Pjotr Posted 23 april 2003 Report Share Posted 23 april 2003 Hoi Duck. Denk er over om 3 Peerless HDS162'n in een 20 cm brede gesloten box te zetten van 30 a 50 liter, 1 box links en 1 box rechts. Deze fungeren dan gelijk als stand. Iedere speakerunit wordt apart aangedreven door een 50W IC-versterker (LM3875 o.i.d.). De hele box wil ik dan met een Linkwitz transform equalisen tot 25 a 30 Hz. Ik heb dan ook mooi de Q van de box in de hand en kan die desgewenst aan de "basboost" van de kamer aanpassen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 april 2003 Report Share Posted 24 april 2003 Het klopt dat de Visaton ribbon tweeters in the Perfect Performer luidsprekers worden gebruikt. "De enige betaalbare topkwaliteit tweeter!", zegt KF. De Visaton 5 cm titaniumdome middentoners zijn inderdaad vervangen door Kevlar units van Monacor. De Visaton titaniumdomes zijn prachtige units... totdat ze lelijk beginnen te bl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Posted 24 april 2003 Report Share Posted 24 april 2003 Hallo Spiekerboer, Vind je dit ook van titaniumdomes in het algemeen of zie je het als een specifieke eigenschap van de visatons? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 24 april 2003 Report Share Posted 24 april 2003 Geplaatst door Pjotr:Hoi Duck. Denk er over om 3 Peerless HDS162'n .... de kamer aanpassen. Dat klinkt leuk (het idee, hopelijk het geluid straks ook ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 april 2003 Report Share Posted 24 april 2003 Geplaatst door Hans:Hallo Spiekerboer, Vind je dit ook van titaniumdomes in het algemeen of zie je het als een specifieke eigenschap van de visatons? Beste Hans, Afgaande op wat ik zoal hoor van zelfbouwers en andere ervaringsdeskundigen, is het wel een verschijnsel dat bij alle titanium units in vrij sterke mate voorkomt. De textielcollega van de titaniumdome heeft overigens een ander klankkarakter - ook bij zachte passages. Je kunt hem niet kenschetsen als "hetzelfde, maar dan zonder de minder aangename trekjes". Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 24 april 2003 Report Share Posted 24 april 2003 Geplaatst door spiekerboer:...Afgaande op wat ik zoal hoor van zelfbouwers en andere ervaringsdeskundigen, is het wel een verschijnsel dat bij alle titanium units in vrij sterke mate voorkomt. De titaniumtweeters van Focal hebben er ook een handje van, al liggen de problemen hierbij meestal net boven het hoorbare gebied (op zo'n 20 tot 22 kHz). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 april 2003 Report Share Posted 24 april 2003 Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een goede middendome speaker gehoord. Al die domes zijn gewoon te groot en hebben last van instabiliteit doordat ze alleen aan de rand zijn opgehangen. Ze gaan zwabberen (kantelen) met de nodige vervorming tot gevolg. De enige goede middendomes hebben ook een spider voor de stabiliteit maar dat kun je eigenlijk geen domes noemen. Dat zijn gewone speakers met een domevormige conus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 25 april 2003 Report Share Posted 25 april 2003 Ik vind het nogal vrij stom van Klaas Feenstra dat hij zelfs maar overwogen heeft om dome-middentoners toe te passen in zijn ontwerpen. Ik ben maar een amateurbouwertje, maar ik heb die kuttige domes al jaren geleden afgezworen. Die dingen zouden van staatswege verboden moeten worden. Is kut, was kut, zal altijd kut blijven. Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 april 2003 Report Share Posted 25 april 2003 Stil maar, Paul rustig maar. Die Klaas moet het zelf ook een keertje ontdekken, al doende leert men. Het is eigenlijk veel schandelijker dat er nog fabrikanten zijn die die dingen nog maken. Niet de gebruiker veroordelen maar de dealer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted 25 april 2003 Report Share Posted 25 april 2003 Geplaatst door Pjotr:Stil maar, Paul rustig maar. Die Klaas moet het zelf ook een keertje ontdekken, al doende leert men. Het is eigenlijk veel schandelijker dat er nog fabrikanten zijn die die dingen nog maken. Niet de gebruiker veroordelen maar de dealer. Zolang er vraag is ... En zo is het cirkeltje weer rond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 25 april 2003 Report Share Posted 25 april 2003 Alleen vraag van mensen die een luidspreker op papier ontwerpen, geen enkele belangstelling van mensen die op het oor ontwerpen Binnenkort ben ik er ook vanaf, Peter. Het filter is binnen. Ik ga nu proberen z.s.m. de combi op te zetten met de Wharfedaletjes en de Rogers ! Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 26 april 2003 Author Report Share Posted 26 april 2003 Eerst ontwerp je het op papier, simulaties enz. Finetunen doe je met het gehoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 26 april 2003 Report Share Posted 26 april 2003 Nee hoor, ik heb -zuiver op het gehoor-al bepaald welke ontwerpen ik niet in geinteresseerd ben Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 26 april 2003 Author Report Share Posted 26 april 2003 Die Koda heb je anders ook gekocht op papier... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 26 april 2003 Report Share Posted 26 april 2003 Nee hoor, die Koda heb ik eerst thuis beluisterd alvorens tot aanschaf over te aan. Daarbij heb ik twee gokjes genomen: 1) In champagne zullen ze waarschijnlijk net zo goed klinken als in zwart; 2) twee Koda's zullen niet slechter zijn dan eentje Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 26 april 2003 Report Share Posted 26 april 2003 Geplaatst door JSA:Die Koda heb je anders ook gekocht op papier... Denk eerder IN papier en betaald MET papier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 26 april 2003 Author Report Share Posted 26 april 2003 Geplaatst door Pjotr:Denk eerder IN papier en betaald MET papier. Er op er onder er tussen er met er voor er achter... mja, maar het is niet nodig. Gekocht op luisterervaring en betaald en natura Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 april 2003 Report Share Posted 27 april 2003 Geplaatst door Paul Jenner:[QB(...)]Ik vind het nogal vrij stom van Klaas Feenstra dat hij zelfs maar overwogen heeft om dome-middentoners toe te passen in zijn ontwerpen. (...) Paul.[/QB] Nou, Paul... Met dome-middentoners kunnen best wel heel goede resultaten worden bereikt. Ze hebben immers een veel gunstiger transi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 27 april 2003 Report Share Posted 27 april 2003 Kun jij dan een real life voorbeeld noemen dat WEL goed klinkt, ook wanneer er even iets luider wordt gespeeld ? Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 april 2003 Report Share Posted 28 april 2003 Visaton "Atlas DSM Mk III"... als je van fel en snel houdt, tenminste! Hm... Tsja... Misschien word je er op den duur wel horendol van, ja... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 28 april 2003 Report Share Posted 28 april 2003 Moet ik eerlijk zeggen dat ik die Atlas nog nooit heb beluisterd. Maar jij schrijft in diezelfde zin al dat "je wel van fel moet houden". Ik denk dat ik dan al genoeg weet .... PAul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 19 mei 2003 Report Share Posted 19 mei 2003 VIASATON is een klank waar je van houdt of dus niet. Ik vind de units doorgaans wat hard van klank zoals de dsm25 en 50. Welliswaar onverwoestbaar en zeer gedetaileerd maar naar mijn idee te opdringerig. De laag units zijn gewoon goed en degelijk echter ook heel duur en voor dat geld koop ik liever units van vifa seas of scan speak hetgeen ook geld voor de mid en high range. Desondanks zijn er heel leuke ontwerpen met visaton mogelijk en kenmerken ze zich door een behoorlijk hoog rendement dus ideaal voor mensen met een laag vermogen buizen versterker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 20 mei 2003 Report Share Posted 20 mei 2003 Geplaatst door Pjotr:Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een goede middendome speaker gehoord. Al die domes zijn gewoon te groot en hebben last van instabiliteit doordat ze alleen aan de rand zijn opgehangen. Ze gaan zwabberen (kantelen) met de nodige vervorming tot gevolg. Ze zijn er toch echt, goed klinkende ontwerpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 Geplaatst door Gerrit Harteveld: Ze zijn er toch echt, goed klinkende ontwerpen. Ja dat weten we allemaal wel. Noem jij dan eens een paar voorbeelden van ontwerpen met middendomes (en dan geen vermomde midspeakers die er als domes uitzien) die jij dan goed vindt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 21 mei 2003 Report Share Posted 21 mei 2003 Rogers monitor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts