Stefan Posted 4 augustus 2002 Report Share Posted 4 augustus 2002 Ik ben afgelopen week weer eens bij een van mijn audio vrienden geweest. Deze vriend heeft een versterker die absoluut niet CE-gemarkeerd is, en waar je je kinderen ver vandaan houdt Het is namelijk een grote houten plank waarop een aantal componenten (buizen trafo's condensatoren e.d.) zijn uitgestald, dit alles hangt aan elkaar met wat zilverdraad, en is verbonden met enerzijds een CD-speler en anderzijds een luidspreker (inderdaad: de man luistert in mono ) Nu staat deze opstelling er al jaren, maar wat mij opviel is dat hij nu van alle condensatoren de plastic huls had verwijderd; dat scheen beter te klinken Hij had het ook op een site gezien: Audio consulting Ja, ja dacht ik, dat zal wel! Afijn, na een gezellige, en uitstekend klinkende, luistersessie ben ik weer huiswaarts gegaan, zat nog wat te peinzen, en dacht: waarom zou het niet werken? Bij kabels hoor je ook verschil tussen verschillende kunststof mantels. Ik heb de schroevendraaier en het stanley-mes gepakt en ben gaan strippen; eerst de Black-Gate kathode condensatoren. Stekker erin, spelen maar: Wat is hier gebeurt! Het geluid is ineens anders; de pulsen zijn schoner, en er is meer microdetail hoorbaar, het laag komt van nog dieper. Shit! het werkt!!!! Opnieuw het mes erin; nu moest de dure Black-Gate voedingscondensator er aan geloven, en de koperfolie Jensen koppel-C. En weer gebeurde hetzelfde! Het geluidbeeld is duidelijk natuurlijker; realistischer geworden. Wanneer je een versterker hebt met een hoge resolutie is dit een absoluut aan te raden gratis supertweak Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 augustus 2002 Report Share Posted 4 augustus 2002 Leuke tweak, maar is het wel verstandig? Drogen die dingen nou niet uit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 augustus 2002 Report Share Posted 4 augustus 2002 Te vroeg gereageerd. Eerst de plaatjes bekijken en je leert dan snel dat het alleen om dat stukkie krimpkous met opdruk gaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 4 augustus 2002 Author Report Share Posted 4 augustus 2002 Er zit een alluminium pot omheen Roger. De plastic folie is alleen voor de opdruktekst. (De pot is in de door mij gemeten condensatoren niet met de nul aansluiting gekoppeld) Oude olie in papier condensatoren zijn vaak zonder folie. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 4 augustus 2002 Author Report Share Posted 4 augustus 2002 Was je me weer te snel af Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 augustus 2002 Report Share Posted 4 augustus 2002 Tip voor de "nabestaanden": Markeer de - met een permanent marker of zo BTW: Als ik ze groen kleur, zou het dan nog beter klinken Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 4 augustus 2002 Report Share Posted 4 augustus 2002 Er een rubber ring (demper) om doen tegen microfonie wil misschien ook wel helpen. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 4 augustus 2002 Report Share Posted 4 augustus 2002 Geplaatst door sodejuu:Tip voor de "nabestaanden": Markeer de - met een permanent marker of zo BTW: Als ik ze groen kleur, zou het dan nog beter klinken Alleen als je de randjes kleurt M. Misschien moet je ze ook nog demagnetiseren .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 4 augustus 2002 Report Share Posted 4 augustus 2002 Erg spannend en erg boeiend. Werkt het echter ook voor transistor versterkers (NAD) ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 4 augustus 2002 Author Report Share Posted 4 augustus 2002 Geplaatst door Ruud: En de waarde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 augustus 2002 Report Share Posted 4 augustus 2002 Waarom zou het daar niet bij werken? Gewoon uitproberen, dat kost niks. Die folie snij je met een redelijk stanleymes zo aan gort. Afpellen is dan geen probleem meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 4 augustus 2002 Author Report Share Posted 4 augustus 2002 Geplaatst door Ruud_F:Erg spannend en erg boeiend. Werkt het echter ook voor transistor versterkers (NAD) ?? Wat had ik nou geschreven: Wanneer je een versterker hebt met een hoge resolutie is dit een absoluut aan te raden gratis supertweak Als je een transistorversterker kunt vinden die aan deze beschrijving voldoet , dan is het wel de moeite waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 4 augustus 2002 Report Share Posted 4 augustus 2002 Geplaatst door sodejuu:Waarom zou het daar niet bij werken? Gewoon uitproberen, dat kost niks. Die folie snij je met een redelijk stanleymes zo aan gort. Afpellen is dan geen probleem meer. ...en voor een weelderige haardos laat je tijdens het pellen gewoon de stekker in het stopcontact zitten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 4 augustus 2002 Author Report Share Posted 4 augustus 2002 Bij Sfinks ben je nog wel ff bezig Paul! Die gebruiken graag veel condensatoren. Ik kan je wel een xtra mesje lenen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 4 augustus 2002 Report Share Posted 4 augustus 2002 Geplaatst door Stefan: Wat had ik nou geschreven: Wanneer je een versterker hebt met een hoge resolutie is dit een absoluut aan te raden gratis supertweak Als je een transistorversterker kunt vinden die aan deze beschrijving voldoet , dan is het wel de moeite waard. Forgive me my Ignorance, Weet ik wat een hoge resolutie versterker is. Zal wel voor buisjes zijn dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 augustus 2002 Report Share Posted 4 augustus 2002 Geplaatst door Ruud_F: Forgive me my Ignorance, Weet ik wat een hoge resolutie versterker is. Zal wel voor buisjes zijn dus Een hoog resolutie versterker is dus een versterker met een hoog oplossend vermogen. Dat kan ook met transistoren. wat Stefan beweert is dat je het eerder bij dit type versterker hoort dan bij wat mindere. Het effect is dan minder, maar zeker aanwezig zover ik het kan overzien. Ik denk dat ik dat maar eerst een zelf ga proberen met de Linn die ik boven heb staan, alvorens aan mijn Bryston te experimenteren Bovendien is het verstandig dat je dit pas gaat doen als de garantie van het apparaat af is. Bij zelfbouw apparatuur is het dus geen probleem, maar mijn Bryston heeft nog 17 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 4 augustus 2002 Author Report Share Posted 4 augustus 2002 Geplaatst door Ruud_F: Forgive me my Ignorance, Weet ik wat een hoge resolutie versterker is. Zal wel voor buisjes zijn dus Hallo Ruud, Ik weet in ieder geval dat het bij buizenversterkers werkt! In transistorversterkers zitten ook vaak koppel-C's en ontkoppel-C's van Wima en kornuiten; die zijn in plastic ingegoten, daar kan je niets aan doen. De voedingselco's zijn wellicht wel geschikt om dit experiment mee uit te voeren. Ik ben benieuwd naar de resultaten van deze tweak in een transistorbak. Wie neemt de handschoen op? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 4 augustus 2002 Author Report Share Posted 4 augustus 2002 Geplaatst door sodejuu: Een hoog resolutie versterker is dus een versterker met een hoog oplossend vermogen. Dat kan ook met transistoren. wat Stefan beweert is dat je het eerder bij dit type versterker hoort dan bij wat mindere. Het effect is dan minder, maar zeker aanwezig zover ik het kan overzien. Ik denk dat ik dat maar eerst een zelf ga proberen met de Linn die ik boven heb staan, alvorens aan mijn Bryston te experimenteren Bovendien is het verstandig dat je dit pas gaat doen als de garantie van het apparaat af is. Bij zelfbouw apparatuur is het dus geen probleem, maar mijn Bryston heeft nog 17 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 augustus 2002 Report Share Posted 4 augustus 2002 Geplaatst door Stefan: Heeft Bryston niet levenslang garantie? ? Dan weet je in ieder geval wel waar je aan toe bent! Nou 20 jaar is voor velen al meer dan levenslang Ik heb wel mijn eerste Bryston versleten, maar hij speelt nog steeds (nu zonder garantie want hij is uit 1979) bij een kennis en hij is er heel blij mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 5 augustus 2002 Author Report Share Posted 5 augustus 2002 Geplaatst door sodejuu: Nou 20 jaar is voor velen al meer dan levenslang Ik heb wel mijn eerste Bryston versleten, maar hij speelt nog steeds (nu zonder garantie want hij is uit 1979) bij een kennis en hij is er heel blij mee. 20 jaar? Betekent dit dat wij ons zorgen moeten gaan maken om jou gezondheid? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 augustus 2002 Report Share Posted 5 augustus 2002 Geplaatst door Stefan: 20 jaar? Betekent dit dat wij ons zorgen moeten gaan maken om jou gezondheid? Ik doel niet op mijn gezondheid, die is op dit moment best aardig , maar als je iemand om zeep helpt, krijg je in dit land minder straf (levenslang) dan de garantietijd van Bryston . Vandaar meer dan levenslang Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 6 augustus 2002 Author Report Share Posted 6 augustus 2002 Ik heb medelijden met je Sodejuu, Je wordt toch wel erg beperkt om te modificeren door de irritant lange garantietijd van je versterkers Kan je niet beter een Sfinks kopen of zo? Die hebben helemaal geen garantie meer Dan ben je in ieder geval vrij om je versterkers te verklooien Of bouw zelf je versterkers, die hebben dan in ieder geval levenslang (jou leven dan! ) garantie bij de eerste eigenaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 augustus 2002 Report Share Posted 6 augustus 2002 Geplaatst door Stefan:Ik heb medelijden met je Sodejuu, Je wordt toch wel erg beperkt om te modificeren door de irritant lange garantietijd van je versterkers Kan je niet beter een Sfinks kopen of zo? Die hebben helemaal geen garantie meer Dan ben je in ieder geval vrij om je versterkers te verklooien Of bouw zelf je versterkers, die hebben dan in ieder geval levenslang (jou leven dan! ) garantie bij de eerste eigenaar. Binnenkort is er weer garantie op Sphinx, dus dat is ook geen optie (meer) Tja, zelfbouwen heb ik ook al gedaan (eerste serieuze project, een mosfetbak), maar om die te gaan modificeren loont de moeite niet. Dan kan ik net zo goed weer van scratch beginnen en dan een buizenbak gaan maken. Als ik nou eens wat van die buisjes afwist . 't Is lastig om daar bruikbare gegevens cq leermateriaal van te vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 augustus 2002 Report Share Posted 6 augustus 2002 Geplaatst door sodejuu:Als ik nou eens wat van die buisjes afwist . 't Is lastig om daar bruikbare gegevens cq leermateriaal van te vinden. Kijk bij De Slechte : Grondslagen van de radiobuizentechniek (meerdere delen) Ir. J. Deketh 1946, Philips Technische bibliotheek. Instrumentele Electronica Dr. G. Klein, e.a. 1966, Philips Technische bibliotheek. HiFi Versterker schakelingen E. Rodenhuis 1965, Philips Technische bibliotheek. Buizenversterkers R. zur Linde 1992, Elektuur Audio- en gitaarschakelingen met buizen R. zur Linde 1990, Elektuur Electronic Tube Handbook Muiderkring (zo'n 400 paginas buizen specs) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 augustus 2002 Report Share Posted 6 augustus 2002 Geplaatst door Seed7: Kijk bij De Slechte : Grondslagen van de radiobuizentechniek (meerdere delen) Ir. J. Deketh 1946, Philips Technische bibliotheek. Instrumentele Electronica Dr. G. Klein, e.a. 1966, Philips Technische bibliotheek. HiFi Versterker schakelingen E. Rodenhuis 1965, Philips Technische bibliotheek. Buizenversterkers R. zur Linde 1992, Elektuur Audio- en gitaarschakelingen met buizen R. zur Linde 1990, Elektuur Electronic Tube Handbook Muiderkring (zo'n 400 paginas buizen specs) Hoi Seed7, Ik dank de muze met het glazen oog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts