gert Posted 26 augustus 2002 Report Share Posted 26 augustus 2002 Beste Sherwin, Harde feiten zijn soms pijnlijk! TEN EERSTE: Hoe kan ik nou weten dat jij Lars kent en dat je hem een goede kerel vindt? Ik zeg toch niet dat hij slecht is ? of wel dan ? Ik constateer slechts dat Lars zit te zeuren over de blauwe kleur van jouw speakers en dat vindt ik dus niets met muziek te maken hebben. Ik prijs je nota bene de hemel in dat je aan zo'n project bent begonnen, zeker in die uitvoering met die gladde afwerking. Want dat is zoals ik zei pokkenwerk. Daar heb ik waardering voor. En als ik dat schrijf dan bedoel ik dat dus ook zo. Ik weet niets van jullie 'relatie' in een vroeger leven op een ander forum. Weet ik veel, ik ben al blij dat ik een aantal knopjes van dit forum kan bedienen en af en toe een tekstje kan produceren. Sherwin, ik weet dat jij het je misschien moeilijk kan voorstellen, maar er zijn mensen die op sommige terreinen harkerig zijn. Je leest nu een tekst van zo iemand. Dat durf ik van mezelf te zeggen. Mogelijk val jij of Lars over de woordspeling pukkeltjes i.p.v. pixeltjes. Ik geef toe pukkeltjes klinkt wat viezig en vermoed een ernstige ziekte. Maar beste Sherwin, wat een lange tenen. Daar moet je even doorheen prikken. Maar ik vind nou eenmaal dat een speaker met pukkeltjes er ziek uitziet. Het kan heel goed de best klinkende speaker ter wereld zijn. Jij wilt toch ook geen pukkeltjes op jouw speakers. Je schrijft zelf dat er weet ik hoeveel lagen lak opzittten en dat een en ander gepolijst is. Dan is dus mijn conclusie: Sherwin wil een gladde speaker en ik zeg Sherwin wil geen pukkeltjes. TEN TWEEDE: Heb ik gezegd dat Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 26 augustus 2002 Report Share Posted 26 augustus 2002 Toch nog ff een goede hint van Gert: Die salontafel heb ik weggehaald en dit heeft een verhelderend effekt op het stereobeeld en het middengebied Had ik eerst last van te lang uitklinkende stemmen (o.a. Laurie Anderson), nu is de definitie en plaatsing verbeterd en heeft de vloerbedekking, die nu als enige tussen de speakers en mij ligt, het meest dempende effekt. Er zijn nog meer voordelen, zoals een mooier dieptebeeld en een schoner midden, maar vooral dat storende uitklinken ben ik nu gelukkig kwijt Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 26 augustus 2002 Report Share Posted 26 augustus 2002 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 26 augustus 2002 Report Share Posted 26 augustus 2002 Beste Gert, Het is mij duidelijk dat ik dus mijn opmerking anders had moeten formuleren. Je kan schijnbaar mijn tekst op 2 manieren interpreteren: als een vraag en als een geinige opmerking. Ik had het als een vraag willen hebben, maar vanwege de opmerking van JSA, was het dus niet nodig(ik had het zelf wel kunnen zien en kunnen beoordelen). Maar ik wou dus wel wat erneer zetten, omdat ik Sherwin ken en zijn speakers waren al veel besproken op het forum van HiFi.nl(wat jij dus niet had kunnen weten). Jij kent het verhaal nog niet van HiFi.nl en denk je dat ik(en Speedy-Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 26 augustus 2002 Report Share Posted 26 augustus 2002 Geplaatst door Duck-Twacy: Tja, en ik heb novilon (= duur zeil, of schrijf je zijl?) tussen mij(n luisterpositie) en de speakers en soms ook nog een blikken Ikea tafeltje (maar die staat op wieltjes). Ik heb dus maar een Ultracurve gekocht (maar die zit nog in het plastic). Moet nog eens proberen met een dekbed op de grond (kan ook erg gezellig zijn). Mijn broer heeft een parketvloer en op mijn aanraden ligt er een leuk Ikea kleed voor de speakers tot aan de luisterplek. Ook bij hem staat er een salontafel waar ik hem had staan, kennelijk net als bij mij omdat dat ding funktioneel is. Zijn tafel heeft een kolomvoet, da's nog erger dan bij mij Binnenkort zet ik zijn salontafel ook eens aan de kant Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Geplaatst door Sherwin:Weet je wat, laten we erover ophouden.. en een beetje ontopic blijven. Zand erover... *zucht* Mvgr Sherwin Wijze woorden. En wellicht gewoon eens bij elkaar gaan luisteren met een kopje koffie of iets sterkers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joris Lauwerijssen Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Heeeeeeeeeeej ventje, aangezien jij nu aan het eten bent, post ik maar gewoon ff een reply, dat kan het niveau en de gezelligheid van dit topic ook alleen maar ten goede komen. Kerel (lees: Sherwin) dat ziet er toppie uit! Ik vind het wel mooi dat jij ECHT de moeite hebt genomen om alles UITGEBREID te lakken. Ik weet hoe het er in het echt uitziet, dat is bloedjemooi... klinken ze ook zoals ze eruit zien? Check je laterzzzzzzzzzzz Grtz, Joris Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Geplaatst door Sherwin:Weet je wat, laten we erover ophouden.. en een beetje ontopic blijven. Zand erover... *zucht* Mvgr Sherwin Is een prima idee Ik hou helemaal niet van rottigheid in welke vorm dan ook, er is al genoeg intolerantie op de wereld Toch vind ik de reaktie Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Geplaatst door gert: Beste Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan Posted 27 augustus 2002 Report Share Posted 27 augustus 2002 Beste Sherwin, Ten eerste, je bent geen lul geweest op hifi.nl. Ik vond het een geweldige tijd. Maar dit terzeide. Wat ik je eigenlijk wou vragen, hoe heb je de woofer cirkels zo mooi ingevreesd. Misschien een domme vraag, maar ik heb de ballen verstand van vrezen, en ik hoop dat iemand me dat eens goed kan uitleggen. Even offtopic. Je vM. is bijna klaar. Ik heb alleen nog een DC servo probleempje, waar ik even voor moet zitten, maar de rest is weer in orde. Je hoort van me. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 28 augustus 2002 Report Share Posted 28 augustus 2002 Geplaatst door Sebastiaan: ... Wat ik je eigenlijk wou vragen, hoe heb je de woofer cirkels zo mooi ingevreesd. Misschien een domme vraag, maar ik heb de ballen verstand van vrezen, en ik hoop dat iemand me dat eens goed kan uitleggen. ... Goeie vraag, bij mijn diy speakers was ook het infrezen van de tweeters het grootste probleem (de woofers en middentoners vond ik minder belangrijk, die zitter er gewoon op). Kwam uiteindelijk terecht bij een "raar" bedrijfje van houtdraaiers (maken van die gekrulde tafel/stoel poten en dat soort dingen). Moest de frontjes achterlaten (met een potloodtekening tekening van het in te frezen stuk. Toen ik ze ging ophalen had ie een gat geboord in ieder front om het te kunnen vastzetten oid. Ik was daar niet erg blij mee, werd wel opgevuld met vloeibaar hout, zei ie. In de Klang+Ton 05/2002 staat een een of ander apparaat (4 aluminium verschuifbare profielen in een soort vierkant) waarmee je ook speaker gaten kunt uitfrezen. Weet niet hoe het werkt (GEAT SDG 3) Kijk een PDFje http://www.woodworkersdepot.com/Products/V...ngl%20eps_2.pdf en linkje http://www.wood-line.de/W/W00120100.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matthijs Jager Posted 29 augustus 2002 Report Share Posted 29 augustus 2002 Vraag maar niet aan Sherwin hoe die freezingen gemaakt zijn... daar heeft hij slechte ervaringen mee Hij heeft ze laten freezen bij een bedrijf voor een afgesproken prijs die later een heel stuk hoger uit bleek te vallen dan was afgesproken (wie het snapt mag het zeggen ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 29 augustus 2002 Report Share Posted 29 augustus 2002 Slordig zulke bedrijven. Zelf maak ik infrezingen met een bovenfrees en een hulpstuk als centergeleider, hiermee heb ik alleen maar de Mangers en een paar Vifa woofers ingefreesd, deze zijn groter dan 20 cm. Om kleinere cirkels te frezen zou je een appart hulpstuk kunnen maken uit twee plaatjes aluminium van ca. 3 tot 4 mm dik die ten opzichte van elkaar verstelbaar zijn. Op de bovenste bevestig je de bovenfrees en de onderste heeft een centerpin en een sleuf waardoor de frees het hout weg kan frezen. Lastig om dit zo uit te leggen maar een voorbeeld hiervan heeft ooit in de K&T gestaan. De rechthoekige chassis zijn wat lastiger maar de rechte zijden zou je langs een geleider kunnen frezen en de hoeken grofweg uit de hand. Je kunt de ronde hoeken nauwkeuriger afwerken met een scherp beiteltje. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 augustus 2002 Report Share Posted 29 augustus 2002 Hoi, Doe dat meestal met de hand in de kolomboormachine met een scherp machinefreesje voor metaal. Je beweegt dan de plaat met de hand onder het freesje door langs de afgetekende lijnen. Dit vereist wel enige handigheid en oefening maar het gaat perfect voor kleine of niet ronde gaten. Grote ronde gaten, inderdaad met een bovenfrees (router in het engels voor wie met Google wil zoeken). Het loont de moeite om een goeie te kopen. Ze zijn er al vanaf een euro of 40 bij de Gamma, maar ja ingewikkelde dingen kun je daar niet mee. Wil je echt perfect vakwerk, ga dan op zoek naar een houtbewerkingsbedrijf met een CNC freesmachine. Kost wel wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 augustus 2002 Report Share Posted 30 augustus 2002 Mocht ik ooit nog zelf speakers gaan maken, dan vraag ik m'n pa wel of ie ff wat kan frezen. Die zit al meer dan 20 jaar in de houtbewerking in een timmerwerkplaats (niet een timmerfabriek!) dus die kan wel wat frezen... Voorlopig doe ik het nog wel een tijdje met m'n huidige boxen. Die heb ik namelijk pas een maand of zo... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 30 augustus 2002 Report Share Posted 30 augustus 2002 Geplaatst door Ome Henk:Zoals ik al heb gezegd: Opbouwende kritiek is altijd welkom! Op hifi.nl werd er te vaak kale kritiek geleverd, wat m.i. inhoudsloos is. Je kunt er niets mee. Hierdoor vind ik belachelijk dat er op zo'n manier op de postings van Gert wordt gereageerd. Gert geeft m.i. OPBOUWENDE kritiek. De manier waarop is evenwel "niet van deze tijd". Ach, over miereneuken gesproken... Beste Ome Henk, Dank voor je reactie. Dit is mijn laatste reactie op het probleem van Sherwin en Sander. Ik heb nog wel een kleintje naar de heren zometeen, maar ik moet eerst even een pizza in de oven schuiven. Kon niet direct reageren want moest een paar keer de oren strelen met live muziek. --------------------- Inderdaad probeer ik zoveel mogelijk opbouwende kritiek te leveren. De eerste manier waarop ik de kritiek heb verwoord was uitsluitend bedoeld sommige heren van het forum uit hun tent te lokken. Gewoon fatsoenlijke Nederlandse woorden in de goede volgorde zetten. Dat lijkt aardig gelukt. Overigens kan ik nog twee tandjes hoger, maar dat is dan ook voor mij niet plezierig, dat doen we dus niet. Mogelijk trekt de directie van het forum de juiste conclusies en kan het niveau van dit forum op een nog hoger plan worden getild. De tweede manier van kritiek leveren is voor de mij gebruikelijke. Dat met name Sherwin en Sander aantoonbaar niet goed gelezen hebben en daardoor verkeerde conclusies trekken is niet mijn probleem. Andere formleden hebben wel goed gelezen, gezien de reacties. Kennelijk zijn hier een aantal tere zieltjes op het forum. Mogelijk ben ik niet meer van deze tijd zoals je schrijft. Echter in ben vooralsnog niet van plan mij te verhangen, alhoewel een aantal leden dat voor hun eigen zielenrust en instandhouding van hun wat opgeblazen ego Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 30 augustus 2002 Report Share Posted 30 augustus 2002 Geplaatst door Sander:.... Is eigenlijk niet de moeite waard om zo'n figuur te quoten en gezien de langdradige antwoorden .... .... allerlei andere onzinverhalen over acoustisch verantwoorde opbergdozen .... Beste Sander, Kennelijk vind jij mijn verhalen langdradig en niet de moeite waard te quoten. Prima. Als je mijn reactie naar ome Henk hierboven leest begrijp je wat mijn bedoeling is geweest. Ik ga verder niet in op jouw inhoudsloze gescheld. In die 10 dagen die ik nu hier vertoef heb nog niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 30 augustus 2002 Report Share Posted 30 augustus 2002 Geplaatst door Sebastiaan:.... hoe heb je de woofer cirkels zo mooi ingevreesd.... Beste Sebastiaan, Een heel goedkope mogelijkheid zou kunnen zijn het opbouwen van het speakerpaneel met een aantal lagen dun hout ter dikte van het chassis van de speaker. Er is wel meer afwerking te doen, maar bij frezen moet je ook afwerken. Hoe meer tijd je daarin stopt hoe mooier het wordt. In het dikke paneel zelf zaag je dan het kleinere gat. Panelen op elkaar lijmen en je hebt een 'uitgevreesde' baffle. Je hebt hooguit een decoupeerzaag nodig en eventueel een gatenzaag. mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 30 augustus 2002 Report Share Posted 30 augustus 2002 Geplaatst door Ome Henk: Je bent Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 augustus 2002 Report Share Posted 31 augustus 2002 Geplaatst door gert: Een heel goedkope mogelijkheid zou kunnen zijn het opbouwen van het speakerpaneel met een aantal lagen dun hout ter dikte van het chassis van de speaker. Er is wel meer afwerking te doen, maar bij frezen moet je ook afwerken. Hoe meer tijd je daarin stopt hoe mooier het wordt. Rijst (reist?) de vraag "Hoe dun kan je MDF kopen? 3 a 4 mm dik (dun)?". Of je gebruikt multiplex, waar je een laagje af kunt beitelen (maar dat is ook weer vrij lastig). btw Hoezo overbevolking? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gert Posted 31 augustus 2002 Report Share Posted 31 augustus 2002 Geplaatst door Duck-Twacy:Rijst (reist?) de vraag "Hoe dun kan je MDF kopen? 3 a 4 mm dik (dun)?". Of je gebruikt multiplex, waar je een laagje af kunt beitelen (maar dat is ook weer vrij lastig). btw Hoezo overbevolking? Beste Duck, Ja, dat is inderdaad lastig. Het dunste MDF wat ik heb gezien was 5 mm. Toch denk ik dat het wel te krijgen moet zijn bij een goede houthandel. Anders moet je eerst een grote houtimporteur bellen, maar die levert vast geen kleine stukjes. Vraag dan naar de voor jou dichtstbijzijnde klant van hun. Waarschijnlijk heeft een echte meubelwerkplaats of fabriek wel die wat fijnere materialen. Als dat allemaal niet lukt dan zal je toch met dun multiplex of triplex aan de slag moeten. Dat is wel te krijgen in 3 mm. Andere mogelijkheid is ook een kunststof te gebruiken. Dat is in ieder geval al vanaf 1 mm te koop. Kan je zelfs knippen. Kwaliteit is niet van belang. Mogelijk ben je handiger dan ik ben geweest, maar je zal misschien misknippen of snijden, de haren uit het hoofd rukken en denken dat je weer opnieuw moet beginnen. Neen, dat hoeft niet, want alle missers of andere schande die je het materiaal hebt aangedaan kan je bedekken met een dun laagje vilt of ander pluche-achtig materiaal in de kleur die je mooi vindt. Als je ervan uitgaat dat het toch misgaat, maak je expres het gat van hoog/mid en eventueel laag rondom net zoveel groter als het vilt of pluche dik is. Dan laat je het vilt of pluche een paar mm over het uitgeknipte gat van de unit vallen. Zie je gelijk eventuele ongerechtigheden niet meer. Het blijft wel een monnikenwerk, maar het resultaat is een perfect 'uitgefreesd' lijkend voorpaneel dat een zacht oppervlak heeft. Heel goed voor het absorberen van naar opzij gaande energie van tweeter en midden. Heb je nagenoeg geen last meer van de randen van de kast zelf. Hoef je ze ook niet meer af te schuinen. Want die schuine kantjes is a hell of a job. Als je toch lekker bezig gaat zet dan hoog en midden een paar cm uit het midden. Is beter. Als je een normale job hebt, nu zou beginnen, je zou mijn handigheid hebben, je gaat voorlopig nooit meer op visite, naar de film of een concert, dan ben je wel tot en met de Kerst van de straat. Volgens mij ben je handiger. Als je de techniek al klaar hebt, speelt het dus met een maandje. Ik hoor misschien nog. p.s. Wat betreft die overbevolking heb je waarschijnlijk niet begrepen. Of ik niet. Laat maar. mvg Gert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 augustus 2002 Report Share Posted 31 augustus 2002 Geplaatst door gert: ... Als je een normale job hebt, nu zou beginnen, je zou mijn handigheid hebben, je gaat voorlopig nooit meer op visite, naar de film of een concert, dan ben je wel tot en met de Kerst van de straat. Volgens mij ben je handiger. Als je de techniek al klaar hebt, speelt het dus met een maandje. Ik hoor misschien nog. ... Nou, ik ben niet van plan om tijdens mijn resterende leven nog aan het zelfbouwen van speakers te beginnen. Ik weet hoeveel weekenden zwoegen dat kost (waarbij je, als je geen hobby kamer hebt, tussentijds flink in de rommel zit) Maar hier een picje van mijn laatste zelfbouwavontuur (inmiddels zo'n 10 jaar geleden). Het is alleen het midden en hoge tonen gedeelte. De afwerking is zeker niet perfect (zitten ook maar 1 grondlaag en 2 lagen verf op) Verhuizingen, zon, katten en een paar maanden in de kelderbox hebben ook hun sporen nagelaten. Maar het uiterlijk interesseert me niet zo. Het frezen van de tweeter is dus door een houtbewerkers bedrijfje gebeurd (je kunt de proppen nog zien van de gaten die ze geboord hadden. Toen ik er was dacht ik dat ik in een soort Fellini film beland was. Brallende oude mannen met grote rode neuzen...) Wellicht kun je de spleten nog opvullen met kit oid (er bestaat toch een speciale opvul spul, ziet er uit als snot, voor het luchtdicht bevestigen van speakers). Het beplakken van het front (baffle) met vilt heeft zeker in veel gevallen nut, maar je moet het wel mooi vinden, denk ik. Speakers asymmetrisch bevestigen is inderdaad ook verstandig. Daar was bij mij niet veel ruimte voor. Hier nog een (nogal groot) plaatje van het gedrocht in volle "glorie" Trouwens de hele speaker is opgebouwd uit 30 mm MDF aan elkaar bevestigd met deuvels en veel lijm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 31 augustus 2002 Report Share Posted 31 augustus 2002 Nou, ik ben niet van plan om tijdens mijn resterende leven nog aan het zelfbouwen van speakers te beginnen. Ik weet hoeveel weekenden zwoegen dat kost (waarbij je, als je geen hobby kamer hebt, tussentijds flink in de rommel zit) Heb ook heel wat afgebouwd en in het verleden een jaar of 8 veel met collega's samen. Op het moment ook helemaal geen tijd om iets zelf te knutselen. En om kosten te besparen hoef ik het ook helemaal niet te doen, maar het blijft wel kriebelen. Wat je van al dat zelfbouwen wel leert is dat perfectie niet bestaat en dat van wat je ook verzint of kant en klaar kan kopen, alles zijn voors en tegens heeft. Er staan nog wel een paar kleine monitors op het programma. De gebruikte speakers zijn in commerciele ontwerpen voor een deel niet te vinden, vandaar. Maar ze zijn wel bloedmooi. Het kastje? Laat ik lekker compleet door een ander maken. Het is net als met auto's: het kost tijd of het kost geld. Duck, die speakers zien er toch helemaal niet zo slecht uit? Als je ze nog eens wil gaan gebruiken zou ik wel die rare Focal tweeter vervangen door iets beters. Vind dat zelf lelijk snerpende gevallen. Nog iets over dat infrezen: Eigenlijk is dat helemaal niet nodig! Oh nee, nee! Wat je doet is alles plat op het front monteren. Dat klinkt dus niet. Haal nu bij een handel voor technisch rubber geschuimd neoprene plaat ter dikte van de tweeter. Hieruit snij je dan de gaten van de speakers en snij het verder op maat ter grootte van het front. Dit plak je nu op het front met contactlijm of speciaal daarvoor verkrijgbaar dubbelzijdig klevend tape. Ter hoogte van de mid of woof, kun je nog wat extra plaat doen, onder de totale plaat, zodat ook de randen van deze speaker vlak met het oppervlak komen te liggen. Zo heb je in het geheel geen reflecterende randen meer. Plak je het een paar cm om de hoek van de kast dan elimineer je ook daar de reflecties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts