Jump to content

SuperCable voor een prikkie!

Stefan
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Ik ben het niet met sodejuu eens. Ook eens tukje van 90 cm. pikt hf op. Ik kan het ook meetbaar aantonen.

Ik heb niet beweerd dat korte kabels GEEN HF opvangen. Ik zeg alleen dat lengtes, korter dan 80cm minder tot geen problemen veroorzaken. Natuurlijk is het signaal niet meer helemaal zuiver, maar als radioantenne werken ze iig niet meer. Blijft de vraag welk signaal ze wel oppikken. Wie of wat zend er uit op de op de 80cm of nog kortere band. Ik weet het niet. Zendamateurs op de korte golf werken op de 2m band, Een standaard antenne is

Geplaatst door [[Game]]:

oh ,ja wat bedoel met 'een paar regeltjes'?

game

Gewoon, kort houden en netjes werken, zodat de aders op elke plek evenver van elkaar liggen tov elkaar. (dat zijn er toch een paar (2)) ;). Dus een goeie regelmatige helix bouwen.

• 2 weeks later...
Geplaatst door telefunken:

hoi game.

ik heb wel eens in de wandelgangen gehoord dat.

1. de kabel goed op poetsen (daarna niet meer aanraken met de handen)

2.dan 3 lagen C-37 opsmeren.

3.daarna met rijstpapier bekleden.(maar hoe kom je er aan?)

4.daarna katoen er omheen wikkelen.

5.dit doe je maal 2 voor 1 mono interlink.

6.dan een slang(aquariumpomp 8mm) en om de 10cm een wikkeling zodat de 2 aaders tegen over elkaar uitkomen.

7.nu nog de pluggen eraan met een krimphoesje.    en klaar ben je.

dit schijnt de beste metode te zijn volgens horen zeggen.

maar misschien weet stefan wel een betere versie.

Hoi,

ff wat op en aanmerkingen:

-na twee lagen C37 kon ik geen verbetering meer waarnemen, de derde laag kan je dus uitsparen.

-of rijstepapier beter is in deze configuratie daar ben ik nog niet over uit (mits het juiste type gebruikt is het wel een mooi dielectricum in een zelfgerolde condensator!!!)

-De aquariumslang beinvloed de klank nadelig, je kan dan beter een katoenen of teflon koord toepassen als kern.

-vanuit dielectisch oogpunt kan je beter geen krimpkous toepassen.

Het mooiste is een gevlochten katoen mantel. Uiteraard bij mij te krijgen      :).

En houd het nou nooit op over die bullit pluggen. Jongens die dingeng aan enrgens over!. Een massa verbinding dient de laagst mogelijke weerstand te hebben. Ga je dit met een pennetje doen, heb je een grotere contact overgang (weerstand). Ten tweede de Kunstof behuizing biedt geen afscherming.

Waarom denk je dat de RG 59 norm ooit zos treng is ontwikkeld (totale massa draai afsluiting).

Gebruik maar eens een bullit voor een S/Pdif digitale interlink, en zie dat je de karakterestieke 75 Ohm impedantie nooit meer haalt, met deze ruk pluggen.

De invloed op HF is groot met de bullit plug. Ik heb zelf gemeten met de Tektronix analyzer. top pluggen als de Neutrik en de WBT kennen dit niet. Dat de bullit anders klinkt kan ik beamen. Maar het is niets  meer dan toegevoegde vervorming door het slechte ontwerp.

Groeten,

Bas

Hallo Bas,

De kabel klinkt beter onafgeschermt, dus we hebben mazzel dat de plug ook geen afscherming heeft.

Ik heb de WBT en de Bullet klankmatig vergeleken en ik kan je verzekeren dat de WBT meer hoorbare vervorming toevoegt dan de Bullet!! Dit komt volgens mij door de Eddy current rond de slechte massaverbinding van de WBT. Tevens ga je voorbij aan het gehele skin-effect verhaal door aan een ader van 0,35mm een dikke zwareplug te solderen (mijns inziens gooi je dan het kind met het badwater weg)

Ik heb geen ervaring met de bullet plug op een digitale kabel, maar ik weet wel dat de meeste RCA pluggen ook geen impedantie hebben van 75ohm.

Ik heb ook nog een paar vragen aan je:

1)wanneer is de contactovergangsweerstand het laagst: met een (relatief) klein pennetje dat zo'n grote contactdruk op het chassisdeel uitoefent dat je haast een koude las creeert, of met een schroefbare klemverbinding met een lagere contactdruk?

2) hoe groot moet een contactvlak zijn dat een signaal van 2 volt en 0,04mA door moet geven.

3) hoe hoog mag een contactovergangsweerstand maximaal zijn om geen hoorbare verslechtering te geven? In dit geval met een standaard case: een signaal met een spanning van maximaal 2volt, en een stroom van 0,00004A (0,04mA)

4) hoe heb je de meting met de verschillende pluggen op je tektronics uitgevoerd?

5)Waar gaat het dan mis? Waarschijnlijk meet je HF interferentie vanwege een slechte afscherming. Afscherming heeft alleen een nog groter nadeel dat je zelf ook noemt: capaciteit!

Nog even mijn mening over normen: Ik werk bij een ingenieursburo waar ik in mijn dagelijks werk veel geconfronteerd wordt met allerlei normen en regels: Din, VDI, NEN, Iso ATEX etc. Ik en mijn collega's verbazen ons bijna dagelijks in negatieve zin over de kwaliteit en technische body van veel van deze normen. Dus als iemand een norm tot heilig verklaard moet hij dat zelf weten, ik wordt er niet warm of koud van.........................

Groeten,

Stefan, die ook graag een mailtje ontvangt met je meetresultaten

;)

Beste Game,

Ander voorbeeldje. Een slecht ontworpen versterker voor een kalnt van mij, had een nare hoogfrequente brom (sis) in het geluid.

De schakeling stond zwaar te interfereren op de stukjes verbindings kabel van ingang naar ingangsstage in de versterker. Dit was een onafgeschermd stukje low cost kabel van amper 40 vm. Na deze vervangen te hebben voor een dubbel afgeschermde RG59 kabel, was ik nagenoeg van de ellende af.

Dat een schakeling staat te interfereren zegt wellicht meer over de kwaliteit van de schakeling dan van de gebruikte verbindingskabel.

Ik begrijp je motivatie wel, en ik zou in dit specifieke geval waarschijnlijk dezelfde oplossing implementeren. Wat ik alleen wil aangeven (en dat zal je waarschijnlijk met me eens zijn )is dat je een kabel niet kunt beschouwen als een geisoleerd component. Alle componenten in een audioketen interfereren volledig met elkaar, en soms passen componenten gewoon niet vanwege de voornoemde problemen.

In mijn geval maak ik gebruik van een onvoorwaardelijk stabiele versterker zonder tegenkoppeling; een HF stoorsignaal zal dan ook niet de kans krijgen om de versterker te verstoren, derhalve kan ik de capaciteitverhogende (en klankverslechterende) afscherming achterwege laten.

• 2 weeks later...

Vraagje aan Stefan:

Ik ben van plan om een interlink (0.5 meter) te maken. De meeste ingredienten heb ik al:

silverbullets

zilversoldeer

katoenen kous

alleen ik weet niet welke diameter zilverdraad ik moet nemen: ik heb 3 meter 0.5 mm en 3 meter 0.15 mm in huis. Wat zou jij doen? confused.gif

Geplaatst door Janes:

Vraagje aan Stefan:

Ik ben van plan om een interlink (0.5 meter) te maken. De meeste ingredienten heb ik al:

silverbullets

zilversoldeer

katoenen kous

alleen ik weet niet welke diameter zilverdraad ik moet nemen: ik heb 3 meter 0.5 mm en 3 meter 0.15 mm in huis. Wat zou jij doen?    confused.gif

Ga voor de 0,15mm! De 0,5mm laat duidelijk een voorkeursgebied horen in het mid-laag, dat komt door het skin-effect.

Ik zou de 0,5mm gebruiken voor een paar oorbellen voor je vrouw of vriendin :rolleyes:

• 2 weeks later...

Een dropveter heb ik ook! Tussen m'n computer en de versterker hangt er een van maar liefst 10m! En dat voor maar (destijds) f3,30... Beter krijg je niet voor het geld. Wel korter ;):D:P

Overigens, Sodejuu, ik weet zo niet welke ik heb nagebouwd van Maarten z'n site. Preferer of zo...