Jump to content

CONDENSATOR TWEAK OF THE YEAR!!!!!!!!!!

Stefan
 Share

Recommended Posts

Ik heb net ff bij De Slegte gezocht, maar helaas hebben ze deze boeken niet. Ik zal maar eens bij Elektuur aankloppen voor die boeken.

Ik had in een eerder stadium al eens bij Het Ezelsoortje (2de hands boeken, platen en cd's) gevraagd of hij iets dergelijks had liggen. Niet dus. My search goes on!!!

Hallo Sodejuu,

Het boek van Zur Linde heb ik ook; hier staan enkele fouten en onwaarheden in, maar bied desondanks een aardige opstap voor de beginnende buizenhobbyist.

Met jou technische achtergrond moet het niet al te moeilijk zijn om een buisschakeling te bouwen. Als je begint met een schema van derden en dat langzaam uitbouwd/modificeert, kan je veel leren. En je hebt een hoop plezier en eer van je eigen werk ;)

Mocht je er desondanks niet uitkomen dan kan je altijd advies vragen bij ondergetekende, op dit forum, of bij andere medehobbyisten op 't net.

Groeten,

Geplaatst door sodejuu:

Ik heb net ff bij De Slegte gezocht, maar helaas hebben ze deze boeken niet.

Ik zou zeker eens bij een van hun winkels binnenlopen, op hun site staan maar 92 2e hands boeken online. Bij mij in het dorp hebben ze alleen al meer dan 92 2e hands boeken staan.

Ook interessant kunnen stapels oude Radio Bulletins en Audio&Techniek zijn.

Of zoek eens op Amazon, b.v.

Beginner's Guide to Tube Audio

Audio Reality: Myths Debunked Truths Revealed

beiden door Bruce Rozenblit (http://www.transcendentsound.com/)

Sodejuu,

Ik zou eens bij de bibliotheek kijken. Ik heb daar een van de boeken van zur Linde geleend en direkt 10 keer verlengd.

Prima deal ... je hoeft zo niet direkt te kopen maar kunt even kijken of het wat voor je is.

Maarten

Als dit condensatoren met een metalen behuizing zijn, dan kan het ook daar een positief effect hebben!

Ik hoorde van een vriend dat hij nog een stapje verder is gegaan; hij heeft ook de alluminium mantel van zijn dure Black Gate elco gehaald, daarna in een houten potje gestopt en dichtgemaakt met paraffine.

Volgens zijn zeggen klinkt dat nog een stuk beter dan alleen de krimpkous verwijderen!!!!

Ik vind het alleen wel riskant; je loopt kans op een electrische schok en de elco kan uitdrogen, dat zou het einde betekenen van de mooie Black Gates :(

Groeten,

Geplaatst door Seed7:

Ik zou zeker eens ...[/url])

'K was 'm bijna vergeten, een voorgerechtje:

http://www.anthemav.com/pages/taste.html

Back to topic, condensatoren. Jullie weten natuurlijk allemaal dat de beste condensatoren van het zilverfolie, papier in olie type zijn.

Het zilver hiervoor wordt natuurlijk gewonnen in de zelfde mijn als dat voor de Siltech kabels. Vervolgens wordt het zilver voorzichtig met de hand tussen twee staafjes palisander hout tot een folie gewalst. Daarnaa moet het in een oven verwarmd worden tot net onder het smeltpunt en dan zeer langzaam afkoelen. 1 graad per dag. Dit om een zo monokristallijn mogelijke structuur te bereiken. De oven wordt natuurlijk gestookt op Frans eikenhout dat minimaal 50 jaar op het eiland Skye in gebruik is geweest om hum fameuze Talisker whisky op te laten rijpen.

De beste bron voor papier is de moerbei boom, deze geeft zeer fraaie lange vezels hetgeen de coherentie ten goede komt. De ware HighEnder gebruikt echter in plaats van traditioneel handgeschept papier de geplette bast van de moerbei. Hierdoor zijn geen toevoegingen meer nodig om de vezels te binden. Het pletten van de bast gebeurt door er op te laten kauwen door 80 jarige vrouwtjes met tandeloze bekjes van het jaren lange betel kauwen. Door de enzymen in hun speeksel worden bepaalde delen in de bast afgebroken waardoor later in het geluidsbeeld de transparantie zal toenemen.

De omhulling van de condensator is natuurlijk een stukje bamboe, wel een stukje dat een honderd jarige natuurlijke droging heeft ondergaan om scheuren van het materiaal te voorkomen. Het pakketje van zilverfolie en moerbeibast wordt nu vakkundig ineen gerold door een fijn vingerige japanse dame die minimaal de 6e dan Ikebana moet hebben.

Aangezien het merendeel van de forumbevolking hier mij van mannelijke kunne toe schijnt, zal ik niet verder uitweiden over de olie die gebruikt wordt. En al helemaal niet over welke lichaamsdelen er van welk lief diertje worden uitgeperst om aan deze olie te komen.

Hallo Seed(je :D ),

Ik begrijp uit je reactie dat je het niet geprobeerd hebt.

Jammer, anders zou je er misschien iets van kunnen leren :rolleyes:

Btw zilverfolie condensatoren gebruik je natuurlijk niet in de voeding. In jou voortrap zouden ze wel een behoorlijke verbetering kunnen brengen; maar dat is weer een heel ander topic.

Ha, een reactie :)

Geplaatst door Stefan:

Jammer, anders zou je er misschien iets van kunnen leren.

... gevolgd door ...

Btw zilverfolie condensatoren gebruik je natuurlijk niet in de voeding.

Oh? natuurlijk niet?

Je hebt waarschijnlijk wel begerepen dat het bovenstaande verhaal met enig gezond cynische relativering is geschreven. Ja, in de wereld van condensatoren kan veel in kwaliteit gewonnen worden, maar laten we realistisch blijven. Het verwijderen 0,05 mm polyolefine en ..., ik quote uit je eerste bericht:

Stekker erin, spelen maar: eek.gifeek.gif Wat is hier gebeurt! Het geluid is ineens anders; de pulsen zijn schoner, en er is meer microdetail hoorbaar, het laag komt van nog dieper.

... zo'n verschil?

Waar gaat dit nu over, neem m'n eindtrap eens. Hierop staan vier kwartliter potten gevuld met electrolytische prut. De potten zelf zijn van ~0.5 mm zink of zelfs aluminium. De vier potten omringen een grote trafo, in een koekblik, die in bedrijf zo'n 50 graden wordt. Verder staan ze op een stalen chassis en zijn er nog wat stukken metaal en erg veel lucht in de omgeving. Nu gaan we uit deze omgeving 0,05 mm kunststof weghalen, wat gebeurt er? "Niets"!

Overigens is deze "tweak" al langer bekend en heb ik hem ooit eens uitgeprobeerd op een MF A-100-x. Geen resultaat.

Geplaatst door Seed7:

Ha, een reactie :)

... zo'n verschil?

Waar gaat dit nu over, neem m'n eindtrap eens. Hierop staan vier kwartliter potten gevuld met electrolytische prut. De potten zelf zijn van ~0.5 mm zink of zelfs aluminium. De vier potten omringen een grote trafo, in een koekblik, die in bedrijf zo'n 50 graden wordt. Verder staan ze op een stalen chassis en zijn er nog wat stukken metaal en erg veel lucht in de omgeving. Nu gaan we uit deze omgeving 0,05 mm kunststof weghalen, wat gebeurt er? "Niets"!

Overigens is deze "tweak" al langer bekend en heb ik hem ooit eens uitgeprobeerd op een MF A-100-x. Geen resultaat.

De cynische inslag was inderdaad duidelijk :D

Toen ik het verhaal voor het eerst hoorde had ik dezelfde reactie; maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en ik besloot toch de proef op de som te nemen. En het werkt!

Maar als je er niet in gelooft hoef je het van mij niet uit te proberen hoor ;)

Ik zou ook niet zo snel de folie van die dikke potten van je GM20 snijden, dat soort uitwendige verminkingen op zo'n perfect afgewerkte versterker lijkt me je reinste kapitaalvernietiging

Wat betreft je koppelcondensatoren en kathode-elco's zou je eens een gok kunnen wagen; baat het niet dan schaad het ook niet :rolleyes:

Dat het niet op die MF werkte betekent misschien dat de versterker niet goed genoeg was om het verschil te laten horen. Misschien werkt het wel helemaal niet bij transistorversterkers :(

Feit is dat ik in mijn situatie duidelijke verschillen kon waarnemen. Vier bevriende buizenversterkerbouwers zijn mij reeds voor gegaan en konden vergelijkbare verschillen horen.

5 uit 5 is een honderd procent score, binnen een kwantitatief onderzoek zouden deze resultaten voldoende aanwijzing zijn voor de werking van het principe.

groeten,

• 2 years later...
  • 3 weeks later...

Hoi,

Ik lees nu pas over deze tweak. Zo te tellen horen 5 vd 6 mensen verschillen. Het lijkt me op zich geweldig om uit te proberen.

Helaas ben ik te bang om met mijn stanleymes TE DIEP te gaan. Is dit koudwatervrees?

Verder zitten in mijn Marantz PM80II de elco's zo dicht op elkaar gebouwd dat ik er moeilijk bij kom met zo'n dik mes... grrr.

Wat ik verder mis, is een verklaring van de grote verschillen.

Wat ik wel weet, is dat elco's sowieso vermeden zouden moeten worden, maar als je gaat tellen hoeveel er in een gemiddelde amp of cd-speler zitten... Bij elkaar >60 :( ?

Ten slotte: als de plastic huls van C's al zoveel verschil maakt, waarom dan niet consequent zijn en ook alle andere plastieken onderdelen -indien mogelijk- gestript? Ik denk aan interne bekabeling die je bij High-end merken vaak "bloot" door de kast ziet lopen.

Hallo,

Je kunt ook beter geen Stanley mes nemen, een goedkoop afbreekmesje werkt beter want deze is vlijmscherp en je komt overal zeer gemakkelijk bij.

Angst dat je te diep snijd hoef je denk ik niet te hebben, ik neem aan dat jij zelf de kracht wel kunt bepalen om door plastic ipv metaal te snijden. Trouwens, het schijnt, en dat heb ik nooit gehoord, dat het zonder het metaal nog beter klinkt. Met een houten busje erom bijvoorbeeld.

Als je het doet, dan moet je denk ik beginnen in de signaalweg.

Trouwens, plastic is inderdaad slecht geschikt voor hifi. Een plastic stekkerblok klinkt al minder, maar plastic rondom kabeltjes en condensatoren klinken echt slecht. Ik zit er wel over te denken om mijn versterker geheel opnieuw op te bouwen in een houten kast, zonder printplaat e.d.

Voor de mensen die zeggen dat de hulsjes geen verschil maken twee voorbeelden.

Spirit of Eden van Talk Talk, track 3, hier zit af en toe een stuwende bass-drum achter, tenminste dat dacht ik, maar na verwijdering van de hulsjes blijk zeer duidelijk waarneembaar dat het een grote trom geslagen ver achter in een grote ruimte is (kerk?)

The Concert in the Central Park - Simon en Garfunkel, The Sounds of Silence, voordat the Sounds of Silence begint wordt het aangekondigd. Hier wordt vier maal the Sounds of Silence geroepen, Eerst tweemaal uitgesproken zacht, daarna tweemaal redelijk luid. De twee zachte keren, die op sommige installaties waarschijnlijk helemaal niet waarneembaar zijn, zo zacht, waren bij mij behoorlijk ondefinieerbaar qua klank. Na het strippen van de condensatoren blijkt het een vrouwenstem met behoorlijke expressie te zijn.

Als mensen graag cynisch willen blijven, ga je gang, maar voor heel veel mensen is dit een mooie en goedkope manier om iets te verbeteren.

Kweenie hoor Jamai_lover222 met het verwijderen van al dat plastic? Moeten we dat dan ook bij netsnoeren verwijderen als een plastic stekkerblok al niet klinkt? En hoe zit het met onze geliefde LP's, is toch ook hardstikke van plastic? Zouden houten dan beter klinken? Er waren lang geleden wel wasrollen en schellakplaten, maar om nou te zeggen dat het beter klinkt dan vinyl gaat me toch te ver.

:rolleyes:

Hallo Jamai Lover

Als eerste een compliment met de zeer concreet aangegeven verbeteringen (Talk Talk en Simon & Garfunkel) na je tweak. Ik heb deze muziek helaas niet anders zou ik meteen even luisteren hoe dit bij mij klinkt. Ik zal ze nog eens in de bieb gaan lenen. Er zou vaker op deze wijze moeten worden aangegeven hoe een verbetering werkt. Er zijn nl meer van die typische fragmenten waar je de kwaliteit van je apparatuur mee kunt testen (en dan bedoel ik niet de specifieke test-cd's) Ik denk aan Amused to Death waar de arreslee een mooi stereobeeld kan hebben (afhankelijk van je installatie natuurlijk). Misschien een idee om eens wat van die specifieke kritische geluiden bij elkaar te verzamelen door de verschillende hear-lezers? Want als blijkt dat ik de helft van de details niet hoor ga ik ook aan het 'strippen'.

m.vr.gr Eustachius

Spirit of Eden van Talk Talk, track 3, hier zit af en toe een stuwende bass-drum achter, tenminste dat dacht ik, maar na verwijdering van de hulsjes blijk zeer duidelijk waarneembaar dat het een grote trom geslagen ver achter in een grote ruimte is (kerk?)

Prachtig album, maar ik hoor die trom niet hoor. Kun je wat precieser zijn? Tijdsaanduiding?

Jelte