JeroenKV Posted 1 oktober 2001 Report Share Posted 1 oktober 2001 Ik wil een bestaand 2 weg concept (basreflex)in een eigen kast bouwen. Nu vraag ik mij af of het uitmaakt of ik de woofer/middentoner aan de zijkant van de kast monteer (basreflex pijpje wel aan de voorkant). De woofer/middentoner doet mee vanaf 2500hz. Wie weet hier antwoord op?? Gr. Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 1 oktober 2001 Report Share Posted 1 oktober 2001 Hoi Jeroen, Als je de middentoner aan de zijkant plaatst dan krijg je zeker een slechter resultaat dan de middentoner op de voorkant. De plaatsing van het geluid wordt veel slechter daardoor. Een woofer aan de zijkant is minder problematisch, zeker als je hem erg laag inzet, bv vanaf 80 hrz. dan hoor je namenlijk niet (of nauwelijks) dat de woofer niet rechtstreeks naar de luisterplaats straalt. bij 2500 hrz hoor je dit zeer zeker wel. Niet doen dus!!!!!!! gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 1 oktober 2001 Author Report Share Posted 1 oktober 2001 Thanx!! Maar een andere vraag: help een schuine plaat in de boks van b.v. piepschuim tegen staande golven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 oktober 2001 Report Share Posted 1 oktober 2001 Ik denk dat het wel iets zou helpen, maar de beste remedie tegen staande golven zijn ronde hoeken en a-symetrysche behuizingen. Het eenvoudigste is de ronde hoek. Plaats in de hoek een driehoekig houten profiel en je hebt al je "ronde hoek". Probeer gewoon scherpe hoeken te vermijden, dan kom je al een heel end. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 1 oktober 2001 Report Share Posted 1 oktober 2001 Heee Jeroen, Betekend dit dat je de open kasten niet meer aan durft? Vraagje, heb je al wel eens een speaker gebouwd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 2 oktober 2001 Author Report Share Posted 2 oktober 2001 Hi Stefan, Ik heb nog nooit een speaker gebouwd, maar ben me aan het orienteren!! Ik wil graag iets met een ribbon tweeter en de kast moet ook niet te groot worden. Zelf denk ik nu aan een Visaton ribbon en twee 13 cm mid/laag's (zuiltjes, basreflex, 25 liter, dubbelwandig met zandvulling). Deze 13 cm-ers kunnen de ribbon hopelijk bijhouden. Ik hou me echter aanbevolen voor een open ontwerp!!!! De best kast is logischerwijs geen kast. Nog suggesties?? Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 4 oktober 2001 Report Share Posted 4 oktober 2001 Hallo Jeroen, Ben je al wel eens bij Speakerland of speaker en Co geweest? Dit zijn zelfbouwzaken waar je alle bouwkits kunt beluisteren, het personeel is (meestal) technisch genoeg om je goed advies te geven. Hier zijn wat sites:RemoSpeaker en Co/speakerland Succes, Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 5 oktober 2001 Author Report Share Posted 5 oktober 2001 Hi Stefan, Ik ga binnenlkort maar eens anar S&C in Haarlem. Gr. Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 11 oktober 2001 Author Report Share Posted 11 oktober 2001 Ik ben inmiddels bij S&C geweest (Haarlem). Ik was onder de indruk van de Visaton VOX 251 en ook de VOX 200 klonk prima. Wel iets scherp in het hoog, maar daar krijg je wel erg veel detail voor terug!! Ik denk dat ik eerst wat ga proberen met een model van Visaton met een AL170 mid/laag en een G25FLL tweeter. Kosten rond de 1000 piek per paar. De klank zal te vergelijken zijn met de VOX 251, maar dan wat minder diep. Ik denk dat ik dan een mooi zuiltje bouw met afgevlakte kanten. Daarom heen een vierkant zuiltje en er tussen zand. Inhoud boks +/- 34 liter Zand in de zijwanden +/- 12 liter zand Ik ben benieuwd!! Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 11 oktober 2001 Author Report Share Posted 11 oktober 2001 Ja de eerste, dus ik ben ook zeer benieuwd!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 oktober 2001 Report Share Posted 11 oktober 2001 Hoi Jeroen2, goeie keuze om eerste een k.e.k.-pakket te kiezen voor je zelfbouw. Alleen zo kun je uitvinden waarom wat gedaan wordt. T.z.t. kun je altijd nog gaan verbeteren aan zo'n speaker. Visaton maakt hele mooie maar vooral goeie speakers voor een fatsoenlijke prijs. Natuurlijk is er beter, maar dat gaat beduidend meer kosten. Veel succes met je project. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 11 oktober 2001 Report Share Posted 11 oktober 2001 Jeroen2, In de laatste uitgave van het duise blad Hobby Hifi staat een interessant ontwerp met een Visaton bandtweeter en hun nieuwe titan-midden/laag speaker. Dit alles in een transmissionline van bescheiden afmetingen. De kast is voorzien van twee helmholtz-resonatoren om het traditionele transmissionline-gat weg te werken. Zelf heb ik luidsprekers waarin dit is toegepast en het bevalt uitstekend. Als je belangstelling hebt hoor ik het wel of koop gewoon het genoemde blad. groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 16 oktober 2001 Author Report Share Posted 16 oktober 2001 Henk, Ik ben zeker geinteresseerd!! Wat zijn jouw ervaringen met een ribbon tweeter? Ik begreep dat de afstraling verticaal nogal smal is? Ik zal het blad eens kopen! Gr. Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 20 oktober 2001 Report Share Posted 20 oktober 2001 Geplaatst door Jeroen2:Henk, Ik ben zeker geinteresseerd!! Wat zijn jouw ervaringen met een ribbon tweeter? Ik begreep dat de afstraling verticaal nogal smal is? Een smalle afstraling in het vertikale vlak is geen nadeel, maar eerder een voordeel. Ongewenste reflekties tegen plafond en vloer worden voorkomen. Je moet er wel voor zorgen dat de ribbon op oorhoogte is geplaatst. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Posted 26 december 2001 Report Share Posted 26 december 2001 Hallo, Ik heb al geruime tijd een stel luidsprekers waarin Newform Research rinbbon in zijn verwerkt. Ze hebben inderdaad smalle verticale spreiding, maar dat wordt gecompenseerd door een royale horizontale (ieder nadeel hebe zo z'n ...). Op hun site http://www.newformresearch.com/ vind je aan aantal beschouwingen over ribbons. Martinweb page Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 26 december 2001 Report Share Posted 26 december 2001 In Leeuwarden heeft ooit een luidspreker-zelfbouwwinkel gezeten waar een Newform-Research 15" ribbon werd gecombineerd met een Bandor laagluidspreker. Deze luidspreker klonk zeer goed, mooi hoog en midden maar ook de kwaliteit en hoeveelheid laag was bijzonder voor zo'n kleine woofer. Later werd er een variant met een Excel-woofer geleverd, hoe deze klonk weet ik niet. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts