Duck-Twacy Posted 7 februari 2003 Report Share Posted 7 februari 2003 Ik had al eerder plaatjes gezien, maar deze site geeft lekker veel info over een replica van de TDL Monitor compact MkII. http://www.aos-lautsprecher.de/ Dit model werd begin jaren 90 extreem goed beoordeeld in de diverse (Duitse) bladen. Het was een diy ontwerp, kostte 2100 mark (zonder behuizing). De nu gebruikte units zijn wel gedeeltelijk Scanspeak (alleen de ovale bass is nog van TDL). Als ik in de markt zou zijn voor een full range diy speaker zou ik deze zeker in overweging nemen. Je moet wel een beetje handig zijn. Uit de prijslijst maak ik op dat ze dit model 90 vervangen hebben door de 100 (met Scanspeak 25 cdm woofer,waarschijnlijk is de TDL unit "op") Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 7 februari 2003 Report Share Posted 7 februari 2003 aos is de "duitse" Rolph Smulders (die de meeste ontwerpen van scanspeak & vifa in nl doet) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 februari 2003 Author Report Share Posted 7 februari 2003 T+A maakt ook TLs. De oorspronkelijke TDL (= IMF + Elac) Monitor compakt MKII had geen driehoekige TL poort, maar gewoon twee vierkantjes. Ook had het een metaldome tweeter. Jammer dat ik geen scanner heb. http://www.frenchimages.com/marklev/IMF/TDL/tdl.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 februari 2003 Report Share Posted 7 februari 2003 Geplaatst door Ome Henk:'T lijkt ook wel wat op de oude T&A... Toch Vind ik ook. Volgens mij is TDL (net als Braun) overgegaan in T+A, maar dat weet ik niet zeker. Ik weet wel dat de ontwerper van Braun (electronica) zeker naar T+A is gegaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 februari 2003 Author Report Share Posted 7 februari 2003 Geplaatst door Sodejuu: Vind ik ook. Volgens mij is TDL (net als Braun) overgegaan in T+A, maar dat weet ik niet zeker. Ik weet wel dat de ontwerper van Braun (electronica) zeker naar T+A is gegaan. In die bovenstaande link las ik dat TDL ontstaan is uit IMF en Elac. En dat Elac oorspronkelijk Engels is, ik dacht altijd Duits??? Als T+A roots in TDL heeft staat er dan niets over op hun site??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 7 februari 2003 Author Report Share Posted 7 februari 2003 T+A = theorie und aufwenung stamt uit 1978. Toen bestond IMF nog volgens mij. Ze zijn wel begonnen met TL speakers begrijp ik. http://www.taelektroakustik.de/deu/ta2/all...unternehmen.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 31 mei 2003 Report Share Posted 31 mei 2003 web page Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Ruud, volgens mij betekent T+A: Technik + Anwendung. Techniek en gebruik (ervan) dus. Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Geplaatst door leobus:Ruud, volgens mij betekent T+A: Technik + Anwendung. Techniek en gebruik (ervan) dus. Leobus Beste Leobus, Zou best kunnen, heb niet anders beweerd Misschien Duck-Twacey Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Geplaatst door Duck-Twacy: ...(alleen de ovale bass is nog van TDL). Is dat niet dezelfde als de opvolger van de KEF B139-B? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 1 juni 2003 Report Share Posted 1 juni 2003 Richard, Die woofer werd al eerder toegepast in de topmodellen van IMF, zelfde chassis als de B139, nu genaamd IMF 128/20. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 5 juni 2003 Author Report Share Posted 5 juni 2003 Geplaatst door Ome Henk:En deze heb ik dus Dat waren ook mijn 1e serieuze speakers als ijverig sparende Mavo-er. De keuze was toen tussen deze IMF, B&W DM4 en een Kef (de 1e met de passieve radiator, maar die was duurder). Staat nu nog te spelen bij mijn ouders (ruim 25 jaar oud). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 7 juni 2003 Report Share Posted 7 juni 2003 Klinken die IMF's een beetje? (naar moderne maatstaven dan). Heb jaren terug de Rogers Monitor TL gebouwd met Kef en Audax units. Daar moest ik een goede 100 watter bijna op kapot draaien voordat ik een goede stage had. Het ontwerp van de grote IMF's stamt per slot van rekening ook uit de seventies! Ben benieuwd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 juni 2003 Author Report Share Posted 8 juni 2003 Geplaatst door Geerdie:Klinken die IMF's een beetje? (naar moderne maatstaven dan). Heb jaren terug de Rogers Monitor TL gebouwd met Kef en Audax units. Daar moest ik een goede 100 watter bijna op kapot draaien voordat ik een goede stage had. Het ontwerp van de grote IMF's stamt per slot van rekening ook uit de seventies! Ben benieuwd! Het model in de bovenste post heeft (had) een vrij redelijk rendement (iets van 87 a 88 db/w). De laatste generaties TDLs waren iets dynamischer tov de klassieke IMFers (tenmiste dat beweerde men in de magazines) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 8 juni 2003 Report Share Posted 8 juni 2003 Geplaatst door Geerdie:Klinken die IMF's een beetje? (naar moderne maatstaven dan). Heb jaren terug de Rogers Monitor TL gebouwd met Kef en Audax units. Daar moest ik een goede 100 watter bijna op kapot draaien voordat ik een goede stage had. Het ontwerp van de grote IMF's stamt per slot van rekening ook uit de seventies! Ben benieuwd! Tja Geerdie, dat zou je zelf maar eens moeten komen beluisteren Ik heb in ieder geval nog geen luisteraar gehad die teleurgesteld wegging .....of zouden ze maar doen alsof Wel enkele die gelijk ook op zoektocht zijn gegaan naar ook een stel IMF Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 8 juni 2003 Report Share Posted 8 juni 2003 Geplaatst door Ome Henk: De 'jes wel ja 'T is iets anders als die grote dozen Ja die Ushers hebben een leuk....formaat Maar je hebt gelijk het zijn geen dozen Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 8 juni 2003 Report Share Posted 8 juni 2003 Ruud, Sorry, te snel gekeken. Het was inderdaad Duck Twacy. Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 8 juni 2003 Report Share Posted 8 juni 2003 Geplaatst door Ome Henk: Ach ja, het oog wil ook wat Mijn oren zijn wat speakers betreft veeleisender dan mijn ogen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 8 juni 2003 Report Share Posted 8 juni 2003 Geplaatst door Ruud: Mijn oren zijn wat speakers betreft veeleisender dan mijn ogen Lijkt mij ook, anders had je je Avalons wel gehouden, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 8 juni 2003 Report Share Posted 8 juni 2003 Geplaatst door Audiopaul: Lijkt mij ook, anders had je je Avalons wel gehouden, toch? Juist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 8 juni 2003 Report Share Posted 8 juni 2003 Geplaatst door Ruud: Juist Dacht ik ook! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 8 juni 2003 Report Share Posted 8 juni 2003 Tja Geerdie, dat zou je zelf maar eens moeten komen beluisteren Ik heb in ieder geval nog geen luisteraar gehad die teleurgesteld wegging .....of zouden ze maar doen alsof Lijkt me leuk! Ik heb trouwens een stel Impulse 34'jes op de korrel. Dit is een 2-weg transmissielijntje. Ga van de week even luisteren of t me aanstaat. Tis wel geen IMF maar toch... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 juni 2003 Author Report Share Posted 8 juni 2003 Geplaatst door leobus:Ruud, Sorry, te snel gekeken. Het was inderdaad Duck Twacy. Leobus Nee hoor, Ome Henk heeft het gedaan Way betekent trouwens Aufwenung (spreek geen letter Duits)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 9 juni 2003 Report Share Posted 9 juni 2003 Geplaatst door Duck-Twacy:T+A = theorie und aufwenung stamt uit 1978. Geheugenverlies...Duck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 juni 2003 Author Report Share Posted 9 juni 2003 Geplaatst door Ruud: Geheugenverlies...Duck Wie ik, eh, wat zei je ook al weer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts