Jump to content

Zelfbouw zilver kabel

Rogier
 Share

Recommended Posts

Gegroet,

Ik heb een vraagje, ik heb net 32 meter puur zilver besteld in de dikte van 0,8mm. Hiervan wil ik kabel maken, ik was van plan om twee aders te gebruiken voor de + (of min). Nu las ik ergens dat je de kabel eerst in de oven moest leggen en daarna langzaam moest laten afkoelen. Nu is mijn vraag, verander je de eigenschappen van de kabel hiermee? zo ja welke en welk klankmatig voordeel zou dit moeten berengen? ik vind het idee nl. erg vreemd.

Gr. Rogier

Hoi Rogier,

Nee, wat ik weet verander je niets aan de eigenschappen van kabel, alleen de soepelheid.

Gaat eerst op 250 graden 2 uur in de oven, daarna om het kwartier 50 graden lager, totdat die niet meer lager kan. Spoel je de kabel af met wasbenzine of gedistileerd water. Dan kan je kabel veel makkelijker bewegen.

Hoi,

Nee, wat ik weet verander je niets aan de eigenschappen van kabel, alleen de soepelheid.

Dan verander je toch de eigenschappen, en dus zul je waarschijnlijk ook de klank veranderen?

gr. Rogier

Hallo Rogier,

Met het ontlaten verander je de eigenschappen van metaal.

Draad wordt gemaakt door het door een treksteen te trekken (of te duwen) hierdoor wordt het draad plastisch vervormt en dat zorgt ervoor dat er spanningen in de draad ontstaan, tevens wordt het kristalrooster vervormt; dit zorgt voor grofkorreligheid en interkristallijne leemtes in het metaal.

Door het gloeien van zilverdraad in een oven relaxeren de spanningen en neemt het draad weer zijn originele kristallijne vorm aan, het wordt ook weer zacht en buigbaar.

Wanneer je ongegloeid en gegloeid zilver draad beluisterd klinkt het ongegloeide wat minder rustig en met een klankbalans die meer naar het hoog toe neigt (klankmatig lijkt dit op vervorming)

Groeten,