ABC Posted 24 juli 2002 Report Share Posted 24 juli 2002 ik wil een paar speakers gaan bouwen. wat voor hout kan ik het beste gebruiken en de kast vorm van binnen. hoe kan ik die het beste maken. vierkant of een andere vorm of zo en ik was van plan jvc speakers te gebruiken. is dat wat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 24 juli 2002 Report Share Posted 24 juli 2002 Hoi ABC, Speakers worden altijd van MDF gemaakt en dan meestal van 22mm dik. De vorm mag je zelf uitzoeken, maar om de inhoud te weten moet je gaan rekenen, hetzelfde geld voor de soort behuizing en de gebruikte filter. Daarvoor heb je veel gegevens nodig van de gebruikte units(bij jouw is dat dan van JVC) om een goed klinkende speaker te kunnen bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Subwoofah Posted 24 juli 2002 Report Share Posted 24 juli 2002 Maak je kastjes NOOIT vierkant. Zorg dus dat je geen gelijke zijden hebt. GretZzzzz Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABC Posted 24 juli 2002 Author Report Share Posted 24 juli 2002 ???????????????? ik bedoel niet zo vierkant ik d8 nou hxbxd 32x23x22 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 24 juli 2002 Report Share Posted 24 juli 2002 Geplaatst door ABC:???????????????? ik bedoel niet zo vierkant ik d8 nou hxbxd 32x23x22 Dus je wilt een subwoofer maken? Ik gok dat Subwoofa er dan meer van weet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABC Posted 24 juli 2002 Author Report Share Posted 24 juli 2002 ik d8 zoiets (toch iets voor de eerste keer) dus geen subwoofer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Subwoofah Posted 26 juli 2002 Report Share Posted 26 juli 2002 Ja zeker ABC ziet er prima uit. Zet je basreflex pijpjes nog niet vast,dan kan je er nog mee spelen,de lengte bedoel ik dan. Hartstikke leuk man je eerste kastjes. GretZzzzzzz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 26 juli 2002 Report Share Posted 26 juli 2002 Geplaatst door Subwoofa:Maak je kastjes NOOIT vierkant. Zorg dus dat je geen gelijke zijden hebt. GretZzzzz Gek genoeg zijn haast allle subwoofers wel op die manier gemaakt, zou het dus voor subwoofers misschien niet zoveel uitmaken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Subwoofah Posted 26 juli 2002 Report Share Posted 26 juli 2002 Nee ruud Die subwoofertjes zijn BIJNA vierkant. Maar echte Subwoofas zijn nooit vierkant . zou jij toch moeten weten GretZzzzzzzz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arieson Posted 27 juli 2002 Report Share Posted 27 juli 2002 Misschien ook leuk? Het Duitse blad Hobby Hifi staat 6 keer per jaar vol wetenswaardigheden op dit gebied. Met heel veel verschillende ontwerpen. Vakkundig en duidelijk geschreven (als je Duits tenminste een beetje redelijk is). Voor een luidsprekerzelfbouwer de moeite waard. Het ligt ook in veel nederlandse bladenzaken. http://www.hobbyhifi.de/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 27 juli 2002 Report Share Posted 27 juli 2002 Geplaatst door Subwoofa:Nee ruud Die subwoofertjes zijn BIJNA vierkant. Maar echte Subwoofas zijn nooit vierkant . zou jij toch moeten weten GretZzzzzzzz Geef mij maar transmissionline subwoofers Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 27 juli 2002 Report Share Posted 27 juli 2002 Beste ABC, Subwoofa stelde voor de basreflexpijpjes nog niet vast te zetten, maar het kan ook anders. Ik heb in mijn boxen een klein stukje reflexpijp vast gemonteerd (en aan de voorkant netjes afgewerkt) daarover zit een busje, waarin ik dan weer verschillende lengtes pijp kan steken om uit te proberen. Het moet natuurlijk nog wel toegankelijk zijn, maar dat kan bij mij omdat de achterwand demontabel is. Groeten, LeoBus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 augustus 2002 Report Share Posted 17 augustus 2002 Geplaatst door Ruud: Gek genoeg zijn haast allle subwoofers wel op die manier gemaakt, zou het dus voor subwoofers misschien niet zoveel uitmaken Het gaat erom dat je geen staande golven (resonanties)in de box krijgt. Die kunnen onstaan wanneer de afmetingen groter zijn dan de grootste weer te geven golflengte. Dat gaat op bij middentoners. Vandaar die ongelijke afmetingen. Een sub gaat maar tot 100Hz met een golflengte van 3m. Tenzij je de sub groter maakt dan 1,5m Hoeven de afmetingen (L,H, niet verschillend te zijn: Het ding gedraagt zich als "drukdoos", acoustisch gezien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts