Jump to content

gelijkrichter


sjoerd
 Share

Recommended Posts

Beste medeaudiofielen,

 

ondank het feit dat ik een complete leek ben op elektronisch gebied, heb ik toch besloten om een eigen (buizen)versterker te gaan bouwen. Het is echt een heel simpel ontwerp en heb al veel contact gehad met de ontwerper.

De grote zoektocht naar onderdelen is al begonnen, moet allemaal zo goedkoop mogelijk. Het is tenslotte een 'proefproject'.

Maar waar mijn vraag op neerkomt is: Wat voor diodes moet/kan ik gebruiken voor de gelijkrichter na de secundaire kant van de voedingstrafo?

alvast bedankt!

 

Sjoerd

Link to comment
Share on other sites

Dat weet de ontwerper natuurlijk het best :D

Wie is de ontwerper en staat het schema ergens op internet?

Zonder gegevens over de voeding en de versterker kan niemand je iets aanbevelen ;)

 

Greetinx

 

Andr

Link to comment
Share on other sites

Ik ga er even vanuit dat je een geintegreerde of eindversterker wilt bouwen.

 

Als je een buizengelijkrichter bedoelt dan is de 5U4G Sovtek een uitstekende keuze voor een lage prijs. Je hebt wel een secundaire wikkeling nodig met middenaftakking voor zo'n buisgelijkrichter.

5U4G is een direct verhit type en deze klinken beter dan de indirect verhitte zoals GZ34.

 

Wanneer je silicium diodes gebruikt kan je een brugschakeling toepassen, kies dioden met een voldoende hoge spanning en amperage. Nadeel van silicium dioden is dat ze veel meer RF storing opwekken, hier is voor hoge spanningen geen andere oplossing voorhanden. Voor spanningen onder 100V kan je shottky diodes toepassen, deze storen veel minder; handig voor bijvoorbeeld gloeidraden en biasspanning.

Groeten,

Link to comment
Share on other sites

Hallo Sjoerd,

 

Als het echt nix mag kosten kun je gewoon 4 standaard 1A/1000V 1N4004 diodes gebruiken. Die kosten iets van een dubbeltje/stuk. Wil je het beter doen en met minder hf storing dan zijn snelle diodes beter. Je kan hiervoor de BYW95E gebruiken maar die zijn ook wat duurder (ca. 2 kwartjes/stuk).

 

Om hoogfrequent storing te elimineren is het een goede zaak om 2,2 nF (2,2 nanofarad) keramische schijfcondensatortjes van 1000V over iedere diode te solderen.

 

cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Pjotr:

Hallo Sjoerd,

 

Als het echt nix mag kosten kun je gewoon 4 standaard 1A/1000V 1N4004 diodes gebruiken. Die kosten iets van een dubbeltje/stuk. Wil je het beter doen en met minder hf storing dan zijn snelle diodes beter. Je kan hiervoor de BYW95E gebruiken maar die zijn ook wat duurder (ca. 2 kwartjes/stuk).

 

Om hoogfrequent storing te elimineren is het een goede zaak om 2,2 nF (2,2 nanofarad) keramische schijfcondensatortjes van 1000V over iedere diode te solderen.

 

cool.gif

 

Mag ik effe zeuren? ;) de 1n4004 mag maximaal 400Volt hebben. In dit geval dus kiezen voor een 1n4006 of 1n4008

En verder geef ik de tip om een bruggelijkrichter te gebruiken met een montage gat. Dat monteert heel handig.

 

Groetjes Simon

Link to comment
Share on other sites

Oops de 1n4008 maar 12V?

Ok dus nu echt correct

1N4001 Diode, 1 Amp, 50 Volt

1N4002 Diode, 1 Amp, 100 Volt

1N4003 Diode, 1 Amp, 200 Volt

1N4004 Diode, 1 Amp, 400 Volt

1N4005 Diode, 1 Amp, 600 Volt

1N4006 Diode, 1 Amp, 800 Volt

1N4007 Diode, 1 Amp, 1000 Volt

 

zucht ;)

Link to comment
Share on other sites

Van mij mogen jullie allebei door naar de volgende ronde, want met jullie informatie komt ik weer een heel eind verder.

Het maakt dus niet al te veel uit welke diodes ik gebruik als ze maar genoeg spanning kunn verwerken, toch?

Maar wat is nou precies een bruggelijkrichter? Als ik nu weer naar conrad ga dan vrees ik dat ik dat weer niet kan vinden in de catalogus.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Sjoerd,

 

Een bruggelijkrichter is niets anders dan 4 diodes in 1 jasje. Die heb je in verschillende uitvoeringen. De typen van 1A zitten meestal in een plat of klein rond huisje. Die zijn eigenlijk bedoeld om op een printplaat te monteren. Monteer je op montagesteuntjes neem dan een type met lange aansluitdraden (dat hebben ze niet allemaal). In dat geval kun je net zo goed vier losse dioden nemen.

 

Het type wat Simon bedoeld is meestal 3A en hoger. Daar zit een montage gat in het midden in waarmee je hem op het chassis kan schroeven. Typen voor spanningen hoger dan 400V zijn meestal duurder dan vier losse dioden.

 

Afijn snuffel eens door de Conrad catalogus. De papieren dan want op de website is het lastig zoeken.

 

Grtz.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door telefunken:

zo nu wil ik ook even een vraagje stellen aan de diode meesters. :D

 

maak het nu nog wat uit kwa klangk wat voor merk we gebruiken als we werken met 4 diodes als brug.

en zo ja wat is dan het beste/mooist klinken de merk.

Telefunken diodes natuurlijk :D Hoe kun je dat nu vragen?

 

En net als bij solid state amps zullen snelle dioden zoals de BYW95E het waarschijnlijk beter doen dan standaard dioden. Met buizen amps heb ik daar geen ervaring mee. Post anders je vraag op diyaudio.com daar zit een heleboel ervaring op dit gebied.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Stefan:

De Telefunken AZ1 met mesh anode is een hele mooie............... :rolleyes:

 

En een buisgelijkrichter wekt geen RF op, dus je hoeft er ook niet van die kl#%te keramische C's overheen te zetten. ;)

Leg eens uit confused.gif

 

Misschien niet met AZ1's. Maar dan heb je wel problemen met de gloeispanning voor vier van die buisjes, als ze al 600V trekken. Overigens vroeg Sjoerd helemaal niet naar een brugcel MET buizen maar naar een brugcel VOOR buizen.

 

Gewone brugcellen met halfgeleider dioden wekken wis en waarachtig wel hf storing op. Dat wijst gewoon de praktijk uit.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Pjotr:

Leg eens uit confused.gif

 

Misschien niet met AZ1's. Maar dan heb je wel problemen met de gloeispanning voor vier van die buisjes, als ze al 600V trekken. Overigens vroeg Sjoerd helemaal niet naar een brugcel MET buizen maar naar een brugcel VOOR buizen.

 

Gewone brugcellen met halfgeleider dioden wekken wis en waarachtig wel hf storing op. Dat wijst gewoon de praktijk uit.

 

Ik ben helemaal geen buizenexpert, maar volgens mij werken die gelijkrichtbuizen alleen. Je hoeft er dus geen 4 in een schakeling te bouwen, eentje is genoeg. Door de opbouw van zo'n buis werkt ie tevens als HF-filter en die doet dat beter dan het beste netfilter ;)

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Pjotr:

Leg eens uit confused.gif

 

Misschien niet met AZ1's. Maar dan heb je wel problemen met de gloeispanning voor vier van die buisjes, als ze al 600V trekken. Overigens vroeg Sjoerd helemaal niet naar een brugcel MET buizen maar naar een brugcel VOOR buizen.

 

Gewone brugcellen met halfgeleider dioden wekken wis en waarachtig wel hf storing op. Dat wijst gewoon de praktijk uit.

 

Hoezo, leg eens uit? confused.gif ? Jij bracht het merk Telefunken aan het voetlicht! En deze Telefunken buisgelijkrichters zijn gewoon erg goed.

Of ze bruikbaar zijn voor de toepassing van dit topic is een ander verhaal.

AZ1 kan 70mA leveren bij max. 500V ingangsspanning en 120mA bij 300V.

 

Wanneer je een gelijkrichter nodig hebt voor buizen is het het beste om dat ook met een buis te doen. Hoewel ik in het geval van dit project begrijp dat je liever diodes gebruikt; die zijn goedkoper, compacter en makkelijker.

 

Succes met bouwen!

Link to comment
Share on other sites

Stefan,

 

dank je wel voor de info. Ben bezig met het verzamelen van de onderdelen.

Voor de stereoversie heb ik een tweede trafo nodig die 12V 3A levert. Zou 2,5 ampere ook kunnen denk jij? Bij een Duits online electronicabedrijf is die nogal goedkoop te krijgen namelijk.

 

Sjoerd

Link to comment
Share on other sites

Hoi Sjoerd,

 

Voor dit project heb je 2 trafo's nodig, 2x 2A en 1x1A deze kan je niet samenvoegen tot 1 trafo omdat ze verschillende functies hebben. Of heb ik je verkeerd begrepen?

 

Wanneer het laatste het geval is: dit is afhankelijk van de specs van de trafo. De belastbaarheidsgegevens (=stroom x spanning) worden o.a. bepaald aan de hand van de werktemperatuur van de trafo.

Deze temperatuur wordt voornamelijk opgewekt door de draadweerstand van de spoelen en magnetische weerstand in de kern.

 

Bijvoorbeeld; een fabrikant stelt dat zijn trafo nominaal nooit boven 40 graden uitkomt bij 12volt en 2,5A. Bij 12v en 3A zal de trafo waarschijnlijk wat warmer worden, en door de weerstandsverliezen zal de secundaire spanning iets lager uitkomen. Dit zijn door de bank genomen echter geen schrikbarende temperaturen of spanningsverliezen; ik zou de 2,5A trafo's in zo'n geval gewoon gebruiken.

 

groeten,

Link to comment
Share on other sites

Een trafo wordt OOK begrenst door de magnetiseering van het blikpakket.

Je kunt er makkelijk 3A uit halen maar niet bij 12V. Het blikpakket heeft een bepaald vermogen. Bij overschrijding van dat vermogen raakt het magnetische veld in verzadiging, wat inhoud dat de energie overdracht niet meer toeneemt.

Natuurlijk heb je wat speling in het afgenomen vermogen maar dat wordt vooral begrenst door het blik pakket.

 

Ik heb 't donker bruine vermoeden dat bij overschrijding van het vermogen de vervorming enorm toeneemt. Clippende trafo?

 

Groeten Simon

Link to comment
Share on other sites

Heren bedankt voor de info,

 

maar het oorspronkelijke schema is een MONO uitvoering en ik wil natuurlijk een STEREO uitvoering. Nou vroeg ik dit aan de ontwerper en deze zond me meteen het schema voor de stereo uitvoering. Hierin is ook sprake van twee trafo's die via de secundaire winding van de eerste trafo aan de secundaire winding van de tweede trafo verbonden zijn. In het stereo schema staan bij de waarde van de eerste trafo 4A en bij de tweede 3A (allebei 12V). Nu vroeg ik me af of de tweede trafo ook 2,5 A mag zijn. Dit puur uit het feit dat ik zo'n trafo geodkoop ben tegengekomen.

Mijn excuses als de eerste uitleg niet helder was.

 

Sjoerd

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door seoman:

Ik heb 't donker bruine vermoeden dat bij overschrijding van het vermogen de vervorming enorm toeneemt. Clippende trafo?

 

Groeten Simon

 

Wanneer je een clippende trafo hebt wordt de top van de sinus afgevlakt. Dat lijkt me niet zo'n probleem daar je de wisselspanning middels diodes gelijkricht, en met de condensatoren nog eens extra afvlakt om DC! te maken.

Theoretisch heb je dan dus minder afvlakcondensatoren nodig omdat de trafo het al doet.

 

Meningen?????????????????

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...