Jump to content

Zelfbouw speakerstand van steen. Is dat wat?

Robbertt
 Share

Recommended Posts

Hoe zal het zijn als je een stenen speaker stand zal nemen?

Ik ga dus binnenkort beginnen aan een stel monitoren en die wil ik uiteraart op stands hebben. Nu lees je hier en daar over metalenbuizen en dan vullen. Maar is het niet handig om die dingen gelijk van steen te maken. Denk aan de tuinarchitectuur. tegels zijn makelijk te spuiten in elke kleur en het kost nog weinig ook.

Iemand ervaring hier mee?

En kan ik mijn speaker dan vast maken op de bovenkant van de stand en dan op de grond onder de stand mijn spikes gebruiken of heeft dat minder effect dan als ik mijn speakers direct op spikes zet?

Ik had mijn CDM-1 uit m'n 2de set jaren op een stel betonnen fundamentblokken staan (39 x 19 x 19cm). Ze waren loeizwaar en voldeden prima, maar zijn helaas een beetje aan de lage kant. Ik heb ze verkocht samen met een stel andere speakers en de CDM-1 staan nu op metalen stands. Toch klonk het met de betonblokken minstens net zo goed.

Geplaatst door fireman:

Nu lees je hier en daar over metalenbuizen en dan vullen. Maar is het niet handig om die dingen gelijk van steen te maken.

Neen.

Even afgezien van, eventuele, klankmatige verschillen is er kwa dempende dan wel energie absorberende eigenschappen een groot verschil tussen beiden.

Bij een zand vulling wordt er meer energie geabsorbeerd dan bij een massief materiaal. De korrels kunnen lichtjes ten opzichte van elkaar bewegen, schuren langs elkaar en zetten daarbij trillings-energie om in warmte (wrijving). Dit gebeurt bij massieve materialen niet (of beter bijna niet).

Een tweede aspect is dat voor het absorberen van trillingen het over het algemeen beter is om composieten te gebruiken dan massieve materialen. De laatsten hebben een duidelijke resonatie frequentie. Bij een composiet "liggen er een aantal resonantie frequenties over elkaar". Je zou zoiets kunnen bereiken door ome en om zacht hout en hard steen te stapelen.

Bij het gebruik van puur natuursteen speelt het natuurlijk ook nog een rol welke steen je gebruikt. Hardsteen, graniet, marmer zijn minder geschikt door hun hardheid en de mate waarin zij in staat zijn trillingen te geleiden in plaats van te dempen (er worden zelf xylofoon-achtige muziek instrumenten van gemaakt). Iteressanter zijn speksteen, zeepsteen of zelfs alabast (als is dat laatste niet in de benodigde afmetingen verkrijgbaar).

Ben je bang niet voldende massa te bereiken, het soortelijk gewicht van vele natuurstenen licht dicht in de buurt van aluminium, kun je het zand ook nog met lood korrels mengen (wel adembescherming gebruiken). Door de verhouding van beiden laat zich het absorptie spectrum beinvloeden.

Overigens is het helemaal niet nodig een zware massieve "poot" te gebruiken. Een alternatief is juist een, of meer, zeer dunne en slappe poten, waarop dan een grote massa wordt gelegd. Daarop dan de luidspreker. De slappe poten zullen rustig heen en weer zwabberen (tienden van milimeters) en daarbij de energie absorberen zonder die door te geven aan de vloer of luidsprekers. Het is namelijk erg moeilijk om met een lage trillende massa een grote massa in beweging te krijgen.

Echter, exacte inzichten in deze materie zijn alleen middels trillingsmeting en "modal analysis" te verkrijgen. En hoe het de klank beinvloed ...?

En kan ik mijn speaker dan vast maken op de bovenkant van de stand en dan op de grond onder de stand mijn spikes gebruiken of heeft dat minder effect dan als ik mijn speakers direct op spikes zet?

Als je uit gaat van het massa princiepe, dan moet je je luidspreken gewoon met een paar bouten onlosmakelijk verbinden met het statief.

Met spikes en cones kun je heel wat experimenteren, wil je koppelen of juist ontkoppelen, het is allemaal een kwestie van hoe-om je ze gebruikt (het zijn net diodes). En wie zegt dat ze alle drie op de zelfde wijze gebruikt moeten worden.

Sorry Seed, maar volgens mij sla je de plank nu ff compleet mis. Blokken beton zijn zo dood als een pier en hebben dus een geweldige demping. Graniet, Dolomite en andere harde natuursteen die een zeer vaste consistentie hebben, kunnen wel resoneren (stemvorkproef). Marmer daarintegen weer niet, want dat is behoorlijk bros, waardoor deze trillngen ook behoorlijk dempt. Zelfs gemetselde stands zou heel goed kunnen. Of de vrouw daar happy mee is, waag ik echter te betwijfelen ;)

Geplaatst door Sodejuu:

Sorry Seed, maar volgens mij sla je de plank nu ff compleet mis. Blokken beton zijn zo dood als een pier en hebben dus een geweldige demping.

Wellicht heb ik de OP verkeerd begrepen, maar hij heeft het alleen maar over steen en tegels.

Wat betreft de geweldige demping van beton kan ik het niet geheel met je eens zijn. Woon je, of heb je wel eens in een betonnen appartement gewoond? Zo ja, dan zul je waarschijnlijk aan den lijve hebben ondervonden dat beton een goede geleider is van (contact) geluid, dus trillingen. En dat komt niet alleen door de bewapening.

Er zijn natuurlijk vele soorten beton, elk met zijn specifieke eigenschappen. Een beton met perliet als vulstof lijkt me wel een interessant materiaal.

Marmer daarintegen weer niet, want dat is behoorlijk bros, waardoor deze trillngen ook behoorlijk dempt.

Inderdaad, ik heb het even geprobeerd met een paar plaatjes, dunne plaatjes resoneren duidelijk, dikkere stukken klinken aardig doods. Ik denk echter wel dat marmer desondanks een goede geleider is voor geluid, dit is puur gevoelsmatig.

Zelfs gemetselde stands zou heel goed kunnen.

Wederom een composiet van een hard en een "zacht" materiaal. Bakstenen (en ook bloempotten) op zich zijn erg hard en klinken prachtig als ze in trilling gebracht worden.

Geheel terzijde: luister eens naar het werk van Stephan Micus op zijn cd "The Music Of Stones" (ECM 1304 / 837 750-2) bespeelt hij op toon geslepen granieten blokken gemaakt door beeldend kunstenaar Elmar Daucher (1932-1989). Op de cd "Wings over Water" (ECM 831058-2) speelt hij een gamalan achtig stuk op 22 bloempotten, begeleid door een Nay (fluit). Zijn oevre is niet in een hokje te plaatsen, hij gebruikt invloeden en instrumenten vanuit de gehele wereld en de muziek is over het algemeen zeer relaxed, redelijk lang uitgesponnen composities zonder in het ambient, chill of new age gedreutel te vervallen. Opnames zijn zeer fraai.

Geplaatst door Seed7:

Wederom een composiet van een hard en een "zacht" materiaal. Bakstenen (en ook bloempotten) op zich zijn erg hard en klinken prachtig als ze in trilling gebracht worden.

Geheel terzijde: luister eens naar het werk van Stephan Micus op zijn cd "The Music Of Stones" (ECM 1304 / 837 750-2) bespeelt hij op toon geslepen granieten blokken gemaakt door beeldend kunstenaar Elmar Daucher (1932-1989). Op de cd "Wings over Water" (ECM 831058-2) speelt hij een gamalan achtig stuk op 22 bloempotten, begeleid door een Nay (fluit). Zijn oevre is niet in een hokje te plaatsen, hij gebruikt invloeden en instrumenten vanuit de gehele wereld en de muziek is over het algemeen zeer relaxed, redelijk lang uitgesponnen composities zonder in het ambient, chill of new age gedreutel te vervallen. Opnames zijn zeer fraai.

Ik heb niet alles gequote, was te veel werk ;)

Beton in huizen is meestal gegoten en heeft derhalve een hoge consistentie. Natuurlijk is het dan een goede geluidsdrager. De fundamentblokken zijn van betonkorrels en behoorlijk grof. Deze constructie maakt ze erg dood en kunnen daarom goed als speakerstand dienen. Ze zijn behoorlijk zwaar en dat is ook weer een voordeel.

Bedankt voor de muziektips. Ik ben een behoorlijke aanhanger van experimentele muziek, dus ik denk dat ik die wel leuk vind :D

Terracotta bloempotten klinken als een klok dat is waar. Maar monteer je ze met de open kant op een plank dan zijn ze ze dood als een pier. Heb ze wel eens als midspeaker compartiment gebruikt. Ook zijn ze perfect als "meetkamer" om de TS parameters van een unit op te meten. Iets wat kan resoneren hoeft dat niet altijd te doen. Dat hangt sterk van de verdere constructie af.

Materialen moeten volgens mij gewoon massief en zwaar zijn. Dan is het moeilijk in trilling te brengen en werkt het ook niet als klankkast. Een kerkklok die gemaakt is van koper of zo, klinkt als een klok (doh...) maar een massief blok koper is echt zo dood als een pier hoor...

Geplaatst door Pjotr:

Iets wat kan resoneren hoeft dat niet altijd te doen. Dat hangt sterk van de verdere constructie af.

Inderdaad, "engeneering is beter dan massa".

Een mooi voorbeeld hiervan is de hoeveelheid trillings dempend materiaal dat tegenwoordig in auto's gebruikt wordt vergeleken met een jaar of 15 geleden. Destijds werdt de gehele carosserie volgeplakt met bitumen en anderssoortige matjes. Met de intrede van snelle compacte computers kon men trillingen gaan meten en voor al zeer snel analyseren (FFT). Het bleek dat een enkel stukje van het juiste materiaal op de juiste plaats veel effectiever was dan alles volplakken.

Ik heb hiervan eens een indrukwekkende demo gehad door Bruel & Kjear. Er werd een heel treinstel in trilling gebracht met zo'n pneumatische hamer waarmee straten opengebroken worden. Na enig rekenen zag je op de monitor hoe het hele treinstel beweegt en vervormt.

Op Audiofriends hebben ze ook stands staan die gemaakt worden van beton wat gewoon uit het tuincentrum komt. Zelf zat ik eraan te denken om eens zoiets te maken voor mijn B&W's. Al was het maar om te proberen, want voor rond de 5 euro kun je je nooit zo'n grote buil vallen.

Arne

• 2 weeks later...

Misschien is een voet van lood iets, lijkt me lekker dood materiaal met veel massa (zelfs als je er een bel van maakt hoor je volgens mij niet veel meer dan een zacht pufje) ;)

Trouwens ik ben erg benieuwd waarom je bij het mengen van zand met loodkorrels ademhalingsbescherming moet dragen

Wie kan mij dit vertellen ?

Yoyo

Geplaatst door Yoyo:

Misschien is een voet van lood iets, lijkt me lekker dood materiaal met veel massa (zelfs als je er een bel van maakt hoor je volgens mij niet veel meer dan een zacht pufje) ;)

Trouwens ik ben erg benieuwd waarom je bij het mengen van zand met loodkorrels ademhalingsbescherming moet dragen

Wie kan mij dit vertellen ?

Yoyo

Een loden voet? Lijkt me niet zo stevig. Lood namelijk nogal zacht. Wel dood, daar heb je gelijk in. En als je kleine kinderen hebt, zijn je kinderen over een paar jaar misschien ook dood, doordat ze er aan gaan sabbelen of zo... Lijkt me niet echt een optie...

Gewoon zuiltjes kopen, hoef je er ook niet meer over te denken... :)

Als je van dat soort kinderen hebt mag je wel oppassen dat ze niet het voetlood onder je kozijnen uit eten, voor je het weet heb je lekkage of houtrot

Volgens mij is lood alleen giftig/dodelijk als het in kleine of grote bolletjes in je lichaam wordt geschoten,als je een loden pijp in je nek gelegd krijgt, als het ergens in opgelost is en je eet of drinkt het op of als je looddampen inademt.

Maar van een loden sokkel in de kamer zal je niet snel doodgaan.

En volgens mij is het ruim stevig genoeg om een massieve sokkel te gieten om daar een speaker op te plaatsen, je kunt van vrij dun lood namelijk ook rioolpijpen en waterleiding van maken

Geplaatst door Yoyo:

En volgens mij is het ruim stevig genoeg om een massieve sokkel te gieten om daar een speaker op te plaatsen, je kunt van vrij dun lood namelijk ook rioolpijpen en waterleiding van maken

Loden waterleiding werd tot zo'n 50 jaar geleden algemeen gebruikt. Die was dan wel zwaar vertint aan de binnenkant om het oplossen van het lood in het water te voorkomen.

Van lood onder je speakers zul je denk ik inderdaad niet zo snel dood gaan. Prima oplosing maar wel duur. Lood is vrij prijzig en je hebt toch al gauw zo'n 25 kg voor een beetje stand nodig. Zelf denk ik aan afgewerkt staalgrid met gietcement.

Geplaatst door Ruud:

2 Liter maar confused.gif Is dat voor een Bose acoustimas :D;)

Aha die heb jij dus. Of ze van lood beter gaan klinken weet ik niet hoor. Als je het probeert laat het resultaat ons dan weten. Als het goed is, wie weet gaan er dan wel meer mensen aan de Acoustimassa.

:D;)

Geplaatst door Pjotr:

Aha die heb jij dus. Of ze van lood beter gaan klinken weet ik niet hoor. Als je het probeert laat het resultaat ons dan weten. Als het goed is, wie weet gaan er dan wel meer mensen aan de Acoustimassa.

:D;)

Bose aangestuurd door buizenversterkers is toppie :D;)