Audiopaul Posted 14 november 2001 Report Share Posted 14 november 2001 Geplaatst door Ome Henk: Zeker rechtsdraaiend... Groetnis, Henk Juust, en graag wel allebei de zilverdraden rechtsom anders beginnen de beveiligingsrelais in je voor/eindversterker te klapperen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 14 november 2001 Report Share Posted 14 november 2001 Geplaatst door Audiopaul:Inderdaad, ik vraag me ook af wat het effect van deze manier van wikkelen is! Zou het zinvol zijn om eerst Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 november 2001 Report Share Posted 15 november 2001 Hoi Lars, Met experimenteren moet je uitkijken, dat is net zoiets als proberen. Daar komen k.....s van . Al met al heb ik nog geen antwoord op m'n vraag. Trouwens het idee om eerst de ene geleider te leggen dan een laag teflontape en vervolgens de volgende geleider bevalt mij wel. Maar waarom niet gewoon de kortste weg bewandelen en het zilverdraad parallel aan het teflonkoord monteren . Dit scheelt ook in de kosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 15 november 2001 Report Share Posted 15 november 2001 Geplaatst door sodejuu: Trouwens het idee om eerst de ene geleider te leggen dan een laag teflontape en vervolgens de volgende geleider bevalt mij wel. Maar waarom niet gewoon de kortste weg bewandelen en het zilverdraad parallel aan het teflonkoord monteren . Dit scheelt ook in de kosten. Ik denk dat ik maar patent op dat ideetje neem! Ik ben wel benieuwd wat Stefan er op te zeggen heeft op het idee om de draden parallel te monteren! Trouwens, ik heb vandaag een mooie soldeerbout van het werk mee naar huis genomen, zo eentje in een standaard en een aparte trafo. Het merk is Weller, is dat goed genoeg? Mijn soldeerbout viel van de week letterlijk uit elkaar van ellende! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 15 november 2001 Author Report Share Posted 15 november 2001 Hallo Sodejuu, Het verlossende antwoord op je brandende vraag: Je kan het draad parallel langs het teflon laten lopen, ook dan werkt het..... Echter!!! Door het te spiraliseren creeer je een soort afscherming; wanneer je het goed beschouwd is de ondoorbroken draadlengte die aan allelei storingen (RF) wordt blootgesteld veel korter als je een spiraal maakt. Dit komt omdat de ene draad steeds de ander passeert. Wanneer je veel last hebt van RF kan je meerdere windingen maken, hierdoor wordt hij minder storingsgevoelig. Ik heb dit zelf niet geprobeerd omdat de kabel bij mij absoluut stil is, maar in extreme gevallen zou het uitkomst kunnen bieden. Nadeel is dan wel dat je aderlengte langer wordt. Verder maakt het niet uit of je tussen de twee aders een extra laagje teflon legt, ze liggen ver genoeg van elkaar om elkander niet te beinvloeden. Wat betreft de inductiewerking; die is te verwaarlozen. Litze draden hebben een inductiewerking die wel eens veel hoger kan zijn dan bij deze construcie, vanwege de losse aders die in elkaar getwist zijn. Signaalkabels hebben over het algemeen veel meer last van capaciteiten dan inducties, deze capaciteit werkt samen met de afsluitimpedantie als een hoogaf filter en daardoor wordt de bandbreedte nadelig beinvloed. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 15 november 2001 Author Report Share Posted 15 november 2001 Wat vindt je van mijn antwoord Paul! Goed genoeg? Of ga je toch nog patent aanvragen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 15 november 2001 Report Share Posted 15 november 2001 Geplaatst door sodejuu:...Maar waarom niet gewoon de kortste weg bewandelen en het zilverdraad parallel aan het teflonkoord monteren . Dit scheelt ook in de kosten. Vanwege het buigen van de kabel is dit niet zo'n goed idee, als de ene geleider onder ligt en de andere aan de andere zijde van het teflonkoord boven dan wordt de ene geleider uit getrokken en de andere in elkaar gedrukt. Bij een kerndiameter van 10 mm en een complete lus is het verschil (maximaal) 62,8 mm (2 x pi x doorsnede kern)! Ook daarom is het beter de geleiders in een spiraal om de kern aan te brengen. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 november 2001 Report Share Posted 16 november 2001 Geplaatst door richard:Vanwege het buigen van de kabel is dit niet zo'n goed idee, als de ene geleider onder ligt en de andere aan de andere zijde van het teflonkoord boven dan wordt de ene geleider uit getrokken en de andere in elkaar gedrukt. Bij een kerndiameter van 10 mm en een complete lus is het verschil (maximaal) 62,8 mm (2 x pi x doorsnede kern)! Ook daarom is het beter de geleiders in een spiraal om de kern aan te brengen. Richard Een waarheid als een koe, maar je kan de aders zien lopen, dus je kan er bij het inplggen rekening mee houden dat de aders dezelfde weg aanhouden.. Daarbij kom je nooit aan die 62,5mm, want wat heeft het voor zin om de kabel op dezelfde plaats te laten eindigen dan waar die begint Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 november 2001 Report Share Posted 16 november 2001 Geplaatst door Stefan:Hallo Sodejuu, Echter!!! Door het te spiraliseren creeer je een soort afscherming; wanneer je het goed beschouwd is de ondoorbroken draadlengte die aan allelei storingen (RF) wordt blootgesteld veel korter als je een spiraal maakt. Dit komt omdat de ene draad steeds de ander passeert. Groeten, Dat "ondoorbroken" snap ik niet helemaal (sorry), voor de rest is het verhaal wel duidelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 16 november 2001 Report Share Posted 16 november 2001 Geplaatst door sodejuu:... Daarbij kom je nooit aan die 62,5mm, want wat heeft het voor zin om de kabel op dezelfde plaats te laten eindigen dan waar die begint... Ja je hebt deels gelijk, je laat kabels zelden een hele lus (360 graden) maken, maar een halve lus (180 graden) is gebruikelijk. In het ergste geval is dit nog een lengteverschil van 31,4 mm! Je moet er bij parallele geleiders wel op letten dat de geleiders bij het insteken aan de zijkanten van het koord zitten en niet aan boven en onderzijde. Als er een dikkere mantel omheen zit is dit mischien al minder zichtbaar. Je moet er naar mijn idee wel op letten dat je met het wikkelen van de spiralen niet overdrijft, voor je het weet heb je een luchtspoel gewikkeld. dit is ook niet echt bevordelijk voor een neutrale geluidsweergave. Of maak ik hier een denkfout? Groeten Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 november 2001 Report Share Posted 16 november 2001 Geplaatst door richard:Ja je hebt deels gelijk, je laat kabels zelden een hele lus (360 graden) maken, maar een halve lus (180 graden) is gebruikelijk. In het ergste geval is dit nog een lengteverschil van 31,4 mm! Je moet er bij parallele geleiders wel op letten dat de geleiders bij het insteken aan de zijkanten van het koord zitten en niet aan boven en onderzijde. Als er een dikkere mantel omheen zit is dit mischien al minder zichtbaar. Je moet er naar mijn idee wel op letten dat je met het wikkelen van de spiralen niet overdrijft, voor je het weet heb je een luchtspoel gewikkeld. dit is ook niet echt bevordelijk voor een neutrale geluidsweergave. Of maak ik hier een denkfout? Groeten Richard dat bedoelde ik nou. Je laat de geleiders inderdaad aan weerszijde van de kabel lopen om dit te ondervangen. DAt van die luchtspoel had ik al opgemerkt, maar dat blijkt niet zo'n probleem te zijn, mits je inderdaad niet overdrijft met wikkelingen. Dat zou de kabel trouwens nog een stuk duurder maken en dat willen we niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 16 november 2001 Report Share Posted 16 november 2001 Geplaatst door sodejuu:...DAt van die luchtspoel had ik al opgemerkt, maar dat blijkt niet zo'n probleem te zijn, mits je inderdaad niet overdrijft met wikkelingen... Met een half oog gelezen, sorry. groeten, Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 17 november 2001 Author Report Share Posted 17 november 2001 Als je de aders toch parallel wilt laten lopen waarom bespaar je je de moeite (en kosten) niet van het teflon koord? Gewoon twee aders lakken, aan weerszijden stekkers eraan... klaar (lucht is nl. het beste dielectricum dat er is)! Als je het niet erg vindt hou ik 't gewoon bij mijn eigen ontwerp Met dat "ondoorbroken" bedoel ik het volgende: als je naar de kabel kijkt zie je de aders om en om langslopen, stel je voor dat het koord weg is, het stuk ader wat tussen de ander in zit heeft een bepaalde lengte die afhankelijk is van de spoed van de windingen. Spoed groter dan is het langer, spoed kleiner dan is het korter; dat stukje is de ondoorbroken lengte. Snappie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 november 2001 Report Share Posted 17 november 2001 Oki doki,ik heb 'm. Zo'n "luchtige" kabel heeft ook zijn charmes. Het volgende project wordt zeker die luchtige kabel. Alleen nog maar PTFE bruggen gebruiken voor de afstand constant te houden en de rest gewoon luchtig laten. Dan krijg je een soort DNA-streng. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 18 november 2001 Report Share Posted 18 november 2001 Gisteravond heb ik ook twee zilver interlinks gemaakt. Ik ben wat dichter bij de TriodeDick variant gebleven. Het is nog te vroeg om het geluid te gaan beschrijven, ik laat de draadjes nog even wennen ... Ik heb nu 6mm aquarium slang gebruikt en teflon tubes om de zilverdraadjes. Ik heb wel een vraag aan Stefan: Beinvloedt die lak niet op enigerlei wijze de werking, tenslotte is het toch een isolator die je aanbrengt? regards, Maarten E.e.a. is te lezen op m'n DIY pagina: http://www.platenspeler.com/diy/nl_index_body.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 19 november 2001 Report Share Posted 19 november 2001 Hoi Stefan, Jij zei dat ik die Bullits kon bestellen op de site bij het adres die op Audiopauls zijn site staat. Ik heb op die site gekeken, maar daar staat verder niet hoe je ze moet bestellen. Moet ik dan gewoon via de mail aangeven dat ik ze wil kopen en met de informatie de ze nodig hebben dan ook in die mail zetten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 november 2001 Report Share Posted 19 november 2001 Geplaatst door Lars Aberson:Hoi Stefan, Jij zei dat ik die Bullits kon bestellen op de site bij het adres die op Audiopauls zijn site staat. Ik heb op die site gekeken, maar daar staat verder niet hoe je ze moet bestellen. Moet ik dan gewoon via de mail aangeven dat ik ze wil kopen en met de informatie de ze nodig hebben dan ook in die mail zetten? Hoi Lars, Gewoon even bellen naar ITC in Emmeloord, dan nemen ze je bestelling wel op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 20 november 2001 Report Share Posted 20 november 2001 Ze zitten in elkaar en spelen...Viel niet mee met mijn dikke vingers (en ik had er tien te weinig voor dit klusje ) Hoe ze klinken post ik later, als ze een beetje "gewend" zijn... Groet, Michel-als er een soldeer-formule 1 zou bestaan was ik wereldkampioen geweest- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 20 november 2001 Report Share Posted 20 november 2001 Geplaatst door sodejuu: Hoi Lars, Gewoon even bellen naar ITC in Emmeloord, dan nemen ze je bestelling wel op. Tja... ik ben niet zo'n beller, maar dat wordt denk dan wel beter denk ik. Moet ook nog bellen voor een versterker, die ik gezien had op internet voor een afspraak. En dan nog voor de Bullits. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 20 november 2001 Author Report Share Posted 20 november 2001 Geplaatst door Maarten:Ik heb nu 6mm aquarium slang gebruikt en teflon tubes om de zilverdraadjes. Ik heb wel een vraag aan Stefan: Beinvloedt die lak niet op enigerlei wijze de werking, tenslotte is het toch een isolator die je aanbrengt? regards, Maarten E.e.a. is te lezen op m'n DIY pagina: http://www.platenspeler.com/diy/nl_index_body.html Hallo Maarten, De lak beinvloed de klank minder dan de oxides die je krijgt door het niet te lakken. Zilveroxide is een halfgeleider en heeft een geheugeneffect; het beinvloed de klank absoluut in negatieve mate. Die 6mm aquarium slang (is dit PVC?)zal waarschijnlijk de klank meer beinvloeden dan de lak. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 20 november 2001 Author Report Share Posted 20 november 2001 Geplaatst door Michel:Ze zitten in elkaar en spelen...Viel niet mee met mijn dikke vingers (en ik had er tien te weinig voor dit klusje ) Hoe ze klinken post ik later, als ze een beetje "gewend" zijn... Groet, Michel-als er een soldeer-formule 1 zou bestaan was ik wereldkampioen geweest- Hallo Michel, Je hebt bij deze de eerste prijs verdient voor je snelheid Bij mij duurde het al twee dagen voordat de lak droog was Ben je zondag soms tot in de kleine uurtjes door gegaan? Groeten, Stefan PS. Je bent toch niet vergeten het draad uit te gloeien in de oven? PPS. En hoe doen de Mullards het? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 20 november 2001 Author Report Share Posted 20 november 2001 Geplaatst door Ruud: Oei, moet ik nog iets met die touwtjes doen dan ( Ja!! Voor de zekerheid eerst even ontvetten voordat je het in de oven stopt Anders krijg je een behoorlijke stanklucht in je keuken Link to comment Share on other sites More sharing options...
demon Posted 20 november 2001 Report Share Posted 20 november 2001 Bij mij duurde het al twee dagen voordat de lak droog was Ben je zondag soms tot in de kleine uurtjes door gegaan? hij heeft de hele nacht met een fohn erbij gezeten en s'ochtends in elkaar gezet denk ik zeg ik hoor graag jullie bevindingen aangezien ik binnenkort ook die touwtjes verw8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 21 november 2001 Report Share Posted 21 november 2001 Geplaatst door Stefan: Hallo Michel, Je hebt bij deze de eerste prijs verdient voor je snelheid Dank u, dank u. Bij mij duurde het al twee dagen voordat de lak droog was Ben je zondag soms tot in de kleine uurtjes door gegaan? Mijn lak was veel sneller droog. Zal wel gekomen zijn doordat ik een nieuw potje had. PS. Je bent toch niet vergeten het draad uit te gloeien in de oven? Neen.(natuurlijk niet!! ) PPS. En hoe doen de Mullards het? Ik heb nog niet de tijd gehad om er eens lekker voor te gaan zitten. En dat vind ik een eerste vereiste om dergelijke juweeltjes te proberen. A.s. donderdagavond moet het eindelijk gaan lukken. M'n agenda is in ieder geval nog leeg. Ik laat asap weten hoe of wat (en ben jij al wat wijzer geworden??) Groet, Michel , die misschien geen forumkoningin is, maar wel wereldkampioen P.S. Demon; wil je ze opgestuurd, of wordt het een totaalpakketje met wat polycrete erbij? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 21 november 2001 Report Share Posted 21 november 2001 Geplaatst door Stefan: Hallo Maarten, De lak beinvloed de klank minder dan de oxides die je krijgt door het niet te lakken. Zilveroxide is een halfgeleider en heeft een geheugeneffect; het beinvloed de klank absoluut in negatieve mate. Die 6mm aquarium slang (is dit PVC?)zal waarschijnlijk de klank meer beinvloeden dan de lak. Groeten, Stefan, Voor zover ik begrepen heb is Zilveroxide in tegenstelling tot koperoxide geen halfgeleider maar een zeer goede geleider, en heeft volgens publicaties geen last van vervelende verschijnselen die je bij koper wel aantreft. Ik trof er iets over aan bij ondermeer Silver Audio website (maker van zilveren kabels) http://www.silveraudio.com/papers5.html. Zij zijn de maker van de Silver Bullit interconnects (TradeMarked helaas). Over de aquarium slang: Om reden zoals je hierboven aangeeft zit er eerst een 0.35mm dikke Teflon tube om iedere zilverader. Ik vermoed inderdaad dat de 6mm dikke aquariumbuis van PVC is. Niet ideaal, maar de zilverkabel zit er iets vanaf. Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts