[[Game]] Posted 4 augustus 2003 Report Share Posted 4 augustus 2003 Hi iedereen! We kennen allemaal het superkabel topic van stefan. Er zijn na aanleiding van die kabel vele discussies gevoerd. Je zou denken: "alles is helder". Maar neen. Sodejuu heeft al heel wat dingen uitgelegd aan me, en anderen ook. Maar er blijft een aantal zaken over die nog altijd onbeantwoord zijn gebleven... dit is er een van: 1. De dielektrische waarden van materialen zijn duidelijk; hoe lager hoe beter. teflon is daarom geliefd. In de superkabel gebruikt als kern. Maar wat ik nooit beantwoord heb gehad is of het gaat om een geheel aan dielektrisch gunstige materialen, of slecht om het grensvlak. In het laatste geval zou je pvc kunnen omwikkelen met teflon en daarmee het zelfde ginstge effect bereiken als met een volledige teflon kern... . Werkt dat echter niet, wat ik vermoed, hoe zit het dan wel?? Tot op welke afstand van de geleider is de dielektrische waarde belangrijk? etc. etc. Wie heeft antwoorden? game ps. ik ben ook nog altijd opzoek naar de ideale manier om zilver te beschermen tegen sulfidering. c37 wordt vaak genoemd, maar is voor mij geen optie niet op de laatste plaats vanwege de kosten. ik hoor graag ideen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 4 augustus 2003 Report Share Posted 4 augustus 2003 Geplaatst door [[Game]]:Hi iedereen! teflon is daarom geliefd. In de superkabel gebruikt als kern. ps. ik ben ook nog altijd opzoek naar de ideale manier om zilver te beschermen tegen sulfidering. c37 wordt vaak genoemd, maar is voor mij geen optie niet op de laatste plaats vanwege de kosten. ik hoor graag ideen... hoe bedoel je teflon als kern. wat ik nou niet helemaal snap is dit. wat heeft het materiaal bij elkaar gekost is het zo'n duur project geworden dat C-37 er niet meer van af kan, of hoop je op een miracle dat je iets tegen komt wat niks kost want anders had stefan dat zelf ook wel gebruikt. ik weet dat sommige producten vreemd en voodoo overkomen maar er zijn ook een hoop mensen die eerst god van dichtbij willen zien eerder ze geloven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 4 augustus 2003 Report Share Posted 4 augustus 2003 Eigenlijk is het heel simpel. Het elektrische veld gaat overal (door)heen en vooral naar die andere geleider. Alles wat tussen die twee (of meer) geleiders zit beinvloed het elektrische veld. Het liefste dus een vacuum of lucht mantel om je kabel maar dat vlecht en twist erg moeilijk. Dus dan maar katoen en teflon. Hoe meer lucht hoe minder teflon en dus hoe beter het veld blijft. Een holle buis is dus erg geschikt maar de knikt erg snel. Een teflon foam is dus weer een andere optie. Als je alleen de grensvlakken zou doen zou een groot deel van de afgelegde weg door pvc gaan en dat zou dus de grootst bepalende factor voor het veld worden. Dat lijkt me dus geen goede optie. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 5 augustus 2003 Author Report Share Posted 5 augustus 2003 goed antwoord seoman, dat wilde ik gewoon weten. het maakt dus eigenlijk geen zak uitof je pvsc als kern gebruikt en dat dan nog ff omwikkeld met teflon... toch zie je veel zelfbouwers dat doen... wist je dat rubber dielektrisch ook erg gunstig is? rubber = 2,6, teflon = 2,1 pvc = 4,8 Rubber is spot goedkoop, en daarmee een puik alternatief.. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jedi Knight Posted 5 augustus 2003 Report Share Posted 5 augustus 2003 Rubber is een goed alternatief, maar heeft ook nadelen. Zo wordt rubber hard en om dat te voorkomen, moet het behandeld worden en neemt de goede eigenschap enigszins af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 5 augustus 2003 Author Report Share Posted 5 augustus 2003 ja dat is nog een vraag: volgens sodejuu (wie kent hem niet ), zit in teflon slangen weekmiddel om het buigzaam te maken. Ik heb de fabrikant van mij teflonslangen gebeld, maar die wist het niet (!:eek . ik neem aan dat een weekmiddel ook nadelige effecten heeft...? weet iemand hoe dat zit? en nu dan eigenlijk de hamvraag: hoe bereken je het netto dielektrum van een combinatie van materialen in diverse hoeveelheden???? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 5 augustus 2003 Report Share Posted 5 augustus 2003 P.V.C. is klankmatig weer niet te prefereren. IKKE Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 5 augustus 2003 Author Report Share Posted 5 augustus 2003 Geplaatst door Hi-Fifi:P.V.C. is klankmatig weer niet te prefereren. IKKE Hardstike bedankt, hi-fifi! super! Net wat ik wilde weten Maar misschien is er wel iemand die iets te melden heeft? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 7 augustus 2003 Author Report Share Posted 7 augustus 2003 hmmm, jullie weten het niet? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 7 augustus 2003 Report Share Posted 7 augustus 2003 Geplaatst door [[Game]]:ja dat is nog een vraag: volgens sodejuu (wie kent hem niet ), zit in teflon slangen weekmiddel om het buigzaam te maken. Ik heb de fabrikant van mij teflonslangen gebeld, maar die wist het niet (!:eek . ik neem aan dat een weekmiddel ook nadelige effecten heeft...? weet iemand hoe dat zit? en nu dan eigenlijk de hamvraag: hoe bereken je het netto dielektrum van een combinatie van materialen in diverse hoeveelheden???? game Op de eerste vraag, zolang het om een massief stuk materiaal gaat, waarvan het hoofdgedeelte PTFE is, zal er idd een weekmaker inzitten, anders is het spul star (of het moet erg dun zijn). Hetzelfde geldt voor PVC. Normaal is PVC star (regenpijp), maar het kan ook buigzaam zijn (tuinslang, diepvrieszakje) op nog flexibeler (huishoudfolie). In de regenpijp is geen weekmaker verwerkt, in het diepvrieszakje een behoorlijke dosis en de huishoudfolie bestaat het merendeel uit weekmaker. Zie de weekmaker als een oplosmiddel (thinner, terpentine) en voila, weer een stof die je geleider kan aantasten. Dat is wat ik bedoel met weekmaker en daarom moet je die buis ook omwikkelen met iets waardoor het oplosmiddel ingesloten wordt. Zie teflon dichttape van de Gamma, Hubo, Praxis, Formido, Karwei etc kan dat uitstekend. Daar zit geen of maar heel weinig van dat spul in Het ergste is dat zelfs ons voedsel in dergelijke folie (erg ongezond) verpakt zit Op de tweede vraag heb ik geen passend aantwoord. Ik weet het gewoon niet. Ik heb ook geen technische natuurkunde gestudeert oid. Op de MTS krijg je zo'n vraagstukken ook niet voorgeschoteld. Misschien dat er hier wel iemand een hint of site kan geven waar het te vinden is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 7 augustus 2003 Author Report Share Posted 7 augustus 2003 dankjewel sodejuu. een weekmiaker kan schadelijk zijn voor de geleiders. Daarom zal ik omwikkelen met teflontape. Een weekmaker heeft ook een dielektrische invloed, maar daar valt niks aan te doen omdat -geleerd door dit topic- het gaat om het hele gebied dat het elektrische veld bestreikt. En daarmee is de luchtkoker weer erg voordelig... dat lastige kom ik hopelijk nog wel achter.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 augustus 2003 Report Share Posted 11 augustus 2003 Geplaatst door telefunken: ik weet dat sommige producten vreemd en voodoo overkomen maar er zijn ook een hoop mensen die eerst god van dichtbij willen zien eerder ze geloven. Er is wel een verschil. Kabels bestaan uit dooie dorre materialen die door mensen bedacht zijn. Daar magische effecten aan toekennen zonder ze te kunnen verklaren of te begrijpen behoort wel degelijk tot de religieuze kant van "Audio". Het heeft voor mij iig een hoog "alchemisten" gehalte en te vergelijken met die lui die goud uit lood probeerden te maken met een simpel keteltje op een houtvuur. C-hupseflups lak heeft op velen ook een heilzame werking al snapt niemand het hoe en waarom, maar dat geldt voor velen ook voor een bedevaart naar Lourdes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 11 augustus 2003 Author Report Share Posted 11 augustus 2003 zal best, Er is erg veel quasi wetenschappelijke bullshit in highend audio. Marketing lui spelen in op onwetendheid van klanten. Er wordt dus een verklaring bedacht die er niet is terwijl gedacht wordt 'maar ze trappen er toch wel in'. Slim, maar niet eerlijk. Een echt oordeel kun je pas vellen na het zelf gehopord te hebben. Je kan van te voren natuurlijk sceptisch zijn, maar meer dan ook niet. Een omgekeerde effect kunnen die vele semiwetenschappelijke verklaringen ook hebben; dat ineens iedereen elke verklaring voor verbetering in geluidskwaliteit als verzinsels bestempeld. Veel van de kabel theorie hier besproken is wel degelijk 'waar', en het is in mijn ogen dan ook dom alles als onzin te bestempelen..... game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 augustus 2003 Report Share Posted 12 augustus 2003 Geplaatst door [[Game]]: Veel van de kabel theorie hier besproken is wel degelijk 'waar', en het is in mijn ogen dan ook dom alles als onzin te bestempelen..... game Ben ik met je eens. Maar om de zin van onzin te scheiden heb je meer nodig dan wat basisbegrippen natuurkunde. 1 gek kan namelijk veel meer technische onzin poneren dan 10 deskundigen kunnen weerleggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 12 augustus 2003 Author Report Share Posted 12 augustus 2003 Geplaatst door Pjotr:Ben ik met je eens. Maar om de zin van onzin te scheiden heb je meer nodig dan wat basisbegrippen natuurkunde. 1 gek kan namelijk veel meer technische onzin poneren dan 10 deskundigen kunnen weerleggen. Mee eens. Wat betreft de rare theorien is alleen zelf luisteren de manier uit te zoeken of het klopt. ik denk aan die c37 lak. game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 augustus 2003 Report Share Posted 12 augustus 2003 Beste Game, Lees eens op de in een ander topic door mij gegeven link, de uitleg en theorie over condenators. Snap je alles van een condensator, dan weet je ook veel van kabels. Een kabel werkt in feite niet heel erg anders. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 12 augustus 2003 Report Share Posted 12 augustus 2003 Veel forummers geloven pas de werking van materialen of componenten als er een wetenschappelijke verklaring voor is waarmee de kwaliteiten "aangetoond" kunnen worden. Dit is een eigenschap die diep verankerd is in de westerse samenleving. In het oosten (Japan) hebben de mensen een meer aardse houding: zij hoeven niet zozeer te weten waarom iets effect heeft, voor hen is het genoeg dat het effect heeft!!! Vaak is het effect wel te verklaren of te begrijpen(zoals bij de Teflon) maar veel vaker niet. In zo'n geval kan je alleen maar op je oren vertrouwen; gewoon uitproberen dus! Ik realiseer me dat dit moeilijk is voor de gemiddelde westerling (geloof me, ik heb er nog steeds moeite mee) maar het is mijns inziens de enige manier om te leren en te evolueren! Wanneer de mensheid alleen maar de kennis gebruikte die bekend en beschreven was, dan zouden we nog steeds in het stenen tijdperk leven! Durf te experimenteren! Ik hoop dat er nu wat lichtjes aan gaan in de bovenkamers........................... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 augustus 2003 Report Share Posted 12 augustus 2003 Geplaatst door Stefan:Veel forummers geloven pas de werking van materialen of componenten als er een wetenschappelijke verklaring voor is waarmee de kwaliteiten "aangetoond" kunnen worden. Dit is een eigenschap die diep verankerd is in de westerse samenleving. In het oosten (Japan) hebben de mensen een meer aardse houding: zij hoeven niet zozeer te weten waarom iets effect heeft, voor hen is het genoeg dat het effect heeft!!! Vaak is het effect wel te verklaren of te begrijpen(zoals bij de Teflon) maar veel vaker niet. In zo'n geval kan je alleen maar op je oren vertrouwen; gewoon uitproberen dus! Ik realiseer me dat dit moeilijk is voor de gemiddelde westerling (geloof me, ik heb er nog steeds moeite mee) maar het is mijns inziens de enige manier om te leren en te evolueren! Wanneer de mensheid alleen maar de kennis gebruikte die bekend en beschreven was, dan zouden we nog steeds in het stenen tijdperk leven! Durf te experimenteren! Ik hoop dat er nu wat lichtjes aan gaan in de bovenkamers........................... Beste Stefan, Utieraard experimenteren tot je een ons weegt is alleen maar aan te bevelen (zolang het niet met hoogspanning is) Maar als audioontwerper wil je toch alles verklaren. Je wilt van alles wat je doet in de schakeling, weten wat het doet, en waarom. Als je dat eenmaal weet, kun je verder borduren op die kennis. Betreft kabels, alles is te meten, als je maar weet hoe! en als je meetapapratuur maar diep genoeg gaat. Een verandering van klank, moet ook een verandering laten zien op de meetspullen. Al is het in spanning, stroom. Fase weerstand. Of soms juist alleen maar in harmonische. Alles is mogelijk, maar als je verschil hoort, moet het ook te meten zijn. Een klank is niets anders dan een samenspel van harmoische, die vermengen tot een golfvorm. Dus elke verandering in klank, moet ergens terug te vinden zijn theoretisch. En dat is het ook. uiteraard kun je wel alles op het gehoor bouwen, daar is niets mis mee. Maar ik hou niet van toeval. Ik wilw eten wat ik doe, en waarom. Maar dat is denk ik vanzelfsprekend voor otnwerpers, wetenschappers etc. Je zomaar ergens neerleggen behoort bij deze mensen niet tot de optie's. en maargoed ook, anders hadden ze beter een ander vak kunnen kiezen. Meer richting Emiel ratelband...... Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 12 augustus 2003 Report Share Posted 12 augustus 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Beste Stefan, Utieraard experimenteren tot je een ons weegt is alleen maar aan te bevelen (zolang het niet met hoogspanning is) Maar als audioontwerper wil je toch alles verklaren. Je wilt van alles wat je doet in de schakeling, weten wat het doet, en waarom. Als je dat eenmaal weet, kun je verder borduren op die kennis. [/b] Betreft kabels, alles is te meten, als je maar weet hoe! en als je meetapapratuur maar diep genoeg gaat. Een verandering van klank, moet ook een verandering laten zien op de meetspullen. Al is het in spanning, stroom. Fase weerstand. Of soms juist alleen maar in harmonische. Alles is mogelijk, maar als je verschil hoort, moet het ook te meten zijn. Een klank is niets anders dan een samenspel van harmoische, die vermengen tot een golfvorm. Dus elke verandering in klank, moet ergens terug te vinden zijn theoretisch. En dat is het ook. uiteraard kun je wel alles op het gehoor bouwen, daar is niets mis mee. Maar ik hou niet van toeval. Ik wilw eten wat ik doe, en waarom. Maar dat is denk ik vanzelfsprekend voor otnwerpers, wetenschappers etc. Je zomaar ergens neerleggen behoort bij deze mensen niet tot de optie's. en maargoed ook, anders hadden ze beter een ander vak kunnen kiezen. Meer richting Emiel ratelband...... Groeten, Bas Hallo Bas, Ik ben het met je eens dat je een bepaald nivo van kennis moet hebben om uberhaubt van start te gaan. Je hebt tot op een bepaald nivo gelijk, maar je (de mensheid) kan nooit alles weten. Je denkt dat je weet hoe iets werkt maar toch weet je eigelijk niets. Dit begint nu wel wat filosofisch te worden maar diegene die bekend zijn met de Grot-allegorie van Plato zullen begrijpen wat ik bedoel. Groeten, Stefan, die denkt dat Emiel nog nooit van Plato heeft gehoord............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 augustus 2003 Report Share Posted 12 augustus 2003 Beste Stefan, Dat ben ik met je eens, en ik ga nog even lekker filosofisch verder . Wetten als Ohm, de werking van spanning en stroom, weten we ook niet helemaal zeker. We nemen het alleen maar aan van de heren Volt en Ohm. Tot dusver werkt alles al ajren via hun wetenschappen, en zijnz eaangenomen tot wet. Maar helemaal zeker of het echt zo werkt weten we nooit helemaal zeker. We kunnen het alleen maar aanemen. Misschien op een dag als we veel verder zijn, ontdekt iemand ineens dat Spanning heel anders blijkt te werken. Feit is, dat onze meetapapratuur ook ontworpen is met de wetten van Ohm en Volt. Dus meetechnisch klopt het dan wel. Maar wieweet werkt het wel totaal anders. Net zoiets als de lucht boven ons. WE weten dat ie oneindig is........maar hoe weten we dat? we nemen het aan. Wieweet is er wel ergens een muur of een diep gat, en houdt het daar wel op. Het probleem is dat de mens het eigenlijk maar heel moeilijk heeft. Met een relatief enorme inteligentie worden we op de wereld gezet. en dan? dan moeten we maar 80 jaar op deze aarde leven, zonder dat we weten hoe wat en waarom. Omdat we zoveel niet weten, blijven we met zoveel vragen zitten. En helaas zie ik het nooit (niet zolang ik leef i.i.g.) gebeuren dat we alles kunnen verklaren. Het is wat Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 12 augustus 2003 Author Report Share Posted 12 augustus 2003 He, een discussie! En interlink of kabel moet je wat mij betreft aanpakken met kennis. Bouw iets op theorie en controleer in de praktijk. dat is de volgorde. Niet iets bouwen,proberen en als het goed is klaar zijn. Wat betreft de niet verklaarbare zaken, die kun je in de praktijk toetsen. Er blijft genoeg over om op je gevoel te doen, maar sommige dingen vragen om een wetenschappelijk fundamentele verklaring. Ik praat niet over onzinnge perpetuum mobiel achtige quatsh natuurlijk. Dat is juist lachwekkend. Maar ook hier; als het werkt dan is het zo! Een effect van de drang van ons westerlingen alles te willen verklaren is dat alles verklaart wordt. Ook als er geen verklaring is, of de verklaring niet klopt. Dat laatste gebuert nog wel eens binnen de audio. Maar dat rechtvaardigt de tegenreactie van "wetenschappelijk verklaringen zijn onzin" niet. game o, ik zal het lezen sebastiaan, condensatoren zei je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 augustus 2003 Report Share Posted 12 augustus 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste Stefan, Dat ben ik met je eens, en ik ga nog even lekker filosofisch verder . Net zoiets als de lucht boven ons. WE weten dat ie oneindig is........maar hoe weten we dat? we nemen het aan. Wieweet is er wel ergens een muur of een diep gat, en houdt het daar wel op. En daar ga je al gelijk de fout in. De lucht is eindig, de ruimte niet (naar wordt aangenomen) Ooit de film Man in Black gezien? Ook daar hebben ze leuk ingespeeld op het fenomeen galaxie. Hoe groot is die? In de film kun je zien dat er zelfs een komplete galaxie (melkwegstelsel) in een halskettinghanger past . Het is wel maar film, maar we moeten leren niet zo bekrompen te denken. Geplaatst door Sebastiaan de vries:Het probleem is dat de mens het eigenlijk maar heel moeilijk heeft. Met een relatief enorme inteligentie worden we op de wereld gezet. Wat een enorme zelfoverschatting. De gemiddelde mens gebruikt maar 7% van zijn totale hersenen . Er zijn er (zoals bijv. Steven Hawking) die aan 15% komen en dat is echt belachelijk veel. We hebben nog heel wat te ontwikkelen zou ik zeggen. Geplaatst door Sebastiaan de vries:en dan? dan moeten we maar 80 jaar op deze aarde leven, zonder dat we weten hoe wat en waarom. Omdat we zoveel niet weten, blijven we met zoveel vragen zitten. En helaas zie ik het nooit (niet zolang ik leef i.i.g.) gebeuren dat we alles kunnen verklaren. Het is wat Groeten, Bas Idd, het is wat. Leef volgens de norm: "Wij zijn hier ter voorbereiding van een hoger iets" (whatever that may be) en je zult rijk sterven. Dit is wel heel erg filosofisch, maar als we toch eenmaal bezig zijn ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 12 augustus 2003 Report Share Posted 12 augustus 2003 Helaas Sodejuu, dat percentage klopt echt niet. Dit is een oud verhaal dat rond blijft zingen. Mensen gebruiken gewoon het hele spul, Hawkins of niet. Er zijn wel mensen die maar 10 % gebruiken, maar die liggen helaas in coma.. gr. Cock Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 12 augustus 2003 Report Share Posted 12 augustus 2003 waar ik nou altijd zo moe van wordt is het onbegrip in de auio-high-end wereld. men geeft wel duizenden euro's uit aan installaties maar als er iemand op de site een mooi verhaal schrijft over (vb) een eigen interlink opgebouwd en ingesmeerd met c-37 lack dat het in 1x gaat over een hoop geld(c-37 = 25 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 augustus 2003 Report Share Posted 12 augustus 2003 Beste Telefunken, Zo zie ik het helemaal niet. Ik heb juist respect voor mensen die inzien dat ze bedonderd worden en helemaal lijp gemaakt door marketing verhalen. Waaneer mensen tot dat besef zijn gekomen, en besluiten zelf te bouwen/proberen kan ik dat alleen maar aanmoedigen, en als verstandig beschouwen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts