Duck-Twacy Posted 7 februari 2003 Report Share Posted 7 februari 2003 Ik denk dat na een paar jaar de naden toch weer terugkomen door het uitzetten van het MDF (door vocht inwerking) Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 8 februari 2003 Report Share Posted 8 februari 2003 Geplaatst door Duck-Twacy:Ik denk dat na een paar jaar de naden toch weer terugkomen door het uitzetten van het MDF (door vocht inwerking) dat ben ik niet helemaal met je eens,want dat hangt aan de lijmsoort die je toepast. gewone houtlijm zal na die tijd wat moeite hebben welicht. echter lijmsoorten op poly-eurytheen basis zijn dermate hoogwaardig dat testen zien laten dat zelfs kops-verlijmingen het houden tijdens buig-testen,en dan ergens anders breken. maarja,dat is enkel wat ik er maar van weet -- Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 9 februari 2003 Author Report Share Posted 9 februari 2003 Poly eury euh, ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door JSA:Poly eury euh, ok juist ja,die! ziet eruit als de keuken-stroop die je op je pannenkoeken laat druipen. echter,kijk wel erg uit met het werken met deze lijm,want eenmaal aan je vingers zullen deze een hele lange tijd zwart blijven,en geloof mij,ik weet waar ik over spreek helaas toen ik,bij de introductie van het produkt,er mee ging werken,was ik gewend om net als bij de gewone lijm,het overtollige even snel met de vinger weg te halen. nou,dat heb ik geweten! vandaar dat ik je nu deze tip aan de hand kan doen maar wat je er mee verlijmd,dat zit! dus: goede spullen,en veel geduld,geeft een prachtig eind-resultaat. -- Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 9 februari 2003 Author Report Share Posted 9 februari 2003 Maar dat zet niet uit, zoals constructie lijm bijvoorbeeld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 9 februari 2003 Report Share Posted 9 februari 2003 Geplaatst door JSA:Maar dat zet niet uit, zoals constructie lijm bijvoorbeeld? hij zet in zoverre uit,dat je het werk wel in de klemmen moet zetten. het zoekt dan de weg van de minste weerstand op om voor de optimale verlijming te zorgen. en omdat het een stroperige lijm is werkt het makkelijk op de naden. wat er dan uiteindelijk buiten de naden terecht zal komen,moet je goed laten uitharden,om het vervolgens met een scherpe bijtel te verwijderen. en zoals ik al vermelde; niet met je handen aan komen,gewoon uit laten harden. het resultaat is een verlijming waar je mee vooruit komt! en inderdaad wordt de naam construktie-lijm wel eens gebruikt ja ik werk er graag mee vanwegen zijn bewezen duurzaamheid in het door mij afgeleverd werk. -- Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 11 februari 2003 Report Share Posted 11 februari 2003 JSA, Ik weet niet of je bang bent voor veel werk, maar als dat niet het geval is dan vertel ik hoe ik dat probleem heb opgelost. Je bouwt eerst de kast van bijvoorbeeld MDF van 16 mm. Daarna bekleed je die kast met Twaron doek in epoxy (het woord Kevl... krijg ik mijn strot niet uit, want ik werk bij de -enige- concurrent). Zorg dat het doek om de hoeken heen gaat. Vervolgens lijm je ,weer met epoxy, een afwerklaagje van 8 mm MDF over je kast. Daarbij kun je kopse aansluitingen maken. Je hebt nu een kast die niet meer werkt en een die nog extra stijf is ook. Je moet zowel bij het doek impregneren als bij het aanbrengen van de afdeklaag vlak voor vlak afwerken en horizontaal houden, anders loopt je epoxy weg. Waar kun je Twaron doek kopen? Ik denk dat je bij scheepsbouwers kunt proberen. groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.A.N. Posted 7 maart 2003 Report Share Posted 7 maart 2003 Met autoplamuur gaat het prima, inderdaad wel de kopse kanten ook plamuren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 7 maart 2003 Report Share Posted 7 maart 2003 Constructielijm is poly-urine-dinges lijm. Verkrijgbaar in Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 7 maart 2003 Report Share Posted 7 maart 2003 Geplaatst door Kermit:Constructielijm is poly-urine-dinges lijm. Verkrijgbaar in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 13 maart 2003 Report Share Posted 13 maart 2003 Zo doe je dat. Met plamuren komt een naad altijd terug, de truk is om de spanning af toe voeren. Autoplamuur is voor auto's (of stalen luidsprekers). Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 14 maart 2003 Report Share Posted 14 maart 2003 mooi schema Gerrit,maar helaas MET naad. en de vraag was: mdf ZONDER naad -- Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 14 maart 2003 Report Share Posted 14 maart 2003 Als je dit spuit zie je geen naad, ik kan het weten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 14 maart 2003 Report Share Posted 14 maart 2003 Geplaatst door Gerrit Harteveld:Als je dit spuit zie je geen naad, ik kan het weten. oke Gerrit,al blijf ik het niet met je eens,ik geef 't op als timmerman heb ik gepost wat ik ervan begrijp -- Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 14 maart 2003 Report Share Posted 14 maart 2003 Hans, kijk even naar het profiel van Gerrit Is alles opeens een stuk duidelijker Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 14 maart 2003 Report Share Posted 14 maart 2003 Geplaatst door Ruud:Hans, kijk even naar het profiel van Gerrit Is alles opeens een stuk duidelijker Beste Ruud, heb ff gekeken,en inderdaad is Gerrit een bouwer,dat was ook wel van het schema'tje af te leiden. ik bouw geen weergevers,maar ben daarintegen voor m'n beroep wel erg veel met hout en hun verbindingen bezig. en dus,zoals Gerrit het in zijn schema voor steld,blijf je met een naad zitten,en dat was nu eenmaal de vraag van Jasper . verder vindt ik het een mooi schema wat Gerrit ons voorschoteld daar niet van,waarvoor mijn dank,want het kan altijd van pas komen. -- Hans. en nu stop ik der echt mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 15 maart 2003 Report Share Posted 15 maart 2003 Wat dacht je van dit: Moet nog wel het een en ander weg werken/schuren maar het is iig heel strak en geen naden later meer pics Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 maart 2003 Report Share Posted 15 maart 2003 Dat ziet er idd strak uit (letterlijk en figuurlijk). Dat is volgens mij ook de enige manier om een naadloze kast te bouwen. Elke andere manier laat naden op den duur terug komen (lijkt mij). Dan kun je ze het beste nog accentueren, dan ziet het er iig niet lelijk uit. Maar dit werkt ook. Zier er mooi uit. Wel de lijmresten wegschuren he. Die blijf je anders ook zien... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 15 maart 2003 Author Report Share Posted 15 maart 2003 Geplaatst door Gerrit Harteveld:Als je dit spuit zie je geen naad, ik kan het weten. Maar hoe ga je te werk? Verstek kan prima, maar daarvoor is m'n luidspreker wat te complex. De kans op fouten bij het zagen wordt zo te groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 15 maart 2003 Report Share Posted 15 maart 2003 zo , laat ik eens effe bijdehand uit de hoek komen : als je de mdf luidspreker nou helemaal insmeert met epoxy en er dan glasvezelmatten oplegt en dat vierkeer herhaald ,en daarna gladschuurt heb je volgens mij nooit meer naden . ten eerste is het rete sterk die epoxy . ten tweede er kan geen vocht meer bij . of heb ik het mis ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 15 maart 2003 Report Share Posted 15 maart 2003 behalve dan bij een basreflex (poort) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:zo , laat ik eens effe bijdehand uit de hoek komen : als je de mdf luidspreker nou helemaal insmeert met epoxy en er dan glasvezelmatten oplegt en dat vierkeer herhaald ,en daarna gladschuurt heb je volgens mij nooit meer naden . ten eerste is het rete sterk die epoxy . ten tweede er kan geen vocht meer bij . of heb ik het mis ? Inderdaad erg bijdehand, Heb wel een vraagje. Hoe kijg je dat hobbelige oppervlak t.g.v. van die glasvezelmatten weer mooi strak glad? Lang geleden werd het oppervlak van houten radio en televisiekasten gepolitoerd. Althans zo noemden ze dat. Er werd een dikke laag 2K polyester lak aangebracht die machinaal geslepen en gepolijst werd. Dat ziet er pas strak uit. Maar voor de DHZ ondoenlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Geplaatst door JSA: Maar hoe ga je te werk? Verstek kan prima, maar daarvoor is m'n luidspreker wat te complex. De kans op fouten bij het zagen wordt zo te groot. Ligt natuurlijk helemaal aan de vorm van de kast, wat je kan doen is de randjes iets laten oversteken en na het drogen van de lijm af-frezen. En gebruik polyurethaanlijm,gewone houtlijm blijft volgens mij heel lang nawerken en vult niet, met polyurethaanlijm kun je meer "rommelen". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robbertt Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Ik heb ze vandaag geschuurd en het ziet er echt rete strak uit. Van de week even een paar foto's maken dan zien jullie het wel. Ze zien er zo uit maar dan zonder plakband Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 16 maart 2003 Report Share Posted 16 maart 2003 Je had het plakband beter over de naden kunnen plakken: leg de plankjes in de juiste volgorde strak achter elkaar (met de buitenkant naar boven), plak het plakband over de naden, en je kunt het kistje zo inelkaar rollen. Na het proefpassen kun je dan de verbindingen lijmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts