telefunken Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 als je antwoord op je vraag wilt kun je stefan een mail sturen hij is behulpzaam wat dit aan gaat. ik zelf zou voor de C-37 gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 ok, doe ik, dankjewel! game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 Ik meen dat ik in de PB's toch wel duidelijk had gemaakt wat te gebruiken Bloot heeft als nadeel dat het zilver kan oxideren, of beter gezegd sulfideren. Zilveroxide ontstaat niet zo snel. Je ziet wel dat zilver zwart wordt en dat is dus die zilversulfide. Dat is een belabberde geleider en dat wil je niet hebben. Dammar varnish heeft klankmatig geen invloed, maar belet het sulfideren van het zilver. De klank is dus hetzelfde als zonder. C37 geeft een softere sound, meer gematigd maar wel precies. Ik heb bij Stefan het verschil mogen aanhoren tussen de basic SW-Silver Bullit (Dammar) en de laatste versie met zilveren RCA's eraan en C37 behandeling. Het verschil is er zeker, maar helaas is het setafhankelijk welke klank je krijgt. Bij Stefan klonk de C37 terughoudender maar wel evenwichtiger. De Dammar klinkt in het begin "duidelijker", maar na verloop van tijd merk je dat ie minder precies speelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 ha sodejuu! je hebt idd erg veel vertelt aan mij over de kabels. Ook in de pb's. (nogmaals bedankt). Maar ik blijf ook nu ik zo ondertussen de feiten ken met een dilema. c37 is me te duur. Klaar. Dus dan denk je: 'dan maar damar', maar ik ben ondanks wat je zei, niet overtuigd van dat die lak geen invloed heeft. Bovendien geef je net zelf aan dat de klank er iets minder op wordt na verloop van tijd. Daaardoor voel ik niet zoveel voor damar. Aan de andere kant: Het spul moet niet sulfideren, want dat is helemaal fataal. Misschien gebruik ik toch darmarlak. Maar ik zat ook te denken aan: - de teflon omwikkelen met rijstpapier. Het wikkelen van de geleiders over het rijstpapaier. En dan weer rijstpapaier en aftapen met teflon. Als je dan alles steriel behandelt, lijkt sulfidatie geen kans te hebben... En (ik heb stefan de vraag in een pb gestelt, maar nog geen antwoord) toch vraag ik me af waarom katoen niet verder is onderzocht. game :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 Geplaatst door [[Game]]:Bovendien geef je net zelf aan dat de klank er iets minder op wordt na verloop van tijd. game Dat zeg ik niet. Ik zeg dat zonder de damar het klankmatig minder wordt door de sulfidelaag die er kan ontstaan. Katoen is echt prima, maar het werkt hygroscopisch (neemt vocht op). De kunst is het de kabel dan echt lucht- en vochtdicht te maken. Als je dat kunt, mag je gerust katoen gebruiken. Kun je dat niet, dan verloopt de di Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 je zei dat de klank minder precies werd met damar... dat vertaal ik ff als slechter over katoen, die waarde van 1 is bij gemiddelde nederlandse luchtvochtigheid gemeten...(las ik verder in dit topic) wat denk je van mijn rijspapier methode? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 Minder precies t.o.v. de C37 lak. Geloof me nu maar van dat katoen. De waarde zal binnen de kortste keren oplopen als je 'm niet goed sealed. En dan rijst de vraag, waarmee ga je sealen. Met krimpkous? Die is gemaakt van polyolefin en dat lijkt veel op PVC, dan verlies je weer. Lastige materie, dat katoen. Je zou een naar Prefer kunnen bellen/mailen. Misschien dat zij je iets willen vertellen over de verschillende isolatormaterialen. Ik heb met rijstpapier helemaal geen ervaring. Je zou het eens kunnen proberen. Het zal echter wel kraken als je de kabel in een bocht moet wringen Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 bedankt voor dat adres, maar ik heb ondertussen ook al teflon. een slang. Volgens de fabrikant pure teflon. Dielektrische constante van 2,0 - 2,1. Misschien dat ik later nog eens aan katoen ga denken. Dan is dat adres wel nuttig. Ik denk dat ik toch voor rijstpapier en niet lakken ga... Eerst nog een soldeerbout,.. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Viking Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 Je kunt koudgepersde rauwe lijnolie gaan gebruiken. Er is een goeroe in Denemarken die ermee is begonnen. Lijnolie droogt langzaam, en is een troep om mee te werken. Doekjes met lijnolie op kan in brand vliegen en zo. De lijnolie isoleert de draad volledig. Hij neemt wat vocht in zich op, maar niet tot de draad. Deze vocht blijft in de lijnolie (wij hebben het hier over watermoleculen, de olie droogt wel) en dit maakt dat er geen statische electriciteit opgebouwd word. Het kan een paar weken duren voor dat alles is zoals het moet. Hoop dat dit verstaanbaar is?? Heb zelf spullen liggen om kabeltjes med dun silver te maken. Alleen nog geen kans gehad om het te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 Het mooiste is een gevlochten katoen mantel. Uiteraard bij mij te krijgen . En houd het nou nooit op over die bullit pluggen. Jongens die dingeng aan enrgens over!. Een massa verbinding dient de laagst mogelijke weerstand te hebben. Ga je dit met een pennetje doen, heb je een grotere contact overgang (weerstand). Ten tweede de Kunstof behuizing biedt geen afscherming. Waarom denk je dat de RG 59 norm ooit zos treng is ontwikkeld (totale massa draai afsluiting). Gebruik maar eens een bullit voor een S/Pdif digitale interlink, en zie dat je de karakterestieke 75 Ohm impedantie nooit meer haalt, met deze ruk pluggen. De invloed op HF is groot met de bullit plug. Ik heb zelf gemeten met de Tektronix analyzer. top pluggen als de Neutrik en de WBT kennen dit niet. Dat de bullit anders klinkt kan ik beamen. Maar het is niets meer dan toegevoegde vervorming door het slechte ontwerp. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: En houd het nou nooit op over die bullit pluggen. Jongens die dingeng aan enrgens over!. Een massa verbinding dient de laagst mogelijke weerstand te hebben. Ga je dit met een pennetje doen, heb je een grotere contact overgang (weerstand). Ten tweede de Kunstof behuizing biedt geen afscherming. Waarom denk je dat de RG 59 norm ooit zos treng is ontwikkeld (totale massa draai afsluiting). Gebruik maar eens een bullit voor een S/Pdif digitale interlink, en zie dat je de karakterestieke 75 Ohm impedantie nooit meer haalt, met deze ruk pluggen. De invloed op HF is groot met de bullit plug. Ik heb zelf gemeten met de Tektronix analyzer. top pluggen als de Neutrik en de WBT kennen dit niet. Dat de bullit anders klinkt kan ik beamen. Maar het is niets meer dan toegevoegde vervorming door het slechte ontwerp. Groeten, Bas goh! ik heb je nooit zo over die plug 'gehoord'. Ik denk dat je toch fout zit. Hoewel.... ze hadden zowieso die huls niet van pvc maar teflon moeten maken!!!!!!!! toch!? ehm viking, zou je iets duidelijker kunen zijn over die lijnolie? beetje vaag nog. wel bedankt. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 Beste Game, Mensen die weten mijn mening wel over de bullit plug. Het die-electricum tussen de twee polen moet van teflon zijn, maar de behuizing meot van metal zijn (kooi van faraday!) Ik heb het niet fout. Voor mijn eigen handel en pro audio klussen heb ik alle pluggen zo'n beetje uitgeprobeerd, aan gemeten. Ik wil het beste gebruiken. In mijn branche speelt geld geen rol, het moet goed zijn. De Bullit is dat absoluut niet. Maak er maar eens een s/Pdif interlink mee, en daarna van dezelfde kabel een S/Pdif interlink met de Neutrik tulpen. Ga maar luisteren en hoor wat er mis gaat Een RCA verbinding is gebazeerd op een coaxiale overdracht. Waarbij de massa dus de buitenkern is. Omdat dit nog verder op te voeren is voor de Pro-video wereld de BNC uitgevonden. De bullit staat dus totaal haaks op de filosofie van een goede coaxiale verbinding. Als ik ze nog heb kan ik je mijn metingen met de tektronix mailen. Ging tussen een WBT neutrik en wat andere vrij onbekende (maar wel hele goede) tulpen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 interessant, als je het zou willen mailen, graag! Het adres onder mail klopt. wat vinden de anderen hier van? dikke onzin? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 Beste Game. ik kan ze je mailen, al is het een raport met losse foto's omdat de tektronix nog niet aan mijn mac kan. Echter moet je even anderhalve week wachten, want ben de komende tijd niet op de zaak i.v.m. grote klus. Wat de andere hiervan vinden intereseerd me geen drol. De andere zijn verblind door de marketing praat. En ohja, ze zullen zeker verschil horen met andere pluggen........daar twijfel ik niet aan. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 1 augustus 2003 Report Share Posted 1 augustus 2003 De kabeltjes die aan die bullitplug worden geknoopt zijn toch ook niet coaxiaal of afgeschermd opgebouwd? Het maakt dan ook weinig uit of de plug zelf goed is afgeschermd. Ik denk dat de kwaliteit van een dergelijke kabel dan ook sterk afhankelijk van de hoeveelheid elektromagnetische storing die er ter plaatse aanwezig is. Een goede afgeschermde kabel zal het overal goed doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 2 augustus 2003 Report Share Posted 2 augustus 2003 Geplaatst door richard 1:De kabeltjes die aan die bullitplug worden geknoopt zijn toch ook niet coaxiaal of afgeschermd opgebouwd? Het maakt dan ook weinig uit of de plug zelf goed is afgeschermd. Ik denk dat de kwaliteit van een dergelijke kabel dan ook sterk afhankelijk van de hoeveelheid elektromagnetische storing die er ter plaatse aanwezig is. Een goede afgeschermde kabel zal het overal goed doen. Klopt, maar de silverbullit heeft wel een soort afscherming door de twisting van de geleiders. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 augustus 2003 Report Share Posted 2 augustus 2003 Beste Game, Twisten is niet afschermen, maar je zorgt ervoor dat het signaal zichzelf voor het grootste gedeelte opheft. Althans dit gaat op met gebalanceerd draaien. De ontvanger ziet het potentiaal verschil en de spanning heft zichzelf op in de weg van de itnerlink. Met ongebalanceerd draaien gaat dit niet helemaal op, en prefereer ik toch wel een mantel afscherming.......maarja wie ben ik Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 2 augustus 2003 Report Share Posted 2 augustus 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste Game, Twisten is niet afschermen, maar je zorgt ervoor dat het signaal zichzelf voor het grootste gedeelte opheft. Althans dit gaat op met gebalanceerd draaien. De ontvanger ziet het potentiaal verschil en de spanning heft zichzelf op in de weg van de itnerlink. Met ongebalanceerd draaien gaat dit niet helemaal op, en prefereer ik toch wel een mantel afscherming.......maarja wie ben ik Groeten, Bas nou je bent iemand die kennelijk niet te veel op heeft met deze 'superkabel'. Ik heb de spullen al en ga hem maken. (wil al dat enthousiasme wel even controleren ). Maar als jij je aanmerkingen onderbouwt -en dat doe je!-, vindt ik het interessant. Jij zegt dat twisten bij ongebalnceerd spelen niet helpt, maar zelfs negatief is? heb ik dat goed vertaald? en hoe kijk je aan tegen de invloed van afschermen met mantel op de geleiders? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 augustus 2003 Report Share Posted 2 augustus 2003 Beste Game, Ik heb helemaal niets tegen je superkabel, alleen tegen de bullit (bullshit! ) pluggen. Dat twisten slecht werkt met ongebalanceed draaien zeg ik ook niet. Zoveel interlinks (ongebalanceerd) maken gebruik van getwiste aders, waarbij de koude ader aan massa gaat, en aan een kant de afscherming ook. Echter een kabel zonder afscherming ben ik niet zo'n voorstander van, al heb ik er zelf ook mee ge-experimenteerd. Jasper (JSA) heeft een prototpye liggen en draait ermee. HIj was overigens enthousiaster over het resulutaat dan ik. In principe creeer je een capiciteit met afscherming. Want je hebt weer een extra geleider met die-electricum, dus condensator. Zonder afscherming echter, heb je gewoon een antenne. SLuit hem maar eens aan op je tuner, je zult radio 1,2 en 3 zo ontvangen. Op de tektronix meet ik ook hele hoge frequenties met onafgeschermde kabel, die grotendeels verdwijnen met afscherming. Maar alles gewoon proberen. Bouw er een emt afscherming, en eentje zonder. Wat jij het mooiste vind, gebruik je. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 augustus 2003 Report Share Posted 2 augustus 2003 Afschermen kan, maar de afscherming moet dan zover mogelijk weg van de signaallijnen liggen. Dan blijft de capaciteit laag genoeg dat je er geen last van krijgt. Het wordt echter lastig als je al een binnenisolator hebt met een diameter van 8mm. Om daar dan nog een verafliggende afscherming om te bouwen krijg je hoogstwaarschijnlijk iets dat op een stofzuigerslang gaan lijken (not very handelbear ) In feite is het de eeuwige discussie tussen wel of niet afschermen. Die is al net zo oud als de discussie of de bron het belangrijkst is of de weergever. En als je het goed bekijkt is het gros van de topkabels gewoon coaxiaal opgebouwd, waar de "-"-lijn tevens afscherming is (aan me grootje, dus nooit ). Een afscherming KAN alleen werken in een gebalanceerde opbouw, dus met minstens 2 signaallijnen en een apart afschermvlechtwerk dat aan 1 zijde aan massa hangt (bij RCA aansluitingen). RCA is niet ontworpen om afgeschermd te werken, dus is het IMHO niet echt nodig, mits je de verbindingen maar kort genoeg houdt en een paar regeltjes in acht neemt. Als je de SW-SB niet langer maakt dan ca 80 - 100cm (korter is beter) zul je niks merken van wel of niet afschermen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 2 augustus 2003 Report Share Posted 2 augustus 2003 kan je me gelijk ff exact het verschil uitlegge tussen gebalanceerd en niet... Ik weet alleen dat ik met tulp speel en dus niet gebalanceerd. Ik heb idd ook zon kable waarvan de afscherming gelijk de min is... wat is natuurkundig de verklaring voor die lengte van 80 a 100 cm? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 2 augustus 2003 Report Share Posted 2 augustus 2003 oh ,ja wat bedoel met 'een paar regeltjes'? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 augustus 2003 Report Share Posted 2 augustus 2003 Beste Game, ..........zucht hoe vaak heb ik dat wel niet verteld voor de 5e keer dan Even heel beknopt zodat je het hoofdprincipe begrijpt. Spanning = het potentiaal verschil tussen twee geleiders. Ongebalanceerd= Er staat spanning op de hete ader (de volledige spanning) en de retour leiding is voor de afvoer. De ontvanger ziet dus (voorbeeld): +: 2 volt nul: 0 volt. Potentiaal verschil 2 volt (2+0 is 2 volt.) Gebalanceerd. We hebben er een extra ader bij. Deze extra ader zet dezelfde spanning van de positieve ader in tegenfase. Dus als er 1 volt op de + staat, staat er ook -1 volt op de -. Potentiaal verschil is weer 2 volt Positief en negatief heffen elkaar op, en daarom is gebalanceerd draaien uitgevonden. Voor het grootste gedeelte heffen beide signaal helften elkaar op, waardoor langere afstanden mogelijk zijn. bijkomend voordeel is de extra gain die je krijgt. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 2 augustus 2003 Report Share Posted 2 augustus 2003 heb je dit mij? al 5 keer uigelegd? d8 het niet... ik snap het idee. maar heb toch nog wat vraagjes: Is het voordeel van gebalanceerd dat je lagere spanningen op geleiders kan zetten met het zelfde resultaat? zo ja, wat is het voordeel van die lagere spanning dan concreet? zo nee, wat is dan het voordeel. en tot slot, klopt het wat sodejuu zei over die 80 cm en weinig zin mij ongebalanceerd spelen? dankje game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 2 augustus 2003 Report Share Posted 2 augustus 2003 Beste Game, Dat van die lagere spanningen was maar een voorbeeld. Je krijgt normaliter met gebalanceerd draaien juist een hogere spanning, en daardoor meer gain. Ongebalanceerd is een level van - 10 dB en gebalanceerd + 4 dBu. Het voordeel zit het hem zoals gezegd, dat twee dezelfde spanningen in tegenfase staan, en elkaar opheffen gedurende de rit door de interlinks. Daarom is gebalanceerd ook de norm voor studio's en pro audio waar lange afstanden gebruikt worden. Pas aan het eind van de rit wordt het potentiaal verschil bekeken en krijgen we de golf weer terug. Ik ben het niet met sodejuu eens. Ook eens tukje van 90 cm. pikt hf op. Ik kan het ook meetbaar aantonen. Ander voorbeeldje. Een slecht ontworpen versterker voor een kalnt van mij, had een nare hoogfrequente brom (sis) in het geluid. De schakeling stond zwaar te interfereren op de stukjes verbindings kabel van ingang naar ingangsstage in de versterker. Dit was een onafgeschermd stukje low cost kabel van amper 40 vm. Na deze vervangen te hebben voor een dubbel afgeschermde RG59 kabel, was ik nagenoeg van de ellende af. Kabels werken als antenne. Wanneer de kabel is afgeschermd, wordt de Hf afgevoerd naar aarde. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts