Stefan Posted 25 januari 2002 Author Report Share Posted 25 januari 2002 Geplaatst door Raymond: Raymond, die zich afvraagt of deze kabel echt nog zoveel kan toevoegen aan zijn Arcam setje. Aan de kabel zal het in ieder geval niet meer liggen! ! Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond Posted 31 januari 2002 Report Share Posted 31 januari 2002 Even een vraagje? Wat is nou precies het verschil tussen de ongebalanceerde interlinks en gebalanceerde interlinks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 1 februari 2002 Author Report Share Posted 1 februari 2002 Natuurlijk! Het enige wat je nodig hebt is 3 aders i.p.v. 2 en XLR-connectoren (mooie Lemo's of zo) Het verschil is dat je bij een gebalanceerde een ader hebt voor massa, en twee voor signaal (plus en min) Bij ongebalanceerd gebruik je een ader voor signaal (plus) en een voor massa en signaal (min) tezamen. Gebalanceerde kabels gebruiken heeft alleen zin wanneer de aangesloten apparaten gebalanceerd zijn uitgevoerd: dan heb je nl. een eigen versterker voor de plus pool en een voor de min pool. De massa wordt dan volledig gescheiden van de signaalweg. Hoewel een gebalanceerde versterker op papier beter is (lage vervormingscijfers en ruis) hoeft hij niet beter te klinken dan een ongebalanceerde. In tegendeel zelfs: Single ended buizenversterkers zijn ongebalanceerd; de audiocritici in de media verbaast zich al jaren over de klankmatige superieuriteit van deze versterkers! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond Posted 11 februari 2002 Report Share Posted 11 februari 2002 Beste mensen HELP!!! Het was de bedoeling om 3 setjes interlinks te maken, cd-speler versterker, versterker eindversterker en een voor een goede maat van me. Heb reeds teflon in huis, heb dit bij Eriks besteld. Maar dat zilver blijft bij mij echt een probleem. Het adres welke Stefan had opgegeven: Bijou Moderne B.V. tel: 010-5296600 kan alleen (0.25), (0.5) en (1) dik leveren. Is er iemand die nog een adres weet? Ik zou dus in totaal 7.5 meter nodig hebben. Heb ik nog wat over ook Wie kan mij verder op weg helpen Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 februari 2002 Report Share Posted 11 februari 2002 hoi Raymond, Wat is het probleem met 0,25 mm. Dat is in feite nog beter dan 0,35. Dat klopt trouwens ook dat fijnzilver niet in 0,35 wordt geleverd, 925 zilver weer wel. Ik heb zelf ook 0,25mm gebruikt, net als de rest van de gasten die toen samen hebben besteld. Dus wat let je om dat de bestellen. Als je het niet meer kan krijgen, laat het me ff weten, ik heb nog een aantal meter op klos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond Posted 11 februari 2002 Report Share Posted 11 februari 2002 Hoi Sodejuu, Ik heb weinig tot geen ervaring met zelfbouwen/ontwerpen. Het blijft bij mijn cat5 luidspreker kabels. Ik heb hier nog geen tijd voor omdat ik nog op school zit en in het weekend moet bijverdienen voor school EN voor mijn muzikale hobby. Vandaar dat ik het concept van Stefan gewoon aan wou houden. Niet getreurd heb ik zo'n 10 minuten geleden 0.25dik besteld. Overigens nog een vraagje: heb jij de draad ook gelakt? Dit lijkt mij niet echt nodig. Als je de draad na het ontlaten oppoets en gelijk tot de uiteindelijke kabel verwerkt. Is de draad afgeplakt met teflon. Hierdoor kan er volgens mij geen lucht meer bij en zal de draad ook niet oxideren. Groetjes Raymond (die steeds een stapje verder komt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 11 februari 2002 Report Share Posted 11 februari 2002 Hoi Raymond, Ja, ik heb de kabel gelakt. Je zult wel moeten als je 'm oxidevrij wilt houden, want het Teflon sluit niet luchtdicht af. Als er lucht bij kan komen, komt er dus ook zuurstof bij en gaat je zilverdraad oxideren. Het gaat wel heel langzaam. Al eerder in deze topic is deze vraag aan bod gekomen. Volgens Stefan krijg je looptijdverschillen in een geoxideerde kabel. Zilveroxide geleidt nl. beter. Als je binnenin zuiver zilver hebt en aan de buitenkant zilveroxide krijg je dus verschil. Of het waar is weet ik niet, ik heb het niet geprobeerd. Volgens bovenstaande theorie zou een 100% zilveroxidedraad het meest ideale zijn, maar die krijg je nergens. Michel heeft ervaring met NIET gelakt zilver. Misschien dat hij hier nog op wil reageren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Klein Posted 12 februari 2002 Report Share Posted 12 februari 2002 Volgens bovenstaande theorie zou een 100% zilveroxidedraad het meest ideale zijn, maar die krijg je nergens. Interessante topic, maar dit klopt niet. zilveroxide in een zout, en zouten geleiden per definitie niet (nauwelijks) in vaste toestand. De soortelijke weerstand van zouten loopt ver in de megaohms, dus bedoel je waarschijnlijk het omgekeerde. Ook oxideert zilver niet door de blootstelling aan lucht, maar door de combinatie van lucht en licht. (het is een halfedel metaal). Maar een laklaagje kan nooit kwaad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 12 februari 2002 Report Share Posted 12 februari 2002 Geplaatst door Guido Klein: Interessante topic, maar dit klopt niet. zilveroxide in een zout, en zouten geleiden per definitie niet (nauwelijks) in vaste toestand. De soortelijke weerstand van zouten loopt ver in de megaohms, dus bedoel je waarschijnlijk het omgekeerde. Ook oxideert zilver niet door de blootstelling aan lucht, maar door de combinatie van lucht en licht. (het is een halfedel metaal). Maar een laklaagje kan nooit kwaad. Zilveroxide is een verbinding tussen in dit geval een metaal en zuurstof dus een oxide. Een zout is een vebinding tussen een metaalion en een zuurrestion. Zilveroxide is zwart maar vaak zitten er ook zwavelverbindingen in de zwartbruine aanslag op zilver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 februari 2002 Report Share Posted 12 februari 2002 Geplaatst door Maarten: Stefan, Voor zover ik begrepen heb is Zilveroxide in tegenstelling tot koperoxide geen halfgeleider maar een zeer goede geleider, en heeft volgens publicaties geen last van vervelende verschijnselen die je bij koper wel aantreft. Ik trof er iets over aan bij ondermeer Silver Audio website (maker van zilveren kabels) http://www.silveraudio.com/papers5.html. Zij zijn de maker van de Silver Bullit interconnects (TradeMarked helaas). Maarten Hoi Guido, En wat betekend bovenstaande quote dan??? Heb ik iets verkeerd begrepen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 12 februari 2002 Report Share Posted 12 februari 2002 Even de encyclopedie erbij: "Evenals de andere edele metalen oxideerd zilver niet bij gewone temperatuur en druk." even verder "Salpeterzuur tast zilver bij gewone temperatuur aan, zwavelzuur bij verhoogde temperatuur, zoutzuur zeer weinig. Door zwavelwaterstof (zelfs door sporen) wordt het glanzend oppervlak bruin door de vorming van Ag2S." Wat hier zilveroxide wordt genoemd is dus eigenlijk zilversulfide en dit is een (geleidend) zout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Klein Posted 15 februari 2002 Report Share Posted 15 februari 2002 Ja, ja Richard, Dat geleidende verzin je er leuk bij. Ag2S is altijd nog een ionische verbinding....dus een zout. Ik heb idd wat gechecked en met Ag2S zijn ze behoorlijk aan het experimenteren in foto-optische halfgeleiders. Ik geloof dat dat non-stoichiometric heet, maar dit is verschrikkelijk ingewikkelde materie en was onder invloed van zuren. Hier staat dat Ag2S een soortelijke weerstand van enkele mega-ohms heeft. In mijn ogen is dat altijd nog een isolator en geen geleider. Asl je het oplost is het een ander verhaal: Opgelost (in zwak zuur) is het een van de beste (ionische) geleiders. Kan ik hieruit opmaken dat jullie jullie kabels constant in de azijn hebben liggen? Nog even over zouten: Elke (ionische) verbinding tussen een metaal en een niet metaal is een zout; zilveroxide dus ook. Metalen kunnen in bepaalde gevallen quasi-moleculaire verbindingen aangaan: denk maar aan bloed: het haem-molecuul heeft een (1) ijzer-atoom omsloten. (anders kanje niet ademen ) Hoe die audio-site erbij komt weet ik niet, maar ik heb al wel meer onzin op audio-sites aangetroffen: 'hun product komt er altijd als beste uit'.....ze weten het leuk te brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 15 februari 2002 Report Share Posted 15 februari 2002 Geplaatst door sodejuu:Hoi Raymond, Michel heeft ervaring met NIET gelakt zilver. Misschien dat hij hier nog op wil reageren. Ja, dat wil hij : Ik heb een setje ongelakte en gelakte gemaakt. Beiden met latex handschoenen aan, om te voorkomen dat de "huidzuren" niet direct hun gang konden gaan. Klankmatig verschil: GEEN. Niet na het bouwen en niet na enige maanden (lees: nu). Hoe dit over enige jaren is, is natuurlijk een (mogelijk) ander verhaal... Succes met bouwen! Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 15 februari 2002 Author Report Share Posted 15 februari 2002 Leuk die discussie: over zouten, zuren, wel geleiden, niet geleiden Ik ben geen chemicus of alchemist dus hierover kan ik geen steekhoudende uitspraken doen. Wat ik in ieder geval wel kan vertellen is mijn gehoormatige ervaring! Ik heb een geoxideerde (echt zwarte stukken) massief zilvere speakerkabel beluisterd en deze klonk behoorlijk slecht. Het concept was goed; teflon ommanteling, massieve dunne ader, goede pluggen; de slechte klank kon alleen maar aan de oxidelaag liggen. Dus wees gewaarschuwd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 15 februari 2002 Report Share Posted 15 februari 2002 Geplaatst door Stefan:...de slechte klank kon alleen maar aan de oxidelaag liggen... Beste Stefan, Zou het niet aan de apparatuur kunnen liggen die aan de door jou beschreven kabels zat? Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fred Posted 16 februari 2002 Report Share Posted 16 februari 2002 Ehh, ik kom hier net kijken, en de voorgaande berichten zijn een beetje veel om allemaal te bekijken. Waarom niet zo: Kunststof holle slang als basis (veel gebruikt in koeltechniek, kosten nihiel) Daar om heen de zilveren kabel Dik insmeren met zuurvrije sileconenkit (ca. 5 Euro voor tube) Dikke krimpkous er om heen, en voorzichtig krimpen, vanuit midden naar uiteinden. Voordelen: - Lucht is de beste niet-geleider (is een mooie naam voor dacht ik), daarom is er bijv. ook Aircom Plus (zie mijn website). - Goedkoper - Mooier (je kan diverse kleuren krimpkous nemen) - Steviger tegen beschadigingen (krimkous is een stuk steviger dan lak of tape). - Lichter (hangt niet aan aansluiting) - Makkelijker en netter afwerken, ook richting aansluitingen, waar je gewoon over heen krimpt. Nadeel: - Flexibiliteit (?) Durft iemand het aan deze kabel te vergelijken met mijn 70cm. FTM3G3 kabels van Siltech? (huide prijs in winkel ca. 1750,-). Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 16 februari 2002 Report Share Posted 16 februari 2002 Geplaatst door Guido Klein:Ja, ja Richard, Dat geleidende verzin je er leuk bij. Dit verzinsel is ook maar boekenwijsheid, ik had het niet zelf gemeten, hierover later meer. Ag2S is altijd nog een ionische verbinding....dus een zout.Ja, zilversulfide is een zout. Ik heb idd wat gechecked en met Ag2S zijn ze behoorlijk aan het experimenteren in foto-optische halfgeleiders. Ik geloof dat dat non-stoichiometric heet, maar dit is verschrikkelijk ingewikkelde materie en was onder invloed van zuren. Hier staat dat Ag2S een soortelijke weerstand van enkele mega-ohms heeft. In mijn ogen is dat altijd nog een isolator en geen geleider.Dit neem ik van je aan. Als je het oplost is het een ander verhaal: Opgelost (in zwak zuur) is het een van de beste (ionische) geleiders. Kan ik hieruit opmaken dat jullie jullie kabels constant in de azijn hebben liggen? Nog even over zouten: Elke (ionische) verbinding tussen een metaal en een niet metaal is een zout; zilveroxide dus ook. IJzeroxide is ook geen zout, een zout is volgens mijn scheikundeboek een verbinding tussen een metaalion en een zuurrestion Metalen kunnen in bepaalde gevallen quasi-moleculaire verbindingen aangaan: denk maar aan bloed: het haem-molecuul heeft een (1) ijzer-atoom omsloten. (anders kanje niet ademen ) Hoe die audio-site erbij komt weet ik niet, maar ik heb al wel meer onzin op audio-sites aangetroffen: 'hun product komt er altijd als beste uit'.....ze weten het leuk te brengen. Eigenlijk is het niet zo belangrijk of het een zout of iets anders is, het gaat er meer om of een materiaal geschikt is voor bepaalde toepassingen. Zilver wordt vaak gebruikt voor contacten in schakelaars, ik heb begrepen dat dit was omdat deze goed contact blijven maken al zit er een oxidelaagje op (of sulfidelaagje).Als ik met een multimeter een zwart geworden zilveren bekertje test is het inderdaad zo dat de bruine en zwarte plekken bij licht aanraken niet of slecht geleiden, pas bij wat harder drukken (krassen) loopt er een stroom. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Klein Posted 17 februari 2002 Report Share Posted 17 februari 2002 IJzeroxide is ook geen zout, een zout is volgens mijn scheikundeboek een verbinding tussen een metaalion en een zuurrestion Ik weet niet precies wat je boek onder een zuurrestion verstaat. De reactie waarbij zouten en zuren ontstaan is redelijk gelijk: er worden allebij elektronen overgedragen. Bij een zout is dat altijd van het metaalatoom naar het niet-metaalatoom (soms meerdere zoals bij sulfaten, nitraten enz). Bij een zuur spreekt met altijd van reductors en oxidators. Eigenlijk kan je pas van een zuur spreken als en sprake is van een oplossing in water: een zuur wordt gemeten in pH: de logaritmische verhouding (afwijking) H3O+ en OH- in het water. Van pH neutraal wordt gesproken als de verhouding gelijk is (in water is dat 10^-7). Maar goed, genoeg scheikunde voor vandaag. Ik wou nog wel even reageren op het volgende stuk van fred: Dik insmeren met zuurvrije sileconenkit (ca. 5 Euro voor tube) Insmeren met siliconenkit zou ik niet doen: siliconen hebben een vervelende eigenschap: ze kunnen doordringen in metaalroosters. Ja, het klinkt raar, maar is wel waar. siliconen hebben een soort 'kruipende eigenschap' (op basis van diffusie). andere materialen doen dit ook, maar siliconen zijn op dit punt aggressiever. Ik weet natuurlijk niet hoe een zilveren kabel met siliconen klinkt, maar als je het verschil tussen ingespeelde en niet ingespeelde kabels kan horen, kan ik me ook goed voorstellen dat dit ook zeker hoorbaar is. Het metaalrooster wordt immers geinfitreerd door een stof met grote (geisoleerde) moleculen. Maar goed, misschien klinkt het juist ook wel beter. (teflon is immers een een stof met vergelijkbare eigenschappen en dat schijnt hemels te zijn) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 18 februari 2002 Author Report Share Posted 18 februari 2002 Geplaatst door Michel: Beste Stefan, Zou het niet aan de apparatuur kunnen liggen die aan de door jou beschreven kabels zat? Groet, Michel Ahum!! Hij zat tijdelijk in mijn eigen set ter beoordeling Ik heb weer snel die koperen Audioquest met te dikke aders ertussen geknoopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 18 februari 2002 Author Report Share Posted 18 februari 2002 Geplaatst door Fred:Ehh, ik kom hier net kijken, en de voorgaande berichten zijn een beetje veel om allemaal te bekijken. Waarom niet zo: Kunststof holle slang als basis (veel gebruikt in koeltechniek, kosten nihiel) Daar om heen de zilveren kabel Dik insmeren met zuurvrije sileconenkit (ca. 5 Euro voor tube) Dikke krimpkous er om heen, en voorzichtig krimpen, vanuit midden naar uiteinden. Voordelen: - Lucht is de beste niet-geleider (is een mooie naam voor dacht ik), daarom is er bijv. ook Aircom Plus (zie mijn website). - Goedkoper - Mooier (je kan diverse kleuren krimpkous nemen) - Steviger tegen beschadigingen (krimkous is een stuk steviger dan lak of tape). - Lichter (hangt niet aan aansluiting) - Makkelijker en netter afwerken, ook richting aansluitingen, waar je gewoon over heen krimpt. Nadeel: - Flexibiliteit (?) Durft iemand het aan deze kabel te vergelijken met mijn 70cm. FTM3G3 kabels van Siltech? (huide prijs in winkel ca. 1750,-). Hallo Fred, Je noemt lucht als isolator maar dat gebruik je niet: als je de aders om een kunstof holle slang wikkelt is lucht niet de isolator maar die slang; een teflon slang zou dan het beste klinken. Krimpkous kan.... maar Teflon krimpkous klinkt wellicht beter. Het is wellicht goedkoper en makkelijker om de kabel te maken zoals jij voorstelt maar het gaat natuurlijk om de klank! Ik zie dat je in Utrecht woont? Gaan we de kabels bij jou thuis of bij mij vergelijken? Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fred Posted 27 februari 2002 Report Share Posted 27 februari 2002 Hai Stefan, Ik heb een cd-speler, die gemodificeerd is met dubbele analoge uitgangen. Samen met een passieve voorversterker denk ik een goed medium om de kabels te vergelijken. Ik heb welliswaar geen echte top set, maar ik denk dat het wel voldoet. Misschien kun je mij een mailtje sturen, dan kunnen we gegevens uit wisselen: vrut@xs4all.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 27 februari 2002 Author Report Share Posted 27 februari 2002 Gebeurt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 18 maart 2002 Report Share Posted 18 maart 2002 Hallo zelfbouwers, Op een aantal sites komik de bouw van de silverbulli(e)t tegen. Wat mij opvalt is dat het materiaal redelijk goed verkrijgbaar is, maar dat dat niet voor de kern op gaat. Zo zag ik op de site van Maarten een variant van aquariumslang, terwijl van meerdere kanten stellig wordt beweerd dat het dielectricum met teflon zer bepalend is. De aquariumslang van de lokale dierenhandel blijkt naast niet van teflon gemaakt te zijn, ook niet symetrisch qua maatvoering: de mate van platheid varieert, is soms weer rond en vertoont knikken. Ongeschikt lijkt mij. Het origineel teflon-spul is niet aan te komen, dus een list is nodig. Bij de zelfde aquariumboer zag ik slang die gemaakt is van siliconen. Ook geen teflon, maar wel zeer gelijkmatig qua vorm en maatvoering. Stel nou dat deze siliconenslang voorzien wordt van een laagje van de inmiddels beroemde teflontape van de Gamma, bereik je dan niet (bij benadering wellicht) de gewenste specificatie van het oorspronkelijke ontwerp? Graag jullie licht hier over en binnenkort kan ik ervaringen melden met de op deze wijze opgebouwde interlink. Groeten Henk (de zoveelste) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 18 maart 2002 Author Report Share Posted 18 maart 2002 Hallo Henk, Misschien wel! Je moet er voor zorgen dat je een redelijk dikke laag teflon om de slang wikkelt, het electro-magnetisch veld mag nl. niet door de siliconen lopen. Ik weet alleen niet hoe dik 'redelijk dik' is, de diameter van electromagnetische golf om de ader is afhankelijk van de stroom die door de kabel loopt, maar bij een interlink is die erg klein, maar ja.........wat is 'erg klein' Als iemand antwoord weet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 26 maart 2002 Author Report Share Posted 26 maart 2002 The Battle between David and Goliath Beste forummers, Gisterenavond is het eindelijk gelukt, ik ben bij medeforummer Fred geweest om de SW Silver-Bullit te vergelijken met Siltechs FTM-3 G3! Er is gluisterd met de volgende set. CD: Marantz CD63 Pre: Audio innovations passive regelaar Eindtrap: Musical Fidelity klasse A versterker (ben het type vergeten) Speakers: IMF transmissielijn met de bereomde Kef B-139 woofers ( type? mijn geheugen laat me weer in de steek....) De kabels zijn getest tussen de CD en PRE. Fred heeft op de CD-speler twee identieke uitgangen gefabriceerd, dus het was erg makkelijk AB switchen. Bij het eerste muziekstuk viel het mij al op; David (de Silver Bullit) klonk duidelijk dynamischer, opener en gaf een betere definitie in de lage regionen. Het hoog bleef ook niet achter; ook hier was meer detail hoorbaar en werd er een ruimtelijkere presentatie neergezet, ik vond de Siltech in vergelijking maar een beetje suf en mat klinken Jullie begrijpen het natuurlijk wel; Stefan reed gisteren met een grote grijns huiswaarts, heeft heerlijk gedroomd, en is weer een ervaring rijker. Bij deze wil ik nogmaals Fred hartelijk danken voor het ter beschikking stellen van zijn set en vergelijkingskabels. En Fred, het aanbod om het bij mij thuis nog eens dunnetjes over te doen staat nog steeds! Groeten, Stefan, die voorlopig nog niet van zijn interlinks af wil......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts