Jump to content

TDL (IMF) replica

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Ik had al eerder plaatjes gezien, maar deze site geeft lekker veel info over een replica van de TDL Monitor compact MkII.

http://www.aos-lautsprecher.de/

S90iWald.jpg

Dit model werd begin jaren 90 extreem goed beoordeeld in de diverse (Duitse) bladen. Het was een diy ontwerp, kostte 2100 mark (zonder behuizing).

De nu gebruikte units zijn wel gedeeltelijk Scanspeak (alleen de ovale bass is nog van TDL). Als ik in de markt zou zijn voor een full range diy speaker zou ik deze zeker in overweging nemen.

Studio90K.gif

Je moet wel een beetje handig zijn.

Uit de prijslijst maak ik op dat ze dit model 90 vervangen hebben door de 100 (met Scanspeak 25 cdm woofer,waarschijnlijk is de TDL unit "op")

T+A maakt ook TLs.

De oorspronkelijke TDL (= IMF + Elac) Monitor compakt MKII had geen driehoekige TL poort, maar gewoon twee vierkantjes. Ook had het een metaldome tweeter.

Jammer dat ik geen scanner heb.

http://www.frenchimages.com/marklev/IMF/TDL/tdl.html

Geplaatst door Ome Henk:

'T lijkt ook wel wat op de oude T&A... Toch    confused.gif

Vind ik ook. Volgens mij is TDL (net als Braun) overgegaan in T+A, maar dat weet ik niet zeker. Ik weet wel dat de ontwerper van Braun (electronica) zeker naar T+A is gegaan.

Geplaatst door Sodejuu:

Vind ik ook. Volgens mij is TDL (net als Braun) overgegaan in T+A, maar dat weet ik niet zeker. Ik weet wel dat de ontwerper van Braun (electronica) zeker naar T+A is gegaan.

In die bovenstaande link las ik dat TDL ontstaan is uit IMF en Elac. En dat Elac oorspronkelijk Engels is, ik dacht altijd Duits???

Als T+A roots in TDL heeft staat er dan niets over op hun site???

• 3 months later...
Geplaatst door leobus:

Ruud,

volgens mij betekent T+A: Technik + Anwendung. Techniek en gebruik (ervan) dus.

Leobus

Beste Leobus,

Zou best kunnen, heb niet anders beweerd ;)

Misschien Duck-Twacey :D;)

Geplaatst door Ome Henk:

En deze heb ik dus    ;)

IMF-Compactinicon.jpg  

Dat waren ook mijn 1e serieuze speakers als ijverig sparende Mavo-er. De keuze was toen tussen deze IMF, B&W DM4 en een Kef (de 1e met de passieve radiator, maar die was duurder).

Staat nu nog te spelen bij mijn ouders (ruim 25 jaar oud).

Klinken die IMF's een beetje? (naar moderne maatstaven dan). Heb jaren terug de Rogers Monitor TL gebouwd met Kef en Audax units. Daar moest ik een goede 100 watter bijna op kapot draaien voordat ik een goede stage had. :)

Het ontwerp van de grote IMF's stamt per slot van rekening ook uit de seventies!

Ben benieuwd!

Geplaatst door Geerdie:

Klinken die IMF's een beetje? (naar moderne maatstaven dan). Heb jaren terug de Rogers Monitor TL gebouwd met Kef en Audax units. Daar moest ik een goede 100 watter bijna op kapot draaien voordat ik een goede stage had.   :)

Het ontwerp van de  grote IMF's stamt per slot van rekening ook uit de seventies!

Ben benieuwd!

Het model in de bovenste post heeft (had) een vrij redelijk rendement (iets van 87 a 88 db/w). De laatste generaties TDLs waren iets dynamischer tov de klassieke IMFers (tenmiste dat beweerde men in de magazines)

Geplaatst door Geerdie:

Klinken die IMF's een beetje? (naar moderne maatstaven dan). Heb jaren terug de Rogers Monitor TL gebouwd met Kef en Audax units. Daar moest ik een goede 100 watter bijna op kapot draaien voordat ik een goede stage had.   :)

Het ontwerp van de  grote IMF's stamt per slot van rekening ook uit de seventies!

Ben benieuwd!

Tja Geerdie, dat zou je zelf maar eens moeten komen beluisteren :) Ik heb in ieder geval nog geen luisteraar gehad die teleurgesteld wegging :rolleyes: .....of zouden ze maar doen alsof confused.gif;)

Wel enkele die gelijk ook op zoektocht zijn gegaan naar ook een stel IMF

Tja Geerdie, dat zou je zelf maar eens moeten komen beluisteren Ik heb in ieder geval nog geen luisteraar gehad die teleurgesteld wegging .....of zouden ze maar doen alsof

Lijkt me leuk! Ik heb trouwens een stel Impulse 34'jes op de korrel. Dit is een 2-weg transmissielijntje. Ga van de week even luisteren of t me aanstaat. Tis wel geen IMF maar toch... :D

Geplaatst door leobus:

Ruud,

Sorry, te snel gekeken. Het was inderdaad Duck Twacy.

Leobus

Nee hoor, Ome Henk heeft het gedaan ;)

Way betekent trouwens Aufwenung (spreek geen letter Duits)?