Jump to content

Speaker verbeteringen

Kharn
 Share

Recommended Posts

tegen mij werd verteld

met bitumen beplakken

betere bekabeling

ander wisselfilter erin monteren

dwarslatjes erin monteren

en er zijn hier vast nog wel mensen die iets meer kunnen bedenken ;)

demon die hier op het forum ook nog iets geleert heeft ook :D

Demon heeft gelijk. Dit zijn de dingen die je kunt doen om een speaker te verbeteren. Je kunt beginnen met de bekabeling, adn de dwarslatjes en met loodbitumen beplakken en als laatste zou je het scheidingsfilter onder handen kunnen nemen. Dit laatste is wel een hele rigoreuze stap, want dit is niet echt eenvoudig. Je moet nl alle specificaties van de speakers kennen en ook nog de kasteigenschappen. Dit is dus iets voor doorgewinterde hobbyisten.

Geplaatst door Kharn:

Mijn dank is groot, hoorde trouwens dat teerplaten, die die je ook in auto's voor demping hebt, een goed alternatief waren voor loodbitumen. Is dit zo?

Het doet ongeveer hetzelfde, echter loodbitumen heeft meer massa waardoor er een grotere stijfheid van de kast bewerkstelligd wordt. Dit geeft een beter resultaat (rustiger beeld). Voor algemene geluidsdemping van de kast doen ze het allebei even goed.

Hallo Kharn,

Het lijstje van Demon is aardig compleet.

Wat een ERG RIGOREUZEverbetering kan zijn is je kast intern beplakken met Deflex i.p.v. loodbitumen. Dit heeft niet alleen een vrij hoge massa maar dempt ook kastrillingen en interne reflexies vanwege de specifieke eigenschappen. Deflex hebben ze bij OLS

groeten,

Geplaatst door demon:

by the way michel ik heb hier nog een leuk artikel gevonden over de cadans 3 en 5 in een homestudio van heeeeeel wat jaartjes geleden

staan heel leuke dingen in om te weten hoor

Beste Demon,

Waar is hier? confused.gif

Zou je die info willen delen? confused.gif

Groet,

Michel cool.gif

ik heb in de tussentijd mijn speakers ook beplakt van binnen en het klinkt een stuk beter hij komt iets minder laag en hij is niet meer zo rommelig in het hoge

en michel heb je nog een artikel binnengekregen ????

kharn heb je je kast al beplakt ???

anders moet je erom denken dat je hem niet te dood maakt denk b.v aan noppenschuim alleen aan de zijkanten of een strook van de helft van de breedte of 2 3e en dan de voor en 8erkant met bitumen die bitumen plak die dan ook op de magneten

die bitumen noemt men bij de groothandel ook wel dempingsplaten met plakfolie en aluminiumaanzichtzijde van b.v teroson

kost 45 per pak met 6 platen van 50 bij 25

en ik kan je vertellen dat het er echt van opknapt

demon die weer aardig wat beter tevreden is over zijn speakers :D

• 2 weeks later...

Je kunt ook je luidsprekerkast begieten met beton. Stijver krijg je hem niet. Alleen zo moeilijk versjouwen :D

Kun eens naar het matrix princiepe van B&W kijken. Maakt de kast ook behoorlijk wat stijver! ;)