Jump to content

de koda eindversterker

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Beste Eric,

Wou ik nog aan toe voegen, dat bruggen echt niet aan te bevelen is emt deze amp. Zoals de metingen in het begin van deze thread aangaven van jou HT vriend, stort de amp eigenlijk onder de 8 ohm al in elkaar, en laat zien de de voltage stabiliteit er niet is bij lage impedantie's. Kortom de voeding is dus zeker niet gebouwd op bruggen, of parrallelen.

Het vermogen op paier verdubbelen geeft jou ook niet de garantie op meer drive en power. 2x100 watt aan 8 ohm moet ruim, maar voldoende zijn. Het gaat veel meer om totale stabiliteit, de voeding, en gebruikte componenten.

Staar je dus niet blind op vermogen, en bruggen. Dit gaat in het geval van de Koda niets uithalen.

Groeten,

Bas

Hello Bas.

Wat ik als technicus ter tafel kan brengen is dat ik een soldeerbout vast kan houden en dat ik theoretisch redelijk weet wat er speelt. Meer niet. Doe mij het type nummer van die Schottky's bijvoorbeeld aan de hand en ik vervang ze wel, dat gaat nog wel lukken. Maar ik kan geen complete electronische schakelingen uitdenken en uitrekenen, daar ben ik niet voor opgeleid.

Maar wat het modden betreft, het is inderdaad maar net hoever je wilt gaan. De ringkerntrafo vervangen door een ander exemplaar gaat mij dan weer te ver. Zodra je dat doet geef je eigenlijk aan dat een apparaat in de basis niet goed is. Ik denk overigens dat er met de trafo van de Koda niets mis is.

Misschien kun jij nogeens een blik werpen op het inwendige van de Koda's. Eerder in deze thread heb ik foto's geplaatst. Of er in de input stage nog wat te verbeteren valt weet ik niet, volgens mij is er in die hele bak geen opamp te bekennen, of ik moet me dat verkeerd herinneren ...

Qua ontstoring is er nog wel wat te verbeteren in de Koda, want die van mij hebben een brommetje. Ook heb ik af en toe last van een mild gekrakel uit de luidsprekers. Ik vermoed dat dat afkomstig is van Le Coda.

Paul.

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Paul,

Ik denk van wat ik heb gezien, dat het ontwerp gewoon goed is, ,maar dat alleen de onderdelen niet om over naar huis te schrijven zijn.

Begin bij het hart, de voeding. Mooie amplimo ringkern trafo. Slitfoil of black gate afvlakking . Ik denk dat in deze eindtrap wel de zwaarste schotkey diodes kunnen. Dan zijn we echt al een heel eind. De voeding maken we natuurlijk iets ruimer van opzet. Div ontstoringen ind e voedingslijn. Darna gaan we eens kijken naar de ingangstage. Daar valt overigens een hoop te verbeteren.

Groeten,

Bas

Shit Bas dit gaat meer kosten dan die hele Koda gekost heeft. Zo gaat de lol er wel van af.

Je kan hem zeker verbeteren maar zo ben je hem zowat helemaal overnieuw aan het bouwen.

Bruggen kun je inderdaad maar beter uit je hoofd laten. Er zit per kant maar 1 stel eindtorren in. De stroombeveiliging slaat dan bij een beetje uitsturing al in en op den duur overleven de eindtorren het waarschijnlijk niet.

Bij de weg er zit m.i. een fout in het schema wat betreft de bias-instelling.

Geplaatst door Paul Jenner:

Je mag hem eens openschroeven als je bij mij bent ...

PAul.

Nou dat vind nou 's aardig :D:D

We moeten idd maar weer eens afspreken. Die brom moet er zowiezo uitkunnen. Bij de weg ik heb het schema ervan. Qua verbeteren zouden we met de gelijkrichtdioden kunnen beginnen en misschien een betere layout van de bedrading. Scottky's lijkt me wat overdreven maar een stel snelle diodes er in (BYW29 ofzo) is al een aardig begin. Er zitten nu de goedkoopste slome standaard dingen in die te krijgen zijn.

Da's een fijn plan Peter. Maar voorlopig eerst eens dat filter aan de praat krijgen. Ik zie net dat er uitsluitend xlr aansluitingen op zitten en die pluggen heb ik dus niet in huis. Dat wordt vanavond dus nix en morgenmiddag waarschijnlijk kabeltjes solderen. Ik ben toch wel zeer benieuwd.

Zodra de setup er een beetje staat moet je maar eens komen luisteren hoor. We kunnen lekker varieren met een aantal zaken "to our hearts' content"...

Paul.

Het moet gezegd worden dat de Koda's het bij John minder deden op die electrostaten. Ik zou als ik jou was, nu je naar staten luistert, mezelf lekker bezighouden met die Quad versterker. Die doet het gewoon beter op die staten.

Ik heb overigens sinds gisteravond nu eindelijk vier kanalen Koda spelen : Met een actief lijnfilter ertussen worden nu laag enerzijds en midden/hoog anderzijds apart aangestuurd. En dat dan voor links en rechts he !

De laagcontrole is aanmerkelijk vooruit gegaan. De totale power ook, maar de sprong in dynamiek slechts een beetje. Nu eens verder luisteren, kijken er wel een verbetering qua micro-dynamiek te bespeuren valt ...

Paul.

Bas, ouwe rukdoos, wat zou er aan die Koda's te doen zijn om het instorten van de stroom bij lagere impedantie tegen te aan ?

Ik vrees zelf weinig, of je zou een manier moeten zien te vinden om de inwendige weerstand te verlagen.

Valt er wat dit aangaat nog wat te klooien met extra en/of andere elco's ?

En dan dat mechanische + electrische brommetje. Is niet het belangrijkste, maar toch ...

Paul.

Bas, ouwe rukdoos, wat zou er aan die Koda's te doen zijn om het instorten van de stroom bij lagere impedantie tegen te aan ?

Ik vrees zelf weinig, of je zou een manier moeten zien te vinden om de inwendige weerstand te verlagen.

Valt er wat dit aangaat nog wat te klooien met extra en/of andere elco's ?

En dan dat mechanische + electrische brommetje. Is niet het belangrijkste, maar toch ...

Paul.

h

Ik kan met mijn oor boven de Koda vrij duidelijk een mechanische brom horen. Dit zit ook in de speakers en het ligt niet aan de andere apparaten, want die staan afgeschakeld. Het is overigens een bescheiden brommetje, waar ik me niet direct veel zorgen over maak. Veel versterkers leveren je wel ongeveer zo'n streek.

Het brommen lijkt iets minder te worden naarmate ze langer aan staan. Bij inschakelen moeten ze even schrikken hoor !

Wel zou ik eens op een aardlus ofzo moeten tjekken en de absolute fase van de mains van alles moeten tjekken en corrigeren. Dat kost nix en zou benificieel kunnen zijn.

De Koda's zijn overigens gevoelig voor schakelklikken via het lichtnet heb ik gemerkt.

Wel mooi dat ze twee secundaire wikkelingen hebben in de trafo''s. Dat zou moeten betekenen dat een stroompiek in het ene kanaal het andere kanaal niet of nauwelijks beinvloed ...

Paul.

nou paul ,

als je eens in de buurt bent ,moet je maar eens komen luisteren .

naar mijn koda en naar mijn els, die al weer anders (misschien wel beter) klinken als de laatste keer bij kermit .

sjonge zeg ,wat staat hij nu te spelen :rolleyes::)

de vierde van shostakovitsch.

en niet in de beveiliging te krijgen dat ding .

en toch dippen mijn esl,s soms tot

Losse stripjes ? Wat zit jij nou weer stom te lullen, achterlijke vijverkwaker ? Probeer je mij soms op de kast te krijgen ofzo ;)

(OT: Ben effe de Rach III aan het luisteren. Jammer dat mijn opname niet zo geweldig is.)

Aan deze kant wordt hard gewerkt aan de weergave, dat verzeker ik. Heb nu de Rogers voor het laag en twee kleine Wafferdaletjes voor midden/hoog, tezamen met actief tweeweg lijnfilter. Zeer leuk en leerzaam.

Ken je die UniQ's niet eens uitlene John ?

Mag jij in ruil even die fantastische Koda's besnuffelen hierzo :)

Paul.

Losse stripjes ? Wat zit jij nou weer stom te lullen, achterlijke vijverkwaker ? Probeer je mij soms op de kast te krijgen ofzo   ;)

(OT: Ben effe de Rach III aan het luisteren. Jammer dat mijn opname niet zo geweldig is.)

Aan deze kant wordt hard gewerkt aan de weergave, dat verzeker ik. Heb nu de Rogers voor het laag en twee kleine Wafferdaletjes voor midden/hoog, tezamen met actief tweeweg lijnfilter. Zeer leuk en leerzaam.

Ken je die UniQ's niet eens uitlene John ?

Mag jij in ruil even die fantastische Koda's besnuffelen hierzo   :)

Paul.

Ja hoor, geen probleem. Als ik maar niet aan die Koda

Die neging gaan je vanzelf een keer krijgen als je die mooie champagnekleurige jongens eens in het echt hebt gezien. Wanneer spreken we eens af ?

PAul.

Mag ik ook eens komen luisteren naar je set Paul?

evt in combinatie met John

Ja hoor, dat mag zeker.

Maar ik zou zeggen dat e.e.a. alleen nut heeft als de set dusdanig is opgekalefaterd dat e.e.a. de eerste toets der kritiek kan doorstaan. Dat is nu nog niet het geval. Die kleine Wharfedaletjes moeten nog uitgebreid verbouwd worden voordat het midden/hoog een beetje redelijk klinkt. Nu is e.e.a. nog duidelijk te kasterig. Misschien met de leen boxjes van John wel toonbaar ...

Je moet het maar zien als een stapje in een experiment, dat uiteindelijk zeker gaat leiden tot hoogkwalitatieve weergave ... Ik vind het leuk om met ontwikkelen bezig te zijn. Ik heb ook de mogelijkheden om ineens een goede speakerset + amps te kopen, maar daar gaat het mij nu niet zozeer om. Er staat voldoende te koop en de middelen zijn er eigenlijk ook wel.

Als ik me goed herinner heb ik jou weleens bij John thuis ontmoet ?

Paul.

Ik volg het hele Koda verhaal nu al een tijdje (vanop Hifi.nl al)maar ik ben er nog steeds niet uit. Is deze bak nu echt een revelatie in audioland of moet ik alles maar met een grote korrel zout nemen. Omdat ik nogal wat :rolleyes: smilies tegenkom.

Mijn geplande aankoop was een Marantz 17 MKII M, maar met zo'n Koda hou je al wat geld over waar je wat anders leuks mee kan doen.

Geplaatst door Robbie V.:

Ik volg het hele Koda verhaal nu al een tijdje (vanop Hifi.nl al)maar ik ben er nog steeds niet uit.  Is deze bak nu echt een revelatie in audioland of moet ik alles maar met een grote korrel zout nemen.  Omdat ik nogal wat   :rolleyes: smilies tegenkom.

Mijn geplande aankoop was een Marantz 17 MKII M, maar met zo'n Koda hou je al wat geld over waar je wat anders leuks mee kan doen.

Zo'n Koda (ik ken 'm verder niet) is toch alleen een eindversterker? De door jou genoemde Marantz (ik neem aan dat je de PM17Mk II M bedoelt) is een geintegreerde versterker. Niet echt vergelijkbaar dus...

Geplaatst door Robbie V.:

Ik volg het hele Koda verhaal nu al een tijdje (vanop Hifi.nl al)maar ik ben er nog steeds niet uit.  Is deze bak nu echt een revelatie in audioland of moet ik alles maar met een grote korrel zout nemen.  Omdat ik nogal wat    :rolleyes: smilies tegenkom.

Die KODA is zeker geen slechte versterker en levert zeer veel waarvoor zijn geld. Het is een recht toe recht aan opgebouwde versterker en technisch niet veel bijzonders. Wat die KODA m.i. zo spraakmakend maakt is dat zo'n recht toe recht aan versterker gewoon goed kan klinken. Hij zet met name door zijn kostprijs versterkers die meer dan het 10 voudige kosten en met veel poeha omgeven worden toch wel een beetje in hun hempie. Vandaar al die smilies. Hiermee wil ik zeker niet beweren dat veel van die dure versterkers niet beter klinken, zeker niet. En het klopt wat Henrie zegt, die KODA is alleen een eindversterker.

Geplaatst door Henrie:

Zo'n Koda (ik ken 'm verder niet) is toch alleen een eindversterker? De door jou genoemde Marantz (ik neem aan dat je de PM17Mk II M bedoelt) is een geintegreerde versterker. Niet echt vergelijkbaar dus...

Weet ik wel, ik doelde met 'iets leuks' dan ook op een pre-amp - koda combo.