Jump to content

Twisten vs vlechten

seoman
 Share

Recommended Posts

Is twisten niet een betere optie om kabels minder inductief te maken en minder gevoelig voor storing. Vlechten ziet er veel losser uit en dus meer inductie velden en meer verschil in stoorsignalen tussen de beide aders.

En mocht 't nou gaan om twee of drie aders dan zou de massa/aarde draad toch dubbel uitgevoerd kunnen worden !?!

Wondering

Simon

Geplaatst door seoman:

Is twisten niet een betere optie om kabels minder inductief te maken en minder gevoelig voor storing. Vlechten ziet er veel losser uit en dus meer inductie velden en meer verschil in stoorsignalen tussen de beide aders.

En mocht 't nou gaan om twee of drie aders dan zou de massa/aarde draad toch dubbel uitgevoerd kunnen worden !?!

Wondering

Simon

Hoi Simon,

Is dat zo? Ik heb altijd gedacht dat vlechten beter is dan twisten. Reden, omdat door de veelvuldige richtingwisseling van de kabel een betere verstrooiing van het veld ontstaat, waardoor er minder storende velden kunnen ontstaan. Bij twisten draait alles dezelfde richting en zou het veld groter moeten zijn. Het "spoel"effect is bij twisten ook groter. Je kabel krijgt een grotere impedantie.

Helaas zijn mijn "logische" redenaties niet altijd even geweldig, dus ik kan er fantastisch naast zitten.

Tip: waarom twist je geen gevlochten kabel confused.gifeek.gif:rolleyes:;)

Vlechten heeft op sommige plekken veel meer ruimte tussen de aders dan bij twisten. Dus als de stevigheid 't enige is dan weet ik genoeg.

Ik heb altijd gedacht dat vlechten beter is dan twisten. Reden, omdat door de veelvuldige richtingwisseling van de kabel een betere verstrooiing van het veld ontstaat, waardoor er minder storende velden kunnen ontstaan. Bij twisten draait alles dezelfde richting en zou het veld groter moeten zijn. Het "spoel"effect is bij twisten ook groter. Je kabel krijgt een grotere impedantie.

De capaciteit zal wel hoger zijn want de afstand tussen de aders is kleiner.

Maar de inductie wordt bij twisten volgens mij kleiner want de opgewekte magnetische worden opgeheven door de tegengestelde stroom richting. Bij twisten lijkt me de inductie juist grooter te worden door die onregelmatigheid van het kruisen. Waardoor die magnetische velden soms wel en soms niet onderdrukt worden.

Groeten Simon

Geplaatst door seoman:

Vlechten heeft op sommige plekken veel meer ruimte tussen de aders dan bij twisten. Dus als de stevigheid 't enige is dan weet ik genoeg.

De capaciteit zal wel hoger zijn want de afstand tussen de aders is kleiner.

Maar de inductie wordt bij twisten volgens mij kleiner want de opgewekte magnetische worden opgeheven door de tegengestelde stroom richting. Bij vlechten confused.gif lijkt me de inductie juist grooter te worden door die onregelmatigheid van het kruisen. Waardoor die magnetische velden soms wel en soms niet onderdrukt worden.

Groeten Simon

We hebben het wel over een wisselstroomsignaal, dus er is geen heen- en teruglopende stroom. Als het een DC signaal was, zou het kloppen maar met een audiosignaal is dat toch wat anders, of niet?

Geplaatst door sodejuu:

We hebben het wel over een wisselstroomsignaal, dus er is geen heen- en teruglopende stroom. Als het een DC signaal was, zou het kloppen maar met een audiosignaal is dat toch wat anders, of niet?

Dat maakt niet uit. De wisselende stroom komt

Hoi Simon,

Als je aan het twisten gaat kun je ook meer paar draden nemen. Dat is nog effectiever. Je kunt dat zo doen:

cable_cross.jpg

Je kunt drie paar draden nemen van 1,5 mm2 of 4 paar draden van 1mm2. De aardraad dient als als centrumdraad waar je de andere draden om heen wikkelt. In het tekeningetje heb ik de vectoren van het magnetisch stoorveld per aderpaar erbij getekend. De som van die vectoren wordt over de dwarsdoorsnede nul. Het is een wat simplistische voorstelling. Wil je het netjes doen dan moet je de totale integraal van de stoorvelden van iedere draad bepalen, maar dat voert hier veel te ver. Ook mag je die vectoren eigenlijk niet zo optellen omdat het stoorveld afneemt op enige afstand. Maar op enige afstand van de kabel werkt het goed genoeg. Het gaat om het idee.

Hoe kom je aan draad? Gewoon je koopt een flink aantal meters rond 3 x 1,5 mm2 of 3 x 1mm2 en sloopt dat. Of je bestelt het per 10m bij Conrad. Voor de centrum aarddraad heb je bij vier paren een dikkere draad nodig om het netjes te houden. Afwerken gaat heel goed met teflon afdichtingstape van de loodgieter. Dan blijven de draden netjes strak tegen elkaar aan liggen. Ter bescherming kun je er dan nog van dat zwarte of grijze polyimide kous omheen doen.

Jij maakt 't helemaal mooi ;)

Vier draden is al klote om te twisten laat staan die konstruktie die jij voorstelt.

De draden blijven wel mooi bij elkaar. Mijn boormachine heeft daarvoor ook aardig moeten zweten. Ik gebruik nu ook helemaal geen tape of iets.

Groeten Simon

Hoi Simon,

Het is wel handwerk ja :D . En je gebruikt dan natuurlijk soepel draad. Maar ik zie het al, jij bent gewoon lui. :P

Dat meerparig twisten is niet eens zoveel werk met de hand hoor. Ik zie het als een leuke meditatie voor de zondagmiddag.

Suc6 in ieder geval met jouw vorderingen. ;)

• 4 weeks later...

Just for the fun of it: Ik heb ondertussen ook een 3 * 2.5mm netkabel gevlochten.

net_drie.JPG

Overigens, wat is de consensus; is vlechten nou net zo goed als twisten?

Maarten

PS. Verleden week bij vdHul geweest en die zei in ieder geval ook dat dit twisten geen kwaad kon en een van de geheimen van de MainsStream was. Er was er nog een maar die wilde hij niet vertellen :D

Overigens, wat is de consensus; is vlechten nou net zo goed als twisten?

Tja het is allebei effectief. Zelf heb ik een getwiste netkabel. 3 paartjes 1 mm2 om een 1,5 mm2 aarddraad getwist. Dat geeft een redelijk fijne spoed en is mechanisch behoorlijk stabiel. Het past nog net in een euro apparaatstekker.

Om echt een uitspraak te kunnen doen zou je getwist en gevlochten gehoormatig moeten vergelijken. Denk dat het moeilijk wordt om verschil tussen de twee te horen.

• 1 month later...

Waarom worden er bij industriele toepassingen dan geen getwiste of gevlochten kabels gebruikt ? daar is of zijn de normen zeer hoog, hoger dan in de hifi wereld.

Maar ook ik heb eens geexperimenteerd met kabels. Ik had voor mijn set een stekkerdoos gemaakt met een 3 mtr lange gevlochte snoer.

2x4mm2 versilverd en 1x4mm2 koper.

Nu gebruik ik hem als verlengsnoer met een paar AVA stekkers.

zie pic.

3mtr%20gevlochten%20220V%20verlengsnoer.jpg

Geplaatst door MASUJI:

Waarom worden er bij industriele toepassingen dan geen getwiste of gevlochten kabels gebruikt ? daar is of zijn de normen zeer hoog, hoger dan in de hifi wereld.

Dat worden ze wel, iig getwist en afgeschermd. N.l. bij motoren met frequentieregelaars. Met het zelfde doel als bij hifi: Het verminderen van uitgestraalde storing die weer last veroorzaakt in communicatie en en sensor leidingen.

P.s. Martijn, hardstikke goed die site van je. Ziet er goed uit! Eindelijk een echt mooie nederlandse diy site ;) Alleen die link in je sig werkt niet, ff aanpassen. Suc6 :)cool.gif