Jump to content

de koda eindversterker

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Hoi erik jij hebt toch die grote woofer in beton ,en je houdt van orgel muziek?

Er staat nog een krell fpb 700cx te koop op hear.nl , 1 jaar oud , inmiddels is de prijs 8750 euro.

Ik weet zeker dat je nog nooit zulk onvervormd snoeihard laag hebt gehoord ,als met zon jonge.

Tis dat ik zelf die ML al heb maar anders.....

Als je zon 1 hebt hoef je de komende 30 jaar geen andere eindtrap denk ik ,en daar kan zelfbouw niet tegenop , hoe leuk het ook is.

Het is alleen wel een heleboel knaken ,maar dan heb je ook wat.

gr :( hj :D

Beste Erik,

Zal ik je een fotootje sturen van de binnenkant van mijn eindversterker?

Dan kun je de Koda ombouwen totdat-ie hetzelfde is geworden als de Bryston... B)

(Hetzelfde kun je natuurlijk doen met de MF.)

Erik, een man zoals jij gaat natuurlijk eerst blind de vergelijking doen? Er moet na de eventuele modificaties toch wat te merken zijn? Dus moet je nu toch blind 100% de Koda als 'minder' bestempelen? Of is het niet om de klank maar om de electro-lol-leerzaamheid?

Ik heb het over het bouwen van een zuivere zware transistor eindtrap, jij hebt het over buizenversterkers zeker?

Hier een vb van een 130 watt Aleph-X van Edwin Dorre

http://www.passdiy.com/gallery/alephx-p3.htm

(nagenoeg) Zelfde schema als een Pass Labs Aleph XA160, alleen 1500 euro ipv 20000.

inmiddels is de prijs 8750 euro.

en daar kan zelfbouw niet tegenop , hoe leuk het ook is.

Stel je nu eens voor dat je dit bedrag in zelfbouw versterkers stopt, kun je haast een concert in Ahoy van goed geluid voorzien :blink:

(nagenoeg) Zelfde schema als een Pass Labs Aleph XA160, alleen 1500 euro ipv 20000.

He, ik denk die naam en versterker, die heb ik meer gezien! ;-)

Groetjes,

Edwin

Hoi Edwin, leuk te "zien". Alles nog okay met de amp (en de rest)?

mvg,

"The Cableman"

Ik heb het over het bouwen van een zuivere zware transistor eindtrap, jij hebt het over buizenversterkers zeker?

NAGENOEG ......je zegt het zelf al

2e hands staat er 1 op de audiomarkt voor ongeveer 9000 euro ! een pass x150 voor 2500 euro

Ik heb zelf ook een hawk A18 gebouwd , met wat bekabeling en koeling mods.

Klinkt heel mooi heeft wel veel minder power .

Zon ML 431 heb je ook al 2e hands voor 4250 soms , en is weer te verkopen zon zelfbouw amp niet

Heb je zon krell FPB amp wel eens van binnen gezien daar zit toch veel meer techniek in als een passdiy.

Heb je die diy wel eens tegen een fabrieksamp laten spelen?

Heel vaak is goedkoop duurkoop, ik denk maar zo dan maar even de tanden op elkaar en sparen en veel overwerken.

NAGENOEG ......je zegt het zelf al

2e hands staat er 1 op de audiomarkt voor ongeveer 9000 euro ! een pass x150 voor 2500 euro

Ik heb zelf ook een hawk A18 gebouwd , met wat bekabeling en koeling mods.

Klinkt heel mooi heeft wel veel minder power .

Zon ML 431 heb je ook al 2e hands voor 4250 soms , en is weer te verkopen zon zelfbouw amp niet

Heb je zon krell FPB amp wel eens van binnen gezien daar zit toch veel meer techniek in als een passdiy.

Heb je die diy wel eens tegen een fabrieksamp laten spelen?

Heel vaak is goedkoop duurkoop, ik denk maar zo dan maar even de tanden op elkaar en sparen en veel overwerken.

Ik heb een DIY Pass XA samen met een echte Aleph P (voorversteker)! In mijn Denon 3801 zit binnen veel meer techniek, ook in mijn ex-Classe CAP-151 zat veel meer techniek... echter... De XA130 klinkt veel beter, gedetailerder, dynamischer en toch rustiger. Ik heb een Gamut D200, een ML334, een Pass X150, etc thuis gehad, echter ik ben toen toch maar de Pass gaan bouwen, en geen spijt gehad. Mijn buurman heeft zijn Accuphase vervangen door mijn 'oude Aleph 2'. Ik draai met B&W 802D, mijn buurman draait met B&W N800...

Ik denk alleen dat het niet zo erg interessant is voor de Koda ombouw en opfris cursus om naar een XA te kijken.... ;):cool2:

E.

Als je ze vergeleken hebt kun je voor jezelf een conclusie trekken uiteraard ,ik heb ze niet gehoord , wel een keer vluchtig eentje, niet noemenswaardig.

Maar passlabs zal de diy natuurlijk nooit zo goed laten klinken als de fabrieks xa ,anders verkopen ze ze niet.

Als ik ooit nog eens een andere amp koop , staat pass zeker op het verlanglijstje ,die beetje buizenachtige klasse A sound(hawk A18 ) is erg mooi.

Overigens ook op het verlanglijstje om eens te luisteren van transistor : HALCRO (er staat er nog een bij mijn hifi) KRELL, ML 33H ,33(is laatst verkocht voor 14000 ) Plinius SA.... CHORD BOULDER en ............

Geen koda overigens :(:(

Ik heb een DIY Pass XA samen met een echte Aleph P (voorversteker)! In mijn Denon 3801 zit binnen veel meer techniek, ook in mijn ex-Classe CAP-151 zat veel meer techniek... echter... De XA130 klinkt veel beter, gedetailerder, dynamischer en toch rustiger. Ik heb een Gamut D200, een ML334, een Pass X150, etc thuis gehad, echter ik ben toen toch maar de Pass gaan bouwen, en geen spijt gehad.

Mythevorming in de versterkerbranche is soms een beperkende factor. Zo is algemeen bekend dat de Krell zijn legendarische niveau niet heel lang heeft kunnen vasthouden; er zijn gebruikers die zeggen dat ze dat al niet meer konden nadat ze met die variabele bias zijn gaan knutselen. Ook het niveau van de vroegere ML eindversterkers wordt mijns inziens tegenwoordig niet meer waargemaakt en ik moet zeggen dat ik ze recentelijk weer eens naast elkaar heb kunnen horen. Die 25watter die ze destijds maakten (ik ben niet goed in types) speelt de torenhoge glimmers weg, ook al kosten ze een absurd veelvoud ervan.

Het zou rechtgeaarde muziekliefhebbers veel centjes kunnen schelen als ze zich niet lieten vangen door de mythe van vroegere glorie die thans onder druk van de concurrentie vergaan is, maar gewoon zouden afgaan op hun oren en op de echte ervaringen van luisteraars en gebruikers die helemaal geen commerci

Die grote totaal aangepaste ruimte die je aan het maken bent , die man heeft toch die grote avalons plus ml 33 , en dat klinkt niet ?

Wat vind jij de beste eindtrap die je gehoord hebt dan?

En voortrap,buis en transistor?

Ik dacht dat de kleinere versie van die eindtrappen model 33's waren. Die grotere torens staan niet meer op de site van ML.

De eindtrappen van de persoon waar jij naar verwijst zijn dus die grotere torens; die wegen iets van 156 kilo het stuk en moesten met een kraan het zolderraam uit getakeld worden. Ze zijn zeker 1.25m hoog. Die heb je niet voor 14000. Ik had het inderdaad over de "kleinere" versie -- iets van 50cm hoog.

Toen ik die grote joekels voor het eerst hoorde was ik niet onder de indruk, maar goed, een Osiris op een zolder die veel te klein is kan ook niet kloppen. Niettemin geloof ik niet dat je meer dan een ton aan eindversterkers hoeft uit te geven om die Osiris aan de gang te krijgen. Over 2 maand is de ruimte klaar; dan weet ik meer... :)

Ik weet niet wat de beste eindtrap is die ik heb gehoord, maar ik weet wel welke eindtrappen hun prijs in de verste verten niet waarmaakten en daarbij horen de 33's en eigenlijk alle nieuwerwetse ML's. Was wel erg onder de indruk van de Lamm 250 versterkers, maar da's ook een prijs die nergens meer over gaat natuurlijk...

De ge

De MLs die nu op de site nog staan zijn 33h (staat volgens mij voor half ,helft van het vermogen) de kleine versterkers .

De grote zijn de 33 staan niet meer op de site , zijn toch laatst door de high end broker 2e hands verkocht voor 14000 , waren in 1 dag verkocht, de 33h gingen laatst voor 11500.

Ik ben zelf ook arc voortrap fan, de lamm transistoreindtrap heb ik nooit gehoord, ik denk zelf dat veel merken gewoon goede schone power kunnen leveren (neutraal vermogen)

De voortrap, hetzij buis, hetzij transistor " maakt " (iemands pers. voorkeur) het geluid ,maar dit is gebaseerd op mijn luisterervaringen tot nu toe .

De hawk A 18 kan ik ook zeker van genieten, maar de ML(meer vermogen) is neutraler en neemt de speakers in een soort houdgreep , zeker als je hem wat harder zet ,ik vind dat mooi, maar op een ML 29 bijv heb ik mijn set nog nooit gehoord, ik geloof dat die oudere MLs ook meer in klasse A stonden dan die nieuwe.

ze zeggen dat de oude ARC pre s ook muziekaler zijn dan de niewe

Nouja... als een 'echte' XA160 dezelfde vermogenswaardes heeft als dit diy ontwerp ging ik toch heel hard huilen als ik zo'n apparaat nog zou hebben staan.

"It will deliver:

Watts Ohm

132W 8.00

151W 7.00

134W 6.00

112W 5.00

89W 4.00

67W 3.00

44W 2.00"

Ergens lijkt me de 1500 ipv 20.000 euro vergelijking dus niet helemaal een goede.

Anyway, ik wens Erik erg veel succes met zijn project en top dat hij zijn vorderingen met ons wil delen, ik zal het met grote belangstelling volgen!

en is weer te verkopen zon zelfbouw amp niet

Nou, en.........?

Je hebt een goede versterker, wat zou de reden zijn om 'm te willen verkopen ? :(

Overigens speakers die een onwaarschijnlijke hoeveelheid vermogen verstoken zijn nu ook niet direct de meest aantrekkelijke weergevers, het is zeer wel mogelijk een zeer goede speaker te bouwen die met een versterker die een watt of 15 tot 25 kan leveren zeer goed uit de voeten kan.

Blijkbaar spreekt dit niet tot de verbeelding......... :blink:

Zit in de natuur vd mens , die wil altijd nieuw en beter na verloop van tijd toch, en de stand van de techniek verandert .

Die hawk A18 speelt heel mooi , maar je praat hier over verschillen in weergave die de meeste mensen niet interesseert, en ik ben een perfectionistisch ingesteld iemand als het op weergavebied aankomt(behalve de akoustisch aangepaste ruimte ,hi ,hi) en mij intereseert het wel

Mijn speaker heeft een rendement van 87 db en een redelijk imp verloop, heeft geen 200 watt nodig , maar het is in mijn ogen icing on the cake

Zit in de natuur vd mens , die wil altijd nieuw en beter na verloop van tijd toch, en de stand van de techniek verandert .

Mij natuur dan toch niet, overigens vrees ik dat je de stand der techniek in de audiowereld behoorlijk overschat.

De meeste technieken die nu worden toegepast waren begin vorige eeuw al bekend, wel is het zo dat ontwikkelingen op het gebied van materialen nu eindelijk een goede toepassing mogelijk maken.

Heel erg veel " techniek ' zoals nu verkocht door verschillende fabrikanten is niet zo heel erg veel meer dan technobabbel door marketingfiguren.

Men is creatiever in het bedenken van nieuwe namen voor oude technieken, dan in het uitwerken van nieuwe techniek................

:unsure:

maar als je zon ml print lay out bekijkt, zonder draadjes , koperen aansluitklemmen, in de 33h een techniek die een perfecte voedingspanning regenereert ik vind dat getuigen van perfectionisme ,zoeken naar verbeteringen ,ik kan daar alleen maar respect voor opbrengen , een soort "conceptcar" maar dan voor audio

"It will deliver:

Watts Ohm

132W 8.00

151W 7.00

134W 6.00

112W 5.00

89W 4.00

67W 3.00

44W 2.00"

Ergens lijkt me de 1500 ipv 20.000 euro vergelijking dus niet helemaal een goede.

Dat is normaal gedrag voor een single ended klasse a versterker (geen pp). De XA160 zal ongeveer hetzelfde doen (afhankelijk van de bias instelling).

Je moet er natuurlijk geen sub 2 ohm speaker aanknopen.