Johan Posted 7 augustus 2003 Report Share Posted 7 augustus 2003 Wie heeft er ervaring met het modificeren van luidsprekers van JK-Acoustics (type JK-03)?? Een schema van het filter zou ook zeer welkom zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 9 augustus 2003 Report Share Posted 9 augustus 2003 geen enkel, wat wil je gaan doen, heb je een plaatje ? PAul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 9 augustus 2003 Report Share Posted 9 augustus 2003 Geplaatst door Johan:Wie heeft er ervaring met het modificeren van luidsprekers van JK-Acoustics (type JK-03)?? Een schema van het filter zou ook zeer welkom zijn. Johan - Wat is er mis met de speaker, en verwacht je dat op te kunnen lossen door modificatie ? - Filter schema is natuurlijk snel achterhaald als je het zaakje openmaakt en optekent....... succes Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 9 augustus 2003 Report Share Posted 9 augustus 2003 Gevonden, met twee recensies: Te weinig fundament Een gesloten 3-weg systeem, dat rank oogt. Dat kan gegeven de afmetingen ook moeilijk anders: 90x25x30 cm. De overname-frequenties liggen bij 100 en 3300 Hz, de impedantie bedraagt nominaal 8 ohm en de gevoeligheid is een keurige 87 dB. De laag-woofer loopt dus niet door in het middengehied, wat op zich prima is. D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted 9 augustus 2003 Author Report Share Posted 9 augustus 2003 Voorheen draaiden deze speakers op een Yamaha eindversterker (M85) en daar had ik niet echt iets op aan te merken. Nu draai in op een buizen-eindversterker (300B-XLS) met een vermogen van "maar" 8 Watjes pure class-A en nu pas komen de onvolkomenheden van de luidsprekers naar voren. Zoals ook in het berichtje van Paul geschreven staat, dat is precies wat je waar neemt als je een avond luisterd naar deze speakers. Het laag wordt goed gecontroleerd weergegeven echter op sommige momenten is het inderdaad net of het laag er in een keer uitspringt door nadrukkelijk aanwezig te zijn gecontroleerd dat wel, maar toch iets te veel van het goede Hetzelfde geldt voor het midden/hoog, bijna altijd goed gedefinieerd maar op sommige momenten niet "zuiver". Mijn vermoeden is nog steeds dat het wisselfilter iets te kritisch staat? Johan Ketelaar gaf onlangs zelf nog aan om mijn JK-03's te updaten (nieuw filter en units) echter kost mij wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 9 augustus 2003 Report Share Posted 9 augustus 2003 Geplaatst door Johan:Voorheen draaiden deze speakers op een Yamaha eindversterker (M85) en daar had ik niet echt iets op aan te merken. Nu draai in op een buizen-eindversterker (300B-XLS) met een vermogen van "maar" 8 Watjes pure class-A en nu pas komen de onvolkomenheden van de luidsprekers naar voren. Zoals ook in het berichtje van Paul geschreven staat, dat is precies wat je waar neemt als je een avond luisterd naar deze speakers. Het laag wordt goed gecontroleerd weergegeven echter op sommige momenten is het inderdaad net of het laag er in een keer uitspringt door nadrukkelijk aanwezig te zijn gecontroleerd dat wel, maar toch iets te veel van het goede Hetzelfde geldt voor het midden/hoog, bijna altijd goed gedefinieerd maar op sommige momenten niet "zuiver". Mijn vermoeden is nog steeds dat het wisselfilter iets te kritisch staat? Johan Ketelaar gaf onlangs zelf nog aan om mijn JK-03's te updaten (nieuw filter en units) echter kost mij wel €750,= En mijn vraag is of het "probleem" dan ook verholpen is?? Ik denk dat het inderdaad het makkelijkst is om het filter op papier te zetten zoals die nu in de luidsprekers toegepast wordt. Misschien dat er dan techneuten hier ronddwalen die hier meer verstand van hebben. Het bouwen van een 300B eindversterker is voor mij een "eitje" maar wisselfilters van luidsprekers, daar heb ik totaal geen kaas van gegeten Johan Had je met de Yamaha combinatie geen problemen met deze speaker ? Zelf doen alleen als je weet wat je doet, EN als je kunt meten Upgrade door Johan: Luister eens naar een updated 3, dan heb je je antwoord. Wel eigen verstekrker mee naar 't Harde ! Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted 9 augustus 2003 Author Report Share Posted 9 augustus 2003 Misschien niet zo'n gek idee om een ge-update paar speakers te beluisteren op mijn eigen versterker, ik weet dat dit geen probleem is voor Johan Ketelaar. Echter mijn eindversterkers wegen ca. 50kg per stuk, dus daar loop je niet ff mee naar de winkel . Maar ik geloof dat dit toch de beste optie is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul Jenner Posted 9 augustus 2003 Report Share Posted 9 augustus 2003 Voor alle duidelijkheid, die recensies zijn niet door mij geschreven maar afkomstig van de site van Ketelaar ... Paul. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 9 augustus 2003 Report Share Posted 9 augustus 2003 Oh das eerlijk, dat hij ook zulke recensie's plaatst. Ik heb groot respect voor JK! Goeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 9 augustus 2003 Report Share Posted 9 augustus 2003 Beste Oh das eerlijk, dat hij ook zulke recensie's plaatst. Ik heb groot respect voor JK! Goeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 10 augustus 2003 Report Share Posted 10 augustus 2003 Geplaatst door Paul Jenner:Gevonden, met twee recensies: Te weinig fundament Er is ook duidelijk te weinig fundament en de afbeelding van een groot orkest ontbreekt in Ravel en Sjostakovitsj. Eigenaardig is dat er bij sommige tonen ineens wel een behoorlijk laag tevoorschijn komt, wat wijst op ongewenste pieken. Al met al geen echt overtuigend ontwerp en ons inziens niet passend in de bewezen hogeschool-techniek van Johan Ketelaar en voorts nog: VOORGROND Hoewel de interne woofer zich dus nauwelijks met het klankbeeld bezighoudt, resulteert de opstelling in de kast, een opstelling waarmee het Franse luidsprekermerk Elipson al jaren furore maakt, wel in een mooi strak basfundament dat niet wordt overdreven en toch duidelijk aanwezig is. Paul. Dus zowel (laag)fundament als geen fundament..... 2 recensenten die iets totaal anders over dezelfde speaker vertellen. Er werden wel verschillende eindversterkers gebruikt, dat kan dus een reden zijn ..... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 10 augustus 2003 Report Share Posted 10 augustus 2003 ik ben bang dat 8watt te weinig is voor luidsprekers van 87db. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 10 augustus 2003 Report Share Posted 10 augustus 2003 Geplaatst door telefunken:ik ben bang dat 8watt te weinig is voor luidsprekers van 87db. Ja, 35 Watt wordt aanbevolen. Daarbij staan buizen ook niet echt bekend om hun controle over het laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank de Bruijn Posted 10 augustus 2003 Report Share Posted 10 augustus 2003 Nee, met 8 Watt ga je geen vloerstaander met matig rendement onder bedwang houden ... Als je Yamaha versterker geen problemen gaf met deze speakers en deze buizenbak wel dan denk ik dat de Yammie gewoon beter "paste" op de speakers. Dusss... geef niet gelijk de speakers de schuld (ook niet in de trant van : de versterker laat alles horen!). Maar ga eens kijken naar een goede combinatie (eventueel weer terug naar de Yamaha). En mocht het wel aan de speaker liggen, dan is het nog niet gezegd dat met een paar wijzigingen in het wisselfilter het probleem is op te lossen. Misschien is de kast niet goed berekend, of zitten er ergens vervelende opbreekverschijnselen in 1 van de units. En dan nog: als het op de Yamaha's goed klonk, is er waarschijnlijk weinig / niets mis met je speakers, maar met de combinatie. Oja, dat die recensies verschillen, kan behalve met de versterker ook nog verband houden met de akoestiek Groeten, Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 10 augustus 2003 Report Share Posted 10 augustus 2003 Geplaatst door richard 1:Ja, 35 Watt wordt aanbevolen. Daarbij staan buizen ook niet echt bekend om hun controle over het laag. Een beetje ongenuanceerde uitspraak..... Als de combinatie speaker buizenversterker goed is dan wordt het laag prima gecontroleerd. Die 300 bxls'en moeten overigens hoger worden opgestookt, ze geven dan een veel beter basfundament. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 10 augustus 2003 Report Share Posted 10 augustus 2003 Geplaatst door TannoJ: Een beetje ongenuanceerde uitspraak..... Wat chargeren is ook wel eens leuk. Als de combinatie speaker buizenversterker goed is dan wordt het laag prima gecontroleerd. Wat je hier zegt is wel waar, en is in dit geval hoogst waarschijnlijk niet het geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts