Jump to content

zelfbouw

ABC
 Share

Recommended Posts

ik wil een paar speakers gaan bouwen.

wat voor hout kan ik het beste gebruiken

en de kast vorm van binnen. hoe kan ik die het beste maken. vierkant of een andere vorm of zo

en ik was van plan jvc speakers te gebruiken.

is dat wat

Hoi ABC,

Speakers worden altijd van MDF gemaakt en dan meestal van 22mm dik.

De vorm mag je zelf uitzoeken, maar om de inhoud te weten moet je gaan rekenen, hetzelfde geld voor de soort behuizing en de gebruikte filter.

Daarvoor heb je veel gegevens nodig van de gebruikte units(bij jouw is dat dan van JVC) om een goed klinkende speaker te kunnen bouwen.

Geplaatst door Subwoofa:

Maak je kastjes NOOIT vierkant.

Zorg dus dat je geen gelijke zijden hebt.

GretZzzzz cool.gif

Gek genoeg zijn haast allle subwoofers wel op die manier gemaakt, zou het dus voor subwoofers misschien niet zoveel uitmaken confused.gifconfused.gif

Misschien ook leuk? Het Duitse blad Hobby Hifi staat 6 keer per jaar vol wetenswaardigheden op dit gebied. Met heel veel verschillende ontwerpen. Vakkundig en duidelijk geschreven (als je Duits tenminste een beetje redelijk is). Voor een luidsprekerzelfbouwer de moeite waard. Het ligt ook in veel nederlandse bladenzaken.

http://www.hobbyhifi.de/

Geplaatst door Subwoofa:

Nee ruud

Die subwoofertjes zijn BIJNA vierkant.

Maar echte Subwoofas zijn nooit vierkant .

zou jij toch moeten weten :D:):D

GretZzzzzzzz cool.gif

Geef mij maar transmissionline subwoofers :P;)

Beste ABC,

Subwoofa stelde voor de basreflexpijpjes nog niet vast te zetten, maar het kan ook anders.

Ik heb in mijn boxen een klein stukje reflexpijp vast gemonteerd (en aan de voorkant netjes afgewerkt) daarover zit een busje, waarin ik dan weer verschillende lengtes pijp kan steken om uit te proberen.

Het moet natuurlijk nog wel toegankelijk zijn, maar dat kan bij mij omdat de achterwand demontabel is.

Groeten,

LeoBus

• 3 weeks later...
Geplaatst door Ruud:

Gek genoeg zijn haast allle subwoofers wel op die manier gemaakt, zou het dus voor subwoofers misschien niet zoveel uitmaken confused.gifconfused.gif

Het gaat erom dat je geen staande golven (resonanties)in de box krijgt. Die kunnen onstaan wanneer de afmetingen groter zijn dan de grootste weer te geven golflengte. Dat gaat op bij middentoners. Vandaar die ongelijke afmetingen. Een sub gaat maar tot 100Hz met een golflengte van 3m. Tenzij je de sub groter maakt dan 1,5m Hoeven de afmetingen (L,H,B) niet verschillend te zijn: Het ding gedraagt zich als "drukdoos", acoustisch gezien.