is geen nadeel, maar eerder een voordeel. Ongewenste reflekties tegen plafond en vloer worden voorkomen. Je moet er wel voor zorgen dat de ribbon op oorhoogte is geplaatst.

Richard

• 2 months later...

In Leeuwarden heeft ooit een luidspreker-zelfbouwwinkel gezeten waar een Newform-Research 15" ribbon werd gecombineerd met een Bandor laagluidspreker.

Deze luidspreker klonk zeer goed, mooi hoog en midden maar ook de kwaliteit en hoeveelheid laag was bijzonder voor zo'n kleine woofer. Later werd er een variant met een Excel-woofer geleverd, hoe deze klonk weet ik niet.

Richard