Jump to content

SuperCable voor een prikkie!

Stefan
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Stefan:

ik vond de 0,35mm dikte veel beter klinken, alleen heb ik die nooit kunnen vinden met teflon isolatie.

Ik wel ;)

30 AWG Solid Fine Silver wire with clear Teflon insulation

Discount Level

0-49 ft @ $2.55/ft

50-99 ft @ $1.95/ft

100+ ft @ $1.70/ft

http://www.homegrownaudio.com/wire.htm

beetje duur en 't duurde effe voordat ik het had maar in iedergeval geen geknoei met lak.

Heeft katoen niet de nare eigenschap om nat te zijn?? Dan kun je moeilijk van een di

Hhmmm leuke info hier.

Zelf heb ik 'op recept' van ik geloof een Deen ook interlinks van zilverdraad gemaakt een jaar of 3 geleden.

Bij mij heb ik alleen de zilverdraad niet rond gelaten maar een rechthoekige doorsnede gemaakt van iets van 0.5mm x 1 mm of zo.

De draad zit ook niet om een teflondraad gedraaid maar zit 'gewoon' recht tussen de 2 pluggen, waarbij er een katoenen hoes omheen moest. Weet iemand of dat rechthoekige nu voor- of nadelen heeft tov van een cirkelvormige doorsnede ?

Geplaatst door erko:

Hhmmm leuke info hier.

Zelf heb ik 'op recept' van ik geloof een Deen ook interlinks van zilverdraad gemaakt een jaar of 3 geleden.

Bij mij heb ik alleen de zilverdraad niet rond gelaten maar een rechthoekige doorsnede gemaakt van iets van 0.5mm x 1 mm of zo.

De draad zit ook niet om een teflondraad gedraaid maar zit 'gewoon' recht tussen de 2 pluggen, waarbij er een katoenen hoes omheen moest. Weet iemand of dat rechthoekige nu voor- of nadelen heeft tov van een cirkelvormige doorsnede ?

Het oppervlak is groter geworden. En door skineffecten zouden de elektronen juist daar gaan zitten. Dit zou dus effectiever gedrag van de electronen moeten inhouden.

of dat ook daadwerkelijk gebeurd is maar de vraag...

Groeten Simon

Groeten Simon

Geplaatst door erko:

Hhmmm leuke info hier.

Hallo Erko,

In principe heeft een rechthoekige doorsnede een andere oppervlakte/omtrek verhouding.

Wanneer je het over skin-effect hebt begint dit, in het hoorbare gebied, pas linear te worden bij dikten kleiner dan 0,5mm. Dus jou kabelafmetingen hebben hierdoor dus geen effect op het skin-effect. (zie mijn lijst met skindiepten elders in deze thread)

Bij interlinks mag de draadweerstand wel enige ohms bedragen; dit komt door de hoogimpedante omgeving waarin zo'n kabel zijn werk moet doen en de puur resistive belasting die een versterker vormt (in tegenstelling tot een luidspreker). Ingangsimpedantie versterker is meestal 47Kohm of hoger, een paar ohms meer maakt dan niet uit.

Het gaat pas spannen als we naar de speakerverbinding kijken. Vanwege de benodigde dempingsfactor op je speakerunit (die de backwards EMF moet dempen) wil je een zo klein mogelijke impedantie! En dus een dikke draad! Dit is alleen in tegenspraak met het skin-effect; de verhouding oppervlak/omtrek. Het beste compromis hiervoor is dus een platte brede kabel! Platter dan 0,5mm en breed genoeg om een lage impedantie te garanderen.

Groeten,

Geplaatst door seoman:

Ik wel   ;)

30 AWG Solid Fine Silver wire with clear Teflon insulation  

Discount Level  

0-49 ft @ $2.55/ft  

50-99 ft @ $1.95/ft  

100+ ft @ $1.70/ft  

http://www.homegrownaudio.com/wire.htm

beetje duur en 't duurde effe voordat ik het had maar in iedergeval geen geknoei met lak.

Heeft katoen niet de nare eigenschap om nat te zijn?? Dan kun je moeilijk van een di

Geplaatst door Stefan:

Hallo Simon,

Ik heb ze gezien, vond het met shipping costs en invoerrechten veel te duur worden.

Katoen is inderdaad hygroscopisch en daarmee zou de dieelectrische waarde dus varieren met de luchtvochtigheid.

Misschien hebben Hennoof SpeedyAndr

Tevens vind ik de klankmatige eigenschappen van die zwarte zilververbinding (of dat nou Sulfide, oxide of cyanide is, dat is me om 't even  )in combinatie met een zilveren drager slecht klinken, daarom lak ik de draad; naar mijn mening geeft dat "zwarte" spul meer kwaliteitsverlies dan een capaciteitverhogende laklaag (die overigens erg dun mag zijn)

Hoi Stefan,

Die donkere laag die zich op onbeschermd zilver vormt is een sulfide welke een z

Hallo,

Deze info kreeg over de verschillende kabeleigenschappen die het geluid beinvloeden. Heb geen idee of het allemaal wel klopt omdat ik slechts 1 type interlink heb gemaakt en dus niets kan vergelijken.

Wat ik nog wel bij de AVMN heb gehoord was het verschil tussen een zelfgemaakte interlink die geloof ik met koudebehandeling was gemaakt en een siltech gebalanceerde interlink. De gebalancerde van siltech klonkt in ieder geval een heel stuk mooier.

-------------------------------------------

Tara Labs had a presentation of their products, where they explaned

how they weighted the parameters for constructing cables :

3 - 5 % : The choice and purity of the conducting material (forget all the 9's)

10 - 20 % : Dielectic and insulation

20 - 30 % : Geometric construction (the search for fx low capacitance)

ca. 50 % : The conductors size and shape.

Erko,

Die kabel die je bij de AVMN hebt gehoord was een niet gebalanceerde die vergeleken werd met een gebalanceerde Siltech. Dat werd daar zo gedemonstreerd omdat je dan door snel schakelen een A-B vergelijking kon maken. Een eerlijk vergelijk is dat natuurlijk niet omdat je daarmee ook twee systemen vergelijkt. De verschillen waren overigens niet zo heel erg groot, zeker als je de prijsverschillen (ca fl 100,- tegen ca fl1000,-) in aanmerking neemt.

Ik heb de SW silver bullet nu 3 keer gehoord (allemaal verschillende bouwers) en ze klonken elke keer weer prima.

Leobus

Heb niet alle 19 pagina's gelezen, want ik kom net kijken. Ik zal dus wel een en ander hebben gemist, niettemin het volgende:

Stefan,

Ik kom weliswaar nog maar net kijken en wie ben ik dan om iemand die in de forumhemel is opgenomen aan te mogen spreken.

Niettemin moet ik, voor zover mijn kennis zich strekt, je melden dat zilver 99,99 niet bestaat.

Bij mijn weten wordt de zuiverheid van zilver niet in %% maar in een getal tot 1000 aangegeven.

Voor zover ik weet bestaat een getal hoger dan 980 niet.

Mogelijk kun je aan de leverancier een bij dit soort zilver horend (wettelijk) certificaat

vragen waarop het getal 999,9 staat. Als je dat kunt ben ik dus verkeerd ge

Geplaatst door gert:

Niettemin moet ik, voor zover mijn kennis zich strekt, je melden dat zilver 99,99 niet bestaat.

Bij mijn weten wordt de zuiverheid van zilver niet in %% maar in een getal tot 1000 aangegeven.

Mogelijk kun je aan de leverancier een bij dit soort zilver horend (wettelijk) certificaat

Er worden volgens mij twee zaken door elkaar gehaald, nl. het zilvergehalte in een zilveren voorwerp en de zuiverheid van nieuw gewonnen zilver.

Het getal van 980 heeft betrekking op de hoeveelheid zilver naast de "steunmetalen" die in het materiaal zitten (met name koper)zodat het bruikbaar is voor gebruiksprodukten.

Het percentage bv. 99,99% heeft betrekking op vers elektrolytisch gewonnen zilver uit een salpeterzuur oplossing. Overigens is elektrolytisch gewonnen zilver >99,99% zuiver.

Daarnaast zou nog een kwaliteitsgetal kunnen worden gegeven aan puur zilver, nl. de hoeveelheid zuurstof in het materiaal. Dit getal kennen we ook van koper. OFC=4N tot 6N, OCC >6N. Zie www.musicpoint.nl, kies Furutech, en daarna de link aangaande OCC. of ergens op da Audioquest site.

groeten Vincent

Ik kan je verzekeren dat electrolitisch gewonnen zilver niet voor een paar eurootjes per meter zonder financieel verlies kan worden verkocht.

Uiteraard wel weggegeven (b.v. door vrienden) Dat mag.

Als je in moeder aarde gaat graven en je vindt een klompje zilver, dan is dat vuil. Dus dan ga je het schoonmaken. Een knappe die alle rotzooi eruit krijgt, niet dus. Wel onder lab condities, maar dan is de prijs anders.

In goud worden ook steunmaterialen verwerkt. Dan wordt 24 karaat ineens 18 karaat. Dat is dus verontreinigd goud.

In koper worden ook steunmaterialen gebruikt. Dan heet het messing. Dat is dus verontreinigd koper.

Ook bij industrieel zilver zitten certificaten als je daarom vraagt !

Kom erop terug.

mvg

Gert

Geplaatst door gert:

Als je in moeder aarde gaat graven en je vindt een klompje zilver, dan is dat vuil. Dus dan ga je het schoonmaken. Een knappe die alle rotzooi eruit krijgt, niet dus. Wel onder lab condities, maar dan is de prijs anders.

In goud worden ook steunmaterialen verwerkt. Dan wordt 24 karaat ineens 18 karaat. Dat is dus verontreinigd goud.

In koper worden ook steunmaterialen gebruikt. Dan heet het messing. Dat is dus verontreinigd koper.

Ook bij industrieel zilver zitten certificaten als je daarom vraagt !

Kom erop terug.

mvg

Gert

Tegenwoordig wordt het grootste deel van het nieuw gewonnen zilver, uit het

Geplaatst door gert:

Heb niet alle 19 pagina's gelezen, want ik kom net kijken. Ik zal dus wel een en ander hebben gemist, niettemin het volgende:

Stefan,

Ik kom weliswaar nog maar net kijken en wie ben ik dan om iemand die in de forumhemel is opgenomen aan te mogen spreken.

Ik kreeg ook nog een leuke kabelsite door van Henno Appel: diysilverinterconnects

Hier staat een vergelijkbaar ontwerp met de Silver Bullit, alleen gebruiken ze harde teflon tube als kern en dat kan natuurlijk beter..... :P

Verder geeft het een mooie beschrijving en komen ze tot vergelijkbare conclusies.

diycvhic.jpg

Geplaatst door Stefan:

Wat betreft het ontlaten van teflon kabels zou ik wel oppassen. Je moet ten eerste zeker weten dat het zuiver PTFE (teflon) is. En PTFE is hittebestendig tot ergens in de 200 graden, ik dacht ergens rond de 250, maar dat kan je via internet wel nagaan. De exacte temp. in een oven kan best wel afwijken van de schaal, zeker als je weinig materiaal verhit dat ook nog eens geen verdampingswarmte opneemt (water in voedsel).

Teflon is hittebestendig tot inderdaad 250 graden maar dan wordt het al wel week.

Boven de 350 graden gaat Teflon gassen. Er komen dan uiterst giftige fluordampen vrij.

Die fluordampen kunnen DODELIJK zijn

Dit is geen grap. In de VS zijn doden gevallen door een oververhitte magnetron waar teflon als isolatie gebruikt werd.

De skin-effect theorie leert ons dat de hoge frequenties zich langs de rand van een geleider voortplanten, terwijl lage frequenties zich door de kern van de geleider voortbewegen.
De theorie van het skin effect leert dat de stroom niet AAN de buitenkant gaat lopen, maar meer NAAR de buitenkant van de geleider gaat lopen bij hogere frequenties, dat is wat anders. De laag waarin de hogere frequenties gaan lopen heet de "skindiepte". Het netto effect daarvan is, is dat de effectieve weerstand van de geleider hoger wordt boven een zekere grensfrequentie. Het skineffect wordt pas merkbaar wanneer de diameter van de draad groter wordt dan 2x skindiepte. Die skindiepte d, kun je uitrekenen met de volgende formule:

d = 503 x wortel(rho/f)

d in mm, rho in ohm mm2/m en f in Hz

rho is de vierkantweerstand van het geleidermateriaal. Voor zilver bij kamertemperatuur geldt rho = 0,016 ohm mm2/m en voor koper: rho = 0,0175 ohm mm2/m. Je kunt nu zelf uitrekenen wat de maximale diameter van de draad mag zijn bij zeg 100 KHz wil de invloed nog niet merkbaar zijn. Dit staat geheel los van al dan niet aanwezig zijn van zilveroxide of zilversulfide. Het skineffect is al zo'n 80 jaar bekend en goed omschreven.

Beste Michel,

Je schreef:

Wat er echter wel bij zat was een label op de groothandelsverpakking (een soort klos met 100 m. zilverdraad) met 99,99 % zilver erop.

Is dat bewijs dat in een rechtbank standhoudt?

Neen, dat is het niet. Ik denk ook niet dat deze groothandel kan weten of het echt 99,99 is. Kan ie mogelijk ook niet checken. Hij is dus te goeder trouw en gaat dus niet het gevang in.

Koper kan ook vijf negens achter de komma hebben, echter dat is de eerste paar minuten na de productie.

Daarna wordt het ongeveer 65 x getrokken en gebogen(opgerold) voordat het een voor ons bruikbaar draadje is. Dan moet er nog een plastikje omheen en dan pas heet het snoer.

Om die reden is ge