Raymond Posted 22 augustus 2002 Report Share Posted 22 augustus 2002 Ik ben aan het orienteren om zelf luidsprekers te bouwen.Heeft iemand tips voor titels van boeken die ik eens kan raadplegen? Ben tenslotte beginner!!! Groetjes Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 augustus 2002 Report Share Posted 22 augustus 2002 Beste Raymond, Hier alvast twee goede titels: "Great sound stereo speaker manual" van David B. Weems. "Luidsprekerkasten" van Vance Dickason. Het eerste boek begint erg bij het begin met een erg goede inleiding tot de materie. Staat ook boordevol met praktisch tips en is een echt bouwboek dat goed gestructureerd is en makkelijk leest. Het tweede is ook erg goed maar minder gestructureerd. Is voor de echte beginner wat minder toegankelijk vind ik. Hier een website die als zelfbouwer niet in je favorieten mag ontbreken: http://www.speakerplans.com/ Kijk vooral even bij de "Juicy Links" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 22 augustus 2002 Report Share Posted 22 augustus 2002 Elektuur om zelf luidsprekers te bouwen Het luidsprekerbouwboek van Vance Dickason is erg goed. Verder heeft elektuur nog enkele luidsprekerbouw-specials uitgebracht die nog in sommige boekhandels te krijgen zijn. Je kunt ook op de sites van Scan Speak, Visaton, Vifa, Focal en Pearless kijken. Waarschijnlijk staan daar ook nog voorbeelden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 augustus 2002 Report Share Posted 22 augustus 2002 Geplaatst door Raymond:Ik ben aan het orienteren om zelf luidsprekers te bouwen.Heeft iemand tips voor titels van boeken die ik eens kan raadplegen? G.Schwamkrug/R.Roemer: Luidsprekers, fabels en feiten. ISBN 90-70160-46-3 Elektuur B.V, Leek G.Schwamkrug: Lautsprecherboxen, aufbau-nachbau-umbau. ISBN 3-921608-51-1 Elektor Verlag, 5100 Aachen De laatste is het vervolg op "Fabels en Feiten", is erg goed en gaat zeer veel dieper op de materie in, met name afstemming en filtering. Ondertussen worden er een aantal mythes de wereld uit geholpen, zoals het eerste orde filter. Of en hoe goed deze verkrijgbaar zijn weet ik niet. Klang & Ton, vooral de oudere jaargangen en Hobby HiFi zijn goede zelfbouw tijdschriften die ook de nodige aandacht aan de theorie besteden. Beiden zijn probleemloos bij de betere tijdschriften handel te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 22 augustus 2002 Report Share Posted 22 augustus 2002 Geplaatst door Seed7:G.Schwamkrug/R.Roemer: Luidsprekers, fabels en feiten. ISBN 90-70160-46-3 Elektuur B.V, Beek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arieson Posted 22 augustus 2002 Report Share Posted 22 augustus 2002 De Duitse bladen "Klang und Ton" en "Hobby Hifi" zijn erg goed. Van beginner tot gevorderde. Je vind er hier ook wat over: http://www.brieden.de/kta.html http://www.hobbyhifi.de/ Het zijn beide tweemaandelijkse bladen. Ik koop ze zelf in de bladenzaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 augustus 2002 Report Share Posted 22 augustus 2002 Geplaatst door Arieson:De Duitse bladen "Klang und Ton" en "Hobby Hifi" zijn erg goed. Van beginner tot gevorderde Klopt, die zijn ook een must voor de zelfbouwer. Alleen over het hoe en waarom en de achterliggende theorie is er vrijwel niets in te vinden. Je kunt de ontwerpen die er in staan, die vaak erg goed zijn, prima nabouwen. Ook de revieuws van chassis zijn zeer de moeite waard. Maar wil je meer weten over het hoe en waarom of wil je uiteindelijk zelf boxen gaan ontwerpen naar eigen inzicht dan ben je toch aangewezen op boeken erover. En als beginner kan het natuurlijk ook geen kwaad om eens bij zelfbouwspeciaalzaken als Speaker & CO, Speakerland en Remo langs te gaan. Zij hebben veel gebouwde ontwerpen staan die je ook eerst kan beluisteren. Je kan dan ook eens horen wat de gehoorsmatige verschillen tussen de vele soorten zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond Posted 22 augustus 2002 Author Report Share Posted 22 augustus 2002 Ik ben reeds meerdere malen bij speakerland geweest en ook eenmaal bij Remo. Er was eigenlijk maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 augustus 2002 Report Share Posted 22 augustus 2002 Maar een kant en klaar bouwpakket is wel interessant maar niet echt een uitdaging. Groetjes Raymond[/QB] Dat kan ik mij wel voorstellen. Maar dat geldt dan ook voor K&T en HH. Dat boek van Dickason stond trouwens bij S&C in R'dam op voorraad. Heb je ook al eens in de gemeente bibliotheek gekeken? Daar staat vaak ook e.e.a. Ook de wat oudere boeken zijn vaak de moeite waard. De principes van speakersbouwen zijn al behoorlijk oud en er verandert weinig aan. Een goed resultaat behalen is echter wel een kunst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manfred Posted 23 augustus 2002 Report Share Posted 23 augustus 2002 Hallo Raymand, kijk eens op:web page Groetjes Manfred Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 augustus 2002 Report Share Posted 23 augustus 2002 Mooie site Manfred, is een hoop te vinden. Alleen jammer van die vervelende pop ups. Maar ook deze site is erg de moeite waard: http://www.thingman.myweb.nl/ en met name deze links: http://www.thingman.myweb.nl/ascese.htm http://www.thingman.myweb.nl/akoestiek.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond Posted 24 augustus 2002 Author Report Share Posted 24 augustus 2002 He forumers, Hartstikke bedankt. Heb het boek "Luidsprekerkasten" van Vance Dickason besteld. Eens kijken wat we daar uit kunnen halen. Groeten Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 26 augustus 2002 Report Share Posted 26 augustus 2002 Geplaatst door Manfred:Hallo Raymand, kijk eens op:web page Groetjes Manfred Hoi Manfred, Heb veel aan de bewuste site gehad bij het bouwen van mijn eigen speakers. Die pop-ups zijn iets van de laatste tijd trouwens... E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond Posted 8 september 2002 Author Report Share Posted 8 september 2002 Beste Forumers, Heb het boek "Luidsprekerkasten" van Vance Dickason bijna doorgespit. Het is een duidelijk en verhelderend boek maar er blijven wel veel vraagtekens openstaan omdat het boek je niet een bepaalde richting opduwt. Het komt er dus duidelijk op neer dat het gewoon een kwestie van proberen wordt. In een eerdere reply heb ik aangegeven dat ik geen bouwpakket wil kopen. Echter dit lijkt me bij nader inzien toch een betere start. Hebben jullie nog ideeen voor een goed start pakket. Ik zat zelf ricting de paketten van SEAS te denken. Met name de Odin MK3. Odin MK3 Groetjes Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjor Posted 8 september 2002 Report Share Posted 8 september 2002 Het komt er dus duidelijk op neer dat het gewoon een kwestie van proberen wordt Je kunt ook eens een van de ontwerpprogramma's eens downloaden waarin het boek naar verwezen wordt. Daarmee kun je wat experimenteren t.a.v. verschillende behuizingstypen en LS-chassis. Dit best heel leerzaam ongeacht of je besluit toch een bouwpakket te kopen. Dit zijn wel meestal demo-programma's maar voor de meest gangbare boxen (gesloten, bass-reflex of band-pass) kun je er goed mee uit de voeten. Groeten, Marjor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 september 2002 Report Share Posted 8 september 2002 Geplaatst door Raymond: Beste Forumers, ........Het komt er dus duidelijk op neer dat het gewoon een kwestie van proberen wordt. In een eerdere reply heb ik aangegeven dat ik geen bouwpakket wil kopen. Echter dit lijkt me bij nader inzien toch een betere start. Hebben jullie nog ideeen voor een goed start pakket. Ik zat zelf ricting de paketten van SEAS te denken. Met name de Odin MK3. Groetjes Raymond Beste Raymond, Zelfbouwen is een kwestie van vallen en opstaan. Een kant en klaar ontwerp voorkomt te veel vallen, zodat je er niet al te veel frustaties van oploopt maar er juist plezier in hebt. En de nodige ervaring op doet natuurlijk. Zou daarom ook niet beginnen met een al te groot project. Het hangt ook af van hoeveel geld je uit wil geven. Ook aan zelfbouw kan dat behoorlijk veel zijn. Zou ook eerst een voor je zelf nagaan wat je prcies wil. Iets wat flink kan blazen of iet wat verfijnd klinkt. Een combinatie van die twee is vrijwel niet te doen of erg duur en complex. Wat ik zelf erg goed vind klinken is de Scanspeak Reference en de Shamal van S&C Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond Posted 9 september 2002 Author Report Share Posted 9 september 2002 Ha die Peter, De reference+ van scanspeak klinkt inderdaad goed. Mijn huidige speakers zijn Linn Keilidh's. Deze vind ik met name in het midden-hoog zeer goed maar ze klinken ontzettend warm. Dit wil ik dus niet meer. Ik wil met name meer openheid en detailering in het laag. De reference+ is geen goedkope instapper, het is de duurste van scanspeak als ik mij niet vergis. Groetjes Raymond Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enigma Posted 2 juli 2007 Report Share Posted 2 juli 2007 Hoi, Ik ben erg onder de indruk van de Visaton VOX 251 (inmiddels 253). (115 hoog x 23.5 small x 40 cm diep ) Is erg neutraal, met diep laag, zeer open en gedetailleerd geluid. Ook de iets goedkopere 200 schijnt erg goed te zijn. En er zijn nog wat variaties van. De VOX 253 kost bij Speaker & Co (Haarlem) voor compleet zelfbouwpakket 720,- euro per luidspreker. groet Wiebe Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 3 juli 2007 Report Share Posted 3 juli 2007 http://www.speakerbuilding.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 juli 2007 Report Share Posted 6 juli 2007 Op zich goedbedoeld natuurlijk, maar deze reactie komt bijna vijf jaar na de vraagstelling... Vermoedelijk heeft Raymond al een stel speakers op de kop getikt sinds ie vroeg naar lectuur over zelfbouw! Ik zou het wel prettig vinden als draden na een bepaalde periode (3 maanden?) van inactiviteit automatisch op slot gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts