Jump to content

Mijn speakers die bijna klaar zijn

Sherwin
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Sherwin:

Mijn set met een voorlopige leen versterker, een goed klinkende yamaha ax930, mijn eigen versterker is een vMedevoort maar die word nu gemaakt. Eind dit jaar komt er een dikke versterkerset (krell ofzo).

getpicture.php?id=9248

Mijn tjoebje van de binnenkant

getpicture.php?id=9246

Ahaa, de Tjoeb en een andere versterker? eek.gif

Geinige CD-speler, uiterlijk niet veel bijzonders, maar onder de kap wel. :)

Het geluid zal ook wel aangenamer zijn dan het origineel. :D

Geplaatst door Lars:

Ahaa, de Tjoeb en een andere versterker? eek.gif

Als je nou ff leeeest ;) (en niet ook de images quote, zodat we nog verder moeten scrollennn :rolleyes: )

Geplaatst door Sherwin:

Mijn set met een voorlopige leen versterker, een goed klinkende yamaha ax930, mijn eigen versterker is een vMedevoort maar die word nu gemaakt. Eind dit jaar komt er een dikke versterkerset (krell ofzo).

///

Mijn tjoebje van de binnenkant [afbeelding]
Hehe, pas maar op met die multimeter :D:D

Je speakers zien er zondermeer goed uit Sherwin!

Ze hebben qua vorm wel wat weg van Driade's.

ps:Ik denk dat je dan ook wel een nieuw/ander rack kunt gebruiken, wanneer je e.v.t overgaat tot een Krell voor-eind versterker.

Groeten,

Alco

Ik vind die speakers een fraai staaltje vakwerk, zeker die schuine kanten lijkt me best lastig. Staat er ergens meer info over de units en de bouw zelf?

Hoelang ben je aan het ploeteren geweest :)

Hoop dat ze mooi klinken.

Sherwin,

Ziet er inderdaad goed uit. Mooie dikke voorkant. Heb je dat allemaal zelf bedacht? Heb je een beetje meetapparatuur of doe je het met het blote oor?

Lijkt me moeilijk en een pokkenwerk. Chapeau.

Heb je uitgebreide beschrijving niet gelezen op HiFi.nl.

Ik wist niet eens dat HiFi.nl bestond. Zocht eigenlijk naar muziek.nl maar dat schijnt van Sony te zijn.

Ik ben een groentje op dit forum, want ik kom net kijken en nu schijn ik zelfs van wanten te weten volgens de directie. Welke criteria daarbij worden gehanteerd zijn mij onduidelijk.

Zoals Alco al schreef lijken jou speakers wel een beetje op de Driades.

Maar wat ik tot nu toe van Driade heb gehoord, klinken jouw speakers beter, zelfs zonder woofers en tweeters.

Ik heb trouwens jaren een Translator Reference gehad die ook zulke hoekjes had. Iets groter.

Ze hebben trouwens nog steeds modellen met die hoekjes in het programma net zoiets als jij hebt.

Kijk wel uit dat je die kasten niet in een winkel, op een tentoonstelling of op het Internet zet (openbaar).

(Is dit trouwens internet, of is dit besloten? denk, denk, denk, nee dit is besloten, dus niet openbaar)

Kan zijn dat dit model of die hoekjes gedeponeerd zijn (modellenbureau Den Haag, en Brussel)

Omdat Hans Baan van Translator hier twee keer is geweest (voor het uitmeten van de kamer en het plaatsen van de speakers) weet ik in ieder geval dat indertijd Synthese grote problemen met Translator heeft gehad bij de introductie (met veel bla,bla) van een van zijn modellen(ook met die hoekjes) in Parijs.

Omdat ze niet eens wilden praten (kennelijk een beetje dom) waren die modellen binnen anderhalf uur van de tentoonstelling verwijderd.

Synthese heeft ze toch op de markt gebracht, gevolg firma failliet. Daarna heette de firma ineens Floating met een andere eigenaar daar was wel mee te praten. Ik heb inderdaad nooit meer iets van Synthese gehoord, jij wel?

'Mijn' Reference schijnt ooit ook uit een zelfbouwwinkel in Kopenhagen te zijn verwijderd.

'Mission' schijnt trouwens de zaken wel netjes met Translator te hebben geregeld en mochten toen wel hun modellen met het schuine kantje verkopen.

Hans Baan schijnt het dus niet zo leuk te vinden dat er van hem gejat wordt. Is dat eigenlijk zo vreemd ?

Dus Sherwin ik zou maar ff bellen als je ermee in de openbaarheid wilt gaan !. Het nummer heb ik nu niet bij de hand, maar als je dat wil hebben moet je maar even terugseinen.

Ik begrijp trouwens niet waarom je de voorkant niet smaller hebt gemaakt dan de achterkant(dus kast achterste voren) i.v.m. de cabinet diffraction, maar mogelijk heb je dat beschreven op HiFi.nl en zit daar een speciale bedoeling achter, dat weet ik niet. Akoestisch lijkt het mij niet optimaal, maar als het goed klinkt, klinkt het goed.

Ik heb ook enige ervaring met het bouwen van speakers en heb geprobeerd mijn speakers na te bouwen en te verbeteren. Had daar ook wel leuke meetapparatuur bij (ben een beetje apparatengek). Een en ander is toch jammerlijk mislukt, omdat ik de 'truuken' die in het scheidingsfilter zaten niet heb begrepen.

En dat had weer te maken met het gedrag van de eenheden in de kast. Wat ik dus wel uit eigen ervaring weet is dat je nooit en te nimmer af kunt gaan op de specificaties van de tweeter of midrange fabrikanten.

Bijna alle gegevens en metingen worden op een IEC of een zgn. Infinite baffle gedaan. Een IEC baffle is geloof ik 90 x 182 cm en een infinite baffle is tamelijk groot.

Jouw kasten voldoen dus aan geen van deze afmetingen, dus ik hoop dat je niet je filters maakt (of hebt gemaakt) op basis van die gegevens. Het handigst is om de gegevens van de woofer, mid en tweet te verkrijgen als ze in de kast zitten.

Ik was bij dat zelfbouwen (dacht ik) heel slim en ging daar vragen over stellen bij Translator.

Altijd keurige en technisch correcte antwoorden gekregen alleen de clou om het optimum te bereiken heb ik nooit gekregen.

Logisch eigenlijk wel. Die mensen moeten er van happen.

Verder sterkte met de laatste laklaag.

Vergeet je het wigje op de binnenachterwand niet ? Of zit ie er al ?

Wat je wel moet vergeten zijn de uitermate kinderachtige en/of puberale opmerkingen van b.v Lars en SpeedyAndr

Beste Lars,

Nou breekt m'n klomp, geen kritiek op Sherwin?

Jij was het toch die zat te zeuren over de kleur van die speakers ?

We zouden gefundeerde en opbouwende kritiek leveren. Als je de kleur niet mooi vindt zeg je dat gewoon. Recht voor z'n raap.

Dan moet je niet schrijven: marineblauw met een vraagteken.

Waarop iemand anders (JSA) dan weer roept roze. Puberaal. Je bent aan het provoceren Lars niet doen.

Doe b.v. zoals Duck-Twacy: ge

Geplaatst door gert:

...

Niettemin heb ik je toch echt wel op de hoogste luidsprekerkast die ik ken.

Sterkte met de site.

...

mvg

Gert

Beste Gert,

Dit maakt me wel nieuwsgierig. Helaas is er op je homepage weinig info over te vinden (ook geen fouten overigens). Zijn het de eerder genoemde Translator References (met gepatendeerde hoekjes)?

Edit: Iets verder surfen dan mij neus lang is, leerde me dat het de Translator Fenix zijn. Zal daar eens een plaatje opzoeken.

Als je (of iemand anders) nog wat leuks wilt zien, moet je eens gaan kijken naar de nieuwe zolderetage van Staffhorst in Utrecht. Er stond een stel Apogee (bestaan die nog?) full range ribbons van op het oog 2,5 meter hoog. Het is natuurlijk geen kast, maar meer een deur (alleen hoger en breder dan de deuren bij mij thuis). Er zat ook nog een soort wasmachine achter iedere deur voor de electronica (waardoor de diepte toch opliep tot dik een meter).

Ze stonden helaas niet aan en waren al verkocht. Er stonder wel een paar manshoge electrostaten te spelen op een ML383 (geloof ik). Kreeg daar wel een minderwaardigheid complex van.

Veel kijkplezier.

Sorry voor het hoge offtopic gehalte. Zal vanavond nog wat filter tips aan Sherwin posten.

Hmm, die Gert is zgn. niet met het forum van Hifi.nl bekend, mag ik dit betwijfelen confused.gif

Verder is je kennis over websites bouwen best acceptabel en daarbij schijn je iets over luidsprekers en afstraling te weten, dat kan een handige combinatie zijn.

Ik hoop niet voor je dat je achter de "website" van Translator zit, want daar krijg ik acuut hoofdpijn van.

Even een vraagje:

In mijn IE6 vensters zie ik animated gifs maar

Geplaatst door Sherwin:

BESTE MENSEN,

Als je denkt om hier eventjes het zaakje te komen vergallen heb je het bij het verkeerde eind.

Hoho, Sherwin,

Gert is hier te gast net als jij.

En als er iemand de boel heeft lopen te vergallen bij hifi.nl ben jij het wel, met je onbeschaamde, ordinaire postings aan het adres van Anja.

Overigens staan de postings van Gert op een zeer stevig fundament, en zijn goed onderbouwd

Mocht je doorgaan laat ik je gewoon een IPban thuis bezorgen :), en als je daar nog geen genoegen moet je maar een keer langs komen hier in helmond en dan praten we het wel eventjes uit.........

Mvgr

Foei Sherwin, vragen om een rode kaart, laten we dat scheidsrechteren maar aan het HEAR team over.

Ik ga gewoon weer ontopic hoor (van al dat gekibbel krijg ik een beetje buikpijn, van de nasi met te veel sambal, die ik net op heb, trouwens ook).

Sherwin, je ontwerp overwegingen bij forum.hifi zullen het best wel overleven (ga ze zeker bekijken zodra het weer online is). Begrijp dat je al aardig in de weer geweest bent met ontwerp software.

Wat ik heel koel vond (als toepassing van een PC) is de methode om met behulp van je PC kaart "real time" de effecten van je filter ontwerp te kunnen beluisteren (door je speakers linkje http://www.purebits.com/ ). Heb er zelf geen ervaring mee (ben maar een domme kit nabouwer), maar deze jongeman Raymond (met homepage http://www.raymondaudio.nl/ ), ookwel bekend als "Lampje" (moderater bij Gathering of Tweakers) heeft zijn speaker-filters er mee gefijntuned. Ik vind het allemaal zeer indrukwekkend.

Btw gert ik neem aan dat de taps toelopende zijkanten bedoeld zijn om staande golven in de kast te voorkomen, tenminste dat is meestal de bedoeling van niet parallel lopende zijden. Ik begreep dat de Fenix alleen een voorkant heeft (open baffle heet dat geloof ik. Of is het dipool?).

Geplaatst door Sherwin:

Ooow, anja was toch ook zoow zielig en zo braaf.. sorry dat ik jou (als echtgenoot van anja) zo heb beledigd,

Anja was niet zielig, ze probeerde op een normale wijze te reageren hetwelk niet mogelijk was mad.gif

Ach en mij heb je niet beledigd, hoogstens heb je je echte ik laten zien eek.gif

Nou, ik ben mezelf aan het gedragen hier

Moeilijk h