Jump to content

SuperCable voor een prikkie!

Stefan
 Share

Recommended Posts

Ik zet bij Paul ook niet mijn Aitosjes op zijn Thiel's

Wil je me niet meer zo aan het schrikken maken, Ruud, zo vlak na het kerstontbijt!! eek.gifeek.gif:D:D

Maar je hebt wel gelijk, twee componenten hoeven nog niet het perfecte huwelijk te vormen. ;)

Ik vind overigens wel dat Jitze een interessante stelling (t.a.v. kabels)heeft en ik ben erg benieuwd als we dat in de praktijk met topkabels (zoals die van jou!!)gaan uitproberen! ;)

Beste Jitze,

Als aanvulling op Ruud en Audiopaul: Je moet niet vergeten dat er nog zoiets bestaat als smaak. Je kunt daarom niet ongestraft componenten uitwisselen.

Ikzelf ben heel lang op zoek geweest naar een geschikte cd-speler om een goed huwelijk met m'n versterker te krijgen.

In de bewuste prijsklasse is er heel wat te koop, maar toch kies je overtuigd er

Ruud :

Zo komen we nogweleens ergens, natuurlijk is het zo dat je als " goede " componenten aanelkanderknoopt rekening dient te houden met de soort luidspreker waarnaar geluisterd wordt, een Electro/magnetostaat heeft behoefte aan een zwaardere stroomleverancier dan menig dynamisch systeem.

Is er aan dit soort basis voorwaarden voldaan herhaal ik mijn stelling : in elke lijn moet het mogelijk zijn componenten ongestraft uit te wisselen met andere goede componenten.

Natuurlijk is het zo dat binnen de groep " goede " componenten enige variatie is in klankkleur, keuze te maken op persoonlijke smaak........

De tonale balans en de dynamiek mogen echter niet verlopen door zulk een actie.

Michel, de variaties hierboven aangegeven vervullen de wensen op basis van de behoeften op grond van een individuele smaak.

Overigens ben ik er van overtuigd dat er veel minder verschillen zijn bij de beoordeling van wat nu echt goed geluid is dan men wel eens veronderstelt.

Ik geloof dat er sprake is van een grote verwarring op dit gebied, veroorzaakt door oa. gewenning aan een bepaald geluid veroorzaakt door de inzet van alom de hemel ingeprezen componenten en systemen.

De commercie en de daaraanvasthangende audiopers doen wat dit betreft een uiterste inspanning om dit ook zo te houden.

Bedroevend is het te noemen dat een luidspreker ontwerper/fabrikant de verzuchting slaakt dat hij wel degelijk instaat is luidsprekers te bouwen die niet - of in elk geval veel minder - vervormen, maar dat hij niet in staat is dezen te verkopen.....

Dit heeft alles te maken met het voorgaande, commercie en audiopers en in navolging daarvan vele gebruikers kiezen voor apparatuur met allerlei gebreken, met als gevolg dat middels allerlei kunstgrepen - kabels bijvoorbeeld - geprobeerd wordt dichter bij een goed geluid te komen.

Dit soort composeren van installaties stuit mij tegen de borst, het is niet mogelijk een fout met een tweede fout te repareren.

Overigens Ruud, een AR LS25 hoeft - ondanks de prijs - zeker niet goed te zijn, prijs en kwaliteit hebben minder met elkaar te maken dan we graag zouden willen.

Groet Jitze

:D:Dconfused.gif:D:Deek.gif

Ruud,

lijstjes maken met goede componenten doe ik niet echt aan, zo spelenderwijs kom ik wel eens iets tegen en sommige apparaten vergeet je niet ......

Overigens tav, de opmerking over de waardering van velen mbt. de AR LS 25, je luistert toch niet met andermans oren.......?????????

Groet Jitze eek.gif

• 2 weeks later...

Beste ome Henk,

Ik heb er altijd wat moeite mee als iemand reageert in termen van: lachen.. Daarmee blijf je niet objectief en dat lijkt me de doelstelling van een forum. Maar goed, zo vind ik dat een forum moet zijn. Mijn normen zijn niet die van een ander. Ik vind het daarnaast zo dat iemand die zich positief inspant voor het algemeen audiogebeuren (Stefan) niet op zo'n manier in de hoek gezet moet worden.

M.Dekker

Beste ome Henk,

Nog een (wat mij betreft laatste reactie) want anders dwaalt dit onderwerp van zijn pad af. Ik bedoel met objectiviteit niet het oordeel over een apparaat, kabel etc. Nee, het gaat mij om de woorden die iemand gebruikt om een oordeel te geven. In vind dat Ramon zich wat vriendelijker mag uitdrukken als hij over iets of iemand schrijft.

gr

M.Dekker

Geplaatst door MGMDekker:

Beste ome Henk,

Ik heb er altijd wat moeite mee als iemand reageert in termen van: lachen.. Daarmee blijf je niet objectief en dat lijkt me de doelstelling van een forum. Maar goed, zo vind ik dat een forum moet zijn. Mijn normen zijn niet die van een ander. Ik vind het daarnaast zo dat iemand die zich positief inspant voor het algemeen audiogebeuren (Stefan) niet op zo'n manier in de hoek gezet moet worden.

M.Dekker

Beste MGM,

Je eigen reactie is natuurlijk ook niet objectief: Je geeft eigenlijk al aan dat Ramon's reactie in jouw ogen onterecht is omdat Stefan zoveel doet voor het audiogebeuren.

Ben ik mee eens maar doet niet ter zake. De reactie kan of kan niet, maar staat los van of jij/wij vinden dat iemand zich inspant. Dan mogen we binnenkort geen kritiek meer hebben op Sodejuu en/of Audiopaul zeker (Staan met stip op 1 op dit forum)?

Er worden hier door anderen ook vaak meningen gegeven zonder veel onderbouwing. Zou Ramon dat dan wel moeten doen omdat hij nog niet de credits van de cracks heeft? De lezer ziet maar wat hij met de info doet toch?

Kortom, ik ben het met Ome Henk eens: Iedereen heeft een eigen definitie van objectief :)

Daarnaast vind ik de reactie van Ramon eerder prikkelend dan beledigend. En Stefan is volgens mij prima in staat om hier op te reageren (als hij wil).

met vriendelijke groeten,

Maarten

Beste Maarten en ome Henk,

Ik ben bang dat jullie beiden twee dingen met elkaar verwarren: kritiek leveren en de wijze waarop. Ik heb geen bezwaar tegen kritiek leveren, integendeel van opbouwende kritiek wordt iedereen wijzer (ervaren of niet). Ik heb alleen moeite met de wijze waarop. Woordkeuze vind ikzelf belangrijk. Probeer een ander niet te beledigen kan ook belangrijk zijn.

gr

Matthijs Dekker

Geplaatst door Ramon:

Beste Stefan,

Ik vind het wel wat ver gaan dat je dit je eigen ontwerp noemt. Iedereen die wel eens goed surft over het net is dit al 10 keer tegengekomen.

En skin-effect bij interlinks, hmmzzzzzz.

Lachen. Doet mij aan Mhz signalen denken.

Ramon,

Als het doel van deze posting is om mensen op de kast te jagen, dan is je dat gelukt; gezien de bovenstaande reacties.......

De medeforummers hebben echter wel gelijk als ze zeggen dat je je opmerkingen moet beargumenteren (het wordt alleen wel moeilijk voor je als er geen echte argumenten zijn :D:P:D )

Als antwoord op je eerste opmerking: Ik vindt dit inderdaad mijn ontwerp; ik heb natuurlijk goed de benodigde literatuur gelezen om kennis op te doen, internet bekeken en vooral veel geexperimenteerd met allerlei ontwerpen. Daardoor heb ik ontdekt wat belangrijk is in een kabelontwerp.

Ik heb dus niet klakkeloos een ontwerp gejat!

Dat er meer mensen op deze aardbol zijn die iets soortgelijks met goed gevolg ontworpen hebben staaft in ieder geval mijn bevindingen. Het zijn echter steeds iets andere ontwerpen, sommige zullen bij hun kabelontwerp wel nagedacht hebben over alle aspecten, andere weer niet.

Als je met beide voeten in de maatschappij staat zal je zien dat er over heel de wereld binnen elke branche naar de concurrentie gekeken wordt: kijk bijvoorbeeld maar eens naar de auto-brance, zij kijken goed naar elkaars ontwerpen; gebruiken elkaars ontwikkelingen en verbeteren deze naar eigen inzicht voor weer hun eigen ontwerpen.

Dit gedrag wordt ook wel evolutie genoemd! :rolleyes:

Wat betreft het skin effect:

Ik weet niet of jij al kennis bezit betreffende frequentietechniek maar hier heb je vast wat cijfers:

50Hz -> skin diepte=9,35mm, transportsnelheid=2,93m/s

100Hz -> skin diepte=6,61mm, transportsnelheid=4,15m/s

1000Hz -> skin diepte=2,09mm, transportsnelheid=13,12m/s

10000Hz-> skin diepte=0,66mm, transportsnelheid=41,50m/s

20000Hz-> skin diepte=0,47mm, transportsnelheid=58,69m/s

Deze cijfers zijn voor een kopere geleider uitgerekend.

Zoals je ziet heb je bij lage frequenties al een behoorlijke discrepantie in de transportsnelheid en de skin diepte. Door kabels met verschillende diameters te beluisteren heb ik geconcludeerd dat dit absoluut hoorbaar is!

In ieder geval hoop ik dat ik met mijn kabel topic op deze site, mensen aan het denken heb gezet over een essentieel onderdeel van de geluidsinstallatie. Ik zou zeggen doe hier je voordeel mee.

En wanneer je vertrouwen hebt in dit concept; bouw het! en geniet ;)

Groeten,

Beste forummers,

Ik krijg regelmatig vragen over waar het zilverdraad te kopen is.

Op het volgende adres kan je gewoon afgemeten hoeveelheden draad kopen, het gaat op gewicht; dus bijvoorbeeld 100gram fijnzilver van 0,35dik e.d.

Bijou moderne B.V.

Edisonlaan 36-38

2665 JC Bleiswijk

tel.010-5296600

fax.010-5290088

Geplaatst door Ome Henk:

Beste Stefan,

Hoeveel zilver is dat fijnzilver eigenlijk confused.gif (835 ofzo confused.gif )

Groetnis, Henk :D

Fijnzilver is 999. Daarnaast is er nog zilver 925 en zilver 835. Die van jouw is toch echt wel 999 (of Michel moet toevallig ander zilver op het klosje gedraait hebben eek.gif ). ;)

goeiesmorges heren

ik heb even een vraagje waarom de kabel niet is afgeschermd want als ik het goed heb

word storingen van buitenaf ook nog eens versterkt als je b.v tussen cd speler en versterker inplugt of voor en eindbakken

dus dat is volgens mij iets wat wij absoluut niet willen

wat is hier de reden van ???? confused.gif

Geplaatst door demon:

goeiesmorges heren

ik heb even een vraagje waarom de kabel niet is afgeschermd want als ik het goed heb

word storingen van buitenaf ook nog eens versterkt als je b.v tussen cd speler en versterker inplugt of voor en eindbakken

dus dat is volgens mij iets wat wij absoluut niet willen

wat is hier de reden van ???? confused.gif

Lees pagina 4 en 5 eens in deze topic. Het verlossende antwoord staat op posting 3 pag. 5 en is van Stefan zelf. eek.gif:rolleyes:;)

Nog een toevoeging over het oppikken van storing via je interlink:

RF-storing kan gedempt worden met een serieweerstand in de signaalweg, alle versterkers met een volumepotmeter hebben derhalve al een grote storingsongevoeligheid.

Bij buizenversterkers zitten er voor elke buis vaak "gridstoppers", dit zijn seriewerstanden die op de ingang (de grid dus) van de buis zitten met als doel RF te filteren, ze hebben waardes van 100ohm-1kohm (dit is niet erg kritisch)

Verder zijn ferrietkernen (eentje is genoeg, meer kan de bandbreedte te veel beperken)om de kabel een betere methode om storing buiten te houden dan een afschermingsmantel, de laatste heeft nl. een klankmatig negatief effect.

Bij lijnbronnen zal het waarschijnlijk niet voorkomen dat de Silver-bullit storing oppikt.

Misschien dat phono-ingangen wat gevoeliger zijn; ervaringen medeforummers, ome Henk, Sodejuu, Audiopaul?

Geplaatst door richard:

Heb je geen last van overspraak als je dergelijke interlings pal naast elkaar legt?

Richard

Richard,

Kijk eens naar de RCA in- en uitgangen op je apparaten; deze zitten vaak dicht bij elkaar. De bedrading intern is doorgaans niet afgeschermt. Signaallijnen lopen op printplaten vaak dicht bij elkaar (bijvoorbeeld bij de pormeteraansluiting).

Interlinks met wisselspanningen van enkele volts en stromen in de orde grootte van enkele microvolts hebben een dusdanig lage veldsterkte dat ze elkaar niet beinvloeden wanneer je ze op een onderlinge afstand van 1cm van elkaar legt.

Overigens is de veldsterkte bij speakerkabels van een veel grotere orde (enkele tientallen volts en een paar ampere stroom); omdat speakeraansluitingen doorgaans enkele centimeters van elkaar verwijderd zijn is hier de kans vele malen groter op wederzijdse beinvloeding!

Geplaatst door Stefan:

[QBMisschien dat phono-ingangen wat gevoeliger zijn; ervaringen medeforummers, ome Henk, Sodejuu, Audiopaul?[/QB]

Sorry, maar ik gebruik de silverbullit ook met een lijnsignaal. Hij zit achter de phono-pre en doet zijn werk uitermate goed. ;) Ik kan 'm niet vanaf de platenspeler laten lopen, omdat aan mijn Sincro een vast snoer zit dat ik volgens de platoloog beter niet kan vervangen, daar deze meehelp in de stabiliteit van het subchassis :(

Beste forumers, ik heb zeer veel interesse om deze interlink van Stefan eens uit te proberen. Aan zilverdraad van 0.8 valt geloof ik wel te komen maar hoe kom ik aan 0.35mm? Of hoe krijg ik zelf 0.8 naar 0.35 gereduceerd?

Kan iemand mij hiermee helpen?

Geplaatst door Raymond:

Beste forumers, ik heb zeer veel interesse om deze interlink van Stefan eens uit te proberen. Aan zilverdraad van 0.8 valt geloof ik wel te komen maar hoe kom ik aan 0.35mm? Of hoe krijg ik zelf 0.8 naar 0.35 gereduceerd?

Kan iemand mij hiermee helpen?

Hallo Raymond,

Op pagina 9 van deze thread heb ik een adres vermeld waar je ook kleinere draaddiktes dan 0,8mm kan bestellen, zie aldaar.

Ruud,

y-connector: Waarom niet?

Groeten,

Stefan, ;) die zich afvraagt waar Ramon blijft met zijn argumenten.........................