Jump to content

de koda eindversterker

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

hoi paul.

als je er toch besluit er nog een tweede erbij te nemen,zou je misschien ook kunnen proberen om de linker/rechter kanaal samen te voegen van de input en dan de linker uitgang op het laag en de rechteruitgang op het hoog, en dat maal 2 voor stereo.

ik denk namenlijk dat als je 1 versterker voor het laag gebruik de voeding anders leeg gezogen zou worden.

misschien is mijn denkwijse niet goed maar het is een idee.

Geplaatst door telefunken:

hoi paul.

als je er toch besluit er nog een tweede erbij te nemen,zou je misschien ook kunnen proberen om de linker/rechter kanaal samen te voegen van de input en dan de linker uitgang op het laag en de rechteruitgang op het hoog, en dat maal 2 voor stereo.

ik denk namenlijk dat als je 1 versterker voor het laag gebruik de voeding anders leeg gezogen zou worden.

misschien is mijn denkwijse niet goed maar het is een idee.

Dat klopt. As je het zo doet heb je alleen kans dat het mid/hoog "meegezogen" wordt via de voeding. Doe je zoals ik het in mijn vorige post beschreven heb dan kan dat niet.

Wat het beste klinkt zal de praktijk uit moeten wijzen. Beide is een optie.

Overigens zijn Paul en ik van plan om te filteren voor de eindversterkers. Daardoor hoeven ze geen signaal te verwerken wat uiteindelijk toch niet in de speakers terecht komt. Ook vervalt dan het LS x-over voor laag/mid waardoor een betere demping mogelijk is. Alle mogelijkheden liggen nog open.

Hoe zit dat dan met Koda speakers? HIFI03.JPG

de Koda KF225F

MDF kasten, 25mm hogetonen unit, 2x 130mm mid/bass units, units uitgerust met kevlar conussen enz. Is misschien ook wel erg goed spul voor het geld (prijs kon ik zo niet achterhalen)! Ook maar eens aan de tand voelen? ;)

Ik verwacht van die Koda speakers niet veel, maar je weet maar nooit. Zeker voor surround toepassingen zou dit wat kunnen zijn.

Ik kijk met belangstelling uit naar je prijslijst, Erik. Ik wil eigenlijk een tweede amp -ook in champagne, zoals je weet- maar heb ook interesse in die Karaoke voorversterker :)

Paul.

• 2 weeks later...
  • 2 months later...

Ik denk dat dat de spotgoedkope Koda gewoon een goede versterker is. Geen topper natuurlijk, maar gewoon van goed niveau.

Op de ESL's van Kermit deden ze het niet geweldig. Ik denk dat de Koda gewoon geen ESL's lust, zoals vele versterkers niet, ook velen uit de duurdere klasse.

Erik,

waarom zou jij de Koda's door Bas willen laten modden, je hebt toch al een fijne Quad 606-II ? Dat is gewoon een betere amp hoor.

Kijk, dat ik nu overweeg om ze te laten modden ... :)

Paul.

Geplaatst door Paul Jenner:

Ik denk dat dat de spotgoedkope Koda gewoon een goede versterker is. Geen topper natuurlijk, maar gewoon van goed niveau.

Op de ESL's van Kermit deden ze het niet geweldig. Ik denk dat de Koda gewoon geen ESL's lust, zoals vele versterkers niet, ook velen uit de duurdere klasse.

Erik,

waarom zou jij de Koda's door Bas willen laten modden, je hebt toch al een fijne Quad 606-II ? Dat is gewoon een betere amp hoor.

Kijk, dat ik nu overweeg om ze te laten modden ...   :)

Paul.

maar als een gemodde koda nou beter is dan een quad ?

je weet het niet ,nl

:rolleyes:

Beste Paul,

Ik meen me te herinneren dat jij zelf een goede bekwame techneut bent. Dus je moet zeker overwegen de koda te modden.

Ik denk van wat ik heb gezien, dat het ontwerp gewoon goed is, ,maar dat alleen de onderdelen niet om over naar huis te schrijven zijn.

Begin bij het hart, de voeding. Mooie amplimo ringkern trafo. Slitfoil of black gate afvlakking . Ik denk dat in deze eindtrap wel de zwaarste schotkey diodes kunnen. Dan zijn we echt al een heel eind. De voeding maken we natuurlijk iets ruimer van opzet. Div ontstoringen ind e voedingslijn. Darna gaan we eens kijken naar de ingangstage. Daar valt overigens een hoop te verbeteren.

Ik bene rvan overtuigd, dat er van de koda een topversterker te maken is. Het ligt ermaar aan hoever je wilt gaan.

Groeten,

Bas