JSA Posted 7 februari 2003 Report Share Posted 7 februari 2003 Daar hoor je niet veel over in high-end speaker ontwerpen, terecht, onterecht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 7 februari 2003 Report Share Posted 7 februari 2003 Geplaatst door JSA:Daar hoor je niet veel over in high-end speaker ontwerpen, terecht, onterecht? hoi jasper. ik durf te zeggen ...onterecht. maar wie ben ik visaton maakt wel degenlijk goede units. als je iets meer wilt weten hoe mijn visaton's eruit zien en hoe ze klinken zou je even de topic van de luisterdag bij kermit thuis kunnen doorlezen. ik moet er wel bij vermelden dat deze nog niet helemaal klaar zijn als ik helemaal tevreden bent met het geluid ga ik nieuwe kasten maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 8 februari 2003 Report Share Posted 8 februari 2003 Mee eens, ze maken luidsprekerchassis van budget tot luidsprekers waarbij hoogwaardige materialen en technieken zijn gebruikt (deze zijn ook niet goedkoop). Het Duitse merk Burmester maakt ook wel gebruik van Visaton in hun luidsprekermodellen. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 8 februari 2003 Report Share Posted 8 februari 2003 Ik heb zelf 1 paar Visaton speakers. Zijn gebouwd door een lasleraar en ik heb ze van hem gratis gekregen, omdat hij ze kwijt wou. Er zitten geen top units in van Visaton, maar ze klinken wel goed. Maar niet beter dan de Vifa Vivace '94 Die verrekte MSN sites Dan maar een link naar mijn de pagina van mijn MSN site: http://groups.msn.com/myhifiplace/mijnande...prekerzuil.msnw Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 8 februari 2003 Report Share Posted 8 februari 2003 Ik ken een zelfbouw project met visaton units. De speaker is in mijn oren niet goed afgefilterd en de plaatsing is beroerd. Maar dat komt door de bouwer. Maar een TIW300 in een 150L (was 200L) geeft een enorme hoeveelheid bas. En nu ze aangedreven worden door XA200 heel strak. Als ik ooit een subwoofer ga bouwen dan een visaton driver in een enorme kast. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 8 februari 2003 Report Share Posted 8 februari 2003 Geplaatst door seoman:Ik ken een zelfbouw project met visaton units. De speaker is in mijn oren niet goed afgefilterd en de plaatsing is beroerd. Maar dat komt door de bouwer. Maar een TIW300 in een 150L (was 200L) geeft een enorme hoeveelheid bas. En nu ze aangedreven worden door XA200 heel strak. Als ik ooit een subwoofer ga bouwen dan een visaton driver in een enorme kast. Groeten Simon hoi seoman. de tiw 300 ken ik niet wel de tiw 250 of 360 of de tiw 400. en de xa 200 is dit ook van visaton,vreemd dat ik deze type niet ken.(of niet bestaat) Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 8 februari 2003 Author Report Share Posted 8 februari 2003 De XA200 zal wel een versteker zijn ofzo Deze lijkt me wel heel aardig, dubbele spreekspoel, dus 2x8 ohm. Doe ik er twee in een behuizing parallel heb ik weer mooi 8ohm. http://www.visaton.de/deutsch/artikel/art_691.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 8 februari 2003 Report Share Posted 8 februari 2003 Geplaatst door telefunken: hoi seoman. de tiw 300 ken ik niet wel de tiw 250 of 360 of de tiw 400. en de xa 200 is dit ook van visaton,vreemd dat ik deze type niet ken.(of niet bestaat) Euh nou ja die speaker is al meer dan 10 jaar oud dus of ik weet het niet meer of ik herinner me 't niet goed. De Xa200 is een mono eindtrap (Musical fidelity) met een vermogen van max 500W aan 2Ohm , 400W aan 4Ohm. En dat heb je bij die joekels blijkbaar nodig want de gebridgde 2x90W NAD met power enveloppe bakte er niets van. Groetjes Simon plaatje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 8 februari 2003 Report Share Posted 8 februari 2003 Telefunken geeft zelf aan dat zijn luidsprekers nog niet helemaal af zijn, maar uit wat ik er bij de luistersessie van gehoord heb is er voor mij maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 10 februari 2003 Report Share Posted 10 februari 2003 Visaton maakt ontzettend veel verschillende units, daar zitten zowel slechte (de metaldome tweeters) als goede (alu reeks ti100 en mht-12) tussen. Let wel de nieuwe drivers van visaton zijn niet goedkoop. Over het algemeen vind ik de woofers van visaton bijzonderenswaardig goed, de tweeters wat minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MASUJI Posted 14 februari 2003 Report Share Posted 14 februari 2003 Ik heb diverse speakers gebouwd met Visaton units en ben altijd zeer positief geweest over het merk. De units zijn kwa prijs kwaliteits verhouding zeer goed. Heb nu een sub gebouwd met de GF250 voor naast mijn Magnepans SMG-B SE. Hiervoor had ik een REL Q50 te leen, nou die klonk niet zo overtuigend als de Visaton. Het is een goed merk met een goede reputatie die voor vele bereikbaar is. Oke, er is altijd beter....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 26 maart 2003 Author Report Share Posted 26 maart 2003 Iemand misschien ook bekend met de MHT 12 ribbon bandtweeter van Visaton? http://www.visaton.de/deutsch/artikel/art_684.htm De Perfect Performer gebruikt hem dacht ik ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Vroeger heb ik een tijdje met de Atlas gedraaid, destijds een fantastische luidspreker, alleen toen ik daadwerkelijk ging samenwonen werden ze een beetje een sta in de weg. Ze waren ook leuk om te bouwen, alleen tijdens de bouw niet echt handelbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Geplaatst door paul demo:Vroeger heb ik een tijdje met de Atlas gedraaid, destijds een fantastische luidspreker. Je bedoeld deze? Inderdaad een sta-in-de-weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 26 maart 2003 Report Share Posted 26 maart 2003 Maar wel een heel goed geluid! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Als je ervan houd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 maart 2003 Report Share Posted 27 maart 2003 Visaton maakt zeer goede speakers en met name basspeakers. Alleen de echt goede zijn bijzonder duur ivgl met andere merken. Daarom zie je ze zo weinig in commerciele ontwerpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 maart 2003 Report Share Posted 29 maart 2003 Ik vind dat eigenlijk wel meevallen (de prijs van Visaton woofers). Meer de "middenklasse" kwa prijs. De driver die ik zelf het interessantst vind is de Visaton TIW360X, die kost 290 euro. Vergelijkbare (kwa specs) 12" units van Eton 12-680/62HEX is 575 euro, of Focal 13K8711 is 482 euro. Overigens kan je de meeste units in Duitsland of Belgie veel goedkoper vinden (de Eton bv al voor 380 euro). Blijft wel moeilijk om een driver te beoordelen alleen op wat specs. Soms zit er een waterfal grafiekje bij, maar dan nog.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 16 april 2003 Report Share Posted 16 april 2003 De middentoner DSM50 FFl heeft een titanium dome en is niet voor amateurs weggelegd. Ik krijg de scherpte er niet uit. Net als Klaas Feenstra, die ze in de Perfect performer heeft vervangen. De textieldome moet wel goed zijn. Met schaamte moet ik bekennen dat de scherpte werd veroorzaakt door het te laag laten beginnen van de Philips ring band tweeter. Dus toch een goede unit, die wel in het hoog wat afgezwakt moet worden. Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 16 april 2003 Author Report Share Posted 16 april 2003 Geplaatst door Duck-Twacy: Blijft wel moeilijk om een driver te beoordelen alleen op wat specs. Soms zit er een waterfal grafiekje bij, maar dan nog.. Je kan ze toch gewoon simuleren? Klopt wat je zegt Hans. Die middentoners zijn idd erg lastig af te filteren. Althans, dat verhaal heb ik vaker gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 april 2003 Report Share Posted 21 april 2003 Geplaatst door richard 1:Je bedoeld deze? Inderdaad een sta-in-de-weg. Wel een goed gekozen naam "Atlas", die 38 cm woofer op top doet een beetje denken aan een aardbol op de schouders van een man (oke, enige fantasie vereist). Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Geplaatst door JSA: Je kan ze toch gewoon simuleren? En dan? Weet je nog niet hoe het klinkt. Cijfers over vervorming, frequentiebereik en watervalgrafiek geven een indicatie over het kunnen van het chassis in questie, maar of het een beetje bij je beoogde overige drivers past is natuurlijk nog altijd de vraag. Dat laatste is ook nog eens erg subjectief. Ik denk dat bij het gebruik van drivers van verschillende merken het probleem zich eerder voor doet, dan in het geval je alles uit 1 serie van de zelfde fabrikant betrekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Geplaatst door LaMa: En dan? Weet je nog niet hoe het klinkt. Cijfers over vervorming, frequentiebereik en watervalgrafiek geven een indicatie over het kunnen van het chassis in questie, maar of het een beetje bij je beoogde overige drivers past is natuurlijk nog altijd de vraag. Dat laatste is ook nog eens erg subjectief. Ik denk dat bij het gebruik van drivers van verschillende merken het probleem zich eerder voor doet, dan in het geval je alles uit 1 serie van de zelfde fabrikant betrekt. Een watervaldiagram is niet te simuleren maar vertelt toch veel over de kwaliteit van een unit. Zo kun je er goed resonanties in herkennen en inschatten of deze eenvoudig te dempen zijn. Mischien kun je zelfs met een eersteorde filter filteren, maar dat is voor een middentoner lastig als er een scherpe piek zit op 4 kHz. In de K&T en Hobby-HiFi worden tegenwoordig ook vervormingscijvers gegeven op verschillende geluidsniveau's (al zijn deze lastig te lezen). Ik denk dat dat ook een aardige indicatie is van de kwaliteit van een unit. Wat betreft je laatste opmerking, ik weet niet of je hier zomaar van uit kan gaan, ik weet niet welke parameters het meest bepalend zijn voor het klankkarakter, maar ik gok op de Rms. Ik heb het idee dat het het beste is als deze waarde voor woofer, middentoner en tweeter een beetje in de zelfde orde liggen. Iemand anders een suggestie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 april 2003 Report Share Posted 22 april 2003 Geplaatst door richard 1:Wat betreft je laatste opmerking, ik weet niet of je hier zomaar van uit kan gaan, ik weet niet welke parameters het meest bepalend zijn voor het klankkarakter, maar ik gok op de Rms. Ik heb het idee dat het het beste is als deze waarde voor woofer, middentoner en tweeter een beetje in de zelfde orde liggen. Iemand anders een suggestie? Denk toch niet dat de Rms onderling zo bepalend is. Wat betreft speakers van 1 fabrikant? Lijkt mij niet. Conusspeakers, dome speakers en ribbon speakers, AMT's, Mangers en nog zo wat zijn totaal verschillende soorten stralers om nog maar te zwijgen van het verschil in papier, kevlar, koolstof, PP, TPX en wat er al niet meer is. In mijn toch zeer goed klinkende VR-1'tjes zit een Audax midden/laag can 45 EU. Gek genoeg zou ik deze Audax op grond van zijn parameters en het watervaldiagram nou niet direct zelf uitgekozen hebben. De dometweeter is zeker geen Audax, al weet ik niet wat dan wel. Het is toch vooral de goed gekozen combinatie van beide speakers en het weldoordachte filter wat deze speaker maakt wat die is. En het vakmanschap van Von Schweikert natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 april 2003 Report Share Posted 23 april 2003 Dat is ook de reden dat de VR1 kandidaat is om te gebruiken als mid/hoog sectie in mijn toekomstige 3 weg systeem. Het laag moet worden verzorgd door een paar 12" Lambda's in een 125 liter gesloten behuizing (f3 van 27 Hz in dode ruimte). Het enige waar ik over twijfel is om toch niet een paar Thiel&partner units te gaan gebruiken voor het midden/hoog. Schijnt toch ook wel erg goed te zijn... Luxe probleem lijkt me. Btw heb jij al besloten over de laag versterking voor je VR1??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts