Jump to content

SuperCable voor een prikkie!

Stefan
 Share

Recommended Posts

Zo,

Heb zojuist mijn eerste Silver Bullit afgesoldeerd. Heb hem gemaakt van 0,25mm zilverdraad (via SW :) ) met een laagje Talens lak. Als pluggen heb ik de Bullet pluggen gebruikt.

Wat me opvalt tijdens het aansluiten is hoe moeilijk de connector over de aansluiting te krijgen is. Ik was bijna bang dat ik de achterkant van mijn speler eruit zou duwen. Maar als ze er eenmaal op zitten vallen ze er in ieder geval niet meer vanaf. Wat ik trouwens wel jammer van de pluggen vindt is dat je de kabel niet aan de plug vast kunt maken, maar dat je hem met een schroefje aan het plastic "opschroefhulsje" moet vastzetten. :(

Nu nog een tijdje in laten spelen en afwachten wat voor "mooi" resultaat het brengt.

Groetjes, Erik

• 3 weeks later...

Binnenkort hier te lezen: review van de geheel zilveren Silver-Bullit kabel met de nieuwe zilveren Bullet pluggen!!

Ze staan nu 2 dagen in te spelen en ik ben benieuwd of ze hun verwachtingen waar gaan maken. Het inspelen duurt wel langer dan bij de "gewone" bullet pluggen, maar dit komt overeen met de inspeeltijd van zilverdraad.

eich_slvr_blt.jpg

Geplaatst door Gitaarwerk:

jammer dat je ze niet supergoed kan vastmaken... verder lijken me et geen stevige pluggen..

is er een "net zo goed" alternatief voor?

ik twijfel tussen PHY-PH en silver bullit

Wat bedoel je met supergoed vastmaken???? De Bullet plug oefent een hogere contactdruk uit op het shassisdeel dan een massief stuk WBT met schroefklemming.

M.a.w. er is geen alternatief

Als je de zilveren PHY-HP's vergelijkt met de zilveren Bullets, dan gaan de Bullets het winnen, "hands down".

Dat kan ik je al verklappen terwijl ze nog niet volledig ingespeelt zijn :rolleyes:

Nogmaals: wanneer je een silver bullet kabel maakt met een draaddikte die geoptimaliseerd is op skin-effect en je hangt er dan een dikke massieve plug aan; dan heb je het niet goed begrepen...................................

Waarschijnlijk zal er bedoeld worden de draad aan de plug vastzetten. Vooral als je de dunnere zilverkabel gebruikt van 0,25mm dan zit de plug als het ware los aan de kabel. Je kunt de kabel wel met een schoefje vast zetten aan de huls, echter indien je dan de huls per ongeluk losdraait (bijv bij het bevestigen op de apparatuur) dan draait de kabel de ook mee. Zelf heb ik de kabel geklemd zitten tussen het schroefje en een stukje PVC.

Ben wel benieuwd hoe anderen dit opgelost hebben. Dus als jullie ideeen hebben....

Hallo,

Ter hoogte van het schroefje heb ik wat extra teflon-tape gewikkeld. Schroefje positioneren zodat het precies tussen de twee aders zit 90graden ten opzichte van ader 1 en 90graden ten opzichte van ader 2. Vastdraaien en het zit als een huis. Uiteraard moet je niet aan de kabel gaan trekken, want dan gaat het mis. plug en kabel verdraaien absoluut niet ten opzichte van elkaar.

Groeten,

Henk

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Oeps! men wordt ongeduldig :rolleyes:

Ik heb de afgelopen weken wat wijzigingen aangebracht in mijn versterkers en de nieuwe componenten moeten nog inspelen. Derhalve was het moeilijk om een objectief oordeel te vellen over de pluggen; je beluistert natuurlijk de volledige keten.

Nog even geduld aub..............

En hoe zit dat nou met die zilveren pluggen?

bullet_plugs.gif

Het verschil tussen de koper vergulde en de massief zilveren Bullets is duidelijk waarneembaar; de zilvere laat meer galmpjes en subtiele details horen.

Het klinkt ook allemaal wat minder grof; dit is duidelijk te horen bij stemmen, die klinken nu ineens veel natuurlijker!

Ik ga nu op zoek naar een setje zilvere chassisdelen, hiermee maak je mijns inziens de mooiste verbinding (vooral omdat mijn inwendige bedrading ook volledig zilver is)

Of het klankverschil de prijs waard is zal systeemafhankelijk zijn, ik kan me voorstellen dat niet elke set een resolutie heeft waarmee je dit soort verschillen kunt waarnemen.

Tevens kan het voorkomen dat de zilvere pluggen in sommige combinaties het geluid wat lijkt af te vlakken, dit is niet de schuld van de pluggen; die zijn uitstekend! Het komt dan door een gebrek aan openheid in het betreffende systeem, waardoor je de subtiliteiten niet kunt waarnemen. In dat geval heb je aan de "gewone" bullets een uitstekend alternatief.

Wat mij betreft: I'm hooked ;)

Geplaatst door [[Game]]:

ik ga die 100'en posts niet lezen... kan iemand me samenvatten wat hier aan de hand is.... of doen we daar niet aan?

:D    :)    cool.gif

beetje lulpraat, over c37 lak en wat dan ook, maar het belangrijkste staat gewoon op reaktie 1, pagina 1 ;)

• 2 weeks later...
Geplaatst door [[Game]]:

wederom dankjewel gitaarwerk.

Heb je iets gedaan met reactie 1 of gelaten voor wat het was?

helemaal niets.. ik ben in ieder geval niet van plan om zoveel te gaan uitgeven voor een di-electrum , ooeps..dat ging dus over c-37 lak :)

ik heb de zilverdraad hier liggen, depluggen en teflon tubes moet ik nog kopen.. maar ik doe het allemaal ff nu nog niet.. teveel werk, en te weinig geld om dat echt te gaan doen..eerst maar eens een andere amp :)

ik heb al 4 van de 16 pluggen liggen voor de speakerkabel.. moet nog een setje silver bullits kopen etc.. (krimpkous, zilversoldeer, en wat ander klein prut heb ik ook al)

• 3 months later...

Beste kabelbouwers,

Nu is praktisch mijn gehele bedrading vanaf CD-speler tot op de speakers van zilver.

Sinds een paar maanden zitten er namelijk ook zilveren chassisdelen van PHY op mijn versterker; deze maken de inverstering van zilvere Bulletpluggen meer dan waar!

Zoals ik ergens in een van de 'Sound Practices' tijdschriften heb gelezen (bij de bouwbeschrijving van de Audio Note Ongaku!): 'maybe the sin of silver is disclosure not commission.

Meneer Kondo heeft gelijk, haal al het koper weg en vervang dit door zilver, het genieten kan beginnen........... ;)

Geplaatst door [[Game]]:

Sorry, maar ik denk niet dat dat zonder meer opgaat.

Zilver is wel erg audiofiel verantwoord    :P , maar lang niet altijd beter. zijn alle trafos' in je versterkers ook van zilver voorzien?

game   :)

Hoe gaat het met je teflon "dropveters"?

Waarom denk je dat het niet zonder meer opgaat?

Aan je vraag te zien ben je goed op de hoogte; helaas de uitgangstrafo's zijn nog niet van zilver. Een vriend is aan het experimenteren met zelf wikkelen van zilveren trafo's en ik ben erg beniewd naar zijn ervaringen. Wanneer die goed uitpakken ga ik me er ook aan wagen.

Bij trafo's wikkelen komt meer kijken dan alleen de materiaalkeuze, het is bijvoorbeeld erg van belang om een goede wikkelmethode toe te passen waarmee je de capaciteit laag houdt en de koppeling tussen de primaire en secundaire wikkeling toch hoog, anders wordt de bandbreedte te beperkt.

Alle inwendige bedrading is wel van zilver maar het is me nog niet gelukt om zilver weerstandsdraad te maken :rolleyes:. De weerstanden wikkel ik nog met Isotan weerstandsdraad (CuNi44) met zijde isolatie, de uitloperdraden zijn weer wel van zilver. Andere componenten als buizen en elco's zijn natuurlijk ook niet van zilver ;)

Nog steeds als ik materialen vervang door zilver in mijn set wordt de klank beter, dus mijns inziens gaat het wel zonder meer op.

Groeten,

holy cow!

jij gaat echt voor 100% zilver. :) Nee ik geloof meer in een beetje goed geluk. Ik heb weliswaar nog niks gebouwt, maar mijn idee is dat ik vooral die dingen doe waarvan idereen zegt: "ja! das goed" Van zilver heb ik toch al wel zo nu en dan gehoord dat het niet altijd optimaal is. Siltech combineert het nu toch ook met goud?

Maar aan de andere kant, je bent een ervaren bouwer (toch?), en als jij verbetering hoort dan is het prima.

ps:

jij hebt toch een bow cdspeler(of zoiets), Waar ik me een beetje over verbaasde is dat jij geen zelfbouw cdspeler hebt. Waarom niet? Zit daar mog een filosofie achter?

groeten game :)

Geplaatst door [[Game]]:

holy cow!

jij gaat echt voor 100% zilver.  :) Nee ik geloof meer in een beetje goed geluk. Ik heb weliswaar nog niks gebouwt, maar mijn idee is dat ik vooral die dingen doe waarvan idereen zegt: "ja! das goed" Van zilver heb ik toch al wel zo nu en dan gehoord dat het niet altijd optimaal is. Siltech combineert het nu toch ook met goud?

Maar aan de andere kant, je bent een ervaren bouwer (toch?), en als jij verbetering hoort dan is het prima.

ps:

jij hebt toch een bow cdspeler(of zoiets), Waar ik me een beetje over verbaasde is dat jij geen zelfbouw cdspeler hebt. Waarom niet? Zit daar mog een filosofie achter?

groeten game  :)

Zilver is niet alleen belangrijk, isolatiematerialen e.d. kunnen ook veel schade aanrichten. Over Siltech wil ik het niet hebben; die mensen begrijpen sommige dingen nog steeds niet...........

Ik heb inderdaad een Bow, en de enige (twee eigenlijk) rede waarom ik die nog niet volledig gemodificeerd heb zit op het chassis: twee bouten die niet te verwijderen zijn mad.gifmad.gifmad.gif

Eens komt er een dag.........................

Geplaatst door Stefan:

Zilver is niet alleen belangrijk, isolatiematerialen e.d. kunnen ook veel schade aanrichten. Over Siltech wil ik het niet hebben; die mensen begrijpen sommige dingen nog steeds niet...........

Ik heb inderdaad een Bow, en de enige (twee eigenlijk) rede waarom ik die nog niet volledig gemodificeerd heb zit op het chassis: twee bouten die niet te verwijderen zijn    mad.gif    mad.gif    mad.gif

Eens komt er een dag.........................

:D hahaha!

dat verklaart een boel.

Geplaatst door [[Game]]:

:D hahaha!

dat verklaart een boel.

Naar aanleiding van jou opmerking is de frustratie bij mij weer opgelopen; ik ben weer in de weer geweest met een busje kruipolie om te trachten de twee schroeven los te weken. Wie weet? :rolleyes: ?

Ik heb het betreffende Sound Practices artikel waarover ik een paar postings eerder over schreef weer eens uit mijn archief getrokken.

Ze beschrijven het effect van zilver als volgt: "Audio Note claims that some combinations of copper wire with AN silver can result in a substantial increase in high frequency response and occasionally loss of lows, causing the system to sound to bright. This is the classic critique of silver wire. Maybe the sin of silver is in disclosure not commision"

en verder: " Audio Note silver is cold drawn through a diamond die and immediately coated with several layers of polyurethane to forestall oxidation and mechanically dampen the surface of the wire to prevent "wire crying". Audio Note argues that even tiny amounts of surface oxidation cause sonically detrimental effects wich negate the advantages of AN silver." Sound practices Vol1.2 editie: fall 1992.

Het grappige is dat de hier beschreven werkmethode en achterliggende gedachten sterk overeen komen met de 'SW silver bullit' kabel. Alle klankmatige effecten van: trekken, poetsen en lakken zijn bij mij de revu gepasseerd en ik kom tot dezelfde conclusies! Die mannen van Audio Note zijn niet gek ;)

Zekers. :)

Ik heb nu trouwens ook de spullen voor de superinterlink binnen. :)

Ik heb nog een vraagje:

ik de plug komen de beiden zilveren draadjes vrij dicht bij elkaar, dichter dan in de rest van de interlink. Waarom Zou je je dan druk maken om die kern van 8mm? De afstand die je dan tussen de onderlinge geleiders creeert, wordt in de (bullit)plug toch weer ongedaan gemaakt, toch?

Oh, en hoe doe ik het?

1. geen lak.

2. darmas.

3. veel te veel geld voor c37 betalen en dat gebruiken.

dankje game :D

hoi game.

ik heb wel eens in de wandelgangen gehoord dat.

1. de kabel goed op poetsen (daarna niet meer aanraken met de handen)

2.dan 3 lagen C-37 opsmeren.

3.daarna met rijstpapier bekleden.(maar hoe kom je er aan?)

4.daarna katoen er omheen wikkelen.

5.dit doe je maal 2 voor 1 mono interlink.

6.dan een slang(aquariumpomp 8mm) en om de 10cm een wikkeling zodat de 2 aaders tegen over elkaar uitkomen.

7.nu nog de pluggen eraan met een krimphoesje. en klaar ben je.

dit schijnt de beste metode te zijn volgens horen zeggen.

maar misschien weet stefan wel een betere versie.

Geplaatst door telefunken:

hoi game.

ik heb wel eens in de wandelgangen gehoord dat.

1. de kabel goed op poetsen (daarna niet meer aanraken met de handen)

2.dan 3 lagen C-37 opsmeren.

3.daarna met rijstpapier bekleden.(maar hoe kom je er aan?)

4.daarna katoen er omheen wikkelen.

5.dit doe je maal 2 voor 1 mono interlink.

6.dan een slang(aquariumpomp 8mm) en om de 10cm een wikkeling zodat de 2 aaders tegen over elkaar uitkomen.

7.nu nog de pluggen eraan met een krimphoesje.    en klaar ben je.

dit schijnt de beste metode te zijn volgens horen zeggen.

maar misschien weet stefan wel een betere versie.

ok, dat is wel gelijk heel anders dan de sw-bullit. En ik wil toch wel een beetje bij dat ontwerp blijven.

In plaats van ptfe katoen zou idd nog beter zijn, maar het probleem van de vochtigheid van dat materiaal maakt het minder aantrekkelijk.

Verder is rijstpapaier bij elke kunsthandel te koop ('flokstra'/'jan best' in groningen) Het is niet goedkoop, maar ook niet heel duur. Ik heb nog 2 rollen liggen toevallig.

Het gaat voor nu puur om wat het beste is:

Heel steriel behandelen en niet lakken.

Of darmas, of voor heel veel geld c37.

game