Jump to content

Hulp gezocht

Subwoofah
 Share

Recommended Posts

Ooooh wie wil mij helpen.

Ik ben bezig met een Dynaudio scheidings filter voor men centerspeaker.

Deze wil ik het zelfde hebben als men mainspeakers.(Gimini's)

Maar de Gimini's hebben een gestript filter,daar bedoel ik mee,de impedantie korrektie en een allpas-filter.

Daar ergens ben ik ff de weg kwijt. confused.gif

Wie heeft hier kennis van en mag ik eens mailen met schema's over deze filters ? :)

GretZzzzz cool.gif

Geplaatst door Subwoofa:

Ooooh wie wil mij helpen.

Ik ben bezig met een Dynaudio scheidings filter voor men centerspeaker.

Deze wil ik het zelfde hebben als men mainspeakers.(Gimini's)

Maar de Gimini's hebben een gestript filter,daar bedoel ik mee,de impedantie korrektie en een allpas-filter.

Daar ergens ben ik ff de weg kwijt.   confused.gif

Wie heeft hier kennis van en mag ik eens mailen met schema's over deze filters ?   :)

GretZzzzz   cool.gif

Als de drivers en kast niet het zelfde zijn hoef je volgens mij niet te proberen om de filters gelijk te houden.

Groeten Simon

Geplaatst door seoman:

Als de drivers en kast niet het zelfde zijn hoef je volgens mij niet te proberen om de filters gelijk te houden.

Groeten Simon

De drivers zijn precies het zelfde,de kast kwa inhoud ook,alleen de center kast is iets minder diep maar weer iets breder.

Er zit in 2 maal 15w-75 en tweeter 1 maal esotec D-260.

GretZzzzz cool.gif

poeh dat weet ik ook niet precies.

Zit die alpass alleen bij de tweeter?

En heeft de gemini ook twee laag-drivers?

met de tweeter in het midden. Als dat niet zo is dan is die allpass waarschijnlijk een correctie voor 't afstraal gedrag.

EN als je de center symetrisch gebouwd hebt (laag hoog laag) dan heb je die alpass misschien niet nodig.

Maar ik begeef me nu op glad ijs :o luidsprekers is niet helemaal mijn field.

(wat wel hi hi ;) )

Groeten Simon

Geplaatst door seoman:

poeh dat weet ik ook niet precies.

Zit die alpass alleen bij de tweeter?

En heeft de gemini ook twee laag-drivers?

met de tweeter in het midden. Als dat niet zo is dan is die allpass waarschijnlijk een correctie voor 't afstraal gedrag.

EN als je de center symetrisch gebouwd hebt (laag hoog laag) dan heb je die alpass misschien niet nodig.

Groeten Simon

Ja de allpas zit alleen bij de tweeter,tenminste zo zou het moeten.

Het zijn alle 3 d'apolito's, dus met de tweeter in het midden.

De ene fabrikant plaatst zijn tweeter iets naar achteren,en de ander doet het langs electronische weg(allpass), zoals dynaudio.

Tja moeilijk hoor.

GretZzzzz cool.gif

Beste Sub,

Ooit bezat ik ook eens een paar Gemini's. Na korte tijd heb ik het all pass filter (dat het tweeter signaal zo vertraagt dat het lijkt of de tweeter iets naar achteren gemonteerd is)eruit gehaald. De impedantie correctie heb ik wel laten zitten omdat mijn versterker dat beter aanstuurt. Door het weglaten van het all pass filter werd alles een stuk dynamischer. Ik zou dat in de center dus ook doen als ik jou was.

Groeten,

Leobus

Passieve allpass filters zijn tricky dingen. Die zijn erg gevoelig voor toleranties van de componenten. Is er ook maar de geringste misaanpassing dan wordt het al snel bagger.

Subwoofa, ik ken dat Dynaudio filter niet. Zat die impedantie correctie direct over de tweeter? Zo ja dan kun je het zeker niet weg laten bij gebruik van een allpass filter.

Volgens mij is er al een hoop geschreven over de Dynaudio Gemini, blijkbaar rammelt het originele filter een beetje want er worden zo te zien verschillende alternatieven aangeboden. Zoek eens met Google op Dynaudio Gemini (geen gimini).

Richard

De centerspeaker (dynaudio audience 122C)speelt weer.

Ik heb het filter precies het zelfde gebouwd als de Gimini's,dus zonder allpas filter.

Er staat nog wel een weerstand van 6,8 ohm en een condensator van 0,68uf parallel over de tweeter,is dit ook een tijd vertraging ?

Het is in ieder geval een stuk mooier dan het originele filter.

Alleen al de bedrading en de kwaliteit van de filtercomponenten om die te vervangen,loont de moeite.

want dat is echt niet veel bijzonders.

zo komt hij al een stuk dichter in de buurt van de Contour klasse.

GretZzzzz cool.gif