Jump to content

MDF afwerken zonder naden, hoe?

JSA
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door richard 1:

Je had het plakband beter over de naden kunnen plakken: leg de plankjes in de juiste volgorde strak achter elkaar (met de buitenkant naar boven), plak het plakband over de naden, en je kunt het kistje zo inelkaar rollen. Na het proefpassen kun je dan de verbindingen lijmen.

Kijk even een aantal berichten terug met een stuk of 5 foto's. Ik heb het gedaan zoals jij zegt. Een goede en slimme oplossing. gelukkig was ik ook slim genoeg :)

:rolleyes:

• 3 weeks later...
Geplaatst door JSA:

Ja, maar das verstek :rolleyes: Ik bedoel kops :D

Waarom moet je zo nodig kops? Dat lukt dus niet zonder dat het zichtbaar blijft (zij het miniem). Ik heb het m'n vader gevraagd en die is timmerman...

Jasper, ik weet nog wel een maniertje om kierende naden goed dicht te stoppen en ik reken er niet eens veel voor :)

No kidding, bij complexe kastvormen is het -zeker voor een amateur- geen doen meer om verstek te gaan zagen.

Ik had al half een ontwerpje voor een topkast in gedachten en stuitte dus ook op hetzelfde probleem.

Ik ben bang dat er geen andere oplossing denkbaar is dan de naden accentueren.

Hooguit zou je kunnen proberen om de naden een v-groef te geven en dit op te vullen met iets dat niet krimpt maar wel enigzins elastisch is. E

Hoi Paul,

De basis gaat nog wel, maar ik heb een aantal stukken wat doorloopt, waarin dus ook mijn verstek in komt te zitten. En dat heb ik liever niet.

Ik neem mn ontwerp binnenkort even mee naar de houtzagerij.

Dat fineren is een idee, maar ik vermoed dat de naden ook weer na verloop van tijd weer te zien zijn. (door het spuitwerk heen)

Ja, ik wil het zeker wel laten spuiten ja.

• 2 weeks later...

Ik heb hier geen last van (naden) er staat hier bij ons in de schuur een tafelzaag, die netjes op alle graden van 0 tot 45 voor mij zaagt :D.

Maar dat komt omdat mijn vader zn hobby meubels maken is :).

Als iemand nou in de buurt van Vinkel (Oss, Den Bosch) dan mag ie van mij zichzelf komen helpen :D...

• 6 months later...

ja, maar met als je alles perfect hebt gezaagd dan nog heb je kans op naden.

Ik zit te denken aan een soort facette laag wat ik eroverheen lijm. Gewoon mdf van een 5mm ofzo, en dan een beetje afronden aan de zijkanten zodat het precies op de hoek valt.

Geplaatst door JSA:

Ja, ik heb weer eens een vraagje :D

Ik wil een speakerbox zo perfect mogelijk afwerken dat er geen naden meer te zien zijn, zie:

naden.jpg

Ja, ik weet dat je zo ook juist kunt accentueren, maar ik wil het gewoon graag 100% vlak, al duurt het 2 jaar :D

Ik laat de boxen verder spuiten door een vlakspuiter, dus geen fineer ofzo. Fineer is al wat minder kritisch daarin.

Kom maar op met serieuze tips, graag :)

In m'n vorige project heb ik gewoon veel geschuurd en Histor plamuur gebruikt, gegrond met een prof. primer. Maar alle naden zijn dus weer terug, en dat wil ik de volgende keer voorkomen. :rolleyes:

En anders moet ik ze maar laten gieten ofzo?? :(

Ehhh, Jasper.

Mag ik nog een suggestie doen? Ik bedoel 't serieus hoor. :rolleyes:

Als je pers

• 3 weeks later...