Jump to content

zelfbouw elektrostaten

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Nou, als je favoriete instrument een kerkorgel is, dan zou ik je adviseren een hele grote electrostaat te bouwen. (1 m2 kan mogelijk tot 45 Hz) Dat is dus 2 m hoog en 0,5 m breed (excl. behuizing)

Een kleintje kan ook wel maar dan krijg je weer dat geknoei met subwoofers(2x) om de laagste octaven te doen.

heel veel sterkte

mvg

Gert

advies: Ga niet boven 7500 V, want anders krijg je vooral zomers, als de tuindeuren openstaan, fantastische bliksemeffecten. Je kunt wel hoger gaan maar dan moet je een zomer/winterschakelaar aanbrengen.

• 1 month later...
Geplaatst door Michel:

Laat die Final kits (NSS 0.3 om precies te zijn) maar zitten. Ze maken gebruik van folie met een kwalitatief slechte coating.

Ah, kun je daar wat meer over zeggen, want ik zat ze te bekijken en ze zien er toch wel heel netjes uit. Maar dat is dan alleen de buitenkant. Is er rond die prijs wel een goede hybride (of volledige) electrostaat kit te koop?

Arne

Beste Arne,

De bewuste folie is oude voorraad van Final. Mag jij drie keer raden waarom Final zijn oude voorraad heeft verkocht... ;)

Weet je gelijk waarom de NSS zo'n stuk goedkoper is.

Bij mijn weten is de NSS het enige bouwpakket op de markt op dit moment. Dit neemt niet weg dat er prima zelf te bouwen is, zie o.a. de links van Rogier hierboven.

Ik geloof dat dat 3 keer raden niet echt nodig is. Ik zag nog wel allerlei andere kits op de markt op The Audio Circuit waar ik ook de NSS 0.3's heb gezien. Ik blader wel weer eens door... Al zag ik ook een setje officiele 0.3's staan van een zaak die demo hadden gedraaid en stonden nu ook voor net 800 euro... Dus dat kan ook altijd nog. Maar bouwen is wel interessant om the doen.

Arne

Beste Arne,

Misschien heb je iets aan het volgende adres:

Twinstatic.

Heb in het verleden problemen gehad met mijn electrostaten die ik bij Twinstatic had gekocht. Dhr. van Huizen (=big boss) heeft mij telkens uitstekend geholpen, zonder kosten. Uiteindelijk heb ik ze weer ingeruild (had onoverkomelijke plaatsingproblemen in de huiskamer) en heb toen bijna het gehele aankoopbedrag teruggekregen. Uitzonderlijk goede service wat mij betreft.

Twinstatic is dealer van alle gangbare merken electro- en magnetostaten, en levert ook onderdelen als trafo's en hoogspanningsunits. Wellicht kan hij ook folie leveren.

Succes.

@Pjotr; Op de Twinstatic-site staat een set Decca Londons en DK 30's te koop!