Michel Posted 25 augustus 2002 Report Share Posted 25 augustus 2002 Geplaatst door gert:Beste Michel, Je schreef: Wat er echter wel bij zat was een label op de groothandelsverpakking (een soort klos met 100 m. zilverdraad) met 99,99 % zilver erop. Is dat bewijs dat in een rechtbank standhoudt? Neen, dat is het niet. Ik denk ook niet dat deze groothandel kan weten of het echt 99,99 is. Kan ie mogelijk ook niet checken. Hij is dus te goeder trouw en gaat dus niet het gevang in. Koper kan ook vijf negens achter de komma hebben, echter dat is de eerste paar minuten na de productie. Daarna wordt het ongeveer 65 x getrokken en gebogen(opgerold) voordat het een voor ons bruikbaar draadje is. Dan moet er nog een plastikje omheen en dan pas heet het snoer. Om die reden is ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 27 augustus 2002 Author Report Share Posted 27 augustus 2002 Geplaatst door Michel: Beste Gert, Als je met je relaas beoogd hebt aan te geven dat cijfers vaak mooier worden gepresenteerd dan ze in werkelijkheid zijn dan is dat gelukt. Het is weinig verbazingwekkend dat de audiowereld (of de edelmetalenbusiness) hetzelfde te werk gaat als de rest van de maatschappij. Zo steekt het leven nu eenmaal in elkaar. Helaas. Wat ik me alleen afvraag is wat het geeft dat OFC niet OFC is tegen de tijd dat het de fabriek verlaat, of dat 99,99% zilver 99,9% zuiver blijkt te zijn. Kun jij het verschil horen? Ik niet! Wat ik wel weet is dat mensen bij mij thuis elke keer weer stil worden als ik mijn magische interlinkje laat horen (en zien). Ikzelf ben er ook nog steeds erg tevreden mee. Ongetwijfeld omdat het door mij gebruikte niet 99,99% zuiver zilver nog steeds veel meer op zijn plaats is dan bijvoorbeeld het niet 100% zuurstof vrij koper (van gegarandeerd niet lange kristallen) van de zogenaamde top high-end kabelfabrikanten. Ofwel; alles is relatief en betrekkelijk. Welcome to the real world... Hear, Hear!!!!!! Hier hoef ik niets meer aan toe te voegen............... Hoe staat het trouwens met je london Decca's? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 27 augustus 2002 Author Report Share Posted 27 augustus 2002 Geplaatst door Pjotr:De theorie van het skin effect leert dat de stroom niet AAN de buitenkant gaat lopen, maar meer NAAR de buitenkant van de geleider gaat lopen bij hogere frequenties, dat is wat anders. De laag waarin de hogere frequenties gaan lopen heet de "skindiepte". Het netto effect daarvan is, is dat de effectieve weerstand van de geleider hoger wordt boven een zekere grensfrequentie. Het skineffect wordt pas merkbaar wanneer de diameter van de draad groter wordt dan 2x skindiepte. Die skindiepte d, kun je uitrekenen met de volgende formule: d = 503 x wortel(rho/f) d in mm, rho in ohm mm2/m en f in Hz rho is de vierkantweerstand van het geleidermateriaal. Voor zilver bij kamertemperatuur geldt rho = 0,016 ohm mm2/m en voor koper: rho = 0,0175 ohm mm2/m. Je kunt nu zelf uitrekenen wat de maximale diameter van de draad mag zijn bij zeg 100 KHz wil de invloed nog niet merkbaar zijn. Dit staat geheel los van al dan niet aanwezig zijn van zilveroxide of zilversulfide. Het skineffect is al zo'n 80 jaar bekend en goed omschreven. Heel juist! Ik heb het verhaal wat versimpeld willen uitleggen maar jou beschrijving is vollediger. Verder terug in de thread heb ik verschillende berekende waarden gepresenteerd om het verhaal duidelijk te maken. Tja, je blijft maar herhalen voor de nieuwkomers De geleidingsquotient voor koper is s=5,8.10 tot de macht 7(hoe typ je dat?) 1/ohm-mm en voor zilver s=6,14.10 tot de macht 7. Omgerekend kom je op jou waarden uit. Wanneer je de skindiepten uitrekent zal je ontdekken dat een signaal van 20kHz door een koperen geleider een skindiepte heeft van 0,47mm, hierbij transporteert het signaal zich met een voortplantingssnelheid van 58,69m/s. 50Hz heeft een skindiepte van 9,35mm en een bijbehorende transportsnelheid van 2,93m/s. Stel dat je draad gebruikt met een doorsnede van 9,35mm; dan wordt je geconfronteerd met de berekende snelheidsverschillen, ik kan je wel verklappen dat dit voor een luidsprekerkabel van 5m lengte duidelijk hoorbare fasedraaiing oplevert!!! 0,47mm is dus theoretisch gezien de maximaal te gebruiken draaddiameter voor audiotoepassingen. Luistertests hebben aangetoont dat het nog beter wordt wanneer je dunner gaat. Wanneer je de draad dunner maakt wordt het geluid steeds sneller, gepulsder, dynamischer maar ook dunner; totdat het te kaal wordt. Mijn persoonlijk optimum ligt tussen de 0,25 en 0,35mm. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Geplaatst door Stefan: Wanneer je de skindiepten uitrekent zal je ontdekken dat een signaal van 20kHz door een koperen geleider een skindiepte heeft van 0,47mm, hierbij transporteert het signaal zich met een voortplantingssnelheid van 58,69m/s. 50Hz heeft een skindiepte van 9,35mm en een bijbehorende transportsnelheid van 2,93m/s. Stel dat je draad gebruikt met een doorsnede van 9,35mm; dan wordt je geconfronteerd met de berekende snelheidsverschillen, ik kan je wel verklappen dat dit voor een luidsprekerkabel van 5m lengte duidelijk hoorbare fasedraaiing oplevert!!! Huhh..., Waar heb je dat vandaan? Ben ik wel benieuwd naar. Het enige effect is dat de weerstand van de draad toeneemt als de draaddiameter toeneemt boven 2x de skindiepte. Als je dat uitrekent kom je bij 20 KHz op 0,9mm. De snelheid van het signaal blijft afhankelijk van de constructie van de kabel gewoon 0,7 a 0,9 de lichtsnelheid. Die veranderd echt niet. De vertraging bij kabels is altijd nog maar ca. 5 ns/m. Ongeacht de frequentie. Wat je wel kan krijgen is dat door de weerstandsvehoging de kabel als RC filter gaat werken als die met een voldoende grote capaciteit wordt afgeloten. Maar dan moet die kabel wel een weerstand hebben in de orde van kilo-ohms en de ingangscapaciteit van je apparaat in de orde van nF's. Geen van beide is het geval bij audio-apparatuur. Ik wil helemaal niet beweren dat je geen verschil kan horen tussen verschillende kabels. Zeker niet. Maar de gegeven verklaringen vind ik wat vergezocht en in tegenspraak met wat allang bekend en uitgezocht is. Met die goed onderbouwde kennis worden hele telecomnetwerken en satellietverbindingen uitgerekend en ontworpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 31 augustus 2002 Report Share Posted 31 augustus 2002 Geplaatst door Stefan: Hoe staat het trouwens met je london Decca's? Ben sinds vandaag de eigenaar! (als de bank zijn werk gedaan heeft tenminste ) Na wat gestoei met spoel- en condensatorwaarden ben ik uitgekomen op laagaf 8 uF tinfolie en hoogaf 1 mH Tritec. Helaas hebben de tinfolies nog enige weken nodig om te laten horen wat ze (en de Decca's) kunnen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 augustus 2002 Report Share Posted 31 augustus 2002 Geplaatst door Michel: Ben sinds vandaag de eigenaar! (als de bank zijn werk gedaan heeft tenminste ) Na wat gestoei met spoel- en condensatorwaarden ben ik uitgekomen op laagaf 8 uF tinfolie en hoogaf 1 mH Tritec. Helaas hebben de tinfolies nog enige weken nodig om te laten horen wat ze (en de Decca's) kunnen... Beste Michel, Wouw echte Decca Londons? Gefeliciteerd. Waar heb je die vandaan? Je hebt er hoop ik toch niet teveel voor betaald? Pas wel op met de impedantie. Er zijn 15 ohm en 8 ohm uitvoeringen. De meeste zijn 15 ohm! Wat voor filter hang je er aan? 1e orde of 2e orde? 1e orde is absoluut verboden! Niet alleen smelten de bandjes dan direct, je krijgt ook een enorme intermodulatie vervorming. Het orginele Decca filter is 4e orde onder de 1KHz. Anyway je zult nog een harde dobber hebben aan de acoustische offset tussen die London en de midspeaker. In weerwil van de cut-off van de hoorn van 1 KHz kun je die dingen niet onder de 2,5 KHz filteren. Tenzij je versterker niet meer dan paar watt is, blijf je anders bandjes aanslepen. En reservebandjes zijn ook bijna niet te krijgen. Gezien deze beperkingen zijn er maar weinig van die Londons gemaakt. Het meeste waren de Decca DK30's, waar ik zelf een paar van heb. Ben benieuwd of je het weer top kan krijgen. Suc6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 september 2002 Report Share Posted 1 september 2002 Alsjeblieft Henk: Google ook eens met decca+london+loudspeaker. Kom je o.a. DEZE aardige site tegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 10 september 2002 Author Report Share Posted 10 september 2002 Geplaatst door Pjotr:Huhh..., Waar heb je dat vandaan? Ben ik wel benieuwd naar. Het enige effect is dat de weerstand van de draad toeneemt als de draaddiameter toeneemt boven 2x de skindiepte. Als je dat uitrekent kom je bij 20 KHz op 0,9mm. De snelheid van het signaal blijft afhankelijk van de constructie van de kabel gewoon 0,7 a 0,9 de lichtsnelheid. Die veranderd echt niet. De vertraging bij kabels is altijd nog maar ca. 5 ns/m. Ongeacht de frequentie. Wat je wel kan krijgen is dat door de weerstandsvehoging de kabel als RC filter gaat werken als die met een voldoende grote capaciteit wordt afgeloten. Maar dan moet die kabel wel een weerstand hebben in de orde van kilo-ohms en de ingangscapaciteit van je apparaat in de orde van nF's. Geen van beide is het geval bij audio-apparatuur. Ik wil helemaal niet beweren dat je geen verschil kan horen tussen verschillende kabels. Zeker niet. Maar de gegeven verklaringen vind ik wat vergezocht en in tegenspraak met wat allang bekend en uitgezocht is. Met die goed onderbouwde kennis worden hele telecomnetwerken en satellietverbindingen uitgerekend en ontworpen. Back to topic fooks Hallo Peter, Hier was ik al bang voor......... Ik ben geen snelle tikker dus ik probeer mijn informatie altijd zo compact mogelijk te formuleren, met onduidelijkheid als gevolg Wanneer je het complete verhaal wilt lezen kan je het beste 'The supercables Cookbook' van Allen Wright kopen zie deze site. Waar het om gaat is de voortplantingssnelheid van de electromagnetische golf die zich voortplant rondom en in de geleider. Het zijn dus niet de electronen die door de geleider lopen. Deze electromagnetische golf is eigenijk de geleider van het signaal; daarom is het type isolatie ook zo belangrijk. Deze electromagnetische golf heeft in het luchtledige een voortplantingssnelheid die iets lager ligt dan de lichtsnelheid. Maar wanneer deze golf nou door een electrisch geleidend medium (koper, silver) loopt, is de snelheid absurd veel lager. Deze snelheid is tevens frequentieafhankelijk, en dat is nu juist de crux!! In het bovengenoemde boek is een wetenschappelijk onderzoek opgenomen waarin deze verschijnselen met o.a. differentiaal berekeningen worden aangetoont. Zelfs voor wiskundigen is dit stevige kost. groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 september 2002 Report Share Posted 11 september 2002 Geplaatst door Stefan:Wanneer je het complete verhaal wilt lezen kan je het beste 'The supercables Cookbook' van Allen Wright kopen zie deze site. Beste Stefan, Dat is een duidelijk commerciele site van meneer Allen Wright himself waar hij zijn kabels en boek aan de man brengt. Graag zou ik wat meer gerenomeerde wetenschappleijke referenties zien, die dus ook gerevieuwed zijn, zoals in de procedings of the IEEE (http://www.ieee.org/) of the JAES (http://www.aes.org/} Hoe het skineffect effect werkt weet ik wel. Dat wordt veroorzaakt door wervelstromen in de draad. Die wervelstromen zijn niet het gevolg van een golf maar van het magnetisch veld om de draad, das wat anders. En oh ja zonder (bewegende) elektronen geen magetisch veld (of zo je wil een golf) en vice versa. Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar wat doet het er allemaal toe, waar het om gaat is hoe het elektrisch signaal zelf door een kabel getransporteerd wordt. Mijn versterker lust geen magnetische golven, wel elektrische spanning (elektronen ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 12 september 2002 Author Report Share Posted 12 september 2002 Geplaatst door Pjotr:Beste Stefan, Dat is een duidelijk commerciele site van meneer Allen Wright himself waar hij zijn kabels en boek aan de man brengt. Graag zou ik wat meer gerenomeerde wetenschappleijke referenties zien, die dus ook gerevieuwed zijn, zoals in de procedings of the IEEE (http://www.ieee.org/) of the JAES (http://www.aes.org/} Hoe het skineffect effect werkt weet ik wel. Dat wordt veroorzaakt door wervelstromen in de draad. Die wervelstromen zijn niet het gevolg van een golf maar van het magnetisch veld om de draad, das wat anders. En oh ja zonder (bewegende) elektronen geen magetisch veld (of zo je wil een golf) en vice versa. Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar wat doet het er allemaal toe, waar het om gaat is hoe het elektrisch signaal zelf door een kabel getransporteerd wordt. Mijn versterker lust geen magnetische golven, wel elektrische spanning (elektronen ) Hallo Peter, Dat electromagnetisch veld beweegt zich van de ingang van de kabel naar de uitgang, opeenvolgend krijg je natuurlijk een continu wisselend veld afhankelijk van de frequentie; dat bedoel ik met een golf. Dat de site commercieel is wil niet automatisch zeggen dat ze onzin verkondigen. Het komt helaas wel vaak voor dat commerciele verhalen van producten niet wetenschapplijk genoeg zijn, en soms zijn het ronduit verzinsels. Maar dit boek (en ook het pre-amp cookbook) heb ik nog niet kunnen betrappen op onwaarheden of verzinsels. Hoewel ik het niet eens ben met zijn volledige gedachtengoed heeft hij wel een duidelijke visie die gewoon klopt! Los daarvan speelt natuurlijk ook mee dat enerzijds de wetenschap niet alle natuurkundige fenomenen kan verklaren (dat zal ze ook nooit lukken ) en dat uiteindelijk het gehoor bepaald of iets klinkt of niet. Mijn gehoor en dat van vele medeforummers hebben hun keuze al gemaakt!!! Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 17 september 2002 Report Share Posted 17 september 2002 Geplaatst door Pjotr:Beste Michel, Wouw echte Decca Londons? Gefeliciteerd. Waar heb je die vandaan? Je hebt er hoop ik toch niet teveel voor betaald? Yep, echte Decca Londons. Via een forumlid (nog zeer bedankt voor de bemiddeling, Stefan!!), heb ik ze bijna gratis over kunnen nemen. Pas wel op met de impedantie. Er zijn 15 ohm en 8 ohm uitvoeringen. De meeste zijn 15 ohm! Wat voor filter hang je er aan? 1e orde of 2e orde? 1e orde is absoluut verboden! Niet alleen smelten de bandjes dan direct, je krijgt ook een enorme intermodulatie vervorming. Het orginele Decca filter is 4e orde onder de 1KHz. Anyway je zult nog een harde dobber hebben aan de acoustische offset tussen die London en de midspeaker. Huh? Ik weet niet waar je die info vandaan hebt Peter, maar ik heb ze wel 1e orde afgefilterd (8 uF tinfolie bij 15 Ohm, komt neer op ca. 1300 Hz), zonder probleem tot nog toe. Ik gebruik ze in een 2-weg systeem met rear-loaded hoorns die het mid-laag en laag voor hun rekening nemen. In weerwil van de cut-off van de hoorn van 1 KHz kun je die dingen niet onder de 2,5 KHz filteren. Tenzij je versterker niet meer dan paar watt is, blijf je anders bandjes aanslepen. En reservebandjes zijn ook bijna niet te krijgen. Mijn versterker is een buizenbakje welke zo'n 2 x 18 Watts levert. De bandjs zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 september 2002 Report Share Posted 17 september 2002 Yep, echte Decca Londons. Via een forumlid (nog zeer bedankt voor de bemiddeling, Stefan!!), heb ik ze bijna gratis over kunnen nemen.Dan heb je helemaal mazzel Ben ze op internet voor 1000 dollar tegengekomen. Het zijn echte collector items. Huh? Ik weet niet waar je die info vandaan hebt Peter, maar ik heb ze wel 1e orde afgefilterd (8 uF tinfolie bij 15 Ohm, komt neer op ca. 1300 Hz), zonder probleem tot nog toe. Ik gebruik ze in een 2-weg systeem met rear-loaded hoorns die het mid-laag en laag voor hun rekening nemen.Je moet maar kijken hoe het uitpakt. In ieder geval is de cut-off van de hoorn 800 Hz. Daaronder wordt het bandje in het geheel niet meer acoustisch belast (v.g.l. een BR box onder de de BR frequentie, die is dan ook niet meer belast). Daaronder gaat het bandje veel te grote uitslagen maken met dito veel IM vervorming tot gevolg. Vandaar dat je een steiler filter nodig hebt. Maar waarom zou je ze 1e orde filteren? Voor de transientweergave rond de x-over hoef je het niet te doen. Tenzij je het acoustisch centrum van de mid en de hoorn op de zelfde plaats legt. D.w.z. De plaats van het bandje op dezelfde positie als de voorste poolplaat van de mid. Daartoe moet je de mid BOVEN de London plaatsen. Dit is zowiezo zonde van de eigenschappen van de hoorn. Die hoorn heeft zowel horizontaal als verticaal een erg brede sweetspot. Met eerste orde filteren help je anders die mooie brede sweetspot in het verticale vlak behoorlijk om zeep. De combinatie met rear loaded hoorns moet iets fantastisch moois op kunnen leveren. Welke speaker gebruik jij voor die hoorns? Mijm vader heeft 30 jaar geleden erg veel met die Londons ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 28 september 2002 Report Share Posted 28 september 2002 Hoi Peter, Eerste orde filteren doe ik omdat ik een groot voorstander ben van zo min mogelijk componenten in de signaalweg. Overigens vindt mijn portemonnee dat ook niet erg, aangezien ik Tritec spoelen en tinfolie condensatoren gebruik. En omdat op deze manier filteren goed bevalt, heb ik geen reden 2e of 3e orde te filteren. Inderdaad, ik kan niet te hard spelen. Ik heb daar echter ook geen behoefte aan, dus dat is geen probleem. De bashoorns zijn voorzien van een Focal 5N412DBL met Qts 0,21 en Fs 34 Hz. Op ca. 600 Hz eerste orde afgefilterd. Levert uitermate gedetailleerde bas op, met veel druk als dat nodig is. Ik ben benieuwd waarom de Kef woofers beter uitkwamen met de DK 30's. Naar ik begrepen heb zijn ze toch een tikkie minder dan de Londons. Hou me ten goede, ik heb het van horen zeggen... Overigens weet ik nog een setje Londons te koop voor € 250,-. Veel geld, maar geen $ 1000,- . En nee, het zijn niet die van mij..., kijk maar eens HIER. De originele brochure heb ik zeker interesse in. Dat zijn volgens mij inmiddels ook collectors items... Alvast bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 september 2002 Report Share Posted 29 september 2002 Beste Michel, De bashoorns zijn voorzien van een Focal 5N412DBL met Qts 0,21 en Fs 34 Hz. Op ca. 600 Hz eerste orde afgefilterd. Levert uitermate gedetailleerde bas op, met veel druk als dat nodig is.He die 5N412DBL ken ik. Heb ik vroeger eens gebruikt. Ze klinken goed maar ze waren mechanisch zwak. Gingen vrij snel aanlopen en de draadjes naar de conus braken ook nog wel eens af. Heb er nog twee van liggen in "car" uitvoering met geintegreerd frontrooster. Ik ben benieuwd waarom de Kef woofers beter uitkwamen met de DK 30's. Naar ik begrepen heb zijn ze toch een tikkie minder dan de Londons. Hou me ten goede, ik heb het van horen zeggen...Tja waarom weet ik ook niet. Het was puur op het gehoor. Als ik ze ge-upgraded heb met die Audaxen wil ik best wel eens een gehoormatige vergelijkings test doen. De originele brochure heb ik zeker interesse in. Dat zijn volgens mij inmiddels ook collectors items... Alvast bedankt.Stuur me even per PD het adres waar het naar toe moet, maak ik er van de week even fotokopieen ervan en stuur ik ze je per gewone post toe. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 29 september 2002 Report Share Posted 29 september 2002 Beste Peter, De 5N412DBL mechanisch zwak? Hoe bedoel je? Het lijkt en voelt allemaal degelijk. Ik gebruik ze nu een anderhalf jaar, waarvan het laatste half jaar in de hoorns. Zonder problemen (tot nog toe). Mijn adres vind je in een pb'tje. Nogmaals dank. N.B. Ik stel voor deze discussie in een nieuwe entry voort te zetten. Het is behoorlijk off-topic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 september 2002 Report Share Posted 30 september 2002 Hoi Michel, Ach om daar nou weer een nieuwe thread voor te starten is ook zo wat. Die 5N412DBL die ik had, hadden een soort massieve witte plastic montagedraden naar de conus lopen. Die braken af bij flink hard spelen. Maar toegegeven, dat is al meer dan 10 jaar geleden. Waarschijnlijk heeft Focal dat inmiddels verbeterd. Remo gaf toendertijd ook wel toe dat ie er meer klachten over had. Verder voelen ze inderdaad zeer solide aan. Het waren een van de eersten met een gegoten chassis. Heb je ze in een hoorn zitten dan zullen ze niet zulke grote uitslagen maken en zal het wel loslopen. Groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 1 oktober 2002 Author Report Share Posted 1 oktober 2002 OK guys! weer ff on topic aub! zoals ik al aankondigde heb ik een experiment gedaan met een andere laksoort op de zilveraders. Het gaat om C37 lak van een "geflipte" zwitserse violenbouwer; Dieter Ennemoser. Kijk maar eens op zijn site:C37 Een van de gebruikers over de lak: Excerpt form Zenn-web page: Even though the internal cables are short anyway, it was found they still effected sound. The audio cables are specially selected for their natural tone. These are multi-stranded Litz wires and the external insulation consists of a simple and unique cotton thread wrapped around the conductors. These are then treated with the C37 lacquer. This unique internal wiring contributes to the whole of the Zenn sound. Another unique feature is that on the input side, four different wires are used. This allows the user to fine-tune his system. The nature of the cable on the selected input is indicated by the color of the LED of the respective input. Generally the red LED input has a Teflon coated solid core silver-plated copper wire, which provides a hard-driving sound. The orange LED input is Teflon coated multi-stranded silver plated copper. This is hard and mechanical sounding but less so than the red LED input. The yellow LED input uses the cable of choice, which is the cotton-wrapped ,multi-stranded Litz copper and treated with C37. The green LED input uses the same wire but is not treated with C37. Even though the different wires are all less than six inches long, the difference in the sound is very audible. This gives an indication of the transparency of a Zenn component and the importance of the internal wiring in an audio component.. Na testen van de lak blijkt de beste man niet zo geflipt als hij er uit ziet de lak doet echt wat hij pretendeert! Wanneer je je kabel wilt upgraden naar iets heel bijzonders gebruik dan C37, het verandert de Silver Bullet in een van de (omdat ik niet bekend ben met alle kabels in de wereld zal ik niet het predikaat: "de beste" op dit ontwerp plakken ) allerbeste interlinks ter wereld! In vergelijking met Dammer lak is de klank nog schoner (er mist bijvoorbeeld een, reeds kleine, resonantie in het hoog), opener en laat nog meer van het totale kleurenpalet door. In mijn enthousiastme heb ik het ook op mijn speakerconussen (woofers), interne versterkerbedrading, condensatoren en weerstanden gesmeerd. Het lijkt wel alsof je je versterker zo in een bad met C37 lak kunt dopen; overal is het effect hoorbaar! Dit is echt superspul, je gaat je afvragen hoe je ooit naar audioapparatuur hebt kunnen luisteren zonder deze lak!! As je het probeert, schrik dan niet; de eerste dagen klinkt het een beetje suf en omfloerst, maar na enkele dagen trekt het beeld open om vervolgens de komende week steeds meer details te openbaren. Groeten, Stefan PS. Ben langzaamaan begonnen met mijn Speakerkabelontwerp; het wordt een massief zilveren kabel met ronde aders van verschillende dikten die gelakt zijn met C37. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Beste hobbyisten! Ik heb onlangs een redelijke voorraad zilverdraad (99,99% zuiver zilver) ingekocht met een dikte van 0,25mm. Om het zelfbouwers makkelijker te maken wil ik een deel van mijn voorraad doorverkopen. Ik vraag €2,- per strekkende meter exclusief verzendkosten. Verzenden doe ik met onze aloude PTT post. Verzendkosten zijn afhankelijk van de gewenste lengte, maar waarschijnlijk zal een postzegel van €0,39 voldoen. Mijn prijs is niet de laagste, maar het is wel makkelijk (Nee, ik werk niet bij de Belastingdienst ) Ik doe er dan ook een mooi envelopje omheen, en ik ben bereid gratis technische vragen te beantwoorden over kabels bouwen Deze aanbieding geldt zolang de voorraad strekt! Bestellingen graag per e-mail met vermelding van benodigde lengte en volledige adresgegevens voor het verzenden. Betalingen gaarne vooraf op postbank: 6496882 t.n.v. S. Wapstra te Utrecht, onder vermelding van "SW Silver-Bullit" Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 18 november 2002 Report Share Posted 18 november 2002 Hallo Stefan, Leuk aanbod. Is dat de met C37 behandelde versie? Zou een mooie service zijn. Groeten, Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 18 november 2002 Author Report Share Posted 18 november 2002 Helaas Henk! De aders zijn ongelakt, ze moeten zelfs nog in de oven om te ontlaten. Ik heb wel lopen dubben om dat aan te bieden maar dat gaat me te veel tijd kosten, mijn werk en familie eisen ook nog wat van mijn aandacht op Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 29 november 2002 Author Report Share Posted 29 november 2002 Silver Bullet gaat op bezoek in Noord Holland! Kijk ook eens op de site van Direct heated Rob Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 13 januari 2003 Report Share Posted 13 januari 2003 Hallo, Een poos terug heb ik mijn eerste Silver .... interlink gemaakt. die puntjes staan er niet voor niets, want ik had een "gewone" WBT kloon als plug toegepast. Bij Stefan had ik de set al eens gehoord en dat klonk wel heel schoon. Toen hij ook nog eens over die C37 lak begon dacht ik: ik ga een nieuwe interlink bouwen. Zogezegd zo gedaan. Interlink klaar, aansluiten en spelen maar. Toen werd ik meteen herinnerd aan een artikel van Ruud Jonker in HVT over de Eichmann kabels met Bullet pluggen. Volgens hem werd alles veel helderder, maar ook minder detailrijk en zonder de klankkleur van de instrumenten en met weinig nagalm. SHIT!!!, dat had ik ook!! Investering voor niks?? Vergeet dat maar. Na een paar dagen begon de boel los te komen. Klankkleur werd prachtig, nagalm kwam er weer bij en werd beter, stemmen werden beter gefocussed afgebeeld en het laag werd gedetailleerder en had veel meer impact. Ik weet niet wat er bij Ruud Jonker mis kan zijn (Hij zal ze toch wel ingespeeld hebben?; de kabels misschien?) maar de pluggen zijn zeker de moete waard. Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 13 januari 2003 Author Report Share Posted 13 januari 2003 Hallo Leo, Leuk dat je de Bullet pluggen gebruikt. Nu de C37 nog.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 13 januari 2003 Report Share Posted 13 januari 2003 Stefan, Sorry, mijn fout; de C37 lak zit er ook op. Ik ben nu dus ook in de fout gegaan door twee dingen tegelijk te doen, maar nog weer twee versies maken werd me een beetje te dol. Of ik dus het effect door de plug hoor of door de lak, weet ik niet. Maar ik ben nu al tevreden met het resultaat en ze zitten nog steeds in de inspeelfase schat ik. Leo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 13 januari 2003 Author Report Share Posted 13 januari 2003 Hallo Leo, De C37 moet ongeveer twee weken uitharden voordat hij optimaal klinkt. De pluggen zijn na een paar dagen (continu) al ingespeelt. C37 maakt het laag compacter, schoner en dynamischer. En het hoog wordt ook heel schoon: er verdwijnt een resonantie in het hoog. De lak laat het geheel natuurlijker klinken. De pluggen doen globaal hetzelfde in het laag en klinken opener over het gehele freq. gebied. Je hebt nu een van de mooiste kabels op de planeet!! groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts