Guest Huub Derkx Posted 5 augustus 2002 Report Share Posted 5 augustus 2002 klaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 augustus 2002 Report Share Posted 5 augustus 2002 Geplaatst door Hubertinus:Modificatie dmv mechanische demping van een cd speler Ik vraag mij af of er veel klankmatig voordeel te halen valt uit de volgende modificaties. -Het loskoppelen van de transformator en hem op rubber dempers zetten, zodat die geen trillingen meer kan overbrengen op de kast en de printplaten. -De printplaten loskoppelen van de aanhechting met de kast en ook op rubber dempers zetten, of rubbers onder de schroeven, zodat trillingen opgewekt door loopwerk en trafo er geen invloed meer op hebben. Op een of andere manier moeten ze natuurlijk wel op hun plaats blijven zitten. -Het gebied rond het loopwerk met bitumen beplakken om zo het loopwerk te isoleren van de rest van de speler. Ook vraag ik mij af of het afschermen van de trafo met koperplaat nog voordeel oplevert. Groetjes, Hubertinus Hoi Huub, Al deze dingen hebben invloed op de klank van de cd-speler. De een wat meer dan de ander. Als er een printtrafo in zit i.p.v een losse is ingieten in giethars een betere manier om 'm rustig te krijgen dan in rubbers hangen. Is het een normale trafo kan een vervanging door een ringkerntype al een verbetering zijn. Op rubbers zetten werkt meestal niet zolang. Dan zijn de rubbertjes geplet en dan rammelt alles weer als vanouds. De printplaat op rubbers monteren zal denk ik echt weinig resultaat opleveren (maar alle kleine beetjes helpen ) Het verstevigen en verzwaren van de behuizing heeft weldegelijk nut. Je moet je dan ook niet beperken tot het gebied rond het loopwerk, maar het liefst zoveel mogelijk van dat spul erin plakken. Let er wel op dan het niet los kan raken en dan in het loopwerk kan vallen. De schade zal dan niet meer te overzien zijn. De trafo in een afschermende behuizing zetten is een tweak die van een Sony een Cambridge maakt (zie HIER). Lees en huiver De meeste winst is echter in de klok en analoge trap te halen. Deze vervangen door een stabiele klok (bijv. de LClock van LC Audio) en de in de analoge trap de opamps vervangen door een beter type en daarbij ook nog eens hoogwaardige condensatoren erin te zetten i.p.v. de standaard caps, leveren echte winst op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 6 augustus 2002 Report Share Posted 6 augustus 2002 Hubertinus, Een Rega Planet heeft al een redelijke gewicht/afmetings verhouding. De kast is ook erg stijf, die produceert niet veel resonanties. Je kan nog wat bitumen in de kast plakken maar dat zal niet veel uitmaken. Eventueel zou je een dempingsplaat onder de speler kunnen gebruiken; er worden verschillende typen verkocht. Een rustig beeld hangt niet alleen af van de resonanties maar ook van de kwaliteit van de electronica. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 augustus 2002 Report Share Posted 6 augustus 2002 Hoi Huub, Ik heb nog wel wat dempers liggen om uit te proberen (AZE en Blotevogel). Dan hoef je ze tenminste niet aan te schaffen om ze uit te proberen. Die AZE zijn wel goed. Bert(us) uit Beek heeft ze ook aangeschaft nadat hij het effect ervan heeft gehoord (op zijn Marantz CD17) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 7 augustus 2002 Report Share Posted 7 augustus 2002 Je hebt verschillende soorten dempingsplaten op de markt: Ik heb vroeger wel eens een soort SSC-plateau gemaakt, dit is een plaat die met nylon draad opgespannen is in een raamwerk. Grof geweld in de vorm van gewicht(natuurstenen plaat) wil ook wel eens helpen. Ook zijn er een soort kevlar honingraat platen te koop; vederlicht maar wel trillingsdempend. Tis een kwestie van testen om te kijken wat voor jou het beste werkt. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 8 augustus 2002 Report Share Posted 8 augustus 2002 Mijn simpel blikken cd-spelertje van Philips heb ik voorzien van bladlood dat in de bouw wordt gebruikt. Deze heb ik vastgezet met een goede kwaliteit dubbelklevend plakband met schuimbasis. In het deksel heb ik nog een stuk tapijttegel geplakt tegen eventuele staande golven die in de kast kunnen voorkomen. Het blikken spelertje is in een zwaar 'dood' apparaat veranderd. Samen met wat modificaties in de elektronica is het een speler geworden die het vergelijk met veel duurdere spelers met gemak kan doorstaan. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 8 augustus 2002 Report Share Posted 8 augustus 2002 Geplaatst door richard:Mijn simpel blikken cd-spelertje van Philips heb ik voorzien van bladlood dat in de bouw wordt gebruikt. Deze heb ik vastgezet met een goede kwaliteit dubbelklevend plakband met schuimbasis. In het deksel heb ik nog een stuk tapijttegel geplakt tegen eventuele staande golven die in de kast kunnen voorkomen. Het blikken spelertje is in een zwaar 'dood' apparaat veranderd. Samen met wat modificaties in de elektronica is het een speler geworden die het vergelijk met veel duurdere spelers met gemak kan doorstaan. Richard Die tapijttegel zou wel de oorzaak kunnen worden van brand wanneer de voedingstrafo, stabilisatoren of transistoren te heet worden. Wees gewaarschuwd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 maart 2005 Report Share Posted 2 maart 2005 Het is niet meer nodig. Ik ben er uit, denk ik. Hubertinus O ja? Wat wordt het dan? Ga je de Planet laten modden of ga je toch voor een andere cd-speler? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts