Audiopaul Posted 26 maart 2002 Report Share Posted 26 maart 2002 Hoi, Stefan! Leuk om te lezen! Heb jij m'n mails nog ontvangen met vragen van diverse personen over de SW-Silverbullit? Stuur me even CC-tjes, ik vind jouw antwoorden zelf ook interessant! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 26 maart 2002 Report Share Posted 26 maart 2002 Geplaatst door Henk&audio:Hallo zelfbouwers, Zo zag ik op de site van Maarten een variant van aquariumslang, terwijl van meerdere kanten stellig wordt beweerd dat het dielectricum met teflon zer bepalend is. De aquariumslang van de lokale dierenhandel blijkt naast niet van teflon gemaakt te zijn, ook niet symetrisch qua maatvoering: de mate van platheid varieert, is soms weer rond en vertoont knikken. Dat valt erg mee, knikt absoluut niet, omdat het materiaal behoorlijk dik is. Bovendien heb ik de zilveraders afzonderlijk in een teflon hoesje zitten. Dat werkt prima en zorgt ervoor dat er geen kortsluiting kan ontstaan. Ik weet niet welk materiaal de slang exact van gemaakt is .. Ongeschikt lijkt mij. Het origineel teflon-spul is niet aan te komen, dus een list is nodig. Bij de zelfde aquariumboer zag ik slang die gemaakt is van siliconen. Ook geen teflon, maar wel zeer gelijkmatig qua vorm en maatvoering. Stel nou dat deze siliconenslang voorzien wordt van een laagje van de inmiddels beroemde teflontape van de Gamma, bereik je dan niet (bij benadering wellicht) de gewenste specificatie van het oorspronkelijke ontwerp? Kun je volgens mij dus gemakkelijker de zilverader geheel in een teflon huls wikkelen, die isolatiebuis zit helemaal dicht en is zeer homogeen van samenstelling. Graag jullie licht hier over en binnenkort kan ik ervaringen melden met de op deze wijze opgebouwde interlink. Groeten Henk (de zoveelste) Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fred Posted 27 maart 2002 Report Share Posted 27 maart 2002 Stevan is bij mij op de koffie geweest om zijn zelfbouwkabel te vergelijken met de Siltech FTM3G3 (70cm.). De Siltech is een kabel van nu 835 Euro (Fl. 1840,-) en is verscheidene malen goed getest. Ik heb een cd-speler met twee identieke uitgangen. Samen met een passieve voortrap, is het vrij makkelijk te vergelijken. De gebruikte set: Marantz cd63SE cd-speler (gemodificeerd) Musical Fidelity P270 eind Audio Innovations voor Van den Hull stroomkabels Ixos 606 luidsprekerkabel Siltech FTM3G3 interlinks IMF TLS80mk2 speakers Wat op viel: - Stevans kabel brengt het hoog, ik denk rond de 7000 – 10.000 Hertz wat meer naar voren. Daardoor ontstaat wat meer levendigheid en ruimtelijkheid - Stevans kabel geeft het laag wat strakker weer. Siltech klink wat ronder in het laag. NB: Ik moet zeggen dat Stevans kabel goed uitpakte op mijn set. Nu zijn de TLS 80 ruim voorzien van laag, en het hoog wordt niet snel schril. Ik kan mij voorstellen dat op een andere set het wat anders uitpakte. Even de bevindingen positief en negatief uit gelegd: Stevans kabel: ruimtelijk, levendig – schril, scherp strak laag – te weinig diep laag Siltech kabel: rustig en neutraal – dof mooi rond diep laag – niet strak Al met al wil ik graag Stevans kabel ook bouwen. Ik zou het zeker een aanwinst vinden. En ik ben ook benieuwd wat de kabel in andere sets doet. Ik voor mij houd mij aan de regel: verandering van geluid doet luisteren. Ik heb natuurlijk Stevan aangeboden zijn verhaal te doen op mijn site, maar (gelukkig) staat er een uitgebreide beschrijving op ‘Audiopaul’. Kortom: een absolute aanrader. En ehhh Stevan, naar schijnt zijn de door mij bestelde Dynaudio Contour 1.3mk2 binnen, dus wat mij betreft kunnen we daarvoor ook een avondje prikken. Over een paar weken ook de zelfde test op jouw installatie doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 28 maart 2002 Author Report Share Posted 28 maart 2002 Geplaatst door Fred: Stevans kabel: ruimtelijk, levendig – schril, scherp strak laag – te weinig diep laag Siltech kabel: rustig en neutraal – dof mooi rond diep laag – niet strak Over een paar weken ook de zelfde test op jouw installatie doen. Hallo Vred ahum! Fred, Ik heb mijn kabels reeds in verschillende systemen getest maar heb nooit een greintje scherpte gehoord. Mijn eigen set is bijzonder open en gedetailleerd in het hoog (hier kunnen Audiopaul en Sodejuu ook over meepraten!) dus als de kabel een resonantie of oplopend hoog zou hebben dan zou dat allang aan het licht gekomen zijn. Ik ben benieuwd hoe je de test op mijn set ervaart Groeten en tot ziens, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fred Posted 28 maart 2002 Report Share Posted 28 maart 2002 Hai SteFan, Ik vind het prima. Ik zal mijn kabeltjes eens goed schoon maken, en kijken of ze jouw kabels te baas kunnen. Ik zal de info over jouw kabel lezen, zo dat ik ze zelf straks ook kan maken. En over het scherp cq. schril zijn. De Revels die M20 die ik thuis had waren tegen de scherpte kant. Ik denk dat de SW (initialen?) silver bullit kabel daar geen goed zou doen. Dan kan je natuurlijk discussi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 29 maart 2002 Report Share Posted 29 maart 2002 Na nog wat aanvullende informatie van Stefan, ben ik aan de slag om een setje kabels te maken. De bedoeling is om deze tussen de draaitafel en de pre aan te brengen. Omdat ik gemerkt heb dat het teflon tape kwetsbaar is, heb ik een oplossing gevonden. Het is het bekende maar lastig te verkrijgen polyester kous. Je kan dit in een aantal diameters krijgen en het past zich volledig aan aan de vorm van de kabel. De kous zit in het assortiment van InterTechnik en staat in de 2002 catalogus. De kous heb ik aangeschaft bij Speaker&Co in Rotterdam. Groeten Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 30 maart 2002 Author Report Share Posted 30 maart 2002 Geplaatst door Henk&audio:Na nog wat aanvullende informatie van Stefan, ben ik aan de slag om een setje kabels te maken. De bedoeling is om deze tussen de draaitafel en de pre aan te brengen. Omdat ik gemerkt heb dat het teflon tape kwetsbaar is, heb ik een oplossing gevonden. Het is het bekende maar lastig te verkrijgen polyester kous. Je kan dit in een aantal diameters krijgen en het past zich volledig aan aan de vorm van de kabel. De kous zit in het assortiment van InterTechnik en staat in de 2002 catalogus. De kous heb ik aangeschaft bij Speaker&Co in Rotterdam. Groeten Henk Hallo Henk, Ik heb de kous ook gebruikt bij een aantal van mijn kabels, interlink en netsnoer, maar ik vond de Silver-Bullit zonder kous beter klinken. Met de zwarte variant kous die ik gebruikt heb, ziet er wel erg professioneel uit! Je kan natuurlijk zelf uitproberen of je de klankverschillen kunt waarnemen (laat de kabels wel eerst goed inspelen voor je dit test) Succes met bouwen, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 30 maart 2002 Author Report Share Posted 30 maart 2002 Hallo fred, Geplaatst door Fred:En over het scherp cq. schril zijn. De Revels die M20 die ik thuis had waren tegen de scherpte kant. Ik denk dat de SW (initialen?) silver bullit kabel daar geen goed zou doen. Dan kan je natuurlijk discussi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 30 maart 2002 Report Share Posted 30 maart 2002 quote: -------------------------------------------------------------------------------- elke woning heeft een andere akoestiek, -------------------------------------------------------------------------------- Aanpassen van de kameracoustiek met een vloerkleed of met behulp van dit doosje: http://www.tactaudio.com/RCS20/fourVersions.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 1 april 2002 Author Report Share Posted 1 april 2002 Geplaatst door Henk&audio:quote: -------------------------------------------------------------------------------- elke woning heeft een andere akoestiek, -------------------------------------------------------------------------------- Aanpassen van de kameracoustiek met een vloerkleed of met behulp van dit doosje: http://www.tactaudio.com/RCS20/fourVersions.html Dit is net zoiets als bij die goedkope stereosetjes; je kan zeker kiezen uit Concert Hall, Church, Cafe, etc. Diegene die denkt kamerresonanties en acoustische weerkaatsing te kunnen beinvloeden door een electronisch kastje is wel erg naief! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 1 april 2002 Author Report Share Posted 1 april 2002 Ongeveer wel, je hebt dan alleen een reeks vieze koolbanen en lopers van de schuiven in je signaalweg geschoven, om nog maar te zwijgen van al die filters die er in zitten............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 14 april 2002 Author Report Share Posted 14 april 2002 Silversmith Audio Kijk eens naar deze site! Die kerel bouwt precies dezelfde kabels als mijn Supercable ontwerpje, hij gebruikt zelfs de Bullet pluggen Kosten $1300,- voor een 66cm lange kabel...... Ik had dit topic nooit moeten beginnen, het was beter geweest om een mooie site te bouwen, een leuk verhaal te schrijven, de kabels in een kek jasje te stoppen, en dan een schofterig bedrag te vragen; dan had ik een vakantiehuisje op Hawai kunnen kopen Meneer Smith had op zijn minst de site van Allen Wright in de linkpagina op mogen nemen, waarschijnlijk heeft hij de theorie geleerd uit zijn Supercables Cookbook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 14 april 2002 Report Share Posted 14 april 2002 Hallo, De silver bullets zijn klaar. Met kous zoals ook de silversmith exemplaren. Hoewel Stefan aangeeft dat de kous de kwaliteit van de interlinks kan beinvloeden, heb ik het toch maar gedaan. Niet om esthetische reden, maar om ze tegen mechanische beschadiging te beschermen. Na de vriendelijke medewerking van Sodeju om zilver van de juiste diameter te verzorgen was het bouwen relatief simpel. De set waarop ze ingezet zijn: vanMedevoort CT333 CD loopwerk, MF X-Dac, MF Vcan V2, AKG K1000 hoofdtelefoon en Van den Hul The First Ultimate als digitale interlink tussen CD en Dac. Hiervoor gebruikte ik ook zelfbouwkabels: Aircomm Plus met WBT-pluggen. Al direct na het bouwen had ik de indruk (veel) meer ruimtelijkheid te horen. Ze spelen nu 24 uur en die indruk wordt alleen maar bevestigd. De plaatsing is geweldig bij alle soorten muziek (pawn shop die ik van haver tot gort ken, Horowitz in Moscow (geluiden van de zaal en de pianokruk), Glen Gold (nuerien), Kari Bremnan, Paul Simon, Alfred Brendel (kreunen), Mahler 9, Ricky Lee Jones, Pat Metheny, etc. Je doet geen oog meer dicht met zo'n aanwinst. Dat belooft nog wat als hij echt ingespeeld is. Als referentie gebruik ik altijd de opvatting van mijn vrouw. En die is over het algemeen niet mals. In dit geval was het haar meteen duidelijk en deelde ze m'n constatering. Complimenten voor de ontwerper van dit geheel en voor het beschikbaar stellen aan het forum. Over een tijdje zal ik na het inspelen weer rapport uitbrengen. Groeten Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 14 april 2002 Report Share Posted 14 april 2002 Hoi allen, Hoe zou de silver Bullet presteren als digitale interlink? Hoewel ik niet ontevreden ben over de vdH Ultimate lijkt het me een aardig experiment. Kom ik in de knoei met de conventie van 75 ohm? Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fred Posted 15 april 2002 Report Share Posted 15 april 2002 Geplaatst door Stefan:Ongeveer wel, je hebt dan alleen een reeks vieze koolbanen en lopers van de schuiven in je signaalweg geschoven, om nog maar te zwijgen van al die filters die er in zitten............. En wat dacht je er van een goede equalizer op de tape lus te zetten? Als een cd respectabel is op genomen kan de equalizer omzeilt worden, anders de equalizer gebruiken. Als voorbeeld heb ik de cd van Sade: 'Lovers Rock'. Heel mooie muziek, maar extreem hard op genomen. In het blad wat inmiddels ter ziele is 'Audio & Techniek', stond een heel relaas hier over. Het hoort als een goedkope radio zender die een flinke compressor-limiter gebruikt. Op een redelijke set is het niet om aan te horen. Op een goedkoop setje werkt het wel. Wordt vaak bij dozenschuivers daarom ook wel als demo cd gebruikt. Stefan, als ik binnenkort nog steeds welkom ben bij jouw, zal ik wel eens een paar extremen op cd mee nemen. Ik ben benieuwd of je dan nog de zelfde mening over de equalizer hebt. Overigens heeft Canton een digitale equalizer geleverd bij hun top set luidsprekers (naam is mij even ontgaan). Luxman en Accuphase hebben als ik het goed heb mooie equalizers gemaakt. Luxman in de Labatoruy Series. Overigens heb ik de Dynaudio Contour 1.3mk2 binnen. Ik vind ze iets aan de matte kant, maar misschien moeten ze nog inspelen. Dat filter wat jij ontworpen hebt, maakte dat veel verschil in het hoog? Verder nog vind ik het erg leuk zo'n fanatieke eigenwijze zelfbouwer tegen te komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltrAnalog Posted 15 april 2002 Report Share Posted 15 april 2002 Als voorbeeld heb ik de cd van Sade: 'Lovers Rock'. Heel mooie muziek, maar extreem hard op genomen. De CD van Sade is hard, maar niet te hard opgenomen. Ik dacht eerder ook dat ie vervormde, maar ben er inmiddels achter dat het op dat moment de opamps van mijn speler waren die in nood raakten. Remco Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 18 april 2002 Report Share Posted 18 april 2002 Hallo Stefan, Een poosje geleden heb ik voor het eerst je beschrijving van de Silver Bullet interlink gezien. De complimenten daarvoor. De theoretische achtergrondverhalen en het enthousiasme van jou en andere bouwers hebben mij en een paar vrienden doen besluiten ook maar te gaan bouwen. Na de inkopen (zilver 0.3mm)zijn we aan de slag gegaan en bijna volgens voorschrift gebouwd. Uitzonderingen: een koolstof draad gespirariseerd om de buitenste Teflon als afscherming en aan de CD speler kant aan de buitenmantel van de plug. Je raadt dus al dat we nog geen Bullet plug hebben toegepast, maar een WBT kloon. Voor het uiterlijk en als bescherming van de koolstof toch maar een beschermingsmantel er omheen. Deze kabel geprobeerd en dat was al goed; beter dan mijn MIT 330+. Nou heb ik ooit eens een artikel gelezen over het cryogeen behandelen van geleiders in audio kabels (in Hifi News) en het leek mij wel wat om dat ook eens te proberen. Gelukkig had ik de mogelijkheid om, een paar meter, van ons ziver cryogeen te behandelen. Dat hebben we gedaan en daar een identieke kabel van gemaakt. Wat bleek: de cryogene was nog wat dynamischer en gaf nog meer detail. Wat mij opvalt is dat beide kabels in het allerhoogste hoog iets te kort lijken te komen. Heb jij die ervaring ook? Kan dat aan de gewijzigde constructie liggen? Of moet ik zo snel mogelijk de Bullet pluggen kopen? Kun je trouwens zeggen of de dikke kabel daar wel in past, want de 11 mm in onze WBT kloons is maar net genoeg voor de kabel zonder buitenmantel. Zo dat zijn wel genoeg ervaringen en vragen. Groeten Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 21 april 2002 Author Report Share Posted 21 april 2002 Geplaatst door leobus:Hallo Stefan, Een poosje geleden heb ik voor het eerst je beschrijving van de Silver Bullet interlink gezien. De complimenten daarvoor. De theoretische achtergrondverhalen en het enthousiasme van jou en andere bouwers hebben mij en een paar vrienden doen besluiten ook maar te gaan bouwen. Na de inkopen (zilver 0.3mm)zijn we aan de slag gegaan en bijna volgens voorschrift gebouwd. Uitzonderingen: een koolstof draad gespirariseerd om de buitenste Teflon als afscherming en aan de CD speler kant aan de buitenmantel van de plug. Je raadt dus al dat we nog geen Bullet plug hebben toegepast, maar een WBT kloon. Voor het uiterlijk en als bescherming van de koolstof toch maar een beschermingsmantel er omheen. Deze kabel geprobeerd en dat was al goed; beter dan mijn MIT 330+. Nou heb ik ooit eens een artikel gelezen over het cryogeen behandelen van geleiders in audio kabels (in Hifi News) en het leek mij wel wat om dat ook eens te proberen. Gelukkig had ik de mogelijkheid om, een paar meter, van ons ziver cryogeen te behandelen. Dat hebben we gedaan en daar een identieke kabel van gemaakt. Wat bleek: de cryogene was nog wat dynamischer en gaf nog meer detail. Wat mij opvalt is dat beide kabels in het allerhoogste hoog iets te kort lijken te komen. Heb jij die ervaring ook? Kan dat aan de gewijzigde constructie liggen? Of moet ik zo snel mogelijk de Bullet pluggen kopen? Kun je trouwens zeggen of de dikke kabel daar wel in past, want de 11 mm in onze WBT kloons is maar net genoeg voor de kabel zonder buitenmantel. Zo dat zijn wel genoeg ervaringen en vragen. Groeten Leobus Hallo Leobus, -Heb je de kabel ook geprobeerd zonder de koolstof afscherming? Kon je verschil horen? -Kan je uitleg geven over het cryogeen behandelen van de kabel? Heb je eerst de draad laten uitgloeien (ontlaten) in de oven? Hoe koud maak je de ader en hoe lang? Wat is het metallurgiesch effect op het materiaal? -De kabel komt inderdaad iets te kort in het hoog: hij mist namelijk de grofheid en scherpte die andere kabels weergeven. Dit lijkt in het begin op een gemis aan hoogweergave maar na langer luisteren ontdek je dat hij veel fijnzinniger klinkt, meer microdetails weergeeft, en daardoor opener ruimtelijker en schoner klinkt. (voorwaarde is natuurlijk wel dat de muziekinstallatie uberhaubt van topkwaliteit moet zijn om dit weer te kunnen geven; dat wil overigens niet zeggen dat het een set moet zijn met een topfinanciering! ) -De Bullet pluggen geven je meer openheid, snelheid en dynamiek t.o.v. WBT-achtigen, omdat het laag strakker en dynamischer wordt is de klank meer in balans met het hoog; de hogetonen weergave lijkt dus wat meer naar voren te komen. De doorlaat is 9mm. Veel plezier met het Silver-Bullit concept! Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 21 april 2002 Author Report Share Posted 21 april 2002 Geplaatst door Fred: En wat dacht je er van een goede equalizer op de tape lus te zetten? Als een cd respectabel is op genomen kan de equalizer omzeilt worden, anders de equalizer gebruiken. Hallo Fred, Deze purist heeft geen tape lus , hij is zelfs bezig zijn voorversterker overbodig te maken. Elke schakel in de audioketen heeft een degraderende invloed op het muzieksignaal, hoe minder schakels je nodig hebt hoe beter het klinkt! Dus over een equalizer wil ik al helemaal niet nadenken.......... Als voorbeeld heb ik de cd van Sade: 'Lovers Rock'. Heel mooie muziek, maar extreem hard op genomen. In het blad wat inmiddels ter ziele is 'Audio & Techniek', stond een heel relaas hier over. Het hoort als een goedkope radio zender die een flinke compressor-limiter gebruikt. Op een redelijke set is het niet om aan te horen. Op een goedkoop setje werkt het wel. Wordt vaak bij dozenschuivers daarom ook wel als demo cd gebruikt. Stefan, als ik binnenkort nog steeds welkom ben bij jouw, zal ik wel eens een paar extremen op cd mee nemen. Ik ben benieuwd of je dan nog de zelfde mening over de equalizer hebt. Natuurlijk ben je welkom, mail me maar voor een afspraakje! Ik ben in ieder geval van mening dat je slechte opnamen niet kunt verbeteren, je kan alleen de tekortkomingen maskeren. Van een goedkope Viool kan je ook geen Stradivarius maken door hem met een equaliser op te nemen............ Overigens heeft Canton een digitale equalizer geleverd bij hun top set luidsprekers (naam is mij even ontgaan). Luxman en Accuphase hebben als ik het goed heb mooie equalizers gemaakt. Luxman in de Labatoruy Series. Omdat gerennomeerde merken deze apparaten leveren wil dat dan automatisch zeggen dat het goede producten zijn? Overigens heb ik de Dynaudio Contour 1.3mk2 binnen. Ik vind ze iets aan de matte kant, maar misschien moeten ze nog inspelen. Dat filter wat jij ontworpen hebt, maakte dat veel verschil in het hoog? Het kost je zeker een maand voordat de units ingespeeld zijn. Het filter dat ik ontworpen heb voor de 1.3 maakt van deze "goede" speaker een "super" weergever. Hij is alleen niet goedkoop, en het kost ook wat moeite om aan de onderdelen te komen. Verder nog vind ik het erg leuk zo'n fanatieke eigenwijze zelfbouwer tegen te komen. Ik vind het ook leuk om een eigenwijze fanatiekeling te zijn Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 21 april 2002 Author Report Share Posted 21 april 2002 Geplaatst door Henk&audio:Hoi allen, Hoe zou de silver Bullet presteren als digitale interlink? Hoewel ik niet ontevreden ben over de vdH Ultimate lijkt het me een aardig experiment. Kom ik in de knoei met de conventie van 75 ohm? Henk De 75 ohm afsluitimpedantie kan roet in het eten gooien, maar waarom probeer je het niet gewoon uit? We zijn benieuwd.................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 april 2002 Report Share Posted 21 april 2002 Stefan, De kabels, cryogeen behandeld en niet, zijn op meerdere sets geprobeerd. Het minimale gemis aan hoog was hoorbaar maar inderdaad niet storend. Ik heb de kabel niet zonder koolstof afscherming gprobeerd, maar zou dat natuurlijk nog eens kunnen proberen. Het zilver is voor beide kabels eerst ontlaten bij 250 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 21 april 2002 Author Report Share Posted 21 april 2002 Bedankt voor je toelichting Leobus! Mijn vriezer gaat tot -24 graden Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 21 april 2002 Report Share Posted 21 april 2002 Geplaatst door Stefan:Bedankt voor je toelichting Leobus! Mijn vriezer gaat tot -24 graden Dat is net genoeg voor de Jaegermeister, maar als je er een paar op hebt klinkt alles beter. leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 5 mei 2002 Report Share Posted 5 mei 2002 Wat nou als je silverdraad al teflon geisoleerd is. Moet de kern (drager) dan nog steeds van teflon zijn of mag het dan ook foamed PE zijn of zo? http://www.homegrownaudio.com/wire.htm Groetejs simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 6 mei 2002 Author Report Share Posted 6 mei 2002 Geplaatst door seoman:Wat nou als je silverdraad al teflon geisoleerd is. Moet de kern (drager) dan nog steeds van teflon zijn of mag het dan ook foamed PE zijn of zo? http://www.homegrownaudio.com/wire.htm Groetejs simon Hallo Simon, Afhankelijk van de teflon isolatiedikte en de afsluitimpedantie van je kabel heeft het invloed. Afsluitimpedantie: de hoeveelheid stroom die door de kabel heen loopt is bepalend voor de grootte van de electromagnetische golf om de kabel, hoe groter die is, hoe groter de invloed van een isolator. De dikte van de teflon laag is hierin dus ook bepalend, gaat er een deel van de electromagnetische golf door de PE kern? En is dit hoorbaar? De kracht van een electromagnetische golf neemt tot de derde macht af in diameter vanaf de kern gerekend, in hoeverre het kernmateriaal de klank hoorbaar beinvloed, is alleen empirisch te bepalen. Je zou natuurlijk beide kunnen uittesten en je verslag op dit topic doen Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts